Nautilus: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Infobox.)
m
Řádek 9: Řádek 9:
| rok      = 2002
| rok      = 2002
| vydavatel = Kosmos
| vydavatel = Kosmos
| ocenění  =  
| ocenění  = [[International Gamers Awards 2003]] - nominace
| obchod    =  
| obchod    =  
}}
}}
==Herní materiál==
==Herní materiál==
*hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy  
*hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy  
Řádek 52: Řádek 53:
*počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček
*počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček


==1.fáze:==
==1. fáze==


skládá se ze 2 kroků
skládá se ze 2 kroků
Řádek 70: Řádek 71:
*(stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění)
*(stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění)


==2.fáze:==
==2. fáze==
* hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod,  max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky
* hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod,  max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky
* pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
* pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
* zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat
* zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat


===aktivace modulu===
===Aktivace modulu===
*pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1  
*pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1  
*pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1,  
*pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1,  
Řádek 82: Řádek 83:
*pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz
*pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz


===schopnosti===
===Schopnosti===
* zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
* zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
* šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
* šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
Řádek 98: Řádek 99:
*2) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami
*2) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami


===pohyb ponorky===
===Pohyb ponorky===
*před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,  
*před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,  
**za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně
**za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně
Řádek 116: Řádek 117:
**hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)
**hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)


===nálezy===
===Nálezy===
*poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
*poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
*mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory  za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost
*mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory  za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost
*číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
*číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
*truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti
*truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti
==Otázky a odpovědi==

Verze z 28. 9. 2007, 21:29

Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 10
Délka hry 120 minut
Autor Brigitte Ditt, Wolfgang Ditt
Vydání
2002 Kosmos Nautilus
Ocenění International Gamers Awards 2003 - nominace

Herní materiál

  • hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy
  • karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech
  • 60 koleček nálezů - mají odlišnou rubovou barvu podle hloubky, do které se umísťují, čím jasnější barva, tím mělčeji
  • peníze - (bankovky 1 a 5 nemo)
  • 4 desky hráčů - obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítězných bodů za zde umístěné nálezy
  • deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů
  • 20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 - v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
  • 5 koleček bodů modulů s číslem 3 - v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
  • 60 figurek výzkumníků a 12 figurek ponorek - v barvách jednotlivých hráčů
  • 80 značek - v barvách jednotlivých hráčů
  • 1 značka - počátečního hráče
  • 5 koleček bodů pokladů - s čísly 1-5 určující počet dosažených vítězných bodů za nalezené poklady
  • 4 karty se 2 mořskými potvorami

Počáteční postavení

  • kolečka nálezů se náhodně zakrytě rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky
  • každý hráč dostane kartu se 2 potvorami
  • každý hráč dostane podle počtu hráčů ve 2: 55 peněz, ve 3: 50 peněz, ve 4: 45 peněz
  • každý hráč si vezme jednu desku
  • každý hráč si vezme jednu sadu koleček 0/1, ty si položí na svoji desku do prvního sloupce tabulky modulů (což označuje, že má 0 aktivovaných modulů) , číslem 0 nahoru (což označuje, že za to nemá žádné body)
  • každý hráč si vezme jednu sadu figurek a značek
  • určí se hráč, který začíná v prvním kole (vezme si značku počátečního hráče)
  • základní modul se položí doprostřed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam)

Konec hry

  • Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola.
  • Vyberou-li se všechny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola.
  • Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola.

Vyhodnocení

  • nejprve se vyhodnotí poklady, hráč, který má nejvíc odkrytých pokladů, si vezme kolečko bodů pokladů s nejvyšším číslem, druhý hráč s druhým nejvyšším číslem, …., až poslední s nejmenším číslem, když konkrétní vybraná čísla závisí na počtu hráčů (ve 2: čísla 2,4; ve 3: čísla 1,3,5; ve 4: čísla 1,2,4,5), při rovnosti rozhoduje, kdo odkryl poklad s vyšším číslem.
  • před počítáním bodů každý hráč může zaplatit 1 peníz za každý svůj nález, který má zobrazen na kartě s 2 mořskými potvorami, a v takovém případě si za každý takový nález počítá o bod víc
  • vítězné body = součet bodů za nálezy se vynásobí součtem bodů za moduly a k tomuto součinu se připočtou zbylé peníze, při rovnosti bodů není pomocné kriterium stanoveno

Průběh hry

  • kolo se skládá ze 3 fází
  • hráči v pořadí od počátečního hráče nejprve všichni odehrají 1.fázi, pak 2.fázi, a pak 3.fázi
  • počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček

1. fáze

skládá se ze 2 kroků

  • 1) koupě 1 modulu - nepoviná akce, pokud hráč kupuje obytný modul, umístí do něj rovnou v závislosti na počtu hráčů: ve 4 hráčích 1-4 výzkumníky nebo ve 2 a 3 hráčích 1-3 vyzkumníky, a podle jejich počtu zaplatí 1-4 peníze, pokud kupuje výzkumný model, zaplatí 1 peníz
  • 2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč během stavby modulů nepostaví, musí zahodit

stavba modulů

  • hráč může postavit max. 4 moduly,
  • každý modul se staví do čtverce polí 3x3
  • každý nově postavený modul se musí dotýkat aspoň jednoho již dříve postaveného modulu, a to buď ortogonální, nebo diagonální stranou, a navíc tak, že na místě dotyku mají oba dotýkající se moduly východ (tzn. jinými slovy do přistavovaného modulu musí existovat aspoň jeden průchod ze základního modulu)
  • modul nesmí překrývat jiný modul
  • modul nesmí překrývat nějakou ponorku
  • modul smí překrýt nález, v takovém případě se překrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případě pokladu položí na desku pokladů na příslušné číslo)
  • modul, který není prvním postaveným modulem v rámci jedné stavby, se musí postavit tak, aby byl vytvořen průchod mezi ním a předchozím postaveným modulem (tj. výstupy k sobě)"
  • za stavbu hráč platí, cena (za všechny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavěného nebo částečně zastavěného pole, platí se od 1 peníze za nejmělčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast
  • každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou
  • (stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění)

2. fáze

  • hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky
  • pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
  • zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat

Aktivace modulu

  • pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1
  • pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1,
  • pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvě na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v příslušné barvě kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), příslušné kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat)
  • ke každé barvě modulu je přiřazena jedna schopnost, při posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň příslušnou schopnost vylepšuje, vylepšená schopnost funguje okamžitě
  • pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz

Schopnosti

  • zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
  • šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
  • hnědá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi
  • modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání mořské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno v různých hloubkách)
  • černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly

3. fáze

skládá se ze 2 kroků

  • 1) nasazení vlastní ponorky
    • hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezaměstnaného výzkumníka, a který má volné pole moře vedle modrého výstupu
    • v takovém případě nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezaměstnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobě (posádka ponorky)
    • hráč může nasadit žádnou i více ponorek
  • 2) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami

Pohyb ponorky

  • před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,
    • za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně
  • pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovně šedé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálně
  • postavené moduly je možné ponorkou podplout, stejně tak jiné ponorky
  • ukončit pohyb může ponorka pouze na volném poli moře nebo volném poli s nálezem
  • na pole nejhlubší oblasti smí ponorka vstoupit až poté, co je splněna jedna ze 3 podmínek:
    • hráč se ve všech schopnostech dostal aspoň na úroveň 1 (2.sloupec)
    • jiný hráč již jednou do této oblasti ponorkou vplul
    • hráč již v nejhlubší oblasti tuto ponorku nasadil
  • pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu
  • v případě nálezu mořské potvory, zlata nebo pokladu, musí hráč navíc zaplatit 1 peníz, v největší hloubce pak 2 peníze
  • pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost peněz, pouze nález odkryje a zahodí (v případě pokladu umístí na desku pokladů)
  • na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobě, pokud jsou splněny podmínky:
    • ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nějakého modrého výstupu z modulu
    • v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník
    • hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)

Nálezy

  • poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
  • mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost
  • číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
  • truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti