Agricola - strategie (Jirka bauma)

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Na tomto dokumentu se zatím stále pracuje !

Strategii Agricoly bych rád vysvětlil na jedné mé povedené partii.

Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduché algoritmu na ohodnocení síly tahu. Tento algoritmus vychází ze základního heuristických předpokladů: 1 akce = 2 body = 3 jídla.

Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů (-7 za pole,...,krávy; -13 za prázdná pole; +6 za členy rodiny; -6 * 4 * 2/3=-16 za jídlo; +2 za jídlo na startu), a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů (14 kol * 2 členové rodiny). Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů.

Vidíme, že díky dobrým kartičkám profesí, jsem v této partii získal 7 bodů, díky sebrání 5 ovcí a vřetenu 8 bodů, díky potomkovi 6 bodů, a díky nádeníkovi 6 bodů, tím jsem těch bodů nakonec získal 55, i když jsem v posledních kolech už jenom ztrácel, a jednou během hry jsem zapomenul zahrát.

1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J)

profese mi přinesla +2,7 bodu, to je neobvykle hodně, měl jsem štěstí, že jsem dostal do ruky takto silnou kartičku, většina kartiček profesí buď plusová není, nebo je plusová v kombinaci s něčím

2. profese Sběrač rákosu(dává 4 rákosy v následujících 4 kolech);2D(+J)

profese mi přinesla +1,3 bodu, to je neobvykle hodně, je důležité, že zároveň návratnost té kartičky je okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je důležité se nebrzdit akcemi, které mají dlouhodobou návratnost

3. (+R);3D(+J); 3J

4. (+R);4D(+J); stavba domku(-9D-2R->domek+2chlévy)

sklizeň: -4J; zůstatek 5J

5. (+R);potomstvo(+MV-vřeteno); profese Štolba(umožňuje v 1 neopl. chlévě mít 3 zvířata)

kombinace: domek(*3/4A)+potomstvo(*3/4A)+2R(*1A)+5D(*1,7A) dává +6,9 bodů [22 (9A novým členem + 3body za člena + 1bod za domek) - 8,4 (4,2A) - 6,7 (2J*5sklizní*2/3)].

Ve skutečnosti potomstvo přináší o něco více bodů, než se dá napočítat. Protože dává lepší přiležitost zahrát akce za víc jak 2 body.

Je dobré si taky povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby potomek přišel později a ovce přišly taky později, měl bych z těch akcí o hodně míň bodů.

Potomstvo je akce, která jako jediná přináší vždy zaručený bodový zisk, a proto se na ni vždy vyplatí hrát, a to jsem dělal i já v předchozích kolech, abych tak mohl zahrát potomstvo, co nejdřív, protože např. kdybych ho zahrál o kolo poději, měl bych z něj o 2 body méně.

6. (+R);5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny)(+start)

profese přinesla +3 body (4 body za 5 polí + 5 bodů za 5 zaplněných polí - 1 akce - 4 body za 6 jídel)

to je opravdu velká klika dostat do ruky 3 atypicky silné profese, a navíc jsem k tomu dostal do ruky kamenolom, takže se to nakombilo, a navíc s kamenlomem se lépe dala ta profese využít

kamenolom to je velice silná karta, kdy její síla je ale odvislá od toho, jaké má člověk v ruce profese, většina malých vybavení je naopak slabá, dávají většinou tak -1 bod, je to ale spojeno se ziskem startovní pozice, což je kapitola sama pro sebe,

7. 6D(+J); 5H; renovace(+VV-Ohniště)

kombinace: renovace(+ohniště)+5Ov+2chlévy(*1/4A)+štolba+vřeteno(*1/4A)+5H+1R(*1/2A)+5D(*1,7A) dává +6,3 bodů (5 bodů za ovce + 3 body za renovaci + 2 body za chlévy + 1 bod za ohniště) + 4J za snědené ovce + 10J za vřeteno - 1J za štolbu - 6,7A = 11 bodů+8,7 bodu-13,4 bodu)

to je atypicky silná kombinace, normálně se nějaký hráč obětuje a ovce sebere dříve, než aby někomu z toho nechal takhle velký zisk, ale tohle byla důležitá souhra náhod, k silné kartě vřeteno jsem dostal do ruky štolbu, což je slabá karta, ale s tím vřetenem vytvořila kombo, a navíc teda tam ty ovce zůstali, bez toho by ta kombinace nebyla tak silná,

tady je třeba podotknout, že jsem tu partii hrál se začátečníky, proti silnějším hráčům by mi to těžko vydrželo

navíc je dobře, že jsem tímto definitivně vyřešil problém s jídlem a nebyl pod tlakem ztráty -2,7 bodu za nedostatek jídla při sklizni

sklizeň:+2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 2J

8. nádeník(2J+3K); 3D(+J); ???

???............-2 body zřejmě jsem zapomenul jednou zahrát

9. nádeník(2J+3K); renovace(+VV-Studna); 4D(+J)

..................ren.+studna = 7bodů+9J-3,5akce=6 bodů...tohle je důsledkem síly kamenolomu

sklizeň: +2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 6J

10. (pole za jídlo); ploty(-12D->4 pastviny); nádeník(2J+3K); MV-Lopatka na obilí(dává k obilí + 1 obilí)(+start)

............ploty =9bodů-4akce=1 bod; ploty jsou důležité, protože vytvářejí možnost získat hodně bodů za dobytek

11. (pole za jídlo); 2Kr; 2Ob; 1Ze

..........................2Kr = 3body

sklizeň: +2J,-6J,+Ov,+Kr; zůstatek 4J

12. (pole za jídlo); zorat a zasít; 4H; 1Ze

................zorat a zasít=3 body (včetně obilí+MV 1 bod)

13. (pole za jídlo); 2Pr; zorat a zasít; 4D(+J); 2chlévy

....zorat a zasít=0 bodů(včetně zele. -1 bod), chlévy=-2 body (ale umožnili rozm. krávy a prasata); prasata = 1 bod

sklizeň: (2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 1J

14. (pole za jídlo); potomstvo; VV-Kamenná pec(-2Ob ->8J);

1Kr kráva=-1 bod; pec=2body+10J(4J nevyužité)-3akce = 0 bodů;potomstvo=+1 bod - na konci hry jsem už neměl co hrát, a tudíž už jenom ztrácel, proto bývá obvykle o něco lepší vzít si o jednoho potomka víc, z toho žádné body hráč sice nezíská, ale umožňuje mu to hrát až do konce, někdy ale vznikne situace, kdy těch akcí začne být nedostatek, a hráč, co si sebral 4.potomak se naopak dostane do ztráty, protože už nebude, co sebrat

sklizeň:(2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 4J

hodnocení:7 polí,4 ohrady, 4Ob, 4Ze, 8Ov, 4Pr, 6Kr, 0 prázdných polí, 3 ohr.chlévy, 3 kam.domy, 4 členi rodiny, Studna, Kamenná pec, Ohniště, Kamenolom => 55 bodů