Fische Fluppen Frikadellen
- Počet hráčů: 2-5
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 60 až 90 minut
- Vydavatel: 2F-Spiele
- Rok vydání: 2002
- Autor: Friedemann Friese
Jedná se společenskou obchodní hru.
Poznámka: Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky.
Herní materiál
- 36 stánkařů (velké kartičky)- 3 druhy:
- obchodník (zeleno-šedý)
- šmelinář (červeno-hnědý)
- obchodník s fetišem (žlutý)
- 65 žetonů zboží v těchto typech
- cigarety
- přiboudlina (flašky)
- frikadely (hambáče)
- fenykl
- ryby (delfíny)
- 5 ukazatelů aktuální ceny zboží (pro každý druh jeden)
- 11 žetonů výhod (speciálních akcí):
- +2 pohyby (3x)
- obchodník (2x)
- změna kurzu (2x)
- výměna zboží (2x)
- obchod uzavřen (2x)
- 15 žetonů fetišů
- 5 figurek hráčů
- 6 přívozů (modré destičky)
- peníze - 2000 Florinů v denominacích 10, 50 a 100 florinů
- hrací plán
- síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy
- stupnice ceny zboží
Příprava hry
- Stánky:
- Seřaďte karty ochodů podle čísel.
- Každý hráč postupně sejme hromádku těchto karet (vezme nějakou část karet zezhora hromádky a položi ji pod část co zbyla). **Zvrchu balíčku se vezme 16 karet, zamíchají se a náhodně položí na hrací plán na k tomu určená místa. Zbylé karty se hry neúčastní.
- Každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování.
- Přívozy se položí na mola s kotvou.
- Na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50.
- Každý hráč
- si vybere jednu figurku a položí ji do přístavu (pole s dvěma moly)
- si tajně vylosuje 2 speciální akce, jednu si skrytě nechá, druhou skrytě vrátí do banku.
- dostane 150 peněz
- hráči si mezi sebou určí, kdo začne
Průběh a cíl hry
Hráči se po směru hodinových ručiček střídají v tahu. Hra končí ve chvíli kdy některý z hráčů má 3 fetiše.
Tah hráče
Hráč na tahu
- může udělat 0 až 3 pohyby svou figurkou
- pokud figurka skončí tah v nějakém stánku, provede se obchodování
Pohyb figurek
Hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5 pohybů, atd. Jsou tyto druhy pohybu:
- pěšky
- přívozem
- přivolání přívozu
Pohyb pěšky
Je to posun figurky na sousední pole v libovolném směru. Pole jsou na plánu ohraničena černou linkou, za pole se považují i obchody, mosty, políčka těsně u obchodů a políčka s molem (přistávací místo u řeky).
Jízda přívozem
- druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece
- pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo
- přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb
- přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz
- pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů
- pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo
- v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, zaparkování přivozu je zadarmo, nastoupit a vystoupit figurkou je možno pouze do zaparkovaného přívozu
- na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu
- pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit
Obchodování
Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách.
1.typ obchodníka umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží:
- v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem)
- v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem)
- vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce
- hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno)
- cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží
- cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží
- po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic)
2.typ obchodníka umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný:
- v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá
- v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané)
- maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží
3.typ obchodníka umožňuje nakupovat bůžky
- v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží)
- v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka
- cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
- hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli
u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka
- tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce
- obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží
- produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží
- zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra)
hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry
Obchodníci se speciálními vlastnostmi
- číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží
- číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží
- číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou
Speciální doplňkové akce obchodníka
- "symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
- "symbol produkce s bednou" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
- "bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů
- "bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
- "bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
- "bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz
- "bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo
- "2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží
- "3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru
- "firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb
- "přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb
- "šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc.
- "oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá)
- "oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky)
Speciální akce
hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu
- "cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod
- "ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli
- "ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc
- "bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů
- "oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné
Otázky a odpovědi
- Může hráč obchodovat v tom stánku ve kterém byl na začátku svěho tahu?
- * Nemůže Jirka bauma 09:58, 6. 3. 2006 (CET)
- Jaká má přesná pravidla odkup zboží pomocí speciální karty.
- * Kdykoliv během tahu, pokud hráčova figurka je na stejném políčku jako soupeřova figurka, hráč může zahrát příslušnou akční kartičku a odkoupí od soupeře jendo zboží dle vlastního výběru za aktuální cenu Jirka bauma 09:58, 6. 3. 2006 (CET)