Čaturanga: Porovnání verzí
		
		
		
		
		
		Skočit na navigaci
		Skočit na vyhledávání
		
				
		
		
	
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Počet hráčů|4}}  | |||
{{Doporučený věk|8}}  | |||
''Vznik:'' 650  | ''Vznik:'' 650  | ||
Verze z 4. 2. 2006, 12:48
- Počet hráčů: 4
 - Doporučený věk: nejméně 8 let
 
Vznik: 650
Místo: Indie
Herní materiál
- Hrací plán 8×8 polí
 - 8 kamenů ve čtyřech barvách
- 4× pěšák
 - 1× loď
 - 1× kůň
 - 1× slon
 - 1× rádža
 
 
Výchozí situace
Červený se zeleným a žlutý s černým tvoří spojenecké dvojice.
Úkol spojeneckých dvojic
- Zajmout všechny kameny obou soupeřů.
 - V tazích se hráči střídají v tomto pořadí : červený,černý,žlutý,zelený
 
Pohyb kamenů
- Vrh kostky hráči určí, kterým kamenem má táhnout.
 - Padne-li:
- pětka, táhne pěšákem nebo rádžou.
 - čtyřka, táhne slonem.
 - trojka, táhne koněm.
 - dvojka, táhne lodí.
 
 - Tah musí hráč provést i jestliže je to pro něj nevýhodné.
 
Pohybový rejstřík figur
Rádža
- se smí přemístit libovolným směrem o jedno pole.
 
Pěšák
- smí jen o pole vpřed a zajímá šikmo vpřed.
 
Slon
- msmí o libovolný počet polí v ortogonálních směrech.
 
Kůň
- se smí přemístit o dvě pole vpřed (vzad, doleva i doprava) a jedno do strany. Přitom může přeskočit jinou figuru.
 
Loď
- se smí přemístit o dvě pole šikmo i přes jinou figuru.
 
Boj kamenů
- Kámen, který vstoupí na pole obsazené soupeřovým kamenem, tento kámen zajme a odstraní z desky.
 - Pěšáci smí vstoupit jenom na pole, kde jsou pěšáci a lodě soupeřů.
 - Lodě smí vstoupit jenom na pole obsazené pěšáky soupeřů. Jestližese setkají na třech sousedních polích tři lodě a čtvrtá k nim připluje tak, že všechny čtyři tvoří uzavřený čtverec, tato loď zajala ostatní tři lodě, tedy i loď svého spojence.
 - Kůň, slon a rádža smí zajmout kterýkoliv soupeřův kámen.
 - Když rádža vstoupí do cizího, zvlášť označeného pole, které představuje královský trůn, říká se, že tento trůn dobyl. Rádža, který dobyl trůn svého spojence, vyřadil tím spoluhráče z boje. Převezme velení i nad jeho armádou a pokračuje ve hře sám s oběmi sadami kamenů.
 - Ztráta rádži neznamená pro hráče konec hry, může pokračovat v boji s těmi kameny, které mu zbývají.
 - Když je zajat některý z rádžů jedné spojenecké dvojice a ta zajme rádžu nepřátelského, může soupeřům nabídnout výměnu. V případě dohody oba zajatí rádžové opět nastoupí na své trůny. Jsou-li obsazeny, tedy do některého z volných polí vedle trůnu.
 
Proměna pěšáků
- Pěšák, který se probojuje až na pole opačné strany desky, kde stál před začátkem partie jezdec nebo slon, mění se v tuto figuru. Pěšec může být proměněn jen jestli-že hráč v průběhu hry o některého z pěšců přišel. Jestli-že při vstupu na pole má hráč ještě všechny pěšce, proměnu uskuteční po ztrátě některého z pěšců.
 
Povyšování pěšáků
- Jestli-že některému s hráčů zbývá na desce již jen pěšák s lodí a všechny ostatní kameny ztratil, může proměnit pěšce v libovolnou figuru. Musí s ním však nejprve dojít na pole, kde na začátku hry stál rádža, slon, kůň nebo loď.
 
Zakončení partie
- Kdo ztratí všechny kameny své barvy, odchází ze hry.
 - Vítězí hráč nebo spojenecká dvojice, které se podaří vyřadit ze hry oba soupeře.