O Zoo le Mio

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 15. 6. 2007, 10:00, kterou vytvořil 87.236.199.150 (diskuse) (Infobox.)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 10
Délka hry 30 až 70 minut
Autor Corné van Moorsel
Vydání
2002 Cwali, Zoch Verlag O Zoo le Mio

Každý hráč se stává během hry ředitelem své vlastní ZOO a jeho cílem je vybudovat svou ZOO tak, aby byla pro návštěvníky, co možná nejatraktivnější.


Herní materiál

  • 25 dílu herního plánu na kterých jsou zobrazeny stromy, hvězdičky v 5 barvách a cesty. Každý díl, i když to na něm není graficky naznačeno, se de fakto skládá ze 2 čtvercových půlek jako např. dílky domina. (A samozřejmě, že jsou tam obrázky zvířat patřících k té které barvě hvězdiček. Ty ovšem dělají hru jen hezčí a na samotný průběh hry nemají vůbec žádný vliv:-)
  • 4 počáteční díly
  • 4 díly pavilónků
  • 35 žetonů peněz
  • 15 figurek návštěvníků v 5 barvách po 3
  • 3 figurky stromů
  • 15 figurek laviček
  • 4 dílky vlajek a jeden díl vlajkového stožáru

Příprava

  • Každý hráč dostane 1 počáteční díl a k němu příslušející pavilónek.
  • Každý hráč před sebou pavilónek vztyčí a počáteční díl k němu přiloží tak, aby do sebe oba díly zapadaly, z tohoto místa pak bude dále budovat svojí ZOO.
  • Každý hráč dostane 8 žetónů peněz, tyto žetóny si uloží k sobě do pavilónku, aby je ostatní hráči neviděli.
  • Díly herního plánu se zamíchají a položí na desku rubem nahoru.
  • Vedle se položí stožár a k němu hráči umístí jednotlivé vlajky, a to pod sebe jednu k druhé. To, v jakém pořadí se vlajky na stožár umístí, určí hráči (např. losem). Platí, že každý hráč má jednu vlajku stejné barvy jako je barva jeho pavilónku.

Průběh hry

  • Hra sestává z 5 kol.
  • Kolo začíná tím, že hráči otočí 5 dílů herního plánu.
  • Potom se tyto díly postupně draží v pořadí (viz Dražba dílů), v jakém byly otočeny.
  • Hráč, který díl vydraží si jej ihned umístí k sobě do své ZOO, a tím si ji postupně rozšiřuje (viz Budování ZOO).
  • Po každém jednotlivém rozšíření své ZOO hráč ihned provede aktuální nastavení atraktivity ZOO (viz Nastavení atraktivity ZOO).
  • Poté, co se vydraží všech 5 dílů, provede se vyhodnocení kola, ve které se ZOO všech hráčů obodují (viz Vyhodnocení kola).
  • Na závěr kola se každému hráči rozdá tolik žetónů peněz, kolik mají vyložených dílů ve svých ZOO. Hráči si je přidají do své zásoby v pavilónku.

Dražba dílů

  • Všichni hráči najednou si do sevřené dlaně umístí určitý počet žetonů (třeba i 0) tak, aby ostatní hráči neviděli, kolik mají. Potom všichni najednou dlaně rozevřou. Hráč, který si vzal nejvíc žetónů, dražbu vyhrál a umísťuje vydražený díl do své ZOO.
  • Žetóny musí díl zaplatit, tzn. vrátit je na hromádku ostatních zbylých žetónů. Ostatní hráči si svoje žetony uloží zpátky do pavilónku.
  • V případě, že více hráčů si vzalo do ruky stejný počet žetonů, vyhrává z nich dražbu ten hráč, jehož vlajka visí výše na stožáru. Následkem toho ale musí svoji vlajku přesunout na stožáru na úplně nejspodnější pozici. Ostatní vlajky se následkem toho v nezměném pořadí posunou příslušným způsobem směrem nahoru.

Budování ZOO

  • Vydražený díl musí hráč položit k sobě na desku do budované ZOO.
  • Díl musí být přiložen takto:
    • musí být souvisle přiložen k již položeným dílům ZOO včetně dílu počátečního.
    • musí se již položených dílů dotýkat některou celou svou stranou nebo v případě delší strany celou jednou půlkou této strany
      • a stejně tak musí platit pro každý dotýkaný díl, že se s nově přiloženým dílem dotýká celou svou stranou, nebo v případě delší strany celou jednou půlkou této strany
      • což se dá jinými slovy říct tak, že když si představíme imaginární čtvercovou šachovnici, kde 1 pole šachovnice přesně odpovídá rozměry půlce jednoho dílu, pak díly ZOO musí být položeny jakoby na pole této šachovnice.
    • pokud z dotýkané strany dílu ústí ven cesta, musí tato cesta na nově přiloženém dílu pokračovat
      • a stejně tak, pokud z dotýkané strany nově přiloženého dílu ústí ven cesta, musí tato cesta navazovat na cesty již položených dílů
      • tzn. jinými slovy, cesty na položených dílech ZOO musí na sebe navazovat
    • nelze přiložit nový díl tak, aby mezi původními a novým dílem nevedla žádná cesta, tzn. pouze přiložit trávu k trávě.
  • Pokud se díl nevejde na desku, může hráč posunout ZOO na desce tak, aby se díl na ní vešel.

Nastavení atraktivity ZOO

  • ZOO jednotlivých hráčů mezi sebou soutěží v atraktivitě, přičemž se hodnotí barevné hvězdičky, stromy a smyčky vytvořené z cest.

Návštěvníci (barevné hvězdičky):

  • Hodnotí se souvislé oblasti složené z čtvercových půlek jednotlivých dílů ZOO, kde každý čtverec obsahuje barevné hvězdičky stejné barvy, taková oblast má atraktivitu dané barvy rovnou počtu hvězdiček této barvy v oblasti (2 čtverce diagonálně se stýkající v jednom bodě, souvislou oblast netvoří).
  • Hráč který má ve své ZOO nejatraktivnější oblast v dané barvě, si umístí do ZOO 2 figurky návštěvníků v této barvě, hráč, který má druhou nejatraktivnější oblast, si umístí 1 figurku. (V případě, že již tyto figurky vlastnil, tak si je ponechává.) V případě, že oblast v dané barvě má pouze jeden jediný hráč, umístí si do ZOO pouze 1 figurku návštěvníka.
  • Pokud 2 hráči mají stejně atraktivní oblast, považuje se za atraktivnější ta oblast, která tuto hodnotu atraktivity dosáhla později. (Tzn. např. pokud hráč dosáhnul nově přiloženým dílem v některé barvě stejnou atraktivitu, jakou mají jeho soupeři vlastníci figurky v této barvě, bere si od každého z nich jednu figurku.)

Stromy:

  • Atraktivita stromů je rovna počtu nakreslených stromů v ZOO.
  • Hráč, který má ve své ZOO nejvíce stromů, si umístí do ZOO 2 figurky stromů, hráč, který má druhý největší počet stromů, si umístí 1 figurku. (V případě, že již tyto figurky vlastnil, tak si je ponechává.) V případě, že stromy v ZOO má pouze jeden jediný hráč, umístí si do ZOO pouze 1 figurku stromu.
  • Pokud 2 hráči mají v ZOO stejný počet stromů, považuje se za atraktivnější ta ZOO, která tohoto počtu stromů dosáhla později.

Lavičky:

  • Pokud vyložením dílu utvořil hráč ze svých cest smyčku, položí si do každé takové nově utvořené smyčky 1 lavičku. Nehodnotí se ale ty smyčky, které jsou sami ještě složeny z několika menších smyček uvnitř. (Pokud by bylo v zásobě nějakou velkou náhodou laviček nedostatek, vezme si hráč místo lavičky nějaký náhradní kámen.)

Vyhodnocení kola

  • Hráči si sečtou všechny svoje figurky stromů, návštěvníků a laviček a toto číslo vynásobí pořadím kola (tj. první kolo x 1, duhé kolo x 2,..., poslední kolo x 5).

Konec hry

  • Na konci hry se sečtou body dosažené hráči v jednotlivých 5 kolech. Pořadí hráčů ve hře určuje počet dosažených bodů. Při rovnosti bodů není žádné pomocné kriterium stanoveno. (Pozn. překl.: nabízí se množství zbylých peněz.)
  • Počítání bodů je usnadněno tím, že body dosažené v jednotlivých kolech si hráči mohou průběžně zapisovat do přiložených partiářů.

Varianta hry

  • V prvních 4 kolech se otočí vždy tolik dílů, dokud nejsou otočeny 3 díly se zobrazenými stromy, v 5. kole se otočí všechny zbývající díly.