Tzaar: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(doplnění části pravidel a obrázků.)
Řádek 15: Řádek 15:
[[Kategorie:Abstraktní hry]]
[[Kategorie:Abstraktní hry]]


Hra [[Gipf projekt|Gipf projektu]].
''Měl bych posílit svou pozici nebo oslabit protivníkovu? Takovou záludnou otázku si budete muset položit před každým svým tahem.''<br>
 
''Hra [[Gipf projekt|projektu Gipf]].''
''Měl bych posílit svou pozici nebo oslabit protivníkovu? Takovou záludnou otázku si budete muset položit před každým svým tahem.''


== Obsah ==
== Obsah ==


* 1 hrací deska
* 1 hrací deska
* 30 bílých kamenů: 6× TZAAR, 9× TZARRA a 15× TOTT
* 30 bílých kamenů: 6× Tzaar, 9× Tzarra a 15× Tott
* 30 černých kamenů: 6× TZAAR, 9× TZARRA a 15× TOTT
* 30 černých kamenů: 6× Tzarr, 9× Tzarra a 15× Tott


== A. Příprava ==
== A. Příprava ==
Řádek 62: Řádek 61:
Všechny kameny na desce táhnou stejně. Samotný kámen je stejně pohyblivý jako sloupec dvou, tří nebo více kamenů.
Všechny kameny na desce táhnou stejně. Samotný kámen je stejně pohyblivý jako sloupec dvou, tří nebo více kamenů.


''Obrázek 2: Šipky ukazují které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.''
[[Soubor:Tzaar_obr2.jpg|Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.]]<br>
''Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.''


=== Druhý tah kola ===
=== Druhý tah kola ===
Řádek 68: Řádek 68:
Pro druhý tah si musíte vybrat ze tří možností: '''1''') podruhé zajmout, '''2''') posílit jeden ze svých kamenů (či sloupců), '''3''') výdát se tahu.
Pro druhý tah si musíte vybrat ze tří možností: '''1''') podruhé zajmout, '''2''') posílit jeden ze svých kamenů (či sloupců), '''3''') výdát se tahu.


1) Druhé zajmutí
1) '''Druhé zajmutí'''<br>
Pro druhé zajmutí jsou stejná pravidla jako pro zajmutí při vašem prvním tahu. Můžete podruhé zajmout se stejným kamenem (či sloupcem), kterým jste zajamli poprvé nebo s jiným kamenem (či sloupcem).
Pro druhé zajmutí jsou stejná pravidla jako pro zajmutí při vašem prvním tahu. Můžete podruhé zajmout se stejným kamenem (či sloupcem), kterým jste zajamli poprvé nebo s jiným kamenem (či sloupcem).


2) Posílit kámen
2) '''Posílení kámene'''<br>
K posílení kamene (či sloupce) s ním jednoduše skočíte na jiný kámen (či sloupec) své barvy. Můžete skočit na svůj kámen (či sloupec) na protilehlém místě nebo na místě, kterého můžete dosáhnout přesunem v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst. Takže k posílení kamene máte přesně ty samé možnosti jako pro zajmutí.
K posílení kamene (či sloupce) s ním jednoduše skočíte na jiný kámen (či sloupec) své barvy. Můžete skočit na svůj kámen (či sloupec) na protilehlém místě nebo na místě, kterého můžete dosáhnout přesunem v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst. Takže k posílení kamene máte přesně ty samé možnosti jako pro zajmutí.


Řádek 80: Řádek 80:
Pouze vrchní kámen sloupce se počítá do trojice druhů kamenů ve hře. Například, když položíte Tott na Tzaar, sloupec se počítá pouze jako Tott (přestože Tzaar je stále ve hře jako část sloupce).
Pouze vrchní kámen sloupce se počítá do trojice druhů kamenů ve hře. Například, když položíte Tott na Tzaar, sloupec se počítá pouze jako Tott (přestože Tzaar je stále ve hře jako část sloupce).


[[Soubor:Tzaar_obr3.jpg|Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.]]<br>
''Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.''
''Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.''


3) Vzdát se tahu
3) '''Vzdát se tahu'''<br>
Nejste povinni využít svůj druhý tah. Pokud se rozhodnete vzdát se svého tahu, jen řekněte protihráči, že je znovu jeho tah.
Nejste povinni využít svůj druhý tah. Pokud se rozhodnete vzdát se svého tahu, jen řekněte protihráči, že je znovu jeho tah.


Řádek 90: Řádek 91:




[[Kategorie:Chybí pravidla]]
[[Kategorie:Gipf projekt]]
[[Kategorie:Gipf projekt]]


Řádek 96: Řádek 96:


* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=tza hrejsi.cz]
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=tza hrejsi.cz]
* Tato hra na [http://www.boardgamegeek.com/game/31999 BoradGameGeek.com]

Verze z 17. 9. 2008, 12:05

Tzaar hra.jpg
Rodina her Gipf projekt
Počet hráčů 2
Doporučený věk 8
Délka hry 30 minut
Autor Kris Burm
Vydání
2007 Don & Co Tzaar

Měl bych posílit svou pozici nebo oslabit protivníkovu? Takovou záludnou otázku si budete muset položit před každým svým tahem.
Hra projektu Gipf.

Obsah

  • 1 hrací deska
  • 30 bílých kamenů: 6× Tzaar, 9× Tzarra a 15× Tott
  • 30 černých kamenů: 6× Tzarr, 9× Tzarra a 15× Tott

A. Příprava

Umístěte hrací desku mezi hráče tak, aby její delší strana směřovala od jednoho ke druhému.

Umístěte všechny kameny náhodně na desku. Průsečíky představují herní prostor a nadála je budeme označovat jako místa. Když je na desce všech 60 kamenů, všechna místa budou zaplněna.

Losem určete vaší barvu. Bílá začne.

Poznámka: Pokud se vám nelíbí začínat z náhodného rozložení kamenů, přečtěte si části G. a H. níže v pravidlech.

B. Cíl hry

K vítězství vedou dvě cesty:

Hráci mají 3 druhy kamenů: Tzaar, Tzarra a Tott. Tyto tři druhy představují trojici: nemohou zůstat bez sebe. Musíte vždy zachovat na desce alespoň jeden kámen od každého druhu. Jinými slovy, První cesta k vítězství je připravit protihráče buď o všechny Tzaary, Tzarrie či Totty.

V každém kole jsou hráči povinni zajmout alespoň jeden protihráčův kámen. Takže druhá cesta k vítězství je postavit protihráče do pozice, kdy nemůže zajmout žádný z vašich kamenů zbývajících na desce.

C. Začátek: jeden tah

K zahájení hry udělá bílý jeden tah. Bílý musí tento tah využít k zajmutí. Pravidla pro zajmutí jsou velmi jednoduchá: vezměte jeden za svých kamenů (jakéhokoliv druhu) a pohněte s ním na sousední místo s protihráčovým kamenem (jakéhokoliv druhu). Odeberte protihráčův kámen z desky a položte na jeho místo svůj. Protihráčův kámen je odstraněn ze hry.

D. Hra: dva tahy za kolo

Poté co bílý zahájil hru pouze jedním tahem, mají hráči vždy dva tahy na kolo.

První tah kola

První tah kola je vždy "povinné zajmutí". Musíte zajmout! Můžete zajmout kámen na sousedním místě, ale během průběhu hry bude více a více míst volných. Můžete také zajmout přesunem kamene v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst na první místo obsazené protihráčovým kamenem. Odeberte protihráčův kámen z desky a položte na jeho místo svůj kámen. (viz. obrázek 2) Protihráčův kámen je odstraněn ze hry.

Během zajímání není žádný rozdíl mezi Tzaary, Tzarriemi a Totty. Každý kámen může zajmout jakýkoliv jiný kámen, pokud je alespoň stejně silný jako kámen, který chce zajmout.

Síla kamene není určena jeho druhem, ale jeho výškou. Na začátku jsou pouze jednotlivé kameny, což znamená, že všechny kameny na desce jsou stejně silné. Během hry můžete své kameny posílit vyskládáním na sebe. Sloupec dvou kamenů může zajmout jakýkoliv jednotlivý kámen a jakýkoliv sloupec dvou kamenů opačné barvy; sloupec tří kamenů může zajmout jakýkoliv jednotlivý kámen, jakýkoliv sloupec dvou kamenů a jakýkoliv sloupec tří kamenů opačné barvy a tak dále.

Všechny kameny na desce táhnou stejně. Samotný kámen je stejně pohyblivý jako sloupec dvou, tří nebo více kamenů.

Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.
Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.

Druhý tah kola

Pro druhý tah si musíte vybrat ze tří možností: 1) podruhé zajmout, 2) posílit jeden ze svých kamenů (či sloupců), 3) výdát se tahu.

1) Druhé zajmutí
Pro druhé zajmutí jsou stejná pravidla jako pro zajmutí při vašem prvním tahu. Můžete podruhé zajmout se stejným kamenem (či sloupcem), kterým jste zajamli poprvé nebo s jiným kamenem (či sloupcem).

2) Posílení kámene
K posílení kamene (či sloupce) s ním jednoduše skočíte na jiný kámen (či sloupec) své barvy. Můžete skočit na svůj kámen (či sloupec) na protilehlém místě nebo na místě, kterého můžete dosáhnout přesunem v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst. Takže k posílení kamene máte přesně ty samé možnosti jako pro zajmutí.

Počet kamenů ve sloupci není omezen. Bez ohledu na to jak je sloupec vysoký, vždy je považován za jednu objekt. Musí být přesouván a zajímán jako celek.

Jakýkoliv váš kámen (či sloupec) může skočit na jakýkoliv jiný váš kámen (či sloupec). Například samotný Tzaar může skočit na sloupec s Tottem navrchu a naopak. (viz. obrázek 3)

Pouze vrchní kámen sloupce se počítá do trojice druhů kamenů ve hře. Například, když položíte Tott na Tzaar, sloupec se počítá pouze jako Tott (přestože Tzaar je stále ve hře jako část sloupce).

Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.
Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.

3) Vzdát se tahu
Nejste povinni využít svůj druhý tah. Pokud se rozhodnete vzdát se svého tahu, jen řekněte protihráči, že je znovu jeho tah.

Poznámka: Nikdy nemůžete vynechat první tah kola (povinné zajmutí)!

Odkazy