Návrhy metod deskripce a klasifikace her
Za základní klasifikaci her považuji dělení na:
reálie - sem spadá např. autor, vydání, historie, aktuální dění, informace o rozšířeních, informace, co je nutno ke hře potřebovat
pravidla - vlastní pravidla
průběh - popis průběhu hry
strategie - popis strategie
trénink - sem spadá teorie hry, metodika přípravy, a také informace o tom, kolik her musí hráč "prohrát", než tu hru aspoň trochu pochopí
klasifikace diplomacie
Analýza herní diplomacie:
1. projevení sympatie
hráč A projevuje sympatie tak, když jeho tah rozhodne o tom, zda zvítězí hráč B nebo hráč C a) hráč A nehraje nejsilnější tah b) nelze určit, který tah hráče A je nejsilnější c) hráč A nehraje nejsilnější tah, ale aniž by to tom věděl, nebot toto zjištění je nad jeho síly
2. projevení podpory
hráč A projevuje podporu hráči B, pokud hraje tahy, které by byly nejsilnější, pokud by bylo cílem dosažení co možná nejlepšího výsledku nejenom pro sebe sama, ale zároveň i pro hráče B a) vědomá podpora b) nevědomá podpora způsobená strategickou neznalostí hráče A
3. strategie odplaty
hráč A se řídí strategií odplaty, pokud jedním z jeho kriterií pro určení nejlepšího tahu je to, na kolik jej dosud poškodili tahy jednotlivých ostatních hráčů
4. strategie diplomacie
hráč A se řídí strategií diplomacie, pokud je přesvědčen, že se v příslušné hře hráči navzájem poškozují, a to primárně bez závislosti na nějaký jiný poziční znak, a proto úmyslně vybírá takové tahy, aby on sám byl poškozen co nejméně, a to primárně bez závislosti na nějaký jiný poziční znak
5. strategie spiknutí
hráč A se řídí strategií spiknutí, pokud hraje tak, aby poškozoval právě jednoho hráče, kterého určí na základě objektivních pozičních znaků, protože je přesvědčen, že správná strategie v příslušné hře je založena právě na tom
6. vyřazovací strategie
hráč A se řídí vyřazovací strategií, pokud hraje tak, aby poškozoval právě jednoho hráče, a to toho, kterého považuje za nejslabšího, aby ho tak úplně vyřadil ze hry, protože je přesvědčen, že správná strategie v příslušné hře je založena na postupném vyřazování jednotlivých soupeřů
klasifikace pravidel
Co se týče klasifikace pravidel, setkáváme se často s praktickými variantami jako např. na tomto webu existuje dělení pravidel zhruba na úvod, herní materiál, příprava, průběh hry, konec hry. Tyto varianty jsou vzhledem k svému účelu rozumné, ale já jsem vytvořil jinou variantu, kde jsem se usiloval pokrýt širší spektrum her a připravit možnosti pro další prohloubení modelu.
pravidla:
- objekty (sem patří definice pohybu kamenů, a popis specifických postavení jako je zejména počáteční postavení) - řízení (sem patří průběh hra, průběh kola, průběh tahu, průběh určité specifické situace) - hodnocení - subjekty (sem patří počet hráčů, popř. role hráčů)
- realizační pravidla (u deskových her je to pouze okrajová záležitost, ale třeba ve sportovních hrách to bývá naopak základní část) - - objekty - - řízení - - hodnocení - - ovládání
- soutěžní pravidla