Šógi: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Umístění kapitol, nadpisy kapitol, odkazy.)
m
 
Řádek 106: Řádek 106:


* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=sog hrejsi.cz]
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=sog hrejsi.cz]
* Program hrající hru: [http://sites.google.com/site/chlupd/hra-hasami-sogi]

Aktuální verze z 20. 8. 2009, 16:33

Sog.jpg
Rodina her Šachy
Počet hráčů 2
Doporučený věk 10
Délka hry 20 až 60 minut

Místo vzniku: Japonsko


Pravidla

Herní materiál

Deska na šógi je čtvercová a má 81 polí (9×9). Pole se neliší barvou.

Kameny jsou ploché pětistranné, špička udává směr, kterým kámen útočí, resp. hráče, kterému patří (ukazuje směrem od něj). Zvláštností šógi oproti jiným šachovým hrám je totiž možnost, aby hráč vrátil do hry kameny, které zajal, na svojí straně; proto nejsou kameny odlišeny barvou. Jednotlivé figury jsou rozlišeny znaky kanji (kandži) - je to podobné, jako kdyby král v evropském šachu vypadal jako destička s nápisem král. Kromě toho jsou kameny některých figur větší než ostatní.

Některé figury (je jich celkem 6) mohou povýšit. Kameny těchto figur mají z druhé strany znak figury po povýšení.


Základní pravidla

Cílem hráče je dát soupeři mat, tj. dostat soupeřova císaře do postavení, ve kterém může být zajat a nemůže z něj v příštím tahu uniknout.

Hru začíná černý hráč, bílý odpovídá.

Hráč na tahu zvolí jednu svou figuru a táhne s ní v souladu s níže uvedenými pravidly. Potom je na tahu druhý hráč.

Žádná figura nesmí vstoupit na pole obsazené jiným kamenem téhož hráče. Pokud však vstoupí na pole obsazené protivníkovým kamenem, je tento kámen zajat. Zajatý kámen se odstraní z desky a hráč, který ho zajal, si ho položí po své pravé ruce vedle desky tak, aby oba hráči všechny zajaté kameny viděli.

Jednotlivé figury se liší rozsahem pohybu, který mají povolen. Žádná však není omezena v tom, které protivníkovy figury smí zajmout.

Zajaté figury mohou znovu zasáhnout do hry na straně hráče, který je zajal. Toto zpětné vkládání je popsáno níže.

Za určitých podmínek mohou některé figury povýšit. Povyšování je rovněž popsáno níže.


Pohyb kamenů

Vzhledem k pohybovým možnostem jsou nejsilnějšími kameny věž a střelec (tzv. hlavní kameny).

Následují dvě skupiny vedlejších kamenů, v nichž mají kameny podobné pohybové schopnosti - (sestupně) zlatý a stříbrný generál, dále jezdec a kopiník. Na úplném konci tohoto pomyslného žebříčku je pěšec.

Císař se pohybuje o jedno pole kterýmkoli směrem. Nesmí vstoupit do šachu, tj. nesmí vstoupit na pole, na kterém by mohl být příštím soupeřovým tahem zajat. Pokud se dostal do šachu předchozím soupeřovým tahem, musí táhnout tak, aby se ze šachu vymanil. Není-li to možné, dostal mat a hra končí. Císař nesmí stát těsně vedle nepřátelského císaře. Nepovyšuje.

Věž se pohybuje (stejně jako v západním šachu) o libovolný počet polí směrem kolmým na okraje desky (ortogonálním).

Střelec se pohybuje o libovolný počet polí v úhlopříčném směru (stejně jako střelec v šachu).

Zlatý generál se pohybuje vždy o jedno pole - vpřed, šikmo vpřed, do strany a dozadu. Zlatý generál nemůže hrát pouze šikmo vzad. Nepovyšuje.

Stříbrný generál se pohybuje vždy o jedno pole - vpřed, šikmo vpřed a šikmo vzad.

Jezdec se pohybuje (skáče) o jedno pole vpřed a potom o jedno pole šikmo vpřed. Nemůže se vracet zpět a stejně tak nemůže jít nejdříve o jedno pole vpřed a pak o dvě do strany. Jezdec je jediný kámen, který může přeskakovat jiné kameny.

Kopiník se pohybuje o libovolný počet polí vpřed. Pohybuje se tedy jen v jednom sloupci směrem nepříteli.

Pěšec se pohybuje o jedno pole vpřed včetně tahů, ve kterých zajímá nepřítele (na rozdíl od evropských šachů a čaturangy, kde zajímá šikmo).


Povyšování kamenů

První tři řady, na nichž stojí kameny na začátku hry, jsou zároveň místem, kde může soupeř povyšovat své kameny.

Kámen může, ale nemusí být povýšen na začátku tahu, ve kterém se pohybuje do, po nebo z povyšovacího území (poslední 3 řady). Povýšení se provádí jako součást tahu s dotyčným kamenem, ne místo něj. Povyšovaný kámen se převrátí. Na druhé straně je znak povýšené figury.

Existují dva způsoby povyšování: povyšování hlavních kamenů a povyšování vedlejších kamenů.

Věž povyšuje na draka a střelec na koně (neplést s jezdcem), což jim rozšiřuje možnost pohybu o tahy císaře.

Stříbrný generál, jezdec, kopiník a pěšec povyšují na zlatého generála.

Císaři ani zlatí generálové nepovyšují.

Povýšení je většinou výhodné, ale jednou povýšený kámen nelze obrátit zpět - dokud není zajat. (V tomto případě je okamžitě obrácen na nepovýšenou stranu.)

Nepovýšený jezdec, kopiník a pěšec se nemohou pohybovat zpět. Dříve či později tedy dojde k tomu, že nemohou táhnout dál. Má-li s nimi být dále táhnuto, jejich povýšení je povinné. Na obr. 8 jsou tři nepovolené tahy jezdce a kopiníka a tři nepovolené tahy pěšce.


Vracení zajatých kamenů do hry

Zajaté kameny leží na místě pro ně vyhrazeném po pravé ruce hráče, který je zajal, tak aby na ně viděli oba hráči a nepovýšenou stranou nahoru. Místo tahu kamenem na desce může být umístěn (vložen) kámen z ruky na kterékoli povolené volné pole. (Později se může normálně povýšit.)

Vložení kamene na desku je právoplatným tahem a hráč již jinou figurou netáhne.

Figura nesmí být vložena na pole, ze kterého nemá podle pravidel tah.

Pěšec nesmí být vložen na pole, kde by dal soupeřovu králi okamžitě mat.

Pěšec nesmí být vložen na žádné pole sloupce, ve kterém již stojí jiný nepovýšený pěšec jeho armády.

V diagramech zaznamenávajících stavy partií jsou všechny zajaté kameny zobrazovány. Černé vpravo dole a bílé vlevo nahoře.

Odkazy