Čaturanga: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
''Počet hráčů:'' 4 | |||
''Doporučený věk'' | ''Doporučený věk:'' alespoň 8 let | ||
''Vznik:'' 650 | |||
''Místo:'' Indie | |||
==Herní materiál== | |||
* Hrací plán 8×8 polí | |||
* 8 kamenů ve čtyřech barvách | |||
** 4× pěšák | |||
** 1× loď | |||
** 1× kůň | |||
** 1× slon | |||
** 1× rádža | |||
==Výchozí situace== | ==Výchozí situace== | ||
Řádek 10: | Řádek 21: | ||
==Úkol spojeneckých dvojic== | ==Úkol spojeneckých dvojic== | ||
Zajmout všechny kameny obou soupeřů. | *Zajmout všechny kameny obou soupeřů. | ||
V tazích se hráči střídají v tomto pořadí : červený,černý,žlutý,zelený | *V tazích se hráči střídají v tomto pořadí : červený,černý,žlutý,zelený | ||
==Pohyb kamenů== | ==Pohyb kamenů== | ||
Vrh kostky hráči určí, kterým kamenem má táhnout. | *Vrh kostky hráči určí, kterým kamenem má táhnout. | ||
*Padne-li: | |||
Padne-li: | **'''pětka''', táhne '''pěšákem''' nebo '''rádžou'''. | ||
**'''čtyřka''', táhne '''slonem'''. | |||
*'''pětka''', táhne '''pěšákem''' nebo '''rádžou'''. | **'''trojka''', táhne '''koněm'''. | ||
*'''čtyřka''', táhne '''slonem'''. | **'''dvojka''', táhne '''lodí'''. | ||
*'''trojka''', táhne '''koněm'''. | *Tah musí hráč provést i jestliže je to pro něj nevýhodné. | ||
*'''dvojka''', táhne '''lodí'''. | |||
==Pohybový rejstřík figur== | ==Pohybový rejstřík figur== | ||
* | ===Rádža=== | ||
* | * se smí přemístit libovolným směrem o jedno pole. | ||
* | ===Pěšák=== | ||
* | * smí jen o pole vpřed a zajímá šikmo vpřed. | ||
* | ===Slon=== | ||
* msmí o libovolný počet polí v ortogonálních směrech. | |||
===Kůň=== | |||
* se smí přemístit o dvě pole vpřed (vzad, doleva i doprava) a jedno do strany. Přitom může přeskočit jinou figuru. | |||
===Loď=== | |||
* se smí přemístit o dvě pole šikmo i přes jinou figuru. | |||
==Boj kamenů== | ==Boj kamenů== | ||
Řádek 42: | Řádek 55: | ||
==Proměna pěšáků== | ==Proměna pěšáků== | ||
Pěšák, který se probojuje až na pole opačné strany desky, kde stál před začátkem partie jezdec nebo slon, mění se v tuto figuru. Pěšec může být proměněn jen jestli-že hráč v průběhu hry o některého z pěšců přišel. Jestli-že při vstupu na pole má hráč ještě všechny pěšce, proměnu uskuteční po ztrátě některého z pěšců. | *Pěšák, který se probojuje až na pole opačné strany desky, kde stál před začátkem partie jezdec nebo slon, mění se v tuto figuru. Pěšec může být proměněn jen jestli-že hráč v průběhu hry o některého z pěšců přišel. Jestli-že při vstupu na pole má hráč ještě všechny pěšce, proměnu uskuteční po ztrátě některého z pěšců. | ||
==Povyšování pěšáků== | ==Povyšování pěšáků== | ||
Jestli-že některému s hráčů zbývá na desce již jen pěšák s lodí a všechny ostatní kameny ztratil, může proměnit pěšce v libovolnou figuru. Musí s ním však nejprve dojít na pole, kde na začátku hry stál rádža, slon, kůň nebo loď. | *Jestli-že některému s hráčů zbývá na desce již jen pěšák s lodí a všechny ostatní kameny ztratil, může proměnit pěšce v libovolnou figuru. Musí s ním však nejprve dojít na pole, kde na začátku hry stál rádža, slon, kůň nebo loď. | ||
==Zakončení partie== | ==Zakončení partie== | ||
Kdo ztratí všechny kameny své barvy, odchází ze hry. | *Kdo ztratí všechny kameny své barvy, odchází ze hry. | ||
Vítězí hráč nebo spojenecká dvojice, které se podaří vyřadit ze hry oba soupeře. | *Vítězí hráč nebo spojenecká dvojice, které se podaří vyřadit ze hry oba soupeře. |
Verze z 22. 11. 2005, 22:15
Počet hráčů: 4
Doporučený věk: alespoň 8 let
Vznik: 650
Místo: Indie
Herní materiál
- Hrací plán 8×8 polí
- 8 kamenů ve čtyřech barvách
- 4× pěšák
- 1× loď
- 1× kůň
- 1× slon
- 1× rádža
Výchozí situace
Červený se zeleným a žlutý s černým tvoří spojenecké dvojice.
Úkol spojeneckých dvojic
- Zajmout všechny kameny obou soupeřů.
- V tazích se hráči střídají v tomto pořadí : červený,černý,žlutý,zelený
Pohyb kamenů
- Vrh kostky hráči určí, kterým kamenem má táhnout.
- Padne-li:
- pětka, táhne pěšákem nebo rádžou.
- čtyřka, táhne slonem.
- trojka, táhne koněm.
- dvojka, táhne lodí.
- Tah musí hráč provést i jestliže je to pro něj nevýhodné.
Pohybový rejstřík figur
Rádža
- se smí přemístit libovolným směrem o jedno pole.
Pěšák
- smí jen o pole vpřed a zajímá šikmo vpřed.
Slon
- msmí o libovolný počet polí v ortogonálních směrech.
Kůň
- se smí přemístit o dvě pole vpřed (vzad, doleva i doprava) a jedno do strany. Přitom může přeskočit jinou figuru.
Loď
- se smí přemístit o dvě pole šikmo i přes jinou figuru.
Boj kamenů
- Kámen, který vstoupí na pole obsazené soupeřovým kamenem, tento kámen zajme a odstraní z desky.
- Pěšáci smí vstoupit jenom na pole, kde jsou pěšáci a lodě soupeřů.
- Lodě smí vstoupit jenom na pole obsazené pěšáky soupeřů. Jestližese setkají na třech sousedních polích tři lodě a čtvrtá k nim připluje tak, že všechny čtyři tvoří uzavřený čtverec, tato loď zajala ostatní tři lodě, tedy i loď svého spojence.
- Kůň, slon a rádža smí zajmout kterýkoliv soupeřův kámen.
- Když rádža vstoupí do cizího, zvlášť označeného pole, které představuje královský trůn, říká se, že tento trůn dobyl. Rádža, který dobyl trůn svého spojence, vyřadil tím spoluhráče z boje. Převezme velení i nad jeho armádou a pokračuje ve hře sám s oběmi sadami kamenů.
- Ztráta rádži neznamená pro hráče konec hry, může pokračovat v boji s těmi kameny, které mu zbývají.
- Když je zajat některý z rádžů jedné spojenecké dvojice a ta zajme rádžu nepřátelského, může soupeřům nabídnout výměnu. V případě dohody oba zajatí rádžové opět nastoupí na své trůny. Jsou-li obsazeny, tedy do některého z volných polí vedle trůnu.
Proměna pěšáků
- Pěšák, který se probojuje až na pole opačné strany desky, kde stál před začátkem partie jezdec nebo slon, mění se v tuto figuru. Pěšec může být proměněn jen jestli-že hráč v průběhu hry o některého z pěšců přišel. Jestli-že při vstupu na pole má hráč ještě všechny pěšce, proměnu uskuteční po ztrátě některého z pěšců.
Povyšování pěšáků
- Jestli-že některému s hráčů zbývá na desce již jen pěšák s lodí a všechny ostatní kameny ztratil, může proměnit pěšce v libovolnou figuru. Musí s ním však nejprve dojít na pole, kde na začátku hry stál rádža, slon, kůň nebo loď.
Zakončení partie
- Kdo ztratí všechny kameny své barvy, odchází ze hry.
- Vítězí hráč nebo spojenecká dvojice, které se podaří vyřadit ze hry oba soupeře.