Abalone: Porovnání verzí
m |
m |
||
Řádek 90: | Řádek 90: | ||
===Čím více hracích kamenů bylo vytlačeno z desky, tím je důležitější získat vedení ve vytlačených kamenech=== | ===Čím více hracích kamenů bylo vytlačeno z desky, tím je důležitější získat vedení ve vytlačených kamenech=== | ||
Ačkoli je silná centrální pozice zpočátku důležitější než vytlačování soupeřových kamenů, po vytlačení tří nebo čtyř kamenů na obou stranách nastává opak. Jestliže jsou Vaše kameny rozptýleny okolo okraje desky poté, co jste vytlačil(a) šest soupeřových kamenů, tak to nevadí! : | Ačkoli je silná centrální pozice zpočátku důležitější než vytlačování soupeřových kamenů, po vytlačení tří nebo čtyř kamenů na obou stranách nastává opak. Jestliže jsou Vaše kameny rozptýleny okolo okraje desky poté, co jste vytlačil(a) šest soupeřových kamenů, tak to nevadí! :o) | ||
===Velmi se snažte, abyste byl(a) prvním hráčem, který vytlačí 5 hracích kamenů=== | ===Velmi se snažte, abyste byl(a) prvním hráčem, který vytlačí 5 hracích kamenů=== |
Verze z 1. 4. 2006, 03:43
- Počet hráčů: 2, 3, 4, 6
- Doporučený věk: nejméně 6 let
- Délka hry: 20 až 40 minut
- Vydavatel: Piatnik
- Rok vydání: 1988
- Autoři: Laurent Levi, Michel Lalet
- Ocenění: Spiel des Jahres 1989 - výběrový list; MENSA Best Mind Game 1990
Cílem hry je vystrkat soupeřovy koule ven z hrací desky: vždy větší počet koulí může přetlačit menší počet.
Základní postavení
Abalone se hraje na šestiúhelníkové desce. Každý hráč má 14 koulí jedné barvy. Základní postavení je na obrázku.
Cílem hry je vytlačit šest soupeřových koulí z desky. Hráči se střídají v tazích, začíná černý.
Pohyb koulí
Hráč na tahu může posunout 1, 2 nebo 3 jeho koule o jedno pole v kterémkoli z šesti možných směrů, na sousední volné pole. Každá koule se posune jen o jedno pole, všechny ve stejném směru.
Přetlačování soupeřových koulí
Více koulí přetlačí méně koulí. Přetlačování se vždy děje ve směru v kterém koule leží v řadě. Při pohybu do strany nelze přetlačovat. Na obrázku jsou tři možnosti, kdy je možno přetlačit soupeře.
Za přetlačovanými koulemi musí být volné místo. Přetlačování není povinné.
Příklady chybných tahů
Uvádím zde několik příkladů chybných tahů.
1 koule nepřetlačí 1 kouli, není zde nutná přesila
2 koule nepřetlačí 3 koule. Přetlačujících koulí musí být více, než přetlačovaných koulí.
toto je chybný tah, protože není povoleno pohnout v jednom tahu 4 koulemi.
zde není za bílými koulemi místo (je tam černá koule) a proto není přetlačení možné.
Vytlačení z desky
Vytlačení koule z desky Kouli vytlačíte z desky velice jednoduše tím, že ji přetlačíte přes okraj desky. Kdo první vytlačí z desky šest soupeřových koulí ten vyhrál.
Strategie
podle Wayna Schittbergera
Na začátku hry přesouvejte své hrací kameny rychle do středu desky
Hrací kameny v centru jsou ve větším bezpečí a mohou se snáze pohybovat než hrací kameny blízko okraje. Navíc tím, že máte kameny v centru, nutíte svého protihráče, aby nechal své hrací kameny blízko okraje. Nejlepší je začínat hru pohybem tří kamenů směrem do centra. Jedna možnost zahájení hry je znázorněna na výše uvedeném obrázku.
Udržujte své kameny pohromadě
Vaše kameny jsou nejsilnější ve skupině. Čím více bude mít Vaše skupina řad o třech a více kamenech, tím těžší bude pro Vašeho protivníka zatlačit Vás zpět na kraj hrací desky.
"Rozděl a panuj"
Snažte se rozdělit protihráčovy kameny do dvou či více skupin. Menší skupiny je jednodušší zatlačit zpět a vytlačit přes okraj desky.
Plánujte dopředu
Kdykoli kdy jsou Vaše kameny vedle protivníkových, pečlivě počítejte efekt každého možného tahu. Přetlačování protivníkových kamenů vede k vytvoření mnoha nových možností na obou stranách, a to především proto, že tehdy mnoho kamenů mění najednou svou pozici (například když tři kameny přetlačují dva).
Před vytlačením soupeřova kamene z desky se nad pozicí řádně zamyslete
V počáteční fázi hry je většinou důležitější udržet kameny pohromadě a v centru, než pohybovat s nimi směrem k okraji desky za účelem vytlačení jednoho či dvou soupeřových kamenů. Jestliže protihráčův hrací kámen nemá možnost úniku, nepospíchejte s jeho vytlačováním z desky, jelikož je obvykle potřeba udělat jiný, důležitější tah.
Nezabývejte se opozdilci
Neztrácejte čas tím, že se snažíte spojit opozdilé kameny s hlavní skupinou, pokud tak nemůžete učinit během jednoho či dvou tahů.
Hrajte trpělivě
Když si nejste jist(a), co zahrát, porozhlédněte se po nejméně užitečných kamenech a zkuste zlepšit jejich pozice.
Čím více hracích kamenů bylo vytlačeno z desky, tím je důležitější získat vedení ve vytlačených kamenech
Ačkoli je silná centrální pozice zpočátku důležitější než vytlačování soupeřových kamenů, po vytlačení tří nebo čtyř kamenů na obou stranách nastává opak. Jestliže jsou Vaše kameny rozptýleny okolo okraje desky poté, co jste vytlačil(a) šest soupeřových kamenů, tak to nevadí! :o)
Velmi se snažte, abyste byl(a) prvním hráčem, který vytlačí 5 hracích kamenů
První hráč, který vytlačí pět hracích kamenů, má obvykle velkou výhodu, protože jeho protivník si pak musí dávat pozor na každý ohrožený kámen, a odpovídat na každý pokus o vytlačení kamene.
V závěrečné fázi hry hrajte přesně a agresivně
Jestliže můžete vytlačit soupeřovi z desky tolik hracích kamenů, kolik potřebujete k vítězství, nezabývejte se obranou svých kamenů, jestliže Váš protivník nemůže vyhrát dříve než vy.