Zbylé překlady
Halali
Jedná se o soubor 2 armád (přesněji řečeno v lese se vyskytujích individuí), na konci hry se vyhodnotí, kdo sebral větší hodnotu jednotek soupeře.
Počet hráčů
2 hráči
Obsah
1 herní plán, šachovnice 7x7 plus 4 východy z plánu nacházející se u prostředních polí všech 4 stran plánu
8 kartiček modrých (šelmy), z toho 2 medvědi a 6 lišek
10 kartiček hnědých (lidi), z toho 2 dřevorubci a 8 lovců
30 neutrálních zelených kartiček 7 kachen, 8 bažantů a 15 stromů
všech 48 kartiček má stejnou rubovou stranu
Zahájení hry
Kartičky se zamíchají a položí rubovou stranou na herní plán, prostřední pole se ponechá prázdné.
Hráči se domluví, kdo bude hrát za lidi a kdo za šelmy.
Hru zahajují šelmy.
Průběh hry
Hráči se střídají v tazích.
V jednom tahu může hráč buď otočit libovolnou jednu kartičku lícovou stranou nahoru, nebo pohnout se svou vlastní nebo neutrální jednou kartičkou.
Tah je povinný.
Otáčení kartiček:
Není povoleno při otočení kartičky s ní rotovat, otáčí se vždy překlopením kartičky ve směru od sebe. (Toto pravidlo se musí dodržovat kvůli kartičkám lovců.)
Pohyb kartiček:
Všechny kartičky se smějí pohybovat pouze vertikálně nebo horizontálně.
V jednom tahu je možno vykonat pohyb kartičkou pouze v jednom směru.
Kartičky se smějí pohybovat pouze po neobsazených polí (vyjma pravidla o sebrání kartičky).
Je zakázáno tahnout kartičkou na pole, ze kterého tato kartička právě přišla v předchozím tahu.
Jestliže jeden hráč ve svém tahu táhnul nějakou neutrální kartičkou nebo tuto kartičku právě otočil, nesmí s ní jeho soupeř v následujícím tahu táhnout.
Mědvěd a dřevorubec se smí pohybovat pouze na sousední pole, ostatní figurky se mohou pohybovat o libovolný počet polí.
Kartička může v rámci svého pohybu sebrat neutrální kartičku nebo kartičku soupeře, nachází-li se tato ve směru pohybu kartičky (a je-li již otočená). V takovém případě pak musí na tomto poli ukončit svůj pohyb.
Je přesně určeno, která kartička smí sebrat kterou:
• dřevorubec smí sebrat pouze strom
• lovec smí sebrat medvěda, lišku, kachnu nebo bažanta, ale pouze ve směru pušky (na rozdíl od pohybu, který smí vykonat v libovolném směru)
• medvěd smí sebrat pouze lovce nebo dřevorubce
• liška smí sebrat pouze kachnu nebo bažanta
Konec hry
Závěrečná fáze hry začíná po otočení poslední zakryté karty.
V závěrečné fázi, kromě normálního tahu, je možno též vyvést kartičku z hracího plánu jedním ze 4 východů. Hráč, který vyvedl kartičku ven, ji získává. Získané kartičky se hodnotí stejným způsobem jako sebrané kartičky.
Každý hráč zahraje v závěrečné fázi 5 tahů, poté hra končí.
Hráči si sečtou body za jednotlivé sebrané a získané kartičky. Vítězí hráč, který dosáhl více bodů.
Bodové hodnoty kartiček:
• medvěd - 10 bodů
• liška - 5 bodů
• lovec - 5 bodů
• dřevorubec - 5 bodů
• bažant - 3 body
• kachna - 2 body
• strom - 2 body
Blokus
Počet hráčů
2-4
Obsah
hrací plán - šachovnice 19 x 19
kameny ve 4 barvách, od každé barvy jsou jednotlivé kameny utvořeny jako všechny možné kombinace tetrisových kamenů o počtu dílku 1 až 5 vyjma rotací a otáčení, přičemž jeden dílek odpovídá rozměrem velikosti jednoho pole plánu
počáteční postavení
ve 4 hráčích si každý hráč vezme jednu sadu kamenů a hráčí určí, v jakém pořadí budou hrát
ve 3 hráčích si každý hráč vezme jednu sadu kamenů, 4. sada se přidělí neutrálnímu hráči, hráčí určí, v jakém pořadí budou hrát, za neutrálního hráče hrají střídavě všichni ostatní hráči
ve 2 hráčích si každý hráč vezme 2 sady kamenů, tzn. každý hráč hraje jakoby za 2 hráče, hráči určí, v jakém pořadí budou hrát (za jednotlivé sady kamenů), přičemž je třeba dodržet podmínku, že sady kamenů jednoho hráče nesmí hrát ihned po sobě
průběh hry
hráči se střídají v tazích
v jednom tahu hráč položí na hrací plán jeden svůj kámen
kámen lze položit pouze na volná pole
první kámen je možno položit pouze tak, aby se jedním rohem dotýkal toho rohu hracího plánu, který následuje ve směru hodinových ručiček po rohu, který obsadil hráč hrající před ním
další kameny je možno položit pouze tak, aby se aspoň jedním rohem dotýkaly nějakého vlastního kamenu, a zároveň se nedotýkaly žádného vlastního kamenu svou stranou
pokud je tah možný, je povinný
hra končí, pokud ani jeden hráč již nemůže provést žádný tah
konec hry
hráči si spočítají z kolika dílků se skládají kameny, které se jim nepodařilo umístit, vyhrává hráč, jehož celkový počet neumístěných dílků je nejnižší
Octi-X
Autor: Donald Green
Počet hráčů: 2
Obsah
šachovnice 9x9,
7 kamenů bílých a 7 černých
50 kolíků
na šachovnici jsou vyznačena 3 startovní pole pro oba hráče, tato pole jsou na třetích řadách od krajů, v 3.,5. a 7. sloupci
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
XXBXBXBXX
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
XXČXČXČXX
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
Počáteční postavení
každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svoje kameny a 25 kolíků
tři svoje kameny položí na své 3 startovní pole
(kameny se pokládají tak, aby značka směřovala proti soupeři)
(kameny jsou vyrobeny tak, že je do nich možno zastrčit po obvodě 8 kolíků, a to s pravidelným rozestupem)
Cíl hry
Pokud nějaký hráč obsadí svými kameny všechna soupeřova startovní pole, vyhrál.
Průběh hry - varianta pravidel "fast game"
Jsou možné tyto druhy tahů:
1) nasadit vlastní kámen na vlastní startovní pole
2) přesunout vlastní kámen (nebo více vlastních kamenů, pokud se všechny nachází na stejném poli)
3) přeskočit vlastním kamenem jiný kámen, s možností jak sebrat, tak i nesebrat přeskočený kámen
4) zastrčit vlastní kolík do vlastního kamenu
Pohyb
Kámen se může pohybovat a skákat pouze ve směru, ve kterém má zastrčený kolík.
Kámen se může pohnout pouze na sousední soupeřovým kamenem neobsazené pole (i diagonálně).
Kámen může přeskočit jiný kámen (tzn. jako v dámě, ale navíc i diagonálně), pokud pole, na které dopadá je neobsazené. Kamenem je možno provést i vícenásobný skok. Jediným omezením je, že jeden kámen se nesmí přeskočit v jednom tahu vícekrát.
Skákání není povinné.
Pokud hráč pohybuje více vlastními kameny najednou, nesmí se tyto kameny navzájem přeskakovat, ale mohou dopadat na ta samá pole.
Pokud je přeskočeno více kamenů na jednom poli, mohou být sebrány žádný, některé i všechny.
Braní:
Přeskočený kámen je možno sebrat (i vlastní), ale není to povinné. Sebranému kamenu hráč zabaví všechny kolíky, a poté je tento kámen odstraněn ze hry.
Nasazení:
Kámen je možno nasadit i v případě, že startovní pole je obsazeno vlastním kamenem.
V případě, je-li startovní pole obsazeno cizím kamenem, nasazení kamene na tomto poli není povoleno.
Varianta pravidel "Classic game"
Oproti "fast game" jsou zde 2 rozdíly:
o je možno nasazovat vlastní kameny i na okupovaná cizí startovní pole
o na okupovaná pole je možno nasazovat i vlastní kameny, které Vám soupeř předtím sebral
Varianta pravidel pro 4 hráče
každý hráč má pouze jedno rohové startovní pole, zbylé 2 startovní pole jsou neutrální
hraje se dva proti dvěma, spoluhráči sedí proti sobě křížem
každý hráč má 4 kameny a 12 kolíků
komunikace mezi spoluhráči je zakázána
značka kamenu je natočena tak, aby se dalo rozeznat, komu ze spoluhráčů kámen patří (je natočena směrem k hráči)
jestliže je jednomu hráči obsazeno startovní pole, jsou mu sebrány všechny kameny na desce a jejich kolíky zabaví hráč, který startovní pole obsadil
kameny spoluhráčů mohou vstoupit na to samé pole
hráči tahají pouze vlastními kameny, nikoliv kameny spoluhráče a ani o kolíky se nemohou dělit
hráč může spoluhráče osvobodit, pokud obsadí jeho startovní pole, neboť má povoleno v takovém případě nasadit zde jeho kámen
hráč může na neutrálních a soupeřových startovncích polích osvobozovat vlastní sebrané kameny
Varianta pravidel "Advanced"
a) šachovnice nemá okraje (je cylindrycká)
b) na začátku hry má každý hráč 24 normálních kolíků a jeden superkolík
c) je-li nějaký kámen vybaven superkolíkem, je možno před vlastním tahem provést navíc tah tímto kamenem, a to pouze ve směru superkolíku (platí i vícenásobně, tzn. např. kdyby měl nějaký kámen 2 superkolíky, je možno s ním vykonat 2 tahy navíc, každý ve směru jednoho superkolíku)