Agricola - strategie (Jirka bauma)

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Na tomto dokumentu se zatím stále pracuje !

Strategii Agricoly bych rád vysvětlil na jedné mé povedené partii.

Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduché algoritmu na ohodnocení síly tahu. Tento algoritmus vychází ze základního heuristických předpokladů: 1 akce = 2 body = 3 jídla.

Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů, a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů. Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů.

Vidíme, že díky dobrým kartičkám profesí, jsem v této partii získal 7 bodů, díky sebrání 5 ovcí a vřetenu 8 bodů, díky potomkovi 6 bodů, a díky nádeníkovi 6 bodů, tím jsem těch bodů nakonec získal 55, i když jsem v posledních kolech už jenom ztrácel, a jednou během hry jsem zapomenul zahrát.

1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J).........2,3 bodu

profese mi přinesla +2,3 bodu, to je neobvykle hodně, měl jsem štěstí, že jsem dostal do ruky takto silnou kartičku

2. profese Sběrač rákosu(dává 4 rákosy);2D(+J).............1,7 bodu

profese mi přinesla +1,7 bodu, to je neobvykle hodně, je důležité, že zároveň návratnost té kartičky je okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je důležité se nebrzdit akcemi, které mají dlouhodobou návratnost

3. 3D(+J); 3J

4. 4D(+J); domek(+2chlévy)

sklizeň ------------------------9J-4J---------

5. potomstvo(MV-vřeteno); profese-Štolba

......domek+potomstvo=22bodů - 5akcí(4akce?) - 10J = 6 bodů. Ve skutečnosti potomstvo přináší o něco více bodů, než se dá napočítat. Protože dává lepší přiležitost zahrát akce za víc jak 2 body. Proto je lepší si napočítat za potomstvo ztrátu pouze 5 bodů, tzn. potomstvo by bylo za 10 bodů. (Samozřejmě pak ale kompletně se rozejdou celkové součty, to je myšleno pouze ze strategického hlediska.)

6. 5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); MV-Kamenolom

.......profese mi přinesla 9bodů-3akce=3body, to je opravdu velká klika dostat do ruky 3 atypicky silné profese, a navíc jsem k tomu dostal do ruky kamenolom, to je velice silná karta, kdy její síla je ale odvislá od toho, jaké má člověk v ruce profese

7. 6D(+J); 5H; renovace(+VV-Ohniště)

........................ren.+ohn+ovce+chlév+štol.+vřet=11 bodů+16J-6,5akce= 8 bodů to je atypicky silná akce, normálně se nějaký hráč obětuje a ovce sebere dříve, než aby někomu z toho nechal takhle velký zisk, ale tohle byla důležitá souhra náhod, k silné kartě vřeteno jsem dostal do ruky štolbu, což je slabá karta, ale s tím vřetenem vytvořila kombo, a navíc teda tam ty ovce zůstali, bez toho by ta kombinace nebyla tak silná

sklizeň -----------------8J-6J------------------

8. nádeník; 3D(+J); ???

???............-2 body zřejmě jsem zapomenul jendou zahrát

9. nádeník; renovace(+VV-Studna); 4D(+J)

..................ren.+studna = 7bodů+9J-3,5akce=6 bodů...tohle je důsledkem síly kamenolomu

sklizeň ----------------12J-6J------------

10. (pole za jídlo); ploty; nádeník; MV-Lopatka na obilí(dává k obilí + 1 obilí)

............ploty =9bodů-4akce=1 bod; ploty jsou důležité, protože vytvářejí možnost získat hodně bodů za dobytek

11. (pole za jídlo); 2Kr; 2Ob; 1Ze

..........................2Kr = 3body

sklizeň -----------------10J-6J----------------------

12. (pole za jídlo); zorat a zasít; 4H; 1Ze

................zorat a zasít=3 body (včetně obilí+MV 1 bod)

13. (pole za jídlo); 2Pr; zorat a zasít; 4D(+J); 2chlévy

....zorat a zasít=0 bodů(včetně zele. -1 bod), chlévy=-2 body (ale umožnili rozm. krávy a prasata); prasata = 1 bod

sklizeň -----------------7J-6J-------------------------

14. (pole za jídlo); potomstvo; VV-Kamenná pec(2Ob ->8J);

1Kr kráva=-1 bod; pec=2body+10J(4J nevyužité)-3akce = 0 bodů;potomstvo=+1 bod - na konci hry jsem už neměl co hrát, a tudíž už jenom ztrácel, proto bývá obvykle o něco lepší vzít si o jednoho potomka víc, z toho žádné body hráč sice nezíská, ale umožňuje mu to hrát až do konce, někdy ale vznikne situace, kdy těch akcí začne být nedostatek, a hráč, co si sebral 4.potomak se naopak dostane do ztráty, protože už nebude, co sebrat

sklizeň -----------------11J-7J------------------------

28 + 28 = 56, ve skutečnosti 55