Mensch ärgere dich nicht
- Alternativní názvy: Nevermind
Pravidla
Herní materiál
- hrací plán na kterém má každý hráč svá čtyři startovní pole (domeček) a svá cílová pole (chlíveček) - viz diagram
- pro každého hráče čtyři hrací kameny v jeho barvě
- společná hrací kostka
Příprava a průběh hry
Hráči si postaví své kameny do domečku. Každý hráč jednou hodí kostkou. Komu padne nejvyšší počet ok, začíná. Dále se hráči střídají v tazích pravidelně po směru hodinových ručiček.
Tahy
Hráč hodí kostkou a postoupí některým ze svých kamenů o tolik polí, kolik ok se na kostce padlo. Pokud hráč hodil 6, provede tah a hraje znovu. Pokud není možné tah provést, hráč svůj tah (i při šetce) ztrácí a hraje další hráč. Tahy jsou povinné.
V případě že hráč hodí 6 a má stále nějaký kámen v domečku, nasadí ho na svoje startovní pole, hodí ještě jednou a právě nasazeným kamenem provede další tah. Hráč který má ještě všechny čtyři kameny v domečku se může třikrát, pokusit hodit šestku kterou by se dostal do hry.
Směr pohybu
Každý hráč pohybuje svým kameny po směru hodinových ručiček od svého startovního políčka směrem ke svému chlívečku. Pokud má hrací kámen před chlívečkem, zajede s ním dovnitř. Kámen tedy objede vždy hrací plán přesně jednou dokola. Kameny v chlívečku se mohou pohybovat také.
Přeskakování a vyhazování
Při pohybu je možné přeskakovat pole obsazené jinými kameny, v chlívečku se ale přeskakovat nesmí. Pokud hráč ukončí postup s kamenem na políčku, kde stojí soupeřův kámen, pak ho odstraní z plánu a dá do domečku hráči, kterému podle barvy patří. Skončit na poli obsazeném svým kamenem je zakázáno.
Konec hry
Zvítězí hráč, kterému se jako prvnímu podaří dovést do chlívečku všechny figurky své barvy. Zbylí hráči mohou pokračovat v boji o další pořadí, ale hra už není příliš zajímavá, zejména pro vítěze. Proto doporučujeme začít novou partii.