Quarto!: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
Řádek 20: | Řádek 20: | ||
* Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné). | * Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné). | ||
* Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně. | * Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně. | ||
* Jiná | * Jiná varianta pravidel připouští místo diagonální řady umístění kamenů do čverce 2x2. | ||
== Průběh hry == | == Průběh hry == |
Verze z 3. 3. 2006, 21:30
- Počet hráčů: 2
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 15 až 30 minut
- Vydavatel: Gigamic
- Rok vydání: 1991
- Autor: Blaise Muller
- Ocenění: MENSA Best Mind Game 1993
Ke hře je potřeba
- hrací deska se 16 kruhy.
- 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik:
- světlý či tmavý
- okrouhlý či hranatý
- vysoký či nízký
- s důlkem či bez důlku
Základní postavení
- Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům.
Cíl hry
- Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné).
- Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně.
- Jiná varianta pravidel připouští místo diagonální řady umístění kamenů do čverce 2x2.
Průběh hry
- Hráči si vylosují, kdo bude začínat.
- Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři.
- Protivník umístí předaný kámen na kterékoliv pole hrací desky. Potom musí vybrat jeden z 15 zbývajících kamenů a podat jej svému soupeři.
- Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři.
- Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále.
Vítězství ve hře
- Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů.
- Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední.
- Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry.
- Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál.
Konec hry
- Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!".
- Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!"
Varianty hry
Varianta pro začátečníky nebo pro děti
- Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku.
Varianta pro vyspělé hráče
- Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!".