Barbarossa

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Verze k tisku již není podporovaná a může obsahovat chyby s vykreslováním. Aktualizujte si prosím záložky ve svém prohlížeči a použijte prosím zabudovanou funkci prohlížeče pro tisknutí.
Bar.jpg
Počet hráčů 3-4
Doporučený věk 8
Délka hry 30 až 60 minut
Autor Klaus Teuber
Vydání
1988 Ravensburger Barbarossa
Ocenění Spiel des Jahres 1988

Každý hráč musí vyrobit 2 příp. 3 objekty z plastelíny. Každý objekt je 3D hádanka, kterou další hráči musí rozluštit. Ideou hádanky je udělat ji tak, aby nebyla ani příliš těžká, ani příliš lehká, protože jinak ztrácíte body.


Pravidla

Zahájení

Každý hráč si vybere jeden náklaďák.

  • Dejte každému hráči plastelínu jedné barvy, papír, tužku a 3 znamení
  • Umístěte všechny kouzelníky na elfí pole s písmenem A
  • Umístěte všechny kouzelné klobouky na pole bodovací dráhy označeného 6 klobouky (tato dráha obíhá okolo 3 stran plánu)
  • Umístěte všechny elfí kameny na pole 12 stupnice drahokamů.

Pro 4-6 hráčů musí každý hráč vyrobit 2 objekty ze své plastelíny. Pro 3 hráče musí každý hráč vyrobit 3 objekty. Každý objekt je 3D hádanka, kterou další hráči musí rozluštit. Ideou hádanky je udělat ji tak, aby nebyla ani příliš těžká, ani příliš lehká, protože jinak ztrácíte body. Všechny objekty se umístí doprostřed plánu. Hráči musí potom napsat na papírky, co jejich objekty jsou, a umístit tyto papírky pod hrací plán. Každý objekt musí být popsán jednoslovným termínem. Poslední hráč, který dokončí modelování, začíná hru.


Průběh hry

Každý hráč si hodí kostkou a hráč s nejvyšším číslem začíná. Další hráči potom provádějí postupně svoje tahy po směru hodinových ručiček.

Během tahu hráč může zahrát jedním ze dvou způsobů:

  • Může jednoduše hodit kostkou a postoupit svým kouzelníkem a tolik polí, kolik hodil, ve směru hodinových ručiček okolo plánu.
  • Může posunout svého kouzelníka o určitý počet polí, aniž by hodil kostkou, a to za útratu drahokamu, což se zaznamená tak, že se posune jeho znamení na stupnici drahokamů o 1 pole dolů. Hráč nesmí utratit víc drahokamů než má, a hráč, který nemá žádný drahokam, musí, aby mohl kouzelníkem postupovat, pouze házet kostkou.

Na desce je 5 rozdílných typů polí. Pokud na tyto pole táhnete kouzelníkem, dějí se následující akce.


Drahokamy

Obdržíte elfí kámen, který se zaznamená posunem vašeho znamení na stupnici drahokamů o 1 pole nahoru. Nemůžete získat víc než 13 elfích kamenů.


Drak

Ostatní hráči si posunou svůj kouzelný klobouk na bodovací dráze o jedno pole dopředu.


Duchové

Ostatní hráči si posunou svůj kouzelný klobouk na bodovací dráze dopředu o 2 pole.


Trpaslík

Můžete se zeptat některého soupeře na jedno písmeno některého z jeho objektů, tj. např. na první, třetí nebo poslední písmeno. Soupeř toto písmeno musí napsat na papírek a ukázat vám ho tak, aby jej ostatní hráči neviděli. O těchto poznatcích si můžete psát poznámky.


Špehýrka v tabulce krystalu

Můžete položit 2 kola otázek týkajících se objektů soupeřů. Můžete jakémukoliv soupeři položit jakoukoliv otázku týkající se jednoho z jeho objektů. Soupeř musí odpovědět ANO, NE, MOŽNÁ nebo NEVÍM a musí odpovědět po pravdě. Můžete se ho ptát tak dlouho na jeden objekt, dokud nedostanete odpověď NE. Ta označuje začátek dalšího kola. Během druhého kola můžete pokračovat v kladení otázek, ale kromě toho můžete zkusit uhodnout jeden soupeřův objekt, a to tak, že ho napíšete na papírek a ukážete tajně soupeřovi. Soupeř musí pravdivě odpovědět, zda jste uhodli, tzn. řekne buď ANO nebo NE. Není nezbytně nutné hádat objekt, na který jste se právě předtím ptali. Druhé kolo končí, pokud vám soupeř odpoví na nějakou otázku NE, nebo poté, co jste se pokusili některý objekt uhodnout.


Bodování

Kdykoliv uhodnete některý soupeřův objekt, zapíchněte do tohoto objektu svůj šíp. Jestliže jste první hráč, který uhodne nějaký objekt, získáváte 5 bodů a posunete svůj kouzelný klobouk směrem k zlatému klíči. Jestliže jste druhý takový hráč, získáváte 3 body. Žádný objekt nemůže dostat více než 2 šípy.

Soupeř, jehož objekt jste hádali, také získává body. Spočte si šípy ve všech svých objektech (včetně toho právě zapíchnutého) a podívá se do následující tabulky:

Body jsou zaznamenány posunem kouzelného klobouku dopředu nebo zpátky po bodovací dráze.


Zlá znamení

Zlá znamení vám dovolují jednu z následujících 2 věcí:

  • Za útratu jednoho znamení se můžete zeptat jednoho soupeře na jedno písmeno některého z jeho objektů
  • Za útratu jednoho znamení můžete hádat objekt.

Můžete použít zlá znamení kdykoliv během hry vyjma situace, kdy je některý jiný hráč v druhém kole kladení otázek na poli. Pouze jeden hráč může použít zlé znamení v jeden okamžik, hoďte si kostkou, pokud více hráčů jej zahraje současně. Můžete použít i více než jedno zlé znamení najednou. Použitá zlá znamení jsou položena doprostřed plánu. Jakmile 5 zlých znamení bylo hráči použito, potom si každý hráč může jednou za hru vzít 3 zlá znamení zpátky, pokud už všechny svoje vyčerpal. To znamená, že každý hráč může během hry použít celkem 6 zlých znamení.


Konec hry

Hra končí 2 možnými způsoby.

  • Jestliže jeden z hráčů dosáhne kouzelným kloboukem cílové pole, tím se stává vítězem.
  • Jestliže již 13 šípů (17 šípů pro 5-6 hráčů) bylo zapíchnuto do objektů, hra taky končí. V tomto případě hráči obodují každý ze svých objektů, ve kterém ještě nejsou 2 šípy. Hráč si započítá -5 bodů za každý objekt bez šípů a -2 body za každý objekt s jedním šípem (body zaznamená posunem kouzelného klobouku zpět). Vyhrává hráč, jehož kouzelný klobouk je cíli nejblíže.

Papírky pod stolem jsou potom odkryty, jestliže některý z hráčů klamal chybnými odpověďmi, podruhé již s ním nehrajte.


Poznámky

Návrh doplňkových pravidel:

  • Zkuste aplikovat pravidlo o závěrečném obodování objektů i v případě, kdy někdo dosáhne cíle. Tzn. ten, kdo dosáhne cíle, není automaticky vítězem.
  • Zkuste povolit i dvojslovné termíny popisující objekty.


Seznam pojmů

Daniel Zeman z Klubu deskových her Paluba. Následující pojmy označují velké a malé předměty, organismy a jejich části. Vyloučeny jsou: 1) abstraktní pojmy jako láska, smrt, narození, nenávist atd.; 2) označení látek jako led, víno, krev, dřevo atd.; 3) pojmy složené z více slov jako perlový náhrdelník, váha na dopisy atd. (Poznámka: Ve skutečnosti seznam výjimečně víceslovné pojmy obsahuje, protože překladem z němčiny se počet slov změnil.) Žádný hráč se nesmí do seznamu dívat po začátku hry! Varianta: Dodržujte výše uvedená pravidla, chcete-li od tohoto seznamu upustit a hrát se svými vlastními pojmy. a b c d e f g h i j k l 1. bagr střecha veverka továrna vidlička vlasy kohout ježek jachta kabel klas chata 2. džbán jehně dívka pila vůl pádlo medúza havran šavle pytel amulet kladivo 3. lebka ovce dveře hodiny záclona kořen zub výstupek kachlík brouk bumerang bysta 4. holub brána ředkvička šála sandály nosítka kolo lopata klec loďka kotva bublina 5. balík palác maják týl hříva kajak kaktus lampa bunda iglú krokus třásně 6. žralok hák galéra šibenice tele velbloud pochodeň nit ještěrka hřeben větrovka kolík 7. kláda balkón barometr banán strom semafor oko medvěd vousy kamera měšec cívka 8. komín břicho baterie klokan kontejner deka vědro prapor sokol husa obraz hamaka 9. garáž kohout králík závěs kanystr pata konev dělo záplata pupek tvář řídítka 10. muž jehla holicí strojek pec mandarinka palma panter rádio raketa pařát balón mol 11. rakev sedlo satelit houpačka stolička stehno lyra taška hrnec nosítka trouba motor 12. pšenice urna trumpeta řasa jazyk cibule kanoe kaple čepice cihla pečeně racek 13. kolébka váha větrák kapuce mrkev kapr vagón uniforma necky sekera televize pantofle 14. schody trakař brambora karta traktor tulipán lyže loď štít kocour flétna houba 15. sloup plachta kolotoč lano kazeta kaštan řehtačka chrastítko krysa tank noha pizza 16. papoušek ucho loutka hřebík kabát oštěp krk křeček ruka harfa žárovka kolečkové brusle 17. kreveta mříž pulec kapradí sud pěst hrdlo krabice sedlák bobule slepice koloběžka 18. postel míč sušenka pecka svíčka kovadlina oltář orel kotel řetěz pes dudlík 19. kyj koště lavice žebrák boule bobr čelist brada dítě kovboj světluška ponožka 20. střevo kachna pero okno fík stánek kostel osel delfín hruška klakson štafle 21. list květina větev sekera halenka květ smyčec třešeň bedna fazole provaz zásuvka 22. bomba palec loket sele pata smrk prst chrup vězení mozek opěradlo věž 23. polštář plášť klarinet harpuna zajíc poklop indián žaluzie kýbl koláč mikroskop zástrčka 24. kráva kuře lucerna mrtvola žebřík maska stožár zeď jizva oliva mamut roura 25. paprika buben bič housenka hrábě police srnec kosa křeslo srp markýza turban 26. šunka síto šimpanz rýč dráp klavír šaty kostra pohovka slunečník vrtule oprať 27. had duše závoj prak kord záchod tygr hrozen holub spodnička řád válec 28. plot velryba stěna vana tabule buben vázanka sáně podrážka voják svetr xylofon 29. chlapec koleno revolver pneumatika kožich špachtle kyvadlo chřest zámek klíč panenka plena 30. pánev perla paruka medaile nos myš česnek kloub vážka klika pyramida toustovač 31. dýně koruna rýč zobák vrabec tiplice dům dům pokožka prut rozinka telefon 32. sup housle kost knedlík puška ryba vlajka vejce poklice počítač obr kornout 33. bonbón bóje člun poupě datel kopí hlemýžď šňůra paže jablko klouzačka zip 34. poupě obočí komín sochor káď zrcadlo pavouk šroub chlév socha třmen kolej 35. rameno bota kufr zelí preclík dopis hrách blecha láhev kámen stříkačka lampión 36. razítko šupina zástěra kloub žebro obličej štika křoví sešit invalida rožeň výhybka 37. schránka kočka lehátko výtah pravítko nebozez sýkora ledvina páv dýmka příčesek vypínač 38. šíp kůň skot rytíř lodyha holínka labuť ocas jedle stůl nálevka střep 39. koberec vázání nátělník vesta kolébka doutník cop trpaslík komoda chrám truhla poník 40. prase býk pračka robot broskev švestka hnízdo meloun nůž čočka přehoz kytice 41. setrvačník kalich motýl kluk přilba kompas tužka deštník krabice houba cigareta salát 42. hřebec slepice ret kadeř korzet mnich síť pluh tlapa král koza ranec 43. hlava sukně teploměr roura čelo čáp drn skříň závora talíř krokus brnění 44. spodky pták salám kostka kleště citrón hrnek tunel šuplík meč kružítko krumpáč 45. keř řepa roleta korál růže tučňák štětec ořech komár mlýn anténa náplast 46. lžíce držadlo lednička krb poutko sleď koš zátka netopýr zbraň meruňka pumpa 47. moucha blecha pomeranč kanec dýka brýle jehlice chléb udice mravenec míč podnos 48. kostým most kotleta studna poprsí vor ploutev parohy malina srdce vrták okurka 49. lev ústa lokomotiva mince nudle pinzeta štětka záda šicí stroj kormidlo průzor glóbus 50. oprátka židle podšálek přepážka rajče talár váza stan cihla červ ňadra zábradlí 51. terasa injekce tkanička chobot pistole narcis mušle veš lovec jelen bikini dalekohled 52. pastýř hoblík žirafa girlanda flétna letadlo křídlo sova slon trn rukáv flinta 53. plechovka kniha hrb lékař potah krab dráp úhoř opice buvol kopřiva akvárium 54. rukojeť hrad čep žalud hříbě pstruh kytara rošt roh kalhoty výfuk pilník 55. lízátko sval rybíz pájka čepice autobus cukroví prsten ořezávátko punčocha bicykl auto 56. žihadlo jeřáb kolečko kůlna pult záchod doklad vlk vosa trpaslík kožešina oblek 57. zebra věnec psací stroj hrnec laso kolovrat rak šlehač kanyla dinosaurus berla ananas 58. petlice jezdec pralinka pohár varhany matrace rys plíce žvýkačka kočár žárovka fotografie 59. krystal hotel gladiátor kopyto kyčel žlab zvon fotka frak žena gondola trajekt 60. žába liška krokodýl tříkolka drát kartáč bárka číše keř hruď cvrček pleš

Odkazy