Antiquity: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Umístění kapitol, nadpisy kapitol, odkazy.)
m (revert)
 
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 8 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox hra
{{Infobox hra
| kód      = ant
| název    = Antiquity
| název    = Antiquity
| hráčů    = 2-4
| hráčů    = 2-4

Aktuální verze z 8. 6. 2011, 12:53

Počet hráčů 2-4
Doporučený věk od 12
Délka hry 120 minutes
Autor Jeroen Doumen, Joris Wiersinga
Vydání
2004 Splotter Spellen Antiquity

Pravidla

Herní materiál

  • 16 dílů krajin
    • skládá se z 6-úhelníkových polí typů:lesy,louky,vodní plochy,hory
  • pro jednotlivé hráče (červený,žlutý,modrý,černý):
    • 22 kostiček obyvatel
    • 1 arch papíru A3 s:
      • tabulí vychozího města
      • přehledem pravidel
    • 3 tabule měst
    • 16 dílků stanic
    • 1 sada dílků jednotlivých budov (vyjma rybářství, hrobů, skladů, fontán a povoznictví)
    • 4 dílky měst
    • 20 dílků domů s čísly 1-20
  • 16 dílků budov povoznictví
  • 12 dílků budov rybářství
  • 16 dílků budov skladů
  • 16 dílků budov fontán
  • 480 dílků zboží (po 48 od 10 typů zboží)
  • dílky hrobů
  • dílky luk
  • 16 objevitelských značek (po 4 od olivy,obilí,víno,ovce)
  • značky znečištění
  • 3 destičky stupnice hladomoru
    • destička dále obsahuje
      • stupnici pořadí hráčů v kole
      • tabulku patronů
  • kostička k označení úrovně hladomoru


Přehled zboží

           farma	        rybář	        důl	dřevorubec
jídlo	    obilí,olivy,ovce	ryby		
luxus	    víno	        perly,inkoust	zlato	
stavebnina			                kámen	dřevo


Zahájení

každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svůj herní materiál

každý hráč si vezme 6 dřev

sestaví se hrací plán z dílů krajin


počet hráčů počet dílů  tvar              startovní pole
      2          4      2 a 2           v rozích tohoto "démantu" 
      3          6     1, 2 a 3         v rozích tohoto "trojúhelníku"
      4          8     3, 2 a 3         v rozích tohoto "čtyřúhelníku"

objevitelské značky se rozmístí na plán na označená pole,

  • od každého druhu se vezme tolik značek, kolik je hráčů

náhodně se stanoví počáteční pořadí hráčů a vyznačí se na stupnici pořadí hráčů pomocí kostiček

od posledního po prvního hráči umístí svoje výchozí město na hrací plán

  • musí se na startovním dílu nacházet plně a může být dokonce umístěno i na vodní plochu

stupnice hladomoru se nastaví na 0


Průběh hry

Hra se skládá z kol.

Každé kolo se skládá z 10 fází:

1. návrat obyvatel z městských budov domů

2. výstavba městských budov a domů a nasazení obyvatel do městských budov

  • staví se položením dílku budovy na nějaké nezastavěné místo ve městě
  • za stavbu městské budovy a za stavbu domu je třeba zaplatit
  • poté hráči mohou nasadit do městských budov své obyvatele, čímž aktivují jejich funkci
  • postavením katedrály hráč určí svého patrona,
    • ten mu jednak přidá schopnost
    • a jednak určí jeho vítěznou podmínku
    • vybraný patron se zaznamená kostičkou na tabulce patronů
  • postavením domu získá hráč nového obyvatele
    • hráč má vždy k dispozici pouze tolik obyvatel, kolik má postaveno domů

3. určení nového pořadí hráčů

  • hráč s menším počtem obyvatel v povoznictvích a na objeviteli hraje dříve,
    • v případě rovnosti se zachovává původní pořadí
  • hráči hrají další fáze kola v tomto pořadí, a to až do příští fáze 3

4. výstavba venkovních budov

  • lze postavit pouze na prázdné nebo na znečištěné pole krajiny
  • nelze postavit na jiné budovy, zboží nebo obyvatele nebo do vody
    • přes objevitelské značky postavit lze, taková značka se odstraní ze hry
  • lze postavit, pouze pokud je k dispozici obyvatel na povoznictví,
    • pro farmu, důl, dřevorubce a rybáře se tento obyvatel se po postavení na ní ihned přemístí
    • pro stanici a nové město se tento obyvatel pouze dá stranou a příští kolo se smí znova použít
    • důl, dřevorubce a farmu sestávají z jednoho centrálního pole krajiny, které musí být příslušného typu, a ze všech s ním sousedících neobsazených polí, které jsou stejného typu
    • rybář sestává z budovy rybářství a přiléhajících prázdných polí vodní plochy
    • u dolu, farmy a rybáře se na všechny jeho pole (vyjma rybářství) položí značka znečištění a na ni příslušné zboží, které budova produkuje, tzn. po vytěžení se z pole stane znečištěná oblast
    • u dřevorubce se místo značky znečíštění položí dílek louky, tzn. vytěžený les se stává loukou

5. umístění surovin do skladů a zahození surovin, co se do skladů nevejdou

  • co pole skladu, to jedno zboží

6. produkce surovin a návrat obyvatel z vytěžených venkovních budov

  • každá farma, důl, rybář nebo dřevorubec vyprodukuje právě jednu surovinu
  • pokud se vyprodukuje poslední surovina příslušné farmy, dolu, dřevorubce nebo rybáře, vrací se pracující obyvatel zpátky domů a budova je zrušena
  • u farmy, dolu nebo dřevorubec zboží na centrálním poli musí být vytěženo jako poslední, jinak je pořadí libovolné

7. objevování

  • pokud má hráč aktivovaného objevitele, může odkrýt jednu objevitelskou značku v zóně dosahu, a vzít si zboží, které je na značce uvedeno,
  • za každé objevené jídlo se zvýší úroveň hladomoru na stupnici o 1

8. hladomor

  • každý hráč postaví do svých měst tolik hrobů, kolik činí úroveň hladomoru - počet jeho jídel,
    • není-li už ve městech volné místo, musí postavit hroby na městské budovy
    • pokud nemá kam hroby umístit, prohrál a odstupuje ze hry
    • budovy, na kterých je umístěn aspoň 1 hrob, nejsou funkční,
  • následně se zvýší úroveň hladomoru na stupnici o 1

9. znečištění krajiny,

  • každý hráč umístí tolik značek znečištění do své zóny dosahu, kolik činí 3 * počet jeho měst - počet jeho fontán - 4 * počet jeho smetišť,
  • značky znečištění může dávat pouze na ničím neobsazená pole (vyjma dílku louky)
  • není-li kam značky dát, musí místo nich postavit hroby do svých měst

10. kontrola vítězných podmínek,

  • vítězná podmínka je určena patronem, kterého si hráč vybral při stavbě katedrály
  • hráč, který splnil vítěznou podmínku, vyhrál,
    • v případě, že tuto podmínku splnilo více hráčů, vyhrál hráč s největším počtem neznečištěných polí ve své zóně dosahu


Zóna dosahu

zóna dosahu je 2 pole od hranice některého z měst nebo stanic hráče vyjma vodních ploch a polí dostupných pouze skrz vodní plochu,

  • v případě, že hráč používá stáj, zvyšuje se zóna dosahu na 3 pole,
  • v případě, že hráč používá přístav, rozšiřuje se zóna dosahu o vodní plochy, které přiléhají k městu nebo stanici aspoň jedním polem a o k nim přilehající pole pevniny


Přehled městských budov

název	                cena	     funkce	                                             fáze    obsazení 	počet 
fontána                1 luxus	     při postavení sniží úroveň hladomoru o 1 (min. 0)          9	Ne	*
                                    na stupnici; snižuje znečištění o 1	
nemocnice 	        1 luxus	     odstraňuje 5 hrobů 	                                2	Ano	1
universita 	        1 dřevo	     všechny fakulty přiléhající k univerzitě fungují,          *	Ano	1
                                    aniž jsou obsazeny obyvatelem	
fakulta teologická	1 kámen	     vyjma sv.marie umožňuje hráči zrušit postavenou            2	Ano	1
                                    katedrálu	
fakulta alchymistická	2 kameny     umožňuje odstranit znečištění z 1 pole a všech             4	Ano	1
                                    jeho sousedních polí 	 
fakulta biologická	2 kameny     umožňuje postavit farmu zadarmo (1 za kolo)	        4	Ano	1
fakulta filozofická	1 kámen	     při stavbě budov není nutno dodržet podmínku rozdílné      2,4	Ano	1
                                     zboží	
sklad 	                1 dřevo	     je možno zvolit velikost skladu, může jich být             5	Ano	*
                                    jedním hráčem postaveno i víc, při stavbě si hráč 
                                    může vzít i víc dílků, 1 sklad je jakýkoliv čtyřúhelník 
                                    sestavený z těchto dílků, 1 pole skladu skladuje 1 zboží	
stáj 	                2 rozdílné   rozšířuje zónu dosahu na 3 pole 	                        *	Ano	1
                       luxusy	
přístav 	        1 dřevo	     rozšiřuje zónu dosahu o vodní plochy, které přiléhají      *	Ano	1
                                    k městu nebo stanici aspoň jedním polem a o k nim 
                                    přilehlá pole pevniny	
trh	                1 dřevo	     umožňuje obchodovat se soupeři, umožňuje měnit libovolné   2	Ano	1
                                    zboží za jiné v poměru 2:1	 
sýpka	                1 dřevo	     snižuje hladomor o 3	                                8	Ne	1
objevitel 	        1 dřevo	     umožňuje odkrýt 1 objevitelskou  značku	                7	Ano	1
katedrála 	        1 kámen	     při postavení hráč určí svého patrona	                -	Ne	1
pivovar 	        1 dřevo	     umožňuje stavět stanice	                                4	Ne	1
povoznictví     	1 dřevo	     možňuje poslat 1 obyvatele pracovat do venkovní budovy	4	Ano	*
nucená práce    	1 kámen	     venkovní výrobny produkují až 3 zboží za kolo              6	Ano	1
                                    (místo jednoho),  ale jedno z nich musí zahodit	
smetiště	        1 kámen	     snižuje znečištění o 4 a ostatní hráči nesmí znečišťovat   9	Ano	1
                                    v  zóně dosahu hráče


Přehled venkovních budov

název	    cena	       funkce	                                                            podmínka stavby
stanice    1 jídlo	       rozšiřuje zónu dosahu                                               v zóně dosahu
rybář      1 dřevo	       produkuje ryby,inkoust,perly (jedno z toho dle hráčova výběru)      obě pole rybářství                                                                                          sousedí s prázdným polem                                                                                              vodní plochy, aspoň jedno
                                                                                                  z nich je v zóně dosahu
dřevorubec 1 dřevo	       produkuje dřevo	v lese,                                            centrální pole je v zóně dosahu
farma      1 obilí/ovce/      produkuje obilí nebo ovce,olivy,víno	                           na louce, centrální pole 
             olivy/víno                                                                           je v zóně dosahu
důl        1 dřevo	       produkuje kámen nebo zlato (v jednom pohoří, tj. souvislé           v horách, centrální pole  
                              hnědé ploše, smí být těžen pouze jeden druh zboží, což určí         je v zóně dosahu
                              první hráč, který si v tomto pohoří postaví důl, postavením 
                              města se 1 pohoří na 2 nerozdělí)	                            
město      1 dřevo+1 kámen+   poskytuje nový prostor pro stavbu městských budov a domů,           aspoň jedno pole je 
           1 jídlo+           rozšiřuje zónu dosahu, zvyšuje znečištění                          v zóně dosahu, nesmí
           2 rozdílné luxusy	                                                                  sousedit s jiným městem


Přehled domů

číslo	cena
1	-
2	-
3	-
4	-
5	jídlo
6	jídlo
7	2 rozdílná jídla
8	1 jídlo+1 luxus
9	3 rozdílná jídla
10	1 jídlo+2 rozdílné luxusy
11	2 rozdílná jídla+1 luxus
12	4 rozdílná jídla
13	1 jídlo+3 rozdílné luxusy
14	3 rozdílná jídla+1 luxus
15	2 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
16	4 rozdílná jídla+1 luxus
17	2 rozdílná jídla+3 rozdílné luxusy
18	3 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
19	4 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
20	3 rozdílná jídla+3 rozdílné luxusy


Přehled patronů

jméno	        vítězná podmínka	                   dává schopnost
sv.Mikuláš	postavit všech 20 domů	                   při stavbě 2 domů je ten
                                                          s nižším číslem zadarmo
sv.Jiří        uzavřít zónu dosahu jiného hráče do své	   za každou postavenou katedrálu
                                                          v kole, kdy byla postavena, 
                                                          zisk 1 ryby  během produkce 
sv.Barbora	postavit všechny městské budovy	           přemísťovat budovy
sv.Kryštof	od každého druhu jídla a luxusu mít 3 kusy katedrála se dá využít jako
                                                          sklad s neomezenou kapacitou
sv.Marie	libovolné 2 ostatní	                   všechny ostatní

Odkazy