Bluff/Stručná pravidla

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Příprava hry

Každý hráč si vezme kalíšek a 6 kostek (v 6 hráčích jen 5 kostek). Vylosujeme začínajícího hráče. Plán rozložíme doprostřed stolu a nevyužité kostky umístíme na políčka ve středu plánu.

Průběh hry a jednoho kola

Během hry hráči přicházejí o své kostky. Kdo žádnou nemá, vypadl. Poslední zbylý vyhrál.

Hra se odehrává v kolech.

Hození kostek

Hráči protřepou své kalíšky s kostkami, překlopí je na stůl a podívají se co jim padlo. Doporučujeme oběma rukama poodklopit kalíšek směrem k sobě, jen pod něj nahlédnout a rukama krýt kostky před pohledy ostatních.

Pokud jsou nějaké kostky na sobě, je nejlepší přehodit všechny kostky. Někdo taky kostku jen sundá z té druhé. Hrajete-li kompetitivně je dobré se na tomto dohodnout předem.

Nabízení sázek

Začínající hráč, může navrhnout sázku jakoukoli.

Sázka na číslo

Sázka se nabízí tím, že sázecí kostku položíme na nějaké pole sázecí stupnice bez hvězdičky. Strana kterou sázecí kostku dáme nahoru určuje o které číslo v sázce půjde a pole na sázecí stupnici určuje o kolik těchto čísel půjde. Hráč tím říká, že se je ochoten se vsadit o to, že když se odkryjí všechny kostky ve hře (tedy jeho kostky i kostky všech ostatních) bude číslo o které se vsází nebo hvězdička nahoře minimálně tolikrát kolik nastavil na stupnici.

Sázka na hvězdičku

Sázka je podobná sázce na číslo a nabízí se tím, že sázecí kostku položíme hvězdičkou nahoru na pole sázecí stupnice s hvězdičkou. Hráč tím říká, že se je ochoten se vsadit, že když se odkryjí všechny kostky ve hře bude na kostkách minimálně tolik hvězdiček kolik nastavil na stupnici.

Poznámky

  • Na sázecích pole s hvězdičkou nelze položit sázecí kostku číslem nahoru.
  • Na sázecích pole bez hvězdičky nelze položit sázecí kostku hvězdičkou nahoru.

Povinnost zvyšovat nabídku sázky

Hráč které je na řadě musí navrhnout vyšší sázku, nebo sázku uzavřít. Pořadí sázek je určeno sázecí stupnicí. Sázecí políčka postupně ve směru hodinových ručiček představují vyšší a vyšší sázky. Sázky na jednom sázecím poli lišící se jen nastaveným číslem jdou po sobě podle velikosti nastaveného čísla.

Hráč tedy svou kostku musí buď posunout po sázecí stupnici minimálně o jedno pole, přičemž může nastavit na kostce jakýkoli symbol podle výše uvedených pravidel, nebo může sázecí kostku nechat na stejném sázecím poli, ale v tom případě musí zvětšit na ní nastavené číslo.

Přijetí sázky

Když je hráč na tahu v nabízení sázek, může kromě zvýšení nabídky i sázku přijmout. Říká tím, že přijímá sázku kterou nabídl předchozí hráč - vsadí si tedy proti němu například slovy "nevěřím".

Nyní je potřeba zjistit kdo ze dvou sázejících se hráčů má pravdu. Všichni odkryjí své kostky a zjistí se kolik je na stole symbolů o které šlo (čísel a hvězdiček, nebo jenom hvězdiček).

Zjistí se nejen to kdo sázku prohrál, ale i o kolik se ten druhý zmýlil. Poražený odevzdá tolik kostek o kolik se zmýlil.

Jinými slovy, mohou nastat dva případy:

  • Pokud správných symbolů na kostkách je minimálně tolik kolik tvrdil hráč nabízející sázku prohrál ten kdo ji přijal a odevzdá tolik kostek o kolik je správných symbolů na stole více, než na kolik zněla sázka.
  • Pokud správných symbolů na kostkách je méně než kolik tvrdil hráč nabízející sázku, tak prohrál on sám. A odevzdá tolik kostek o kolik je správných symbolů na stole méně.

Všechny odevzdané kostky dávejte doprostřed hracího plánu na k tomu určená pole. Je tak neustále přehled o tom, kolik kostek ještě zbývá ve hře.

Přesné uhodnutí počtu

Může se stát, že symbolů na stole je přesně tolik na kolik zněla sázka. Nabízející tady vyhrál a za to dostane od toho kdo sázku přijmul jednu kostku. V případě že by mu tím stoupl počet kostek na víc než kolik měl na začátku, dává se tato kostka ze hry.

Poznámka: Toto pravidlo zní v originále jinak. Viz [#varianty pravidel|varianty pravidel].

Varianty

1. varianta - všichni odevzdávají při přesné trefě

Při přesném odhadnutí počtu symbolů je v plvodních pravidlech napsáno, že všechni hráči s výjimkou nabízejícího (toho kdo měl pravdu) odevzdají jednu kostku.

Komentář: Toto pravidlo má tu nevýhodu, že můžete přijít o kostku vinou cizího hráče, což je zvláště v koncovce hry poměrně zásadní. Hra je při aplikaci tohoto pravidla o torchu rychlejší, což může být i jak výhoda tak nevýhoda. Nové pravidlo zachováná duch tohoto pravidla tím, že hráč který nabízel sázku a měl pravdu získá ve srovnání o jedno kostku navíc.

V pravidlech od Endless Game (hra pod jménem Liar's Dice) se s touto nevýhodou původních pravidel vzrovnávají v jedné z variant jinak. Výše uvedené pravidlo neplatí pro poslední kostku. Tedy, poslední kostku nemůžete ztratit, pokud nejste jeden ze dvou sázejících se.

2. varianta - ukaž a přehoď

Okamžitě poté co jste učinili svoji nabídku sázky odkryjete jednu nebo více svých kostek. To vám dává právo zbylé kostky skrytě přehodit. Nelze ukázat všechny kostky.

Komentář: Toto pravidlo vám může v určitých situacích zachránit krk, ale za cenu odhalení informace soupeřům.

Další

Stručná pravidla Bluffu