Nautilus: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
m |
|||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
{{Autor|Brigitte Ditt, Wolfgang Ditt}} | {{Autor|Brigitte Ditt, Wolfgang Ditt}} | ||
== | ==Herní materiál== | ||
*hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy | *hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy | ||
*karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech | *karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech |
Verze z 26. 12. 2006, 09:05
- Počet hráčů: 2-4
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 120 minut
- Vydavatel: Kosmos
- Rok vydání: 2002
- Autor: Brigitte Ditt, Wolfgang Ditt
Herní materiál
- hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy
- karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech
- 60 koleček nálezů - mají odlišnou rubovou barvu podle hloubky, do které se umísťují, čím jasnější barva, tím mělčeji
- peníze - (bankovky 1 a 5 nemo)
- 4 desky hráčů - obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítězných bodů za zde umístěné nálezy
- deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů
- 20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 - v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
- 5 koleček bodů modulů s číslem 3 - v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
- 60 figurek výzkumníků a 12 figurek ponorek - v barvách jednotlivých hráčů
- 80 značek - v barvách jednotlivých hráčů
- 1 značka - počátečního hráče
- 5 koleček bodů pokladů - s čísly 1-5 určující počet dosažených vítězných bodů za nalezené poklady
- 4 karty se 2 mořskými potvorami
Počáteční postavení
- kolečka nálezů se náhodně zakrytě rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky
- každý hráč dostane kartu se 2 potvorami
- každý hráč dostane podle počtu hráčů ve 2: 55 peněz, ve 3: 50 peněz, ve 4: 45 peněz
- každý hráč si vezme jednu desku
- každý hráč si vezme jednu sadu koleček 0/1, ty si položí na svoji desku do prvního sloupce tabulky modulů (což označuje, že má 0 aktivovaných modulů) , číslem 0 nahoru (což označuje, že za to nemá žádné body)
- každý hráč si vezme jednu sadu figurek a značek
- určí se hráč, který začíná v prvním kole (vezme si značku počátečního hráče)
- základní modul se položí doprostřed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam)
Konec hry
- Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola.
- Vyberou-li se všechny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola.
- Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola.
Vyhodnocení
- nejprve se vyhodnotí poklady, hráč, který má nejvíc odkrytých pokladů, si vezme kolečko bodů pokladů s nejvyšším číslem, druhý hráč s druhým nejvyšším číslem, …., až poslední s nejmenším číslem, když konkrétní vybraná čísla závisí na počtu hráčů (ve 2: čísla 2,4; ve 3: čísla 1,3,5; ve 4: čísla 1,2,4,5), při rovnosti rozhoduje, kdo odkryl poklad s vyšším číslem.
- před počítáním bodů každý hráč může zaplatit 1 peníz za každý svůj nález, který má zobrazen na kartě s 2 mořskými potvorami, a v takovém případě si za každý takový nález počítá o bod víc
- vítězné body = součet bodů za nálezy se vynásobí součtem bodů za moduly a k tomuto součinu se připočtou zbylé peníze, při rovnosti bodů není pomocné kriterium stanoveno
Průběh hry
- kolo se skládá ze 3 fází
- hráči v pořadí od počátečního hráče nejprve všichni odehrají 1.fázi, pak 2.fázi, a pak 3.fázi
- počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček
1.fáze:
skládá se ze 2 kroků
- 1) koupě 1 modulu - nepoviná akce, pokud hráč kupuje obytný modul, umístí do něj rovnou v závislosti na počtu hráčů: ve 4 hráčích 1-4 výzkumníky nebo ve 2 a 3 hráčích 1-3 vyzkumníky, a podle jejich počtu zaplatí 1-4 peníze, pokud kupuje výzkumný model, zaplatí 1 peníz
- 2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč během stavby modulů nepostaví, musí zahodit
stavba modulů
- hráč může postavit max. 4 moduly,
- každý modul se staví do čtverce polí 3x3
- každý nově postavený modul se musí dotýkat aspoň jednoho již dříve postaveného modulu, a to buď ortogonální, nebo diagonální stranou, a navíc tak, že na místě dotyku mají oba dotýkající se moduly východ (tzn. jinými slovy do přistavovaného modulu musí existovat aspoň jeden průchod ze základního modulu)
- modul nesmí překrývat jiný modul
- modul nesmí překrývat nějakou ponorku
- modul smí překrýt nález, v takovém případě se překrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případě pokladu položí na desku pokladů na příslušné číslo)
- modul, který není prvním postaveným modulem v rámci jedné stavby, se musí postavit tak, aby byl vytvořen průchod mezi ním a předchozím postaveným modulem (tj. výstupy k sobě)"
- za stavbu hráč platí, cena (za všechny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavěného nebo částečně zastavěného pole, platí se od 1 peníze za nejmělčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast
- každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou
- (stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění)
2.fáze:
- hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky
- pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
- zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat
aktivace modulu
- pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1
- pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1,
- pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvě na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v příslušné barvě kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), příslušné kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat)
- ke každé barvě modulu je přiřazena jedna schopnost, při posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň příslušnou schopnost vylepšuje, vylepšená schopnost funguje okamžitě
- pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz
schopnosti
- zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
- šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
- hnědá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi
- modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání mořské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno v různých hloubkách)
- černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly
3. fáze
skládá se ze 2 kroků
- 1) nasazení vlastní ponorky
- hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezaměstnaného výzkumníka, a který má volné pole moře vedle modrého výstupu
- v takovém případě nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezaměstnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobě (posádka ponorky)
- hráč může nasadit žádnou i více ponorek
- 2) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami
pohyb ponorky
- před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,
- za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně
- pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovně šedé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálně
- postavené moduly je možné ponorkou podplout, stejně tak jiné ponorky
- ukončit pohyb může ponorka pouze na volném poli moře nebo volném poli s nálezem
- na pole nejhlubší oblasti smí ponorka vstoupit až poté, co je splněna jedna ze 3 podmínek:
- hráč se ve všech schopnostech dostal aspoň na úroveň 1 (2.sloupec)
- jiný hráč již jednou do této oblasti ponorkou vplul
- hráč již v nejhlubší oblasti tuto ponorku nasadil
- pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu
- v případě nálezu mořské potvory, zlata nebo pokladu, musí hráč navíc zaplatit 1 peníz, v největší hloubce pak 2 peníze
- pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost peněz, pouze nález odkryje a zahodí (v případě pokladu umístí na desku pokladů)
- na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobě, pokud jsou splněny podmínky:
- ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nějakého modrého výstupu z modulu
- v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník
- hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)
nálezy
- poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
- mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost
- číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
- truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti