Herní mechanizmy

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 11. 3. 2006, 03:51, kterou vytvořil Gorn (diskuse | příspěvky) (zakladni seznam hernich mechanizmu)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Mechanizmus je ucelená část hry či pravidel, která tvoří jeden aspekt hry. Hra se obvykle skládá z mnoha herních mechanizmů a mechanizmus se může objevovat v mnoha různých hrách.

Soubor herních mechanizmů, ze kterých je hra složena je jeden ze b26n7ch způsobů deskripce hry.

Například herní mechanizmus hoď-jeď je velmi běžný a objevuje se v mnoha hrách. Znamená prostě, že hráč hodí nějakým házedlem (obvykle kostokou nebo více kostkami) a nějaký herní objekt je přesunut způsobem závislým na výsledku hodu. Mechanizmus sám o sobě neříká čím se hází a jak přesvě závisí pohyb na výsledku hodu. To už je určeno pravidly té které hry.

Když chtějí hráči stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů jak popsat o čem ta hra vlasně je (jeden ze způsobů deskripce). Když o nějaké hře řeknu, že je to dražební hra, zkušený hráč si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu kterou se za to vyplatí zaplatit a potom ještě o to přelstít ostatní hráče v dražbě. Jiný hráč z tohodle označení pozná, že protože nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru zřejmě příliš nebude mít rád. Znova zdůrazňuji, že mechanizmus "dražba" neobsahuje informaci jak přesně drařba probíhá, jestli jde o dražbu otevřenou nebo zavřenou, volnou nebo postupnou, či zde je dovoleno se do dražby vracet po passu nebo ne. Tyto podrobnosti jsou uvedeny v samotných pravidlech hry.

Podobná věc jako herní mechnizmus je herní koncept.

přehled herních mechanizmů

Další návrhy, které nejsou zatím jasné

  • Dobývání území - typicky ve štábních hrách.
  • Hexový plán
  • Kreslení tratí
  • Seskupování/Párování

odkazy

  • V praxi jsou herní mechnizmy používány k deskripci her například na [1].