Agricola - strategie (Jirka bauma): Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
m
 
(Není zobrazeno 15 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
Na tomto dokumentu se zatím stále pracuje !
Strategii Agricoly zkusím vysvětlit na jedné mé nadstandardně vydařené partii. 


Strategii Agricoly bych rád vysvětlil na jedné mé povedené partii.
Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduchého algoritmu na ohodnocení síly tahu.  


Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduché algoritmu na ohodnocení síly tahu. Tento algoritmus vychází ze základního heuristických předpokladů: 1 akce = 2 body = 3 jídla.
Tento algoritmus vychází ze základního heuristického předpokladu: 1 akce(A) = 2 body(b) = 3 jídla(J).  


Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů, a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů. Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů.  
Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů (-7b za pole,...,krávy -13b za prázdná pole +6b za členy rodiny -6b sklizní * 2 jídla * 2 členové * 2/3 = -16b za jídlo +2b za jídlo na startu), a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů (14 kol * 2 členové rodiny).  


Vidíme, že díky dobrým kartičkám profesí, jsem v této partii získal 7 bodů, díky sebrání 5 ovcí a vřetenu 8 bodů, díky potomkovi 6 bodů, a díky nádeníkovi 6 bodů, tím jsem těch bodů nakonec získal 55, i když jsem v posledních kolech už jenom ztrácel, a jednou během hry jsem zapomenul zahrát.
Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů.  


'''1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J).........2,3 bodu'''
'''1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J)'''


profese mi přinesla +2,3 bodu, to je neobvykle hodně, měl jsem štěstí, že jsem dostal do ruky takto silnou kartičku, většina kartiček profesí buď plusová není, nebo je plusová v kombinaci s něčím
profese přinesla +2,7b


'''2. profese Sběrač rákosu(dává 4 rákosy v následujících 4 kolech);2D(+J).............1,7 bodu'''
kartičky profesí mají velmi rozdílnou sílu, je mezi nimi několik, které jsou velmi silné, a ty je samozřejmě výhodné vyložit


profese mi přinesla +1,7 bodu, to je neobvykle hodně, je důležité, že zároveň návratnost té kartičky je okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je důležité se nebrzdit akcemi, které mají dlouhodobou návratnost
'''2. profese Sběrač rákosu(dává 4 rákosy v následujících 4 kolech);2D(+J)'''


'''3. 3D(+J); 3J'''
profese přinesla +1,3b


'''4. 4D(+J); domek(+2chlévy)'''
další vyložená velmi silná profese
 
v Agricole je samozřejmě prvek náhody spočívající v tom, jak kdo dostane silné kartičky, ale jak se rozdává 14 kartiček, takže je docela šance, že se ta náhoda rozloží
 
bylo důležité, že byla příležitost tyto konkrétní 2 profese zahrát v prvních 2 kolech, protože později zahrané už by byly méně silné
 
zároveň bylo důležité, že u obou profesí je jejich návratnost téměř okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je třeba se příliš nebrzdit akcemi, které jsou sice silné, ale mají dlouhodobou návratnost
 
'''3. (+R);3D(+J); 3J'''
 
'''4. (+R);4D(+J); stavba domku(-9D-2R->domek+2chlévy)'''


''sklizeň: -4J; zůstatek 5J''
''sklizeň: -4J; zůstatek 5J''


'''5. potomstvo(+MV-vřeteno); profese Štolba(umožňuje v 1 neopl. chlévě mít 3 zvířata)'''
'''5. (+R);potomstvo(+MV-Vřeteno); profese Štolba(umožňuje v 1 neopl. chlévě mít 3 zvířata)'''
 
kombinace: domek(*3/4A)+potomstvo(*3/4A)+2R(*1A)+5D(*1,7A) dává +6,9b [+18b za 9A novým členem +3b za člena +1b za domek -8,4b za 4,2A -6,7b za 2J*5sklizní*2/3].
 
Potomstvo je extrémně silná akce. Ve skutečnosti potomstvo přináší dokonce o něco víc bodů, než se dá napočítat, protože zlepšuje možnosti zahrát v budoucnu silné akce.
 
Je dobré si taky povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby potomstvo přišlo později, bylo by z té akce poměrně o dost méně bodů. (To samé platí o ovcích v následujícím tahu.)
 
Potomstvo je akce, která jako jediná přináší vždy zaručený bodový zisk, a proto se na ni vždy vyplatí cíleně hrát. 
 
'''6. (+R);5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); start(+MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny))'''
 
profese přinesla +3b [+4b za 5 polí +5b za 5 zaplněných polí -2b za 1A -4b za 6J]
 
další vyložená velice silná profese


......domek+potomstvo=22bodů - 5akcí(4akce?) - 10J = 6 bodů. Ve skutečnosti potomstvo přináší o něco více bodů, než se dá napočítat. Protože dává lepší přiležitost zahrát akce za víc jak 2 body. Proto je lepší si napočítat za potomstvo ztrátu pouze 5 bodů, tzn. potomstvo by bylo za 10 bodů. (Samozřejmě pak ale kompletně se rozejdou celkové součty, to je myšleno pouze ze strategického hlediska.) je třeba si povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby potomek přišel později a ovce přišli taky později, měl bych z těch akcí o hodně míň bodů
kromě na potomstvo se v Agricole vyplatí hledat v obdržených kartých silné kombinace akcí a cíleně na ně hrát, já jsem v této partii dostal do ruky super extrémně silnou kombinaci, kdy jsem měl velice silné malé vybavení Kamenolom, které je ale trochu bržděné podmínku vyložit 4 profese, jenomže já k tomu dostal 3 velice silné profese, a navíc ještě konkrétně síla Majitele pluhů vzrostla díky Kamenolomu, protože její podmínka se pak snadněji plnila


'''6. 5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny)(+start)'''
narozdíl od Kamenolomu je valná většina malých vybavení naopak slabých, dávají většinou tak -1 bod nebo dokonce ještě míň, jejich zahrání je ale spojeno se ziskem startovní pozice, takže je určitou zásadní otázkou strategie Agricoly, zda se z tohoto důvodu vyplatí ta malé vybavení přesto hrát


.......profese mi přinesla 9bodů-3akce=3body, to je opravdu velká klika dostat do ruky 3 atypicky silné profese, a navíc jsem k tomu dostal do ruky kamenolom, to je velice silná karta, kdy její síla je ale odvislá od toho, jaké člověk v ruce profese, většina malých vybavení je naopak slabá, dávají většinou tak -1 bod, je to ale spojeno se ziskem startovní pozice, což je kapitola sama pro sebe,  
moje zkušenost je taková, že většinou se je hrát nevyplatí, má určitě smysl bojovat o potomstvo, a potom ještě ke konci se mohou nějaké silné akce vyskytnout, kdy může mít boj smysl 


'''7. 6D(+J);  5H; renovace(+VV-Ohniště)'''
'''7. 6D(+J);  5H; renovace(+VV-Ohniště)'''


........................ren.+ohn+ovce+chlév+štol.+vřet=11 bodů+16J-6,5akce= 8 bodů  to je atypicky silná akce, normálně se nějaký hráč obětuje a ovce sebere dříve, než aby někomu z toho nechal takhle velký zisk, ale tohle byla důležitá souhra náhod, k silné kartě vřeteno jsem dostal do ruky štolbu, což je slabá karta, ale s tím vřetenem vytvořila kombo, a navíc teda tam ty ovce zůstali, bez toho by ta kombinace nebyla tak silná, navíc je dobře, že jsem tímto definitivně vyřešil problém s jídlem a nebyl pod tlakem ztráty -2,7 bodu za nedostatek jídla při sklizni
kombinace: renovace(+Ohniště)+5Ov+2chlévy(*1/4A)+Štolba+Vřeteno(*1/4A)+5H+1R(*1/2A)+5D(*1,7A) dala +6,3b [+5b za 8Ov +3b za renovaci +2b za 2chlévy +1b za Ohniště + 2,7b za 4J z ovcí +6,7b za 10J za Vřeteno -0,7b za 1J za Štolbu -13,4b za 6,7A]
 
toto je extrémně silná kombinace, je dobré si povšimnout, že kombinace relativně silné karty Vřeteno s poměrně slabou kartou Štolba obě karty posílila, ale to extrémní kombo z toho udělalo těch 5 ovcí
 
tady je třeba podotknout, že jsem tu partii hrál se začátečníky, proti silnějším hráčům by mi těžko vydrželo 5 ovcí
 
v Agricole je důležité cíleně hrát na kombinaci akcí, která definitivně vyřeší problémy s jídlem, aby tak hráč nebyl pod tlakem ztráty -2,3 bodu za každé chybějící jídlo při sklizni, což v této partii vyšlo úplně optimálně


''sklizeň:+2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 2J''
''sklizeň:+2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 2J''


'''8. nádeník(2J+3K);  3D(+J); ???'''
'''8. nádeník(2J+3K);  3D(+J); 1Ze'''
 
'''9. nádeník(2J+3K); renovace(+VV-Studna); 4D(+J)'''


???............-2 body  zřejmě jsem zapomenul jednou zahrát
kombinace:Kamenolom+renovace(+Studna)+2*nádeník+1R(*1/2A)+1D(*1/3A) dala +5,4b [+2b za Kamenolom +3b za renovaci +6b za 9J


'''9. nádeník(2J+3K); renovace(+VV-Studna); 4D(+J)'''
+4b za Studnu -9,6b za 4,8A] 


..................ren.+studna = 7bodů+9J-3,5akce=6 bodů...tohle je důsledkem síly kamenolomu
tohle je extrémně silná kombinace, která je důsledkem síly Kamenolomu


''sklizeň: +2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 6J''
''sklizeň: +2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 6J''
   
   
'''10. (pole za jídlo); ploty(-12D); nádeník(2J+3K); MV-Lopatka na obilí(dává k obilí + 1 obilí)(+start)'''
'''10. (-J->pole; +J); ploty(-12D->4 pastviny); nádeník(2J+3K); start(+MV-Lopatka na obilí(dává k obilí + 1 obilí))'''
 
kombinace: ploty + 12D(3A) dala 1b [+4b za prázdná pole +5b za pastviny -8b za 4A]
 
plotům jsem trochu přilepšil, protože jsem jí připočítal +2b, který jsem získal tak, že jsem jednou sebral najednou 6D


............ploty =9bodů-4akce=1 bod; ploty jsou důležité, protože vytvářejí možnost získat hodně bodů za dobytek  
ploty jsou silná a důležitá akce, protože vytvářejí možnost získat body za dobytek  
   
   
'''11. (pole za jídlo); 2Kr; 2Ob; 1Ze'''
'''11. (-J->pole; +J); 2Kr; 2Ob; 4H'''


..........................2Kr = 3body
2Kr je velmi silná akce, která dala +3b


''sklizeň: +2J,-6J,+Ov,+Kr; zůstatek 4J''
''sklizeň: +2J,-6J,+Ov,+Kr; zůstatek 4J''


'''12. (pole za jídlo); zorat a zasít; 4H; 1Ze'''
'''12. (-J->pole; +J); zorat a zasít; 4D(+J); 1Ze'''
 
kombinace: zorat a zasít+zelenina+obilí+Lopatka na obilí+1D(*1/3A) dala +0,4b [+1b za pole +1b za zaplněná pole +4b za 6Ob +3b za 2Ze -8,6b za 4,3A)
 
zorat a zasít je velmi silnou akci, to, že celá kombinace vyšla pouze jako lehce nadprůměrná udělala ta Lopatka na obilí,
 
 
'''13. (-J->pole; +J); 2Pr; zorat a zasít; 2chlévy '''
 
2Pr dala +1b
 
zorat a zasít+ 1Ze dala -1b


................zorat a zasít=3 body (včetně obilí+MV 1 bod)
2chlévy+4D dala -2b


'''13. (pole za jídlo); 2Pr; zorat a zasít; 4D(+J); 2chlévy'''
2chlévy mi ale umožnily dále rozmnožit krávy a prasata


....zorat a zasít=0 bodů(včetně zele. -1 bod), chlévy=-2 body (ale umožnili rozm. krávy  a prasata); prasata = 1 bod
2Pr je velmí silná akce


''sklizeň: (2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 1J''
''sklizeň: (2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 1J''


'''14. (pole za jídlo); potomstvo; VV-Kamenná pec(2Ob ->8J); '''
'''14. (-J->pole +J); potomstvo; VV-Kamenná pec(-2Ob ->8J); 1Kr'''
 
1 Kr dala -1 bod;
 
kombinace pec+nádeník+4H dala 0b (+3b za pec +4b za 10J z toho 4J zbytečné -6b za 3A -1b za -2Ob)
 
potomstvo dala +0,3b
 
potomstvo bez místnosti je velmi silná akce, pokud by byla zahraná dříve, dávala by bodů ještě více na konci hry jsem už neměl co hrát, a tudíž jsem už jenom ztrácel
 
bývá obvykle o něco lepší udělat si ještě jednoho potomka mezi 8.-11. kolem, protože i když přímo z něho žádné body hráč nezíská, dává mu to lepší příležitost získávat body ke konci hry,


1Kr kráva=-1 bod; pec=2body+10J(4J nevyužité)-3akce = 0 bodů;potomstvo=+1 bod - na konci hry jsem už neměl co hrát, a tudíž už jenom ztrácel, proto bývá obvykle o něco lepší vzít si o jednoho potomka víc, z toho žádné body hráč sice nezíská, ale umožňuje mu to hrát až do konce, někdy ale vznikne situace, kdy těch akcí začne být nedostatek, a hráč, co si sebral 4.potomak se naopak dostane do ztráty, protože už nebude, co sebrat
na druhou stranu často hráč se 4 členy rodiny se dostane situace, kdy buď nedostatek jídla ho nutí hrát nevýhodné akce, nebo v partii zavládne situace, kdy mají hráči dohromady příliš mnoho členů rodiny, takže hrací plán je zplundrován, a žádné silné akce nejsou k mání, čímž hráč, co získal 4.potomka, se naopak dostane do ztráty


''sklizeň:(2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 4J''
''sklizeň:(2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 4J''


''hodnocení:7 polí,4 ohrady, 4Ob, 4Ze, 8Ov, 4Pr, 6Kr, 0 prázdných polí, 3 ohr.chlévy, 3 kam.domy, 4 členi rodiny, Studna, Kamenná pec, Ohniště, Kamenolom => 55 bodů''
''hodnocení:7 polí,4 ohrady, 4Ob, 4Ze, 8Ov, 4Pr, 6Kr, 0 prázdných polí, 3 ohr.chlévy, 3 kam.domy, 4 členi rodiny, Studna, Kamenná pec, Ohniště, Kamenolom => 55 bodů''
kontrolní součet 28 + 2,7 + 1,3 + 6,9 + 3 + 6,3 + 5,4 + 1 + 3 + 0,4 + 1 - 1 - 2 + 0,3 -1 + 0 = 55,3 což souhlasí, 0,3 je zaokrouhlovací chyba


[[Kategorie:Strategie her]]
[[Kategorie:Strategie her]]

Aktuální verze z 11. 11. 2008, 16:03

Strategii Agricoly zkusím vysvětlit na jedné mé nadstandardně vydařené partii.

Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduchého algoritmu na ohodnocení síly tahu.

Tento algoritmus vychází ze základního heuristického předpokladu: 1 akce(A) = 2 body(b) = 3 jídla(J).

Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů (-7b za pole,...,krávy -13b za prázdná pole +6b za členy rodiny -6b sklizní * 2 jídla * 2 členové * 2/3 = -16b za jídlo +2b za jídlo na startu), a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů (14 kol * 2 členové rodiny).

Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů.

1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J)

profese přinesla +2,7b

kartičky profesí mají velmi rozdílnou sílu, je mezi nimi několik, které jsou velmi silné, a ty je samozřejmě výhodné vyložit

2. profese Sběrač rákosu(dává 4 rákosy v následujících 4 kolech);2D(+J)

profese přinesla +1,3b

další vyložená velmi silná profese

v Agricole je samozřejmě prvek náhody spočívající v tom, jak kdo dostane silné kartičky, ale jak se rozdává 14 kartiček, takže je docela šance, že se ta náhoda rozloží

bylo důležité, že byla příležitost tyto konkrétní 2 profese zahrát v prvních 2 kolech, protože později zahrané už by byly méně silné

zároveň bylo důležité, že u obou profesí je jejich návratnost téměř okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je třeba se příliš nebrzdit akcemi, které jsou sice silné, ale mají dlouhodobou návratnost

3. (+R);3D(+J); 3J

4. (+R);4D(+J); stavba domku(-9D-2R->domek+2chlévy)

sklizeň: -4J; zůstatek 5J

5. (+R);potomstvo(+MV-Vřeteno); profese Štolba(umožňuje v 1 neopl. chlévě mít 3 zvířata)

kombinace: domek(*3/4A)+potomstvo(*3/4A)+2R(*1A)+5D(*1,7A) dává +6,9b [+18b za 9A novým členem +3b za člena +1b za domek -8,4b za 4,2A -6,7b za 2J*5sklizní*2/3].

Potomstvo je extrémně silná akce. Ve skutečnosti potomstvo přináší dokonce o něco víc bodů, než se dá napočítat, protože zlepšuje možnosti zahrát v budoucnu silné akce.

Je dobré si taky povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby potomstvo přišlo později, bylo by z té akce poměrně o dost méně bodů. (To samé platí o ovcích v následujícím tahu.)

Potomstvo je akce, která jako jediná přináší vždy zaručený bodový zisk, a proto se na ni vždy vyplatí cíleně hrát.

6. (+R);5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); start(+MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny))

profese přinesla +3b [+4b za 5 polí +5b za 5 zaplněných polí -2b za 1A -4b za 6J]

další vyložená velice silná profese

kromě na potomstvo se v Agricole vyplatí hledat v obdržených kartých silné kombinace akcí a cíleně na ně hrát, já jsem v této partii dostal do ruky super extrémně silnou kombinaci, kdy jsem měl velice silné malé vybavení Kamenolom, které je ale trochu bržděné podmínku vyložit 4 profese, jenomže já k tomu dostal 3 velice silné profese, a navíc ještě konkrétně síla Majitele pluhů vzrostla díky Kamenolomu, protože její podmínka se pak snadněji plnila

narozdíl od Kamenolomu je valná většina malých vybavení naopak slabých, dávají většinou tak -1 bod nebo dokonce ještě míň, jejich zahrání je ale spojeno se ziskem startovní pozice, takže je určitou zásadní otázkou strategie Agricoly, zda se z tohoto důvodu vyplatí ta malé vybavení přesto hrát

moje zkušenost je taková, že většinou se je hrát nevyplatí, má určitě smysl bojovat o potomstvo, a potom ještě ke konci se mohou nějaké silné akce vyskytnout, kdy může mít boj smysl

7. 6D(+J); 5H; renovace(+VV-Ohniště)

kombinace: renovace(+Ohniště)+5Ov+2chlévy(*1/4A)+Štolba+Vřeteno(*1/4A)+5H+1R(*1/2A)+5D(*1,7A) dala +6,3b [+5b za 8Ov +3b za renovaci +2b za 2chlévy +1b za Ohniště + 2,7b za 4J z ovcí +6,7b za 10J za Vřeteno -0,7b za 1J za Štolbu -13,4b za 6,7A]

toto je extrémně silná kombinace, je dobré si povšimnout, že kombinace relativně silné karty Vřeteno s poměrně slabou kartou Štolba obě karty posílila, ale to extrémní kombo z toho udělalo těch 5 ovcí

tady je třeba podotknout, že jsem tu partii hrál se začátečníky, proti silnějším hráčům by mi těžko vydrželo 5 ovcí

v Agricole je důležité cíleně hrát na kombinaci akcí, která definitivně vyřeší problémy s jídlem, aby tak hráč nebyl pod tlakem ztráty -2,3 bodu za každé chybějící jídlo při sklizni, což v této partii vyšlo úplně optimálně

sklizeň:+2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 2J

8. nádeník(2J+3K); 3D(+J); 1Ze

9. nádeník(2J+3K); renovace(+VV-Studna); 4D(+J)

kombinace:Kamenolom+renovace(+Studna)+2*nádeník+1R(*1/2A)+1D(*1/3A) dala +5,4b [+2b za Kamenolom +3b za renovaci +6b za 9J

+4b za Studnu -9,6b za 4,8A]

tohle je extrémně silná kombinace, která je důsledkem síly Kamenolomu

sklizeň: +2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 6J

10. (-J->pole; +J); ploty(-12D->4 pastviny); nádeník(2J+3K); start(+MV-Lopatka na obilí(dává k obilí + 1 obilí))

kombinace: ploty + 12D(3A) dala 1b [+4b za prázdná pole +5b za pastviny -8b za 4A]

plotům jsem trochu přilepšil, protože jsem jí připočítal +2b, který jsem získal tak, že jsem jednou sebral najednou 6D

ploty jsou silná a důležitá akce, protože vytvářejí možnost získat body za dobytek

11. (-J->pole; +J); 2Kr; 2Ob; 4H

2Kr je velmi silná akce, která dala +3b

sklizeň: +2J,-6J,+Ov,+Kr; zůstatek 4J

12. (-J->pole; +J); zorat a zasít; 4D(+J); 1Ze

kombinace: zorat a zasít+zelenina+obilí+Lopatka na obilí+1D(*1/3A) dala +0,4b [+1b za pole +1b za zaplněná pole +4b za 6Ob +3b za 2Ze -8,6b za 4,3A)

zorat a zasít je velmi silnou akci, to, že celá kombinace vyšla pouze jako lehce nadprůměrná udělala ta Lopatka na obilí,


13. (-J->pole; +J); 2Pr; zorat a zasít; 2chlévy

2Pr dala +1b

zorat a zasít+ 1Ze dala -1b

2chlévy+4D dala -2b

2chlévy mi ale umožnily dále rozmnožit krávy a prasata

2Pr je velmí silná akce

sklizeň: (2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 1J

14. (-J->pole +J); potomstvo; VV-Kamenná pec(-2Ob ->8J); 1Kr

1 Kr dala -1 bod;

kombinace pec+nádeník+4H dala 0b (+3b za pec +4b za 10J z toho 4J zbytečné -6b za 3A -1b za -2Ob)

potomstvo dala +0,3b

potomstvo bez místnosti je velmi silná akce, pokud by byla zahraná dříve, dávala by bodů ještě více na konci hry jsem už neměl co hrát, a tudíž jsem už jenom ztrácel

bývá obvykle o něco lepší udělat si ještě jednoho potomka mezi 8.-11. kolem, protože i když přímo z něho žádné body hráč nezíská, dává mu to lepší příležitost získávat body ke konci hry,

na druhou stranu často hráč se 4 členy rodiny se dostane situace, kdy buď nedostatek jídla ho nutí hrát nevýhodné akce, nebo v partii zavládne situace, kdy mají hráči dohromady příliš mnoho členů rodiny, takže hrací plán je zplundrován, a žádné silné akce nejsou k mání, čímž hráč, co získal 4.potomka, se naopak dostane do ztráty

sklizeň:(2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 4J

hodnocení:7 polí,4 ohrady, 4Ob, 4Ze, 8Ov, 4Pr, 6Kr, 0 prázdných polí, 3 ohr.chlévy, 3 kam.domy, 4 členi rodiny, Studna, Kamenná pec, Ohniště, Kamenolom => 55 bodů

kontrolní součet 28 + 2,7 + 1,3 + 6,9 + 3 + 6,3 + 5,4 + 1 + 3 + 0,4 + 1 - 1 - 2 + 0,3 -1 + 0 = 55,3 což souhlasí, 0,3 je zaokrouhlovací chyba