Abenteuer Tierwelt
- Počet hráčů: 2-6
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 60 až 120 minut
- Vydavatel: Ravensburger
- Rok vydání: 1985
- Autoři: Wolfgang Kramer, Ursula Kramer
Do světa se vydávají tři expedice, aby poznávaly zvířata vzdálených zemí. Všichni hráči společně ovlivňují směr všech expedic, ale každý jinam. Každý má totiž svůj výzkumný úkol, s nímž mu expedice můžou pomoct.
Hrubé obrysy a cíl hry
Po světě putují tři zoologické expedice a hledají ohrožená zvířata. Každý hráč má svůj výzkumný úkol a snaží se přimět expedice, aby směřovaly právě k těm jeho zvířatům. Čím více splněných úkolů, tím lépe.
Úkoly hráči dostávají v podobě karet se zvířaty. Kromě toho jsou vedle mapy vyloženy další úkoly, jakési veřejné zakázky, které může splnit kdokoli.
Jakmile se některý hráč zbaví karet, hra končí. Všem se sečtou splněné úkoly a odečtou ty, které jim zůstaly nesplněné v ruce. Výsledek jsou body a vyhraje hráč, který jich má nejvíc. Nemusí to nutně být hráč, který hru ukončil.
Příprava hry
Akční karty se zamíchají a připraví do balíku lícem dolů. Každý hráč dostane 10 cestovních poukázek. Karty zvířat se zamíchají, každý hráč dostane:
- 12 karet, pokud hrají 2 nebo 3
- 8 karet, pokud hrají 4, 5 nebo 6 hráčů
Kromě toho se vyloží 6 karet vedle plánu jako veřejné výzkumné úkoly. Stanoviště zvířat na těchto kartách se musejí nacházet nejméně 3 kroky od startovního pole. Pokud některá karta tuto podmínku nesplňuje, musí se vyměnit.
Postup expedic
Hrací plán představuje mapu světa. Na ní jsou pole (barevná kolečka), pospojovaná čárami, po kterých se může expedice přemístit z jednoho pole na druhé.
Všechny tři expedice začínají na velkém startovním poli v Evropě. Každá expedice má svou barvu (červenou, žlutou nebo modrou) a trasa expedice se na mapě vyznačuje šipkami té barvy.
Nová šipka se přikládá vždy na konec expedice, tj. k hrotu poslední šipky se položí začátek nové šipky. Odbočky nejsou dovoleny, každá expedice má právě jeden konec.
Za normálních okolností (výjimka je popsána níže) se nesmí položit šipka na spojnici, na které už leží jiná šipka. Pokud šipky dané barvy došly, expedice skončila. Pokračovat už mohou jen zbývající expedice.
Překážky
Kromě šipek jsou ve hře 3 bílé kameny (čtvrtý je náhradní), které slouží jako překážky. Na začátku leží mimo plán; hráči v průběhu hry mohou získat právo "přemístit překážky", což u dosud nepoužitých překážek znamená umístit je na plán, u již použitých znamená přemístit je na jiné místo.
Překážky se pokládají na spojnice, ne na pole. Na spojnici s překážkou se nesmí položit šipka, dokud někdo překážku nepřemístí jinam. Překážku není možné položit na spojnici, na které už šipka je (toto pravidlo doplnil Dan Zeman).
Tah
Hráč na tahu si vybere šipku a položí ji na konec expedice příslušné barvy. Tato jedna akce je zadarmo, hráč však může získat právo na další akce díky tzv. cestovním poukázkám, akčním kartám a zvláštním polím hracího plánu. Hráč musí táhnout, tj. položit alespoň jednu šipku, pokud může. Nemusí táhnout, pokud se mu nabízejí pouze tahy, za které by musel platit cestovními poukázkami.
Hráč si může pokaždé vybrat jinou expedici, expedice žádnému hráči nepatří. Po ukončení tahu hráče je na řadě soused po jeho levici.
Cestovní poukázky (Reisegutscheine)
Cestovní poukázky (CP) představují platidlo, které umožňuje hráči provést ve svém tahu další akce. Hráč smí použít nejvýše 3 CP za tah. Použité CP se odevzdají do krabice.
Přemístění 1, 2 nebo 3 překážek stojí 1 CP. Výměna výzkumného úkolu stojí 1 CP. Hráč odevzdá dospod balíku karet kartu zvířete, kterou nechce, a vezme si místo ní vrchní kartu z balíku.
Položení další šipky v tomtéž tahu stojí 2 CP. Hráč přitom nemusí pokračovat v expedici, jejíž šipku položil v tomto tahu jako první.
Odstranění šipky z konce některé expedice stojí 2 CP. Položení šipky paralelně s jinou šipkou (nebo šipkami) na jedné spojnici stojí 2 CP. Je jedno, jestli šipky sdílející spojnici vedou stejným nebo opačným směrem a zda mají různé barvy, nebo stejnou. Žádná expedice se nesmí otočit na místě o 180° (více méně téhož můžete však docílit odebráním šipky). Expedice se nicméně může vrátit ke své vlastní trase po opsání menší či větší smyčky.
Druhy polí
Pole se zvířaty mají barvu typickou pro daný světadíl, kvůli snadnější orientaci. Kromě toho mají u sebe nápis se jménem zvířete.
Tři bleděmodrá pole na západním okraji plánu umožňují pokračovat ze stejně očíslovaného (tj. ve stejné zeměpisné šířce) pole na východě a naopak.
Zelená pole umožňují hráči, který na ně dovedl některou expedici, položit další šipku zdarma. Další šipka může patřit i jiné expedici než ta první. Modrá pole umožňují hráči, který na ně dovedl expedici, vybrat si jednu ze dvou akcí:
- buď si dotyčný hráč vezme z krabice 3 cestovní poukázky
- nebo všichni ostatní hráči dostanou do ruky po 1 zvířeti (výzkumném úkolu) navíc
Červená pole znamenají, že hráč, který na ně dovedl expedici, si musí vzít z balíku vrchní akční kartu.
Akční karty
Karty s černou hvězdičkou si hráč může, pokud chce, schovat k použití v pozdějších tazích (ovšem otevřeně, takže ostatní hráči vědí, jakou kartu si šetří). Pokyny na ostatních kartách se musejí vykonat ihned.
Splnění úkolu
Dojde-li expedice na pole zvířete, jehož kartu má hráč v ruce, musí se přihlásit. Je jedno, zda na příslušné pole dovedl expedici on sám, nebo jiný hráč, který byl zrovna na tahu. Teprve přihlášením hráč splnil svůj výzkumný úkol.
Pokud si nevšimne a nepřihlásí se dříve, než k této expedici přibude další šipka, má smůlu a musí čekat, až expedice dorazí na dané místo příště. Kartu se splněným úkolem hráč vyloží před sebe.
Hráč na tahu může navíc splnit veřejný výzkumný úkol tím, že dovede některou expedici na pole se zvířetem, jehož karta leží vyložená mezi veřejnými úkoly vedle plánu, přihlásí se o kartu tohoto zvířete a vyloží si ji před sebe. Za splněný veřejný úkol se nevypisuje žádný nový, tj. na uvolněné místo se nevykládá nová karta. Veřejné úkoly se vypisují jen na začátku hry nebo na základě akčních karet, které to nařizují.
Konec hry
Hra končí, když některý hráč splní všechny úkoly, které měl v ruce, nebo když dojdou šipky všech expedic. Hra také končí, když žádný hráč nemůže táhnout. Pokud může alespoň jeden hráč táhnout, ostatní musí tak dlouho vynechávat, až budou moci hrát zase i oni, nebo nebude moct táhnout nikdo.
Všichni hráči si přičtou bod za každý úkol, který splnili, a odečtou bod za každý úkol, který jim zbyl nesplněný v ruce. Vyhraje hráč s nejvyšším počtem bodů.
Slovníček zvířat
Asie
- Gerfalk - raroh lovecký (Falco rusticolus)
- Wolf - vlk
- Nonnenkranich - jeřáb bílý (Grus leucogeranus)
- Seeotter - vydra mořská
- Braunbär - medvěd hnědý
- Wildkamel - divoký velbloud
- Saiga - sajga
- Przewalski Pferd -kůň Převalského
- Großer Panda - panda velká
- Indischer Löwe -lev indický
- Indischer Elefant -slon indický
- Tiger - tygr
- Davidshirsch - jelen milu (Elaphurus davidianus)
- Japanischer Ibis -japonský ibis
- Kleideraffe -opice (Pygathrix nemaeus)
- Schwarzer Panther -černý panter
- Schabrakentapir -tapír
- Orang-Utan -orangutan
- Affenadler -orel opičí (Pithecophaga jefferyi)
- Balistar -majna rothschildova (Leucopsar rothschildi)
- Komodo-Waran --varan komodský
- Helmkasuar -kasuár přilbový (Casuarius casuarius)
Austrálie
- Dugong -dugong
- Känguruh -klokan
- Koala -koala
- Haarnasenwombat -vombat Krefftův (Lasiorhinus krefftii)
- Schnabeltier -ptakopysk
- Hühnergans -husice kuří (Cereopsis novaehollandiae)
- Beutelwolf -vakovlk
Jižní Amerika
- Blauwal -plejtvák obrovský (Balaenoptera musculus)
- Königspinguin -tučňák patagonský (Aptenodytes patagonicus)
- Meeresschildkröte -mořská želva
- Puma -puma
- James-Flamingo -plameňák Jamesův (Phoenicoparrus jamesi)
- Darwin-Nandu -nandu
- Vikugna -vikuňa
- Großer Ameisenbär -mravenečník velký
- Löwenäffchen -lvíček zlatý (Leontopithecus rosalia)
- Riesengürteltier -pásovec obrovský
- Chinchilla -činčila
- Anakonda -anakonda
- Jaguar -jaguár
- Meerechse -leguán mořský (Amblyrhynchus cristatus)
- Quetzal - quetzal (čti kecal)
Severní Amerika
- Mississippi-Alligator - aligátor
- Präriehund - psoun prériový (Cynomys ludovicianus)
- Gabelbock - vidloroh (Antilocapra americana)
- Bison - bizon
- Kalifornischer Kondor -kondor kalifornský
- Weißkopf-Seeadler -orel bělohlavý
- Schreikranich - jeřáb americký (Grus americana)
- Schneeziege -kamzík bělák (Oreamnos americanus)
- Karibu -sob polární - karibú (Rangifer tarandus)
- Eisbär -medvěd lední
- Sattelrobbe -tuleň grónský (Phoca groenlandica)
- Walroß -mrož lední (Odobenus rosmarus)
- Moschusochse -pižmoň (Ovibus moschatus)
Afrika
- Mittelmeer-Mönchsrobbe -tuleň středomořský (Monachus monachus)
- Magot -magot
- Damagazelle -gazela dama (Gazella dama)
- Schimpanse -šimpanz
- Zwergflußpferd -hrošík liberijský (Choeropsis liberiensis)
- Gorilla -gorila
- Gepard -gepard
- Kap-Bergzebra -zebra kapská
- Giraffe -žirafa
- Fingertier -ksukol ocasatý (Daubentonia madagascariensis)
- Spitzmaulnashorn -nosorožec dvourohý (Diceros bicornis)
- Somali-Wildesel -osel somálský (Equus africanus somalicus)
- Nilkrokodil -krokodýl nilský
- Nubischer Steinbock -kozorožec núbijský (Capra ibex nubiana)
- Arabische Oryx -přímorožec arabský (Oryx leucoryx)