Cairo

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 27. 2. 2008, 15:59, kterou vytvořil Biřic (diskuse | příspěvky) (Umístění kapitol, nadpisy kapitol, odkazy.)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 2-5
Doporučený věk 8
Délka hry 30 až 45 minut
Autor Günter Burkhardt
Vydání
2002 Schmidt Spiele Cairo

Pravidla

Herní materiál

  • Hrací plán
  • 6-ti stěnná kostka
  • Sada hracích kamenů - pro každého z hráčů v jedné z pěti barev
    • Loď
    • 15 malých kamenů
    • 1 velký kámen
    • 1 šestistěnná kostka


Cíl hry

  • Dostat na jednotlivé parcely co nejvíc svého stavebního materiálu


Průběh hry

  • Hráč na tahu hodí kostkou a posune svojí loď o příslušný počet polí po řece Nilu. Na jednom políčku smí stát pouze jedna loď. Jestliže by měl hráč skončit pohyb na obsazeném poli, posune svojí loď dopředu na nejbližší volné pole.
  • Poté hráč provede akci vyplývající z pole na kterém ukončil pohyb
    • Přesun materiálu na staveniště
    • Odebrání neumístěného materiálu


Přesun materiálu na staveniště

  • Hráč, který ukončil svůj pohyb na kterémkoliv poli pravého břehu, vezme kameny ze zásoby, umístí je (vždy jeden) na horní plochu lodi a pokusí se cvrnknutím přemístit na libovolnou stavební parcelu.
  • Hráč má na výběr pokusit se umístit buď
    • 3 malé kostky (zbývá-li hráči pouze 1/2, pak tedy 1/2)
    • velkou kostku
    • kostku s očky
  • Podle toho, jaké mu padlo číslo na posun, musí použít na cvrnkání příslušný prst
číslo prst
1 palec
2 ukazováček
3 prostředníček
4 prsteníček
5 malíček
6 libovolný, záleží na hráči
  • Kostička, která se alespoň dotýká fialové čáry ohraničující stavební parcelu, je považována za kostičku umístěnou na parcelu.
  • Každá kostka na parcele přináší jejímu majiteli vliv nad touto parcelou.
    • malá kostka 1 bod vlivu
    • velká kostka 3 body vlivu
    • kostka s očky tolik bodů, kolik ukazuje vrchní strana
  • Tato akce je poviná. Jestliže jí hráč má provést, ale nemůže (nemá v zásobě žádný stavební materiál), odstraní se jeho loď z hracího plánu a hráč se již hry neúčastní.


Ztráta stavebního kamene

Hráč přichází o kámen

  • který jakoukoliv částí dopadl do Nilu
  • který vyletěl mimo hrací plán
  • shodí-li při cvrnkání loď - zahodí jeden kámen z rezervy. Když už žádný nemá, hra pro něj končí.


Postavení pyramidy

  • Ke zvýšení vlivu na jednotlivých parcelách je možné při splnění následujících podmínek postavit pyramidu
    • Hráč musí na parcelu v daném tahu dopravit nějaký stavební materiál
    • Pyramidu lze postavit pouze ze 3, 5, 6, 10, 14-ti kostek. Do tohoto počtu se započítávají jen malé kostky, přičemž není rozhodující jejich barva.
  • Kostky v pyramidě přinášejí tolik bodů, ve kterém patře se nacházejí.
  • Jestliže některý z hráčů rozboří dříve postavenou pyramidu (sestřelí ji cvrnkanou kostičkou), je na této parcele možné opět nějakou postavit, jen jsouli splněné výše uvedené podmínky.
  • Když je pyramida částečně rozbořená, nechají se zbylé kostky tak, jak jsou po zásahu. Může tedy vzniknout pyramida, která bude složena např. ze sedmi kostek.


Odebrání neumístěného materiálu

  • Skončil-li hráč tah na levém břehu Nilu, smí si vzít zpět do zásoby kameny z přilehlých území (oba břehy Nilu), ale jen ty které neleží na některé stavební parcele.
  • Tato akce není povinná. Pro hráče může být někdy výhodné některé kameny nechat ležet i mimo stavební parcely (více viz. bodování)


Konec hry

  • Když ve hře zůstane poslední hráč, odehraje tento ještě jeden tah a hra končí.
  • Hráči si spočítají body za převahy na jednotlivých parcelách. Hráč s nejvyšším vlivem získá vyšší číslo, druhý hráč pak to nižší. Při shodě se zjistí který z hráčů má nejblíž jiný svůj kámen.
  • Hráč s nejvyšším skóre vyhrává.

Odkazy