Vylučovací systém na jednu porážku
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
Také nazývaný K.O. systém. Vhodný pro příprady, kdy je počet účastníků veliký a doba k pořádání turnaje je krátká. V prvním kole se utkají vylosovaní ve dvojicích, jen vítězové postupují do dalšího kola (počet zápasů se tím sníží na polovinu). Stejným způsobem se pokračuje dále až do finále, které určí celkového vítěze.
- Celkový počet zápasů (Pz) se určí podle vzorce: Pz = n - 1 kde n = počet účastníků.
- Základem pro zaznamenávání výsledků je tzv. pavouk, který je v obecné podobě určen pro libovolnou mocninu čísla dvě. Příklady:
- pro 4 účastníky: 1. kolo, finále - vítěz
- pro 8 účastníků: 1. kolo, semifinále, finále - vítěz
- pro 16 účastníků: 1. kolo, 2. kolo, semifinále, finále - vítěz
Výhody
- rychlost sehrání vyplývající z menšího počtu zápasů
- vhodné při menším počtu hracích ploch/míst
Nevýhody
- možnost "předčasného finále" vlivem vylosování
- jedno selhání vede k vyřazení
- určuje pouze vítěze a druhého v pořadí, dále umístěné na 3. a 4. místě (vyřazení semifinalisté)
Poznámka
- Při jiném počtu účastníků než je uvedená vyšší mocnina dvou obsazujeme jednotlivá místa tak, aby v druhém kole byl sehrán plný počet zápasů. Z prvního kola je možno postoupit bez boje a nebo lze celého pavouka zjednodušit.
- Známe-li předem alespoň přibližně kvalitu účastníků, můžeme vyloučit možnost střetu nejlepších v prvních kolech soutěže tzv. "nasazováním". Nasazeným čísla do pavouka přidělíme, ostatní dolosujeme. Při 8 účastnících nasazujeme na čísla 1 a 8 při 2 nasazených, při 4 pak na čísla 1, 8, 4, 5.
- Potřebujeme-li určit pořadí na 3. a 4. místě, necháme hrát poražené semifinalisty zvláštní utkání o třetí místo.
Zpět na Turnajové systémy