Lines of Action: Porovnání verzí
m (→Konec hry) |
m (přeformulace pravidel, upřesnění, opravy a poznámky) |
||
Řádek 9: | Řádek 9: | ||
==Hrací potřeby== | ==Hrací potřeby== | ||
* | * Čtvercová deska 8×8 polí | ||
* 12 bílých kamenů | * 12 bílých kamenů | ||
* 12 černých kamenů | * 12 černých kamenů | ||
== | ==Příprava hry== | ||
Hráči rozestaví své kameny po obvodu desky. Každý obsadí svými kameny dvě protilehlé strany, rohy však zůstanou volné. Hráči si vylosují, kdo bude začínat. Během hry se pravidelně střídají v tazích. | |||
==Průběh | ==Průběh tahu== | ||
Hráč musí pohnout jedním svým kamenem v jednom z osmi směrů (diagonálně nebo kolmo). Musí přitom táhnou '''přesně o tolik polí, kolik je kamenů v řadě, sloupci nebo diagonále po které se pohybuje'''. Počítají se všechny kamenym, včetně kamene který se pohybuje. | |||
Pole přes která při tahu kámen musí být buď prázdná, neho obsazená hráčovými kameny. Pole kde pohyb skončí musí být buď prázdné nebo obsazené soupeřovým kamenem, který je v tom případě odstraněn ze hry. | |||
==Konec hry== | ==Konec hry== | ||
Hra končí, jakmile jsou všechny kameny jednoho z hráčů '''spojeny do jedné jediné skupiny'''. Přitom dva kameny jsou považovány za sousedící pokud jsou na polích, které se dotýkají rohem nebo hranou. | | Hra končí, jakmile jsou všechny kameny jednoho z hráčů '''spojeny do jedné jediné skupiny'''. Přitom dva kameny jsou považovány za sousedící pokud jsou na polích, které se dotýkají rohem nebo hranou. | | ||
Řádek 30: | Řádek 26: | ||
Vítězem je hráč, jehož kameny jsou spojeny do jediné skupiny, bez ohledu na to, zda je na tahu. Výjimečně se může stát, že se najednou spojí do jedné skupiny kameny jednoho i druhého hráče. Pak ten, kdo právě provedl tah '''prohrál'''. | Vítězem je hráč, jehož kameny jsou spojeny do jediné skupiny, bez ohledu na to, zda je na tahu. Výjimečně se může stát, že se najednou spojí do jedné skupiny kameny jednoho i druhého hráče. Pak ten, kdo právě provedl tah '''prohrál'''. | ||
Poznámky | ==Poznámky== | ||
* Může se skutečně stát, že vyhrajete v tahu soupeře, pokud například soupeř sebere váš jediný kámen, který ještě nebyl připojen. | * Může se skutečně stát, že vyhrajete v tahu soupeře, pokud například soupeř sebere váš jediný kámen, který ještě nebyl připojen. | ||
* V původních pravidlech byla situace, kdy oba dva hráči seskupí kameny v jedné chvíli považována za remízu. Pravidlo vzniklo na popud hráčů, hrající hru turnajově. Remízy v tomto případě jsou většinou považovány za problém. | * V původních pravidlech byla situace, kdy oba dva hráči seskupí kameny v jedné chvíli považována za remízu. Pravidlo vzniklo na popud hráčů, hrající hru turnajově. Remízy v tomto případě jsou většinou považovány za problém. | ||
* Na této hře je zajímavé to, že není jednoznačně jasné, zda je dobré soupeřovy kameny vyhazovat nebo ne. Nešikovným vyhozením kamene, který by se těžko připojoval k ostatním soupeřovi můžete významně pomoci. V extrém ním případě, kdy mu vyhodíte všechny kameny až na jeden, okamžitě vyhrál, protože jeden kámen tvoří samozřejmě jedinou skupinu jeho kamenů. |
Verze z 24. 4. 2006, 20:16
- Počet hráčů: 2
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 20 až 40 minut
- Vydavatel: Hexagames
- Rok vydání: 1988
- Autor: Claude Soucie
- Ocenění: Spiel des Jahres 1988 - výběrová listina
Hrací potřeby
- Čtvercová deska 8×8 polí
- 12 bílých kamenů
- 12 černých kamenů
Příprava hry
Hráči rozestaví své kameny po obvodu desky. Každý obsadí svými kameny dvě protilehlé strany, rohy však zůstanou volné. Hráči si vylosují, kdo bude začínat. Během hry se pravidelně střídají v tazích.
Průběh tahu
Hráč musí pohnout jedním svým kamenem v jednom z osmi směrů (diagonálně nebo kolmo). Musí přitom táhnou přesně o tolik polí, kolik je kamenů v řadě, sloupci nebo diagonále po které se pohybuje. Počítají se všechny kamenym, včetně kamene který se pohybuje.
Pole přes která při tahu kámen musí být buď prázdná, neho obsazená hráčovými kameny. Pole kde pohyb skončí musí být buď prázdné nebo obsazené soupeřovým kamenem, který je v tom případě odstraněn ze hry.
Konec hry
Hra končí, jakmile jsou všechny kameny jednoho z hráčů spojeny do jedné jediné skupiny. Přitom dva kameny jsou považovány za sousedící pokud jsou na polích, které se dotýkají rohem nebo hranou. |
Vítězem je hráč, jehož kameny jsou spojeny do jediné skupiny, bez ohledu na to, zda je na tahu. Výjimečně se může stát, že se najednou spojí do jedné skupiny kameny jednoho i druhého hráče. Pak ten, kdo právě provedl tah prohrál.
Poznámky
- Může se skutečně stát, že vyhrajete v tahu soupeře, pokud například soupeř sebere váš jediný kámen, který ještě nebyl připojen.
- V původních pravidlech byla situace, kdy oba dva hráči seskupí kameny v jedné chvíli považována za remízu. Pravidlo vzniklo na popud hráčů, hrající hru turnajově. Remízy v tomto případě jsou většinou považovány za problém.
- Na této hře je zajímavé to, že není jednoznačně jasné, zda je dobré soupeřovy kameny vyhazovat nebo ne. Nešikovným vyhozením kamene, který by se těžko připojoval k ostatním soupeřovi můžete významně pomoci. V extrém ním případě, kdy mu vyhodíte všechny kameny až na jeden, okamžitě vyhrál, protože jeden kámen tvoří samozřejmě jedinou skupinu jeho kamenů.