Roads and Boats: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
m
Řádek 10: Řádek 10:
}}
}}
===Obsah===
===Obsah===
6-úhelníkové karty krajin,  
6-úhelníkové díly krajin,  
*z těchto karet se sestavuje hrací plán,  
*z těchto dílů se sestavuje hrací plán,  
*co karta, to jedno pole hracího plánu, vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tuto kartu krajiny rozděluje na 2 samostatná pole;  
*co díl, to jedno pole hracího plánu,  
**vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tento díl krajiny rozděluje na 2 samostatná pole;  
*existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté),  
*existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté),  
*na některých kartách jsou navíc nakresleny řeky
*na některých dílech jsou navíc nakresleny řeky


průhledná folie
průhledná folie
Řádek 28: Řádek 29:
* 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
* 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
* cihličky (podlouhlé dílky)
* cihličky (podlouhlé dílky)
* kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáci, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
* kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáky, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
* zábrany (dřívka)
* překážky (dřívka)


neutrální zábrany (dřívka)
neutrální překážky (bezbarvá dřívka)


neutrální cihličky (podlouhlé dílky)
neutrální cihličky (podlouhlé bílé dílky)


suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy
suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy
Řádek 41: Řádek 42:
doly (velké válečky)
doly (velké válečky)


tabulka Divu světa (2 půlky), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí
tabulka Divu světa (ze 2 půlek), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí


samolepky
samolepky
Řádek 49: Řádek 50:
Je nutno sestavit hrací plán.
Je nutno sestavit hrací plán.


Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla pramen a ústí.  
Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla řádný pramen a řádné ústí.  


Na hrací plán se položí folie. (Je třeba nějakým těžítkem nebo jiným způsobem folii upevnit, překladateli se např. osvědčily velké matky. )
Na hrací plán se položí folie. (Je třeba nějakým těžítkem nebo jiným způsobem folii upevnit, překladateli se např. osvědčily velké matky. )
Řádek 55: Řádek 56:
Každý hráč si vybere jednu barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si všechen svůj materiál.
Každý hráč si vybere jednu barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si všechen svůj materiál.


Hráči určí, v jakém pořadí umístí msvoje startovní pole. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.
Hráči určí, v jakém pořadí zahájí hru. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.


Hráči postupně v pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.  
Hráči postupně v pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.  
Řádek 62: Řádek 63:


===průběh hry===
===průběh hry===
hra se skládá z jednotlivých kol
Hra se skládá z kol.


Kolo se skládá ze 4 fází:
Každé kolo se skládá ze 4 fází:
*1. výroba
*1. výroba
*2. pohyb transportérů
*2. pohyb transportérů
Řádek 70: Řádek 71:
*4. stavba Divu
*4. stavba Divu


Na začátku každé fáze se určuje pořadí hráčů v této fázi.  
Na začátku každé fáze se určí pořadí hráčů.  


Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.
Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.
Řádek 84: Řádek 85:


dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:
dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:
* 10* počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku zaokrouhleno na celé číslo dolů
* (10 * počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku) zaokrouhleno na celé číslo dolů


pořadí hráčů je určeno počtem dosažených vítězných bodů
výsledek každého hráče je určen počtem dosažených vítězných bodů


===pořadí hráčů===
===pořadí hráčů===
pro každou fázi každého kola mohou hráči určit svoje pořadí
postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,  
postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,  


pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří byli na začátku fáze v chrámové stupnici před ním, a právě se sami posunuli na konec (a ty které přeskočí, posune o 1 dopředu)
pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří se před ním sami posunuli na konec (a ty, které přeskočí, posune o 1 dopředu)


a potom postupně podle chrámové stupnice od posledního hráči určí svoje pořadí na stupnici pořadí
a potom postupně od posledního na chrámové stupnici každý hráč určí svoje pořadí na stupnici pořadí, přičemž nelze zvolit místo již obsazené hráčem určujícím dříve


===výroba===
===výroba===
Řádek 103: Řádek 102:
primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou
primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou


  název vyrábí
  název         vyrábí
  dřevorubec 1 kláda
  dřevorubec 1 kláda
  kamenolom 1 kámen
  kamenolom 1 kámen

Verze z 17. 7. 2007, 15:32

Počet hráčů 1-4
Doporučený věk od 12
Délka hry 240 minutes
Autor Jeroen Doumen, Joris Wiersinga
Vydání
1999 Splotter Spellen Roads and Boats

Obsah

6-úhelníkové díly krajin,

  • z těchto dílů se sestavuje hrací plán,
  • co díl, to jedno pole hracího plánu,
    • vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tento díl krajiny rozděluje na 2 samostatná pole;
  • existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté),
  • na některých dílech jsou navíc nakresleny řeky

průhledná folie

stíratelná fixa

4 destičky technologií (pro každého hráče jedna)

zelené drahokamy - slouží k označení vynalezených technologií

v barvách jednotlivých hráčů (žluté, modré, červené a zelené):

  • dílek startovního pole
  • 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
  • cihličky (podlouhlé dílky)
  • kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáky, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
  • překážky (dřívka)

neutrální překážky (bezbarvá dřívka)

neutrální cihličky (podlouhlé bílé dílky)

suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy

výrobny (vetší dílky): dřevorubec, kamenolom, vrtná plošina, pískovna, pila, cihlovna, milíř, papírna, mincovna, burza, továrna na povozy, továrna na prámy, továrna na náklaďáky, továrna na čluny, továrna na parníky

doly (velké válečky)

tabulka Divu světa (ze 2 půlek), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí

samolepky

Zahájení

Je nutno sestavit hrací plán.

Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla řádný pramen a řádné ústí.

Na hrací plán se položí folie. (Je třeba nějakým těžítkem nebo jiným způsobem folii upevnit, překladateli se např. osvědčily velké matky. )

Každý hráč si vybere jednu barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si všechen svůj materiál.

Hráči určí, v jakém pořadí zahájí hru. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.

Hráči postupně v pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.

Každý hráč dostane do začátku 3 oslíky, 2 husy, 1 cihlu a 5 dřev, vše umístí na své startovní pole.

průběh hry

Hra se skládá z kol.

Každé kolo se skládá ze 4 fází:

  • 1. výroba
  • 2. pohyb transportérů
  • 3. výstavba
  • 4. stavba Divu

Na začátku každé fáze se určí pořadí hráčů.

Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.

Hra končí v momentě, kdy je dostavěn Div - viz stavba Divu.

vyhodnocení

za každé zlato, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 10 bodů

za každé mince, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 40 bodů

za každou akcii, kterou má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 120 bodů

dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:

  • (10 * počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku) zaokrouhleno na celé číslo dolů

výsledek každého hráče je určen počtem dosažených vítězných bodů

pořadí hráčů

postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,

pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří se před ním sami posunuli na konec (a ty, které přeskočí, posune o 1 dopředu)

a potom postupně od posledního na chrámové stupnici každý hráč určí svoje pořadí na stupnici pořadí, přičemž nelze zvolit místo již obsazené hráčem určujícím dříve

výroba

všechny primární a sekundární výrobny současně vyprodukují, zvířata se rozmnoží a nové technologie se vynaleznou

primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou

název	        vyrábí
dřevorubec	1 kláda
kamenolom	1 kámen
vrtná plošina	1 palivo
pískovna	1 písek
důl	        1 zlato nebo železo do vyčerpání ložiska

u dolů se jedna surovina z ložiska vybere náhodně

sekundární výrobna vyprodukuje tak, že pokud se na jejím poli nachází požadované vstupní suroviny (resp. transportér), jsou vráceny do zásoby, a místo nich se na pole položí výstupní suroviny (resp. transportér)

název	                vstup	                výstup	     kapacita 
pila            	1 kláda	                2 dřeva	        3x 
cihelna         	1 písek	                2 kámen	        3x
milíř	                2 dřeva nebo klády. 	1 palivo	1x
papírna        	2 dřeva nebo klády	1 papír  	1x
mincovna       	1 palivo a 2 zlata	1 mince	        1x
burza	                1 papír a 2 mince	1 akcie	        3x
továrna na povozy	2 dřeva a 1 oslík	1 povoz	        1x
továrna na prámy	2 klády	                1 prám	        1x
továrna na naklaďáky.	1 palivo a 1 železo	1 náklaďák	1x
továrna na čluny	5 dřev	                1 člun	        1x
továrna na parníky	2 palivo a 1 železo	1 parník	1x

pokud se vstupní suroviny navíc nacházejí na transportérech jednoho hráče, umístí si i výstupní suroviny na tyto svoje transportéry

pokud počet vstupních surovin překračuje kapacitu výrobny, použijí se postupně suroviny z transportérů jednotlivých hráčů v pořadí, ve kterém hrají, a poté ostatní vstupní suroviny,

v případě, že je třeba u ostatních vstupních surovin rozhodnout, odkud surovinu vzít, rozhoduje o tom začínající hráč

pokud hráč vyrábí jeden transportér z jiného transportéru, může přendat suroviny (resp. transportér) z původního transportéru na nový

zvířata (oslíci a husy) se rozmnožují tak, že pokud se na poli pastviny nacházejí právě 2 kusy příslušného druhu, a žádné jiné transportéry, ani suroviny, ani budovy, tzn. další husa resp. oslík příslušné barvy se položí na pole, kde rozmnožování proběhlo

technologie se vynalezne tak, že pokud se na jednom poli nacházejí 2 husy a 1 papír, jsou vráceny do zásoby,

  • a pokud se tyto suroviny navíc nacházejí na transportérech jednoho hráče, vynalezl tento hráč novou technologii, a to dle vlastního výběru,
  • v případě, že je třeba u ostatních vstupních surovin rozhodnout, odkud surovinu vzít, rozhoduje o tom začínající hráč

přehled technologií:

  • výstavba vrtné plošiny
  • výstavba továrny na nakláďáky
  • výstavba továrny na čluny
  • výstavba továrny na parníky
  • výstavba dolu s ložiskem buď 4 železa, nebo 4 zlata
  • výstavba dolu s ložiskem 5 železa a 5 zlata
  • výstavba šachty

pokud se hráč rozhodnul vynaleznout technologii umožňující postavit nějakou továrnu na transportéry, automaticky se upgrejdují všechny továrny na transportéry, jsou-li stejného typu vodní/pozemní jako tato technologie, a nachází-li se na poli s touto továrnou nějaký transportér tohoto hráče

počet transportéru jednoho hráče je omezen na max. 8 celkem a na max. 5 vodních resp. max. 5 pozemních,

  • vyrobí-li hráč přespočetný, musí zároveň nějaký jiný zahodit,
  • ale zahodit může pouze ty transportéry, které se nacházejí na poli s nějakou továrnou na transportéry (co když nemůže ?)

pokud hráč vyrobí vodní transportér a pole továrny sousedí s mořem nebo řekou, může hráč položit tento transportér přímo na pobřeží moře nebo na řeku

pohyb transportérů

hráči provádí v určeném pořadí tah postupně všemi svými transportéry

během tahu je možno z transportéru libovolně vykládat a nakládat suroviny (resp. transportér),

každý transportér má danou max. kapacitu surovin, kterou nesmí překročit

během tahu může každý transportér vykonat 0 až max. počet pohybů

transportér	max. kapacita	max.# pohybů
oslík(mimo silnici)	2	1
oslík(po silnici)	2	2
povoz	                3	3
náklaďák        	6	4
prám	                3	3
člun	                5	4
parník	                8	6

pokud transportér naloží (resp. převáží) jiný transportér, převážený transportér musí být vlastní a prázdný, a převážející transportér již nesmí mít naloženo nic jiného

převážený transportér se během fáze sám nepohybuje

platí omezení, že jedna surovina (resp. transportér) může být převážena v jedné fázi pouze jedním transportérem

  • (tzn. surovina může na začátku tahu být vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem - viz průběh hry, během tahu naložena a/nebo převážena a/nebo vyložena max jedním transportérem, a na konci tahu vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem)
  • (naložení a okamžité vyložení suroviny na tom samém poli se za manupulaci se surovinou nepovažuje, tzn. jiný hráč tím nepříchází o právo s touto surovinou též manipulovat)

husy, kromě toho, že se dají převážet standardním způsobem, mají navíc schopnost být převáženy transportérem, aniž by byly naloženy, tzn. pokud hráč použije tento způsob převozu, nepočítají se do max. kapacity transportéru

to, že hráči hrají transportéry podle svého pořadí, rozhoduje o přednostním právu manipulace se surovinami nacházejícími se na jednotlivých polích

pohyb pozemních transportérů

  • na libovolné sousední pole, s vyjímkou oslíku ale pouze po silnicích
  • přes řeku lze jedině po mostě (pohyb po mostě je též jeden pohyb)
  • nikdy ne v moři a po poušti

pohyb vodních transportérů

  • buď po řece na sousední pole, nebo po moři na sousední pole, nebo z řeky do moře resp. z moře do řeky
  • nebo z moře na pobřeží se sousedícím polem pevniny (vyjma pouště) (příplutí k pevnině), to ale pouze jako poslední pohyb
  • nebo z pobřeží na sousedící pole moře (vyplutí na moře)

transportér plující po řece se bere, že se současně nachází na polích obou břehů této řeky, transportér nacházející se pobřeží se bere, že se nachází na přiléhajícím poli pevniny

na moře nelze suroviny (resp. pozemní transportéry včetně oslíků) vyložit vyjma pole s vrtnou plošinou a vyjma hus (?)

pokud pozemní transportér vykládá nebo nakládá vodní transportér, může jej vyložit resp. naložit i z přeléhající řeky resp. přiléhajícího pobřeží

zábrany hráčů zamezují v pohybu transportérů protivníků skrz zábranu, neutrální zábrany nezamezují ničemu

výstavba

hráčí provádí výstavbu v určeném pořadí

hráč může provádět výstavbu pouze na polích, kde má svůj transportér

suroviny potřebné k výstavbě se musí nacházet na poli, kde se výstavba provádí

počet výstaveb v jedné fázi jedním hráčem není omezen

je možno postavit

název	                cena výstavby	        kde se staví	podmínky výstavby
dřevorubec       	1 dřevo	                na poli	        v lese
kamenolom	        2 dřevo	                na poli	        ve skále
vrtná plošina   	3 dřevo a 1 kámen	na poli	        na moři, vyžaduje technologii
pískovna	        3 dřevo	                na poli	        na poli sousedícím s mořem  nebo řekou
důl	                3 dřevo a 1 kámen	na poli	        v horách
pila	                2 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
cihelna	        2 dřevo	                na poli	        nelze na moři
milíř	                3 dřevo	                na poli	        nelze na moři
papírna	        3 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
mincovna	        2 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
burza	                3 kámen	                na poli	        nelze na moři
továrna na povozy	2 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
továrna na prámy	1 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
továrna na naklaďáky	2 dřevo a 2 kámen	na poli	        vyžaduje technologii, 
                                                               nelze na moři
továrna na čluny	2 dřevo a 1 kámen	na poli	        vyžaduje technologii, 
                                                               nelze na moři
továrna na parníky	2 dřevo a 2 kámen	na poli	        vyžaduje technologii, 
                                                               nelze na moři
cesta 	                1 kámen	                z pole na       nelze na poušť, na moře 
                                               sousední pole   a přes řeku
most 	                1 kámen	přes řeku	na poli sousedícím
                                               s řekou
zábrana 	        1 kámen	                na hraně mezi	nelze mezi moři
                                               2 poli 
zvýšení zábrany	1 kámen + x kámen, 	na hraně mezi 2 
                       kde x je původní výška  poli, kde je 	
                       zábrany (zbořené        postavena zábrana 
                       zábrany)                nebo zbořená zábrana
zboření zábrany	2 kláda + x kláda, 	na hraně mezi 2 poli, 	vyžaduje technologii
                       kde x je výška zábrany  kde je postavena zábrana
šachta 	        1 železo a 1 palivo	na poli s vytěženým (?)
                                               dolem	

na jednom poli může stát max. jedna výrobna

na kartě rozdělené řekou na 2 pole může stát max. jedna výrobna

při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:

  • standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná otočená rubem nahoru
  • při využití technologie 4 železa
  • při využití technologie 4 zlata
  • při využití technologie 5 železa a 5 zlata náhodně zamíchaná otočená rubem nahoru

při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu

silnice a mosty se znázorňují se fixou na folii

zábrana se staví na libovolnou hranu pole, na hranu tvořenou řekou nelze zábranu postavit, ale lze ji postavit přes řeku (?)

zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující zábraně nebo zbořenou zábranu položí další zábrana

zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit

zboření zábrany se realizuje tak, že se nahradí neutrálními zábranami

výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší

zboření zábrany z moře je o 2 klády dražší

pří výstavbě zábrany na pobřeží, nachází-li se na tomto pobřeží vodní transportér soupeře, je automaticky nucen odplout na moře

na poušti nelze postavit nic

stavba Divu

hráči provádí stavbu Divu v určeném pořadí

hráč může postavit libovolný počet částí Divu

ke stavbě smí použít pouze suroviny nacházející se na startovním poli hráče

hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér

ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....

stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava odzdola nahoru

v případě, že je Div postaven přinejmenším k poli X, potom každá část Divu stojí o 1 víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....

tabulka Divu zároveň určuje, kdy se s pouští stanou pastviny a kdy hra končí

pokud se zastaví poslední pole Divu, hra končí rovnou, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi

poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička

Přehled tabulky Divů:

  • 3 řádky po 4 polích
  • 1 řádek po 5 polích
  • zdražení stavby Divu
  • 3 řádky po 5 polích
  • 2 řádky po 6polích
  • z pouští se stávaji pastviny
  • 3 řádky po 6 polích
  • Div ve 2 hráčích je dokončen
  • 1 řádek po 7 polích
  • Div ve 3 a 4 hráčích je dokončen
  • (ve 3 hráčích je dokončen uprostřed řádku)