Hansa - strategie (Jirka Bauma)

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 12. 3. 2006, 15:12, kterou vytvořil Jirka bauma (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Návrh strategie Hansa

Hra se skládá ze 3 fází. V 1. fázi hráč buduje převahy v zastoupení, ve 2. prodává zboží a ve 3. distribuuje zbylá zastoupení.

ad 1)

Každé město má jinou četnost přístupu, je vidět, že hrací plán se skládá ze 3 centrálních měst: Kodaň, Kalmár, Gdaňsk, 2 měst pravého křídla, 2 měst dolního levého křídla a 2 měst horního levého křídla. Četnosti jsou zhruba následující Kodaň 12, Kalmár 10, Gdaňsk 8, pravé a horní levé křídlo 6, dolní levé křídlo 5.

Uvažujeme-li ještě počet zboží ve městě, dostaneme následující sílu měst (z hlediska převahy v zastoupení):

  • Kalmár 26, Gdaňsk 22, pravá2 a horní levá2 18, Kodaň 17, dolní levá2 16, pravá1 a horní levá1 12, dolní levá1 11

Při budování zastoupení platí, že by se měla používat hlavně 3-zboží, protože hlavně zastoupení se vybuduje rychle, ale i odrazuje to soupeře bojovat o město a vykoupené 3-zboží nemůže použít už nikdo další. Když není, tak aspoň 2-zboží, 1-zboží snad ani nepoužívat vůbec.

Pokud se hráč rozhodne tuto fázi vynechat a rovnou prodává zboží, tak je jeho pravděpodobný výsledek ekvivalentní tomu, kdyby se účastnil a nedopadl příliš dobře. Je asi na roveň hráčům, kteří mají sílu v zastoupení 30.

(Ono by se to dalo odhadnout asi i o dost přesněji, ale já tu Hansu zatím tolikrát nehrál.)

Budování zastoupení rozhoduje hru, ale nedá se bohužel moc ovlivnit. Pokud 1. hráč ve svém prvním tahu navýší zastoupení ve městech Kalmár a Gdaňsk na 5, pak ho ti zbylí buďto de fakto nechají vyhrát, nebo se jeden z nich obětuje a jde s ním o tato města do boje. V tom je Hansa trochu divná.

Na úvodním rozestavování zastoupení trochu vydělá hráč, kterému zbyde nejsilnější město, do kterého se postavil sám. Měla by zbýt taková města 4, protože se dává 12 zastoupení do 8 měst, logicky o 1-zbožová města by se hráči přetahovat neměli, a právě jedno 2-zbožové ještě taky zůstane.

ad 2)

Hráč se nemusí obávat si zboží ponechat u sebe, pokud není jasné, že některý soupež v příštím tahu prodá zboží příšlušné barvy, je třeba si uvědomit, že nákup zboží stojí pouze 1 zlaťák, takže nějaká 30 % pravděpodobnost jeho ztráty je relativně bezvýznamná.

Stejně tak doplnění zboží do měst stojí pouze 1 zlaťák, takže se to dá hrát poměrně podle libosti, i když hráč by si měl uvědomit, že na doplnění má největší zájem jednak ten hráč, který má momentálně nejvíc peněz, a potom ten hráč, kterému se tím nejvíc doplní zboží ve městech, kde má převahu.

Zásadní problém je ale s nákladama na cestování. Do cestování je vhodné investovat, pokud tím dojedu do města, kde mám převahu, nebo pokud zrovna prodávám větší počet zboží, o které bych jinak přišel. Ale je třeba si dát pozor, aby hráč necestoval zbůhdarma.

Na celkový výsledek může mít velký vliv, pokud hráč začíná často svůj tah natolik daleko od svých převah, že je nemůže pak využít. To se dá ovlivnit jedině tak, že je třeba dávat pozor, kde buduje převahu v zastoupení hráč přede mnou, a budovat svoje převahy v následných městech.

Nechce se mi to ještě úplně věřit, ale zdá se, že je taky správné budovat svoje převahy v sousedních městech. (Když už se jednou investuje do cestování, pak je dobré mít z toho kumulovaný zisk  ?)

ad 3)

hráči si musí spočítat, zda jim vynese víc prodej nebo zastoupení a hrát na konci podle toho, hráč pochopitelně může začít do zastoupení investovat kdykoliv v průběhu hry, nicméně přeci jenom se dá očekávat, že z prodeje zboží by měl vyšší zisky

Jirka bauma 15:12, 12. 3. 2006 (CET)