Roads and Boats
Počet hráčů | 1-4 | |||
Doporučený věk | od 12 | |||
Délka hry | 240 minutes | |||
Autor | Jeroen Doumen, Joris Wiersinga | |||
Vydání |
|
Obsah
6-úhelníkové díly krajin
- existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté)
- na některých dílech jsou navíc nakresleny řeky
- z dílů se sestavuje hrací plán
- co díl, to jedno pole hracího plánu
- vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tento díl krajiny rozděluje na 2 samostatná pole
průhledná folie
stíratelná fixa
4 destičky technologií (pro každého hráče jedna)
zelené drahokamy - slouží k označení vynalezených technologií
v barvách jednotlivých hráčů (žluté, modré, červené a zelené):
- dílek startovního pole
- 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
- cihličky (podlouhlé dílky)
- kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáky, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
- překážky (dřívka)
neutrální překážky (bezbarvá dřívka)
neutrální cihličky (podlouhlé bílé dílky)
suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy
výrobny (vetší dílky): dřevorubec, kamenolom, vrtná plošina, pískovna, pila, cihlovna, milíř, papírna, mincovna, burza, továrna na povozy, továrna na prámy, továrna na náklaďáky, továrna na čluny, továrna na parníky
doly (velké válečky)
tabulka Divu světa (ze 2 půlek), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí
samolepky
Zahájení
Je nutno sestavit hrací plán.
Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla řádný pramen a řádné ústí.
Přes sestavený hrací plán se položí folie.
Každý hráč si vybere barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si svůj herní materiál.
Hráči určí, v jakém pořadí zahájí hru. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.
Hráči postupně v určeném pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.
Každý hráč dostane do začátku 3 oslíky, 2 husy, 1 cihlu a 5 dřev, vše umístí na své startovní pole.
průběh hry
Hra se skládá z kol.
Každé kolo se skládá ze 4 fází:
- 1. výroba
- 2. pohyb transportérů
- 3. výstavba
- 4. stavba Divu
Na začátku každé fáze se určí pořadí hráčů.
Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.
Hra končí v momentě, kdy je dostavěn Div - viz stavba Divu.
vyhodnocení
za každé zlato, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 10 bodů
za každé mince, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 40 bodů
za každou akcii, kterou má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 120 bodů
dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:
- (10 * počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku) zaokrouhleno na celé číslo dolů
výsledek každého hráče je určen počtem dosažených vítězných bodů
pořadí hráčů
postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,
pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří se před ním sami posunuli na konec (a ty, které přeskočí, posune o 1 dopředu)
a potom postupně od posledního na chrámové stupnici každý hráč určí svoje pořadí na stupnici pořadí, přičemž nelze zvolit místo již obsazené hráčem určujícím dříve
výroba
všechny primární a sekundární výrobny současně vyprodukují, zvířata se rozmnoží a nové technologie se vynaleznou
primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou
název vyrábí dřevorubec 1 kláda kamenolom 1 kámen vrtná plošina 1 palivo pískovna 1 písek důl 1 zlato nebo železo do vyčerpání ložiska
u dolů se jedna surovina z ložiska vybere náhodně
sekundární výrobna vyprodukuje tak, že pokud se na jejím poli nachází požadované vstupní suroviny (resp. transportér), jsou vráceny do zásoby, a místo nich se na pole položí výstupní suroviny (resp. transportér)
název vstup výstup kapacita pila 1 kláda 2 dřeva 3x cihelna 1 písek 2 kámen 3x milíř 2 dřeva nebo klády. 1 palivo 1x papírna 2 dřeva nebo klády 1 papír 1x mincovna 1 palivo a 2 zlata 1 mince 1x burza 1 papír a 2 mince 1 akcie 3x továrna na povozy 2 dřeva a 1 oslík 1 povoz 1x továrna na prámy 2 klády 1 prám 1x továrna na naklaďáky. 1 palivo a 1 železo 1 náklaďák 1x továrna na čluny 5 dřev 1 člun 1x továrna na parníky 2 palivo a 1 železo 1 parník 1x
pokud se všechny vstupní suroviny nacházejí na transportérech hráče, umístí se i výstupní suroviny na tyto jeho transportéry, umožňuje-li to jejich kapacita
pokud počet vstupních surovin překračuje kapacitu výrobny, použijí se postupně vstupní suroviny nacházející se plně na transportérech jednotlivých hráčů v pořadí, ve kterém hrají, a poté zbývající vstupní suroviny
v případě, že je třeba u zbývajících vstupních surovin rozhodnout, odkud tu kterou surovinu vzít, rozhodne o tom začínající hráč
pokud hráč vyrábí jeden transportér z jiného transportéru, může přendat suroviny (resp. transportér) z původního transportéru na nový
zvířata (oslíci a husy) se rozmnožují za podmínek:
- nacházejí se na poli pastviny
- na tomto poli se nacházejí právě 2 kusy příslušného druhu,
- a žádné jiné transportéry, suroviny, nebo budovy,
- cizí oslíci se spolu nerozmnožují
- a to tak, že další husa resp. oslík příslušné barvy se položí na pole, kde rozmnožování proběhlo
technologie se vynalezne za podmínky,
- že se na jednom poli nacházejí 2 husy a 1 papír,
- v takovém případě jsou tyto suroviny vráceny do zásoby,
- a pokud se navíc nacházely na transportérech jednoho hráče, tak tento hráč tímto vynalezl technologii dle svého výběru,
- v případě, že je třeba u některé z hus nebo papíru rozhodnout, odkud ji vzít, rozhodne o tom začínající hráč
přehled technologií:
- výstavba vrtné plošiny
- výstavba továrny na nakláďáky
- výstavba továrny na čluny
- výstavba továrny na parníky
- výstavba dolu s ložiskem buď 4 železa, nebo 4 zlata
- výstavba dolu s ložiskem 5 železa a 5 zlata
- výstavba šachty
pokud se hráč rozhodnul vynaleznout technologii umožňující postavit nějakou továrnu na transportéry, automaticky se na tento druh továrny upgrejdují všechny továrny na transportéry, jsou-li stejného typu vodní/pozemní jako tato technologie, a nachází-li se na poli s touto továrnou nějaký transportér tohoto hráče
počet transportéru jednoho hráče je omezen na max. 8 celkem a na max. 5 vodních resp. max. 5 pozemních,
- vyrobí-li hráč přespočetný, musí zároveň nějaký jiný zahodit,
- ale zahodit může pouze ty transportéry, které se nacházejí na poli s nějakou továrnou na transportéry
- není-li schopen tuto podmínku splnit, nemůže nový transportér vyrobit
pokud hráč vyrobí vodní transportér a pole továrny sousedí s mořem nebo řekou, může hráč položit tento transportér přímo na pobřeží moře nebo na řeku
pohyb transportérů
hráči v určeném pořadí tahnou postupně všemi svými transportéry
během tahu je možno z transportéru libovolně vykládat a nakládat suroviny (resp. transportér),
každý transportér má danou max. kapacitu surovin, kterou nesmí překročit
během tahu může každý transportér vykonat 0 až max. počet pohybů
transportér max. kapacita max.# pohybů oslík(mimo silnici) 2 1 oslík(po silnici) 2 2 povoz 3 3 náklaďák 6 4 prám 3 3 člun 5 4 parník 8 6
pohyb pozemních transportérů
- na libovolné sousední pole, s vyjímkou oslíků ale pouze po silnicích
- přes řeku jedině po mostě (pohyb po mostě je též jeden pohyb)
- nikdy ne v moři a po poušti
pohyb vodních transportérů
- buď po řece na sousední díl krajiny, nebo po moři na sousední pole, nebo z řeky do moře resp. z moře do řeky na sousedním dílu krajiny
- nebo z moře na pobřeží se sousedním polem pevniny (vyjma pouště) (příplutí k pevnině), to ale pouze jako poslední pohyb
- nebo z pobřeží na sousední pole moře (vyplutí na moře)
transportér plující po řece se bere, že se současně nachází na polích obou břehů této řeky, transportér nacházející se pobřeží se bere, že se nachází na přiléhlém poli pevniny
zábrany hráčů zamezují transportérům protivníků v pohybu skrz, neutrální zábrany pohybu nezamezují
pokud transportér naloží (resp. převáží) jiný transportér, převážený transportér musí být vlastní a prázdný, a převážející transportér již nesmí mít naloženo nic jiného
převážený transportér se během fáze sám nepohybuje
platí omezení, že jedna surovina (resp. transportér) může být převážena v jedné fázi pouze jedním transportérem
- (tzn. surovina může na začátku tahu být vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem - viz průběh hry, během tahu naložena a/nebo převážena a/nebo vyložena max jedním transportérem, a na konci tahu vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem)
- (naložení a okamžité vyložení suroviny na tom samém poli se za manupulaci se surovinou nepovažuje, tzn. jiný hráč tím nepříchází o právo s touto surovinou též manipulovat)
- jinými slovy to, že hráči hrají transportéry podle svého pořadí hráčů, rozhoduje o přednostním přednosti na právu právo manipulace se surovinami nacházejícími se na jednotlivých polích
husy, kromě toho, že se dají převážet standardním způsobem, mají navíc schopnost být převáženy transportérem, aniž by byly naloženy, tzn. pokud hráč použije tento způsob převozu, nepočítají se do max. kapacity transportéru
na moře nelze suroviny (resp. pozemní transportéry včetně oslíků) vyložit vyjma pole s vrtnou plošinou a vyjma hus
pokud pozemní transportér vykládá nebo nakládá vodní transportér, může jej vyložit resp. naložit i z přeléhající řeky resp. přiléhajícího pobřeží
výstavba
hráčí provádí výstavbu v určeném pořadí
hráč může provádět výstavbu pouze na polích, kde má svůj transportér
suroviny potřebné k výstavbě se musí nacházet na poli, kde se výstavba provádí
počet staveb v jedné fázi jednoho hráče není omezen
je možno postavit
název cena výstavby kde se staví podmínky výstavby dřevorubec 1 dřevo na poli v lese kamenolom 2 dřevo na poli ve skále vrtná plošina 3 dřevo a 1 kámen na poli na moři, vyžaduje technologii pískovna 3 dřevo na poli na poli sousedícím s mořem nebo řekou důl 3 dřevo a 1 kámen na poli v horách pila 2 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři cihelna 2 dřevo na poli nelze na moři milíř 3 dřevo na poli nelze na moři papírna 3 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři mincovna 2 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři burza 3 kámen na poli nelze na moři továrna na povozy 2 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři továrna na prámy 1 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři továrna na naklaďáky 2 dřevo a 2 kámen na poli vyžaduje technologii, nelze na moři továrna na čluny 2 dřevo a 1 kámen na poli vyžaduje technologii, nelze na moři továrna na parníky 2 dřevo a 2 kámen na poli vyžaduje technologii, nelze na moři cesta 1 kámen z pole na nelze na poušť, na moře sousední pole a přes řeku most 1 kámen přes řeku na poli sousedícím s řekou zábrana 1 kámen na hraně mezi nelze mezi moři 2 poli zvýšení zábrany 1 kámen + x kámen, na hraně mezi 2 kde x je původní výška díly krajiny, kde je zábrany (zbořené postavena zábrana zábrany) nebo zbořená zábrana zboření zábrany 2 kláda + x kláda, na hraně mezi 2 díly krajiny, vyžaduje technologii kde x je výška zábrany kde je postavena zábrana šachta 1 železo a 1 palivo na poli s dolem
na jednom dílu krajiny může stát max. jedna výrobna
při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:
- standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná a otočená rubem nahoru
- při využití technologie 4 železa
- při využití technologie 4 zlata
- při využití technologie 5 želez a 5 zlat náhodně zamíchaných a otočených rubem nahoru
při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu
silnice a mosty se znázorňují se fixou na folii
zábrana se staví na libovolnou hranu dílu krajiny a provede se tak, že se na toto místo položí hráčova překážka
zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující zábranu nebo zbořenou zábranu položí další zábrana hráčova překážka
zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit
zboření zábrany se realizuje tak, že se překážky protivníka nahradí neutrálními překážkami
výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší
zboření zábrany z moře je o 2 klády dražší
pří výstavbě zábrany na pobřeží, nachází-li se na tomto pobřeží vodní transportér soupeře, je automaticky nucen odplout na moře
na poušti nelze postavit nic
stavba Divu
hráči provádí stavbu Divu v určeném pořadí
hráč může postavit libovolný počet částí Divu
ke stavbě smí hráč použít pouze suroviny nacházející se na jeho startovním poli, a pouze pokud na něm má umístěn svůj transportér
hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér
ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....
stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na nejbližší následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava a odzdola nahoru
d pole X včetně každá část Divu stojí o 1 surovinu víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....
tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, kdy se s pouští stanou pastviny
tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, že je Div dokončen
pokud se zastaví poslední pole Divu, hra okamžitě končí, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi
poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička
Přehled tabulky Divu světa:
- 3 řádky po 4 polích
- 1 řádek po 5 polích
- zdražení stavby Divu
- 3 řádky po 5 polích
- 2 řádky po 6polích
- z pouští se stávaji pastviny
- 3 řádky po 6 polích
- Div ve 2 hráčích je dokončen
- 1 řádek po 7 polích
- Div ve 3 a 4 hráčích je dokončen
- (ve 3 hráčích je dokončen uprostřed řádku)