Fische Fluppen Frikadellen: Porovnání verzí
(zákl. info) |
m |
||
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
{{Rok vydání|2002}} | {{Rok vydání|2002}} | ||
{{Autor|Friedemann Friese}} | {{Autor|Friedemann Friese}} | ||
Jedná se společenskou obchodní hru. | |||
''Poznámka'': Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky. | ''Poznámka'': Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky. | ||
Řádek 14: | Řádek 16: | ||
**3. obchodník s fetišem (žlutý) | **3. obchodník s fetišem (žlutý) | ||
*65 žetonů zboží | *65 žetonů zboží | ||
**cigarety | |||
**flašky | |||
**hambáče | |||
**fenykl | |||
**delfíny | |||
*5 ukazatelů cen zboží | *5 ukazatelů cen zboží | ||
*11 žetonů výhod | *11 žetonů výhod | ||
Řádek 20: | Řádek 27: | ||
*6 vorů (pramic) | *6 vorů (pramic) | ||
*2000 Florinů | *2000 Florinů | ||
* hrací plán | |||
**síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy | |||
**stupnice ceny zboží | |||
''tohle měl Jirka ve svých pravidlech, nutno to zahrnout do výše napsaného'' | |||
* 6 koleček aktuální ceny zboží, pro každé zboží jedno kolečko | |||
* kolečka speciálních akcí: | |||
**+2 pohyby (3x) | |||
**obchodník (2x) | |||
**změna kurzu (2x) | |||
**výměna zboží (2x) | |||
**blokáda obchodníka (2x) | |||
* 15 koleček bůžků | |||
* 6 destiček přívozů | |||
* peníze | |||
== Příprava hry == | |||
* balíček karet se zamíchá a vylosuje se z něj jedna karta, k ní se vybere 11 dalších karet po řadě jdoucích čísel, přičemž po 36 je další v řadě 1 | |||
* přívozy se položí na přístavy s kotvou | |||
* na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50 | |||
* vybraní obchodníci se zamíchají a náhodně rozmístí do obchodů | |||
* každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování | |||
* každý hráč si vybere jednu figurku | |||
* každý hráč si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli | |||
* každý hráč dostane 150 peněz | |||
* hráči nasadí svoje figurky na pole s 2 přístavy | |||
* hráči si mezi sebou určí, kdo začne | |||
== Průběh kola == | |||
* hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček | |||
* tah hráče spočívá v pohybu figurky po hracím plánu - viz pohyb figurek, každý hráč může udělat 0 až 3 pohyby | |||
* pokud na konci tahu figurka skončí v nějakém obchodě, provede se akce obchodování - viz obchodování | |||
=== Závěr hry === | |||
cílem hry je shromáždit 3 bůžky, komu se během hry podaří koupit 3 bůžky, vyhrál a hra okamžitě končí | |||
== Pohyb figurek == | |||
* hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5 pohybů, atd. | |||
* základní druh pohybu je posun figurky na sousední pole v libovolném směru, přičemž obchod se považuje též za pole | |||
* druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece | |||
* pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo | |||
* přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb | |||
* přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz | |||
* pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů | |||
* pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo | |||
* v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, a ani nelze vystoupit figurkou z přívozu do přístavu, které je obsazeno nějakým jiným přívozem | |||
* na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu | |||
* pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit | |||
== Obchodování == | |||
Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách. | |||
'''1.typ obchodníka''' umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží: | |||
* v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem) | |||
* v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem) | |||
* vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce | |||
* hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno) | |||
* cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží | |||
* cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží | |||
* po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic) | |||
''2.typ obchodníka'' umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný: | |||
* v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá | |||
* v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané) | |||
* maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží | |||
'''3.typ obchodníka''' umožňuje nakupovat bůžky | |||
* v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží) | |||
* v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka | |||
* cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů | |||
* hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli | |||
u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka | |||
* tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce | |||
* obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží | |||
* produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží | |||
* zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra) | |||
hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry | |||
====Obchodníci se speciálními vlastnostmi==== | |||
* číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží | |||
* číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží | |||
* číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou | |||
====Speciální doplňkové akce obchodníka==== | |||
* "symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží | |||
* "symbol produkce s bednou" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží | |||
* "bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů | |||
* "bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů | |||
* "bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů | |||
* "bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz | |||
* "bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo | |||
* "2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží | |||
* "3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru | |||
* "firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb | |||
* "přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb | |||
* "šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc. | |||
* "oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá) | |||
* "oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky) | |||
=== Speciální akce === | |||
hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu | |||
"cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod | |||
"ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli | |||
"ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc | |||
"bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů | |||
"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné |
Verze z 23. 2. 2006, 22:53
- Počet hráčů: 2-5
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 60 až 90 minut
- Vydavatel: 2F-Spiele
- Rok vydání: 2002
- Autor: Friedemann Friese
Jedná se společenskou obchodní hru.
Poznámka: Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky.
Herní materiál
- 36 stánkařů - 3 druhy:
- 1. obchodník (zeleno-šedý)
- 2. šmelinář (červeno-hnědý)
- 3. obchodník s fetišem (žlutý)
- 65 žetonů zboží
- cigarety
- flašky
- hambáče
- fenykl
- delfíny
- 5 ukazatelů cen zboží
- 11 žetonů výhod
- 15 žetonů fetišů
- 5 figurek hráčů
- 6 vorů (pramic)
- 2000 Florinů
- hrací plán
- síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy
- stupnice ceny zboží
tohle měl Jirka ve svých pravidlech, nutno to zahrnout do výše napsaného
- 6 koleček aktuální ceny zboží, pro každé zboží jedno kolečko
- kolečka speciálních akcí:
- +2 pohyby (3x)
- obchodník (2x)
- změna kurzu (2x)
- výměna zboží (2x)
- blokáda obchodníka (2x)
- 15 koleček bůžků
- 6 destiček přívozů
- peníze
Příprava hry
- balíček karet se zamíchá a vylosuje se z něj jedna karta, k ní se vybere 11 dalších karet po řadě jdoucích čísel, přičemž po 36 je další v řadě 1
- přívozy se položí na přístavy s kotvou
- na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50
- vybraní obchodníci se zamíchají a náhodně rozmístí do obchodů
- každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování
- každý hráč si vybere jednu figurku
- každý hráč si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli
- každý hráč dostane 150 peněz
- hráči nasadí svoje figurky na pole s 2 přístavy
- hráči si mezi sebou určí, kdo začne
Průběh kola
- hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček
- tah hráče spočívá v pohybu figurky po hracím plánu - viz pohyb figurek, každý hráč může udělat 0 až 3 pohyby
- pokud na konci tahu figurka skončí v nějakém obchodě, provede se akce obchodování - viz obchodování
Závěr hry
cílem hry je shromáždit 3 bůžky, komu se během hry podaří koupit 3 bůžky, vyhrál a hra okamžitě končí
Pohyb figurek
- hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5 pohybů, atd.
- základní druh pohybu je posun figurky na sousední pole v libovolném směru, přičemž obchod se považuje též za pole
- druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece
- pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo
- přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb
- přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz
- pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů
- pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo
- v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, a ani nelze vystoupit figurkou z přívozu do přístavu, které je obsazeno nějakým jiným přívozem
- na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu
- pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit
Obchodování
Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách.
1.typ obchodníka umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží:
- v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem)
- v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem)
- vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce
- hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno)
- cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží
- cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží
- po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic)
2.typ obchodníka umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný:
- v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá
- v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané)
- maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží
3.typ obchodníka umožňuje nakupovat bůžky
- v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží)
- v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka
- cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
- hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli
u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka
- tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce
- obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží
- produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží
- zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra)
hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry
Obchodníci se speciálními vlastnostmi
- číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží
- číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží
- číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou
Speciální doplňkové akce obchodníka
- "symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
- "symbol produkce s bednou" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
- "bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů
- "bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
- "bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
- "bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz
- "bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo
- "2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží
- "3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru
- "firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb
- "přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb
- "šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc.
- "oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá)
- "oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky)
Speciální akce
hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu
"cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod
"ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli
"ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc
"bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů
"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné