Axis and Allies: Europe

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 21. 5. 2007, 21:12, kterou vytvořil Jedudedek (diskuse | příspěvky) (základní parametry jednotek)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
  • Počet hráčů: 2-4
  • Cíl hry: Dobýt jedno hlavní město protistrany

Pořadí

  • Německo
  • Rusko
  • Británie
  • USA

Kroky tahu

  1. Koupě nových jednotek
  2. Bojový pohyb
  3. Provedení boje
  4. Nebojový pohyb
  5. Mobilizace nových jednotek
  6. Výběr příjmu

Příprava hry

Hráči si vyberou za který stát budou hrát. Nehraje-li plný počet hráčů, hraje jeden hráč za Německo a zbývající si rozdělí státy dohody tak, že jeden htáč hraje za Rusko a druhý za Británii a USA.


Hráči si před sebe umístí kartičky státu a podle přehledu na nich, rozmístí své jednotky na patřičná území.

Průběh hry

Koupě nových jednotek

Hráč nakoupí nové jednotky a elektrárny dle vlastního uvážení, které umístí do obdélníku v levém dolním rohu (zde je i přehled s cenami). Není nutné utratit všechny peníze, zbylé hráči zůstávají do dalšího kola.

Pozor! Hraje-li hráč za více mocností, musí jejich příjmi držet odděleně!

Bojový pohyb

Bojový pohyb je přesun jednotek na území kontrolované protivníkem. Hráč přesune libovolné vlastní jednotky, samozřejmě v rámci jejich pohybových možností, na protivníkova území, která hodlá dobít. Vyjma leteckých jednotek, musí hráč ukončit pohyb jednotky na prvním obsazeném nepřátelském území. Přes neobsazené nepřátelské území je možné projet na další pole.

Letadla nemohou přistát na nově dobytém území a je proto nutné ponechat si body pohybu na návrat na vlastní území. To nemusí být shodné s územím ze kterého letadlo vzlétlo.

Provedení boje

Po provedení bojových přesunů se vyřeší vzniklé bojové situace. K těm dochází, nachází-li se na jednom území jednotky dvou nepřátelských mocností. Malé souboje je možné řešit přímo na místě, při větším počtu jednotek je pro větší přehlednost dobré použít bitevní tabulku.

Z místa souboje se přenesou jednotky na příslušná pole bitevní tabulky a souboj může začít. Souboj se vyřeší hodem kostkami, jako první hází útočník. Nepřátelská jednotka je zasažena, jestliže hozené číslo je schodné, nebo nižší než číslo útočné.

Poté co útočník provedl všechny hody, hází obránce. Jednotka protivníka jsou zasažena, jestliže hozené číslo je schodné, nebo nižší než číslo obrané.

Poté oba hráči odstraní ztráty. Pozor, hráč nehází proti konkrétním jednotkám, ale jen na určení počtu ztrát. Je na poškozeném hráči, které jednotky odstraní (většinou se odstraňují ty nejlevnější, tj. při pozemní bitvě přednostně pěchoty, ale je možné např obětovat letadlo za cenu dobytí území v případě, že bych jinak přišel o všechny pozemní jednotky)

Boj pokračuje buď do konečného vítězství, kdy na území zústanou jednotky pouze jedné strany, nebo stažením se útočníka. Útočník se po skončení jednoho kola boje (hod útočníka + hod obránce) může stáhnout zpět na své území. V takovém případě se všechny jednotky přesunou na jedno sousední pole v držení hráčovy strany.

Nebojový pohyb

Po vyřešení všech bojů, provede hráč tzv. nebojové přesuny. To jsou přesuny v rámci vlastních (resp. spojeneckých) území.

Mobilizace nových jednotek

Poté hráč umístí jednotky nakoupené na začátku kola. Jednotky jde umisťovat jen na pole na kterých stojí továrna. Počet jednotek je limitován hodnotou území.

Výběr příjmu

Podle držených území hráč vyhodnotí a vybere své příjmy, ty zjistí součtem hodnot držených území. Pro větší přehlednost je možné používat příslušnou přehledovou tabulku.

Speciální území hracího plánu

Pobaltské státy

Přijde-li o ně rus a dobije-li je zpět některý z jeho spojenců, označí si je žetonem jako vlastní území a nadále z něj má zisky on (narozdíl od jiných území, která po zpětném dobytí vždy přináší příjmi původnímu držiteli.

Střední východ

Jedná se o tato území: Egypt, Palestine, Trans-Jordan, Syria. Spojenci z tohoto území nezískávají žádné příjmy. Jestliže však kterékoliv z těchto polí má ve svém držení němec, musí mu spojenci vyplatit příslušnou částku ze svých peněz. Je na domluvě spojenců, který či kteří sumu zaplatí.

Konvoje

Jedná se o speciální mořské zóny, jejichž držení znamená finanční přínos. Je-li pole neobsazené, stačí k jeho dobytí toto projet.

Jednotky

Protiletecký kanón (Antiaircraft gun)

  • Pohyb: 1
  • Útočné číslo: -
  • Obrané číslo: 1 (pouze proti protivníkovým letadlům
  • Cena: 5

Továrna (Industrial complex)

  • Pohyb: 0
  • Útočné číslo: 0
  • Obrané číslo: 0
  • Cena: -

Pěchota (Infantry)

  • Pohyb: 1
  • Útočné číslo: 1 (2 s podporou dělostřelectva)
  • Obrané číslo: 2
  • Cena: 3

Dělostřelectvo (Artillery)

  • Pohyb: 1
  • Útočné číslo: 2
  • Obrané číslo: 2
  • Cena: 4

Tank (Armor)

  • Pohyb: 2
  • Útočné číslo: 3
  • Obrané číslo: 2
  • Cena: 5


Bombardér (Bomber)

  • Pohyb: 6
  • Útočné číslo: 4
  • Obrané číslo: 1
  • Cena: 15

Stíhačky (Fighter)

  • Pohyb: 4
  • Útočné číslo: 3
  • Obrané číslo: 4
  • Cena: 12

Letadlová loď (Aircraft carrier)

  • Pohyb: 2
  • Útočné číslo: 1
  • Obrané číslo: 3
  • Cena: 18
  • Nákladní kapacita: 2 stíhačky

Bitevní loď (Battelship)

  • Pohyb: 2
  • Útočné číslo: 4
  • Obrané číslo: 4
  • Cena: 24
  • Nákladní kapacita: 0

Ponorka (Submarine)

  • Pohyb: 2
  • Útočné číslo: 2
  • Obrané číslo: 2
  • Cena: 8
  • Nákladní kapacita: 0

Torpédoborec (Destroyer)

  • Pohyb: 2
  • Útočné číslo: 3
  • Obrané číslo: 3
  • Cena: 12
  • Nákladní kapacita: 0

Transport

  • Pohyb: 2
  • Útočné číslo: 0
  • Obrané číslo: 1
  • Cena: 8
  • Nákladní kapacita: 2 pozemní jednotky


Komunikace ve hře

Spojenci mohou své tahy konzultovat, přičemž Němec má právo poslouchat. Konečné rozhodnutí o nákupech, bojových i nebojových přesunech a rozmístění nových jednotek je vždy na hráči, který za danou mocnost hraje.

Konec hry

Je-li dobyto kterékoliv hlavní město, hra končí. Strana, jejíž hlavní město bylo dobyto prohrála.