Návrhy metod deskripce a klasifikace her

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Za základní klasifikaci her považuji dělení na:

reálie - sem spadá např. autor, vydání, historie, aktuální dění, informace o rozšířeních, informace, co je nutno ke hře potřebovat

pravidla - vlastní pravidla

průběh - popis průběhu hry

strategie - popis strategie

trénink - sem spadá teorie hry, metodika přípravy, a také informace o tom, kolik her musí hráč "prohrát", než tu hru aspoň trochu pochopí



klasifikace diplomacie

Analýza herní diplomacie:

1. projevení sympatie

hráč A projevuje sympatie tak, když jeho tah rozhodne o tom, zda zvítězí hráč B nebo hráč C a) hráč A nehraje nejsilnější tah b) nelze určit, který tah hráče A je nejsilnější c) hráč A nehraje nejsilnější tah, ale aniž by to tom věděl, nebot toto zjištění je nad jeho síly

2. projevení podpory

hráč A projevuje podporu hráči B, pokud hraje tahy, které by byly nejsilnější, pokud by bylo cílem dosažení co možná nejlepšího výsledku nejenom pro sebe sama, ale zároveň i pro hráče B a) vědomá podpora b) nevědomá podpora způsobená strategickou neznalostí hráče A

3. strategie odplaty

hráč A se řídí strategií odplaty, pokud jedním z jeho kriterií pro určení nejlepšího tahu je to, na kolik jej dosud poškodili tahy jednotlivých ostatních hráčů

4. strategie diplomacie

hráč A se řídí strategií diplomacie, pokud je přesvědčen, že se v příslušné hře hráči navzájem poškozují, a to primárně bez závislosti na nějaký jiný poziční znak, a proto úmyslně vybírá takové tahy, aby on sám byl poškozen co nejméně, a to primárně bez závislosti na nějaký jiný poziční znak

5. strategie spiknutí

hráč A se řídí strategií spiknutí, pokud hraje tak, aby poškozoval právě jednoho hráče, kterého určí na základě objektivních pozičních znaků, protože je přesvědčen, že správná strategie v příslušné hře je založena právě na tom

6. vyřazovací strategie

hráč A se řídí vyřazovací strategií, pokud hraje tak, aby poškozoval právě jednoho hráče, a to toho, kterého považuje za nejslabšího, aby ho tak úplně vyřadil ze hry, protože je přesvědčen, že správná strategie v příslušné hře je založena na postupném vyřazování jednotlivých soupeřů

klasifikace pravidel

Co se týče klasifikace pravidel, setkáváme se často s praktickými variantami jako např. na tomto webu existuje dělení pravidel zhruba na úvod, herní materiál, příprava, průběh hry, konec hry. Tyto varianty jsou vzhledem k svému účelu rozumné, ale já jsem vytvořil jinou variantu, kde jsem se usiloval pokrýt širší spektrum her a připravit možnosti pro další prohloubení modelu.

pravidla:

- objekty (sem patří definice pohybu kamenů, a popis specifických postavení jako je zejména počáteční postavení) - řízení (sem patří průběh hra, průběh kola, průběh tahu, průběh určité specifické situace) - hodnocení - subjekty (sem patří počet hráčů, popř. role hráčů)

- realizační pravidla (u deskových her je to pouze okrajová záležitost, ale třeba ve sportovních hrách to bývá naopak základní část) - - objekty - - řízení - - hodnocení - - ovládání

- soutěžní pravidla