Hrabě z Carcassonne
- Originální název: Der Graf von Carcassonne
- Je rozšířením hry: Carcassonne
- Více informací: Carcassonne (rodina)
12 kartiček se před začátkem hry rozmístí na stůl do obdélníku 4 × 3 podle obrázku. Tím vznikne vlastní město Carcassonne. Město slouží jako počáteční hrací plán, ke kterému se dále přikládá. Normální startovací kartička se ve hře nepoužije. Město má 4 zvýrazněné části: zámek (Schloss), katedrála (Kathedrale), tržiště (Markt) a kovárnu (Schmiede). Fialová figurka hraběte se na začátku postaví na zámek.
Pokaždé, když nějaký hráč vyvolá bodování, ze kterého nedostane žádné body, ale někdo jiný ano, může tento hráč na konci tahu položit jednu figurku ze své zásoby do Carcassonne na městskou část, kterou si vybere. Pokud hráč svým tahem vyvolá více než jedno bodování, nesmí z žádného z nich dostat body, aby tuto možnost mohl využít. Nicméně v jednom tahu může poslat do Carcassonne nejvýše jednu figurku (viz další upřesnění níže u diskuse k ostatním rozšířením).
Pokaždé, když se nějaké území dokončí, ještě před zjišťováním, kdo má na daném území většinu, mohou všichni hráči nasadit své figurky z odpovídající části města Carcassonne do boje o dané území. Nejde to jen v případě, že na příslušné městské části právě stojí hrabě.
- Figurky ze zámku se mohou nasadit ve městě.
- Figurky z kovárny se mohou nasadit na cestě.
- Figurky z katedrály se mohou nasadit v klášteře.
- Figurky z tržiště se mohou nasadit na louce.
Poznámka překladatele: Nenapadá mě žádný důvod, proč by hráč chtěl odložit své figurky na katedrálu. Žádným jiným způsobem se totiž nemůže stát, že by na klášteře stála více než jedna figurka, takže žádné boje o většinu zde nehrozí.
Figurky z tržiště se nasazují až na konci hry, při bodování luk.
Poznámka překladatele: Není úplně jisté, zda lze figurky z města Carcassonne zapojit i do bodování neuzavřených měst a cest na konci hry. Vezmeme-li německá pravidla doslova, pak to dovoleno není, protože tyto objekty nebyly dokončeny. Hře by ale nijak nevadilo (a pravidla by zjednodušilo), kdyby se tyto figurky daly použít i v těchto případech. Proto doporučuji, aby se hráči před hrou dohodli, že figurky z města Carcassonne lze použít při všech bodováních.
První se rozhoduje hráč po levici hráče, který přiložením kartičky uzavřel území a vyvolal bodování. Může přemístit libovolný počet (tedy i 0 nebo všechny) svých figurek z příslušné části města Carcassonne na území, které bylo právě uzavřeno. Po něm mají stejnou možnost další hráči po směru hodinových ručiček. Poslední se rozhoduje hráč, který bodování vyvolal.
Poznámka překladatele: V původních německých pravidlech není řečeno, v jakém pořadí hráči stanovují své většiny při bodování luk (a případně též nedokončených měst a cest). Zdá se, že toto pořadí může hrát ne zcela zanedbatelnou roli. Zřejmě jediné jednoduché řešení (byť ne zrovna spravedlivé) je říci, že hráčem, který „vyvolal bodování“ (a má tedy rozhodovat o nasazení svých figurek jako poslední) je hráč, který byl poslední na tahu a položil poslední kartičku. Roli může hrát též pořadí, v jakém se jednotlivé louky budou vyhodnocovat.
Figurky, které nebyly nasazeny, zůstávají ve městě Carcassonne a mohou být využity při příštím bodování. Hráč si je nemůže vzít zpět do své zásoby „jen tak“, aniž by prošly bodováním nějakého území!