Zbylé překlady: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 728: Řádek 728:


"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné
"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné
== Dos Rios ==
Stručná charakteristika
Jednoduchá strategická hra se značnou dávkou taktiky. Hráči farmaří v Mexiku, přičemž se snaží hlavně úpravami toků řek získat co nejvíc peněz za sklizenou úrodu.
Počet hráčů
2-4
Obsah
hrací plán, skládají se ze 4 okrajových dílů hor, města a 2 dílů cest a sady vnitřních dílů
na hracím plánu jsou zobrazeny:
• město
• 2 boční cesty vycházející z města směrem k horám
• 2 jezera rozkládající se v sousedství města
• hory
• 2 horská plesa, v každém plese pramení jedna řeka (Rio Grande - zelená a Rio Moreno - hnědá) jedním ze 2 naznačených možných odtoků
• vnitřní 6-úhelníková pole vrchoviny
• vnitřní 6-úhelníková pole lesa, kde se dá těžit dřevo
• vnitřní 6-úhelníková pole pole, na každém poli pole se dá pěstovat jeden ze 3 možných druhů plodin
• jednotlivé druhy krajin mají definovaný atribut výšku tak, že nejvyšší jsou hory, potom vrchovina, les, pole, a nejníže je jezero, město a cesty
dřeva (dřívka)
6 kamenů farmářů, 2 kameny farem a 1 kámen haziendy ve 4 barvách
karty
peníze
říční dílky
Zahájení
sestaví se hrací plán, jednotlivé vnitřní díly hracího plánu se sestaví náhodně
každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si kameny této barvy
karty se zamíchají, vedla hracího plánu se vyloží o kartu víc, než je počet hráčů, vedle nich se položí balíček rubem nahoru otočených zbylých karet (pokud je mezi vyloženými kartami karta banditů, zamíchá se zpátky do balíčku a vybere se místo ní  jiná)
hráči určí, která z pozic, kde jsou vyloženy karty, je první, důsledkem čehož následující sousední pozice jsou postupně druhá, třetí, ..., až poslední
pomocí říčních dílků se postaví počáteční tok obou řek - viz stavba toku řek
všichni hráči si vezmou 2 dřeva, ale žádné peníze
hráči určí počátečního hráče
hráči postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního hráče nasazují 3 svoje farmáře na neobsazená vnitřní pole hracího plánu
zbylé 3 farmáře hráči umístí do města
Průběh hry
hráči se postupně po směru hodinových ručiček střídají v tazích
v jednom tahu může hráč provést 6 pohybových akcí:
• přesun farmáře na sousední vnitřní pole je jedna pohybová akce
• přesun farmáře z/do města na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
• přesun farmáře z/na cesty na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
• přesun farmáře z/do města na/z cestu je jedna pohybová akce
• přesun farmáře z města na vlastní haziendy jsou 2 pohybové akce
během těchto 6 akcí hráč dále smí (a nestojí to žádnou poybovou akci):
• postavit farmu nebo haziendu (max. 2 stavby v jednom kole) - viz stavba budov
• přehradit řeku dřevem (neomezeně krát, max. je dáno počtem vlastněných dřev) - viz přehrazení řeky
na konci svého tahu hráč určí, zda chce, aby karta vyložená na první pozici se vyhodnotila,
pokud ano:
• karta se vyhodnotí
• poté se zahodí do odkládacího balíčku
• ostatní vyložené karty se posunou na pozici o 1 vyšší
• na poslední pozici se dolízne z balíčku nová karta
• jsou-li dolíznutou kartou bandité, provede se ihned přepadení bandity - viz přepadení bandity, a potom se dolízne další karta
pokud ne:
• karta z první pozice se přesouvá na poslední pozici a ostatní karty se přesouvají na pozici o jedna vyšší
Přesun farmáře
farmář nesmí vstoupit do hor a na jezero, smí se pohybovat pouze po vnitřních 6-úhelníkových polích, po poli města a po polích cest
farmář nesmí vstoupit na vnitřní pole, pokud:
• na tomto poli stojí hazienda soupeře,
• na tomto poli stojí farmář soupeře, kterého není schopen sebrat
• na tomto poli stojí už 2 vlastní farmáři
pokud farmář vstoupí na pole, kde stojí farma soupeře, musí toto pole během aktuálního tahu hráče opustit
farmář sebere farmáře soupeře vstupem na vnitřní pole, kde tento farmář stojí, pokud:
• na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře a farmář soupeře se před tímto pohybem nacházel na poli s nižší krajinou
2 farmáři seberou farmáře soupeře vstupem na pole, kde tento farmář stojí, pokud:
• na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře
2 farmáři seberou 2 farmáře soupeře vstupem na pole, kde tito farmáři stojí, pokud:
• na poli nestojí farma tohoto soupeře a farmáři soupeře se před tímto pohybem nacházeli na poli s nižší krajinou
sebrané farmáře soupeře hráč položí do města
Stavba toku řek
řeka se staví postupně od pramene po ústí po jednotlivých polích pomocí říčních dílků
jednotlivé říční dílky musí na sebe navazovat, první říční dílek musí navazovat na pramen, poslední říční dílek musí ústit do jezera nebo města
při stavbě toku řeky v rámci jednoho vnitřního pole řeka vtéká do tohoto pole jednou ze 3 horních hran (bližších horám) tohoto pole a může vytékat pouze jednou ze 3 dolních hran (bližších městu) tohoto pole, navíc taková hrana nesmí být přehrazená a nesmí vyvádět řeku ven z plánu na pole cesty
při stavbě je možné vést řeku pouze do takové nepřehrazené dolní hrany, jejíž navazující pole nemá vyšší druh krajiny než navazující pole některé z dalších nepřehrazených dolních hran
je povoleno toky obou řek spojit, spojený tok se pak počítá při vyhodnocení karet oběma řekám, spojený tok již nelze níže opět rozpojit - připojením toku řeky k druhé řece stavba řeky též končí
Stavba budov
postavit budovu lze pouze na poli, kde má hráč farmáře a kde již nestojí žádná další budova
stavba haziendy stojí hráče 1000 peněz, stavba farmy stojí 500 peněz
Přehrazení řeky
řeka se smí přehradit dřevem pouze na hraně pole, kde má hráč farmáře, a pouze v tom případě, pokud se tím u některého pole nezablokují všechny dolní hrany, kudy řeka může téct
je povoleno přehradit hranu pole, kde momentálně žádná řeka neteče
poté, co hráč přehradil tok řeky, přestaví tok řeky od místa, kde řeku přehradil, až po její ústí
Vyhodnocení karet
karta s plodinou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku
karta s lesem - za každé pole s lesem, kterým protéká řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo
karta s řekou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká tato řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku, za každé pole s lesem, kterým protéká tato řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo
Přepadení bandity
Bandité seberou 3 nejvýšše umístěné farmáře na příslušné řece. Z pole, kde jsou 2 farmáři, seberou pouze jednoho z nich, farmář na poli s haziendou nelze sebrat, sebraní farmáři se přemístí do města
Konec hry
vyhrává hráč, který první postavil všechny 4 farmy a haziendu, nebo 3 farmy a haziendu a všechny budovy má právě umístěné na řece

Verze z 23. 2. 2006, 15:37

Halali

Jedná se o soubor 2 armád (přesněji řečeno v lese se vyskytujích individuí), na konci hry se vyhodnotí, kdo sebral větší hodnotu jednotek soupeře.

Počet hráčů

2 hráči

Obsah

1 herní plán, šachovnice 7x7 plus 4 východy z plánu nacházející se u prostředních polí všech 4 stran plánu

8 kartiček modrých (šelmy), z toho 2 medvědi a 6 lišek

10 kartiček hnědých (lidi), z toho 2 dřevorubci a 8 lovců

30 neutrálních zelených kartiček 7 kachen, 8 bažantů a 15 stromů

všech 48 kartiček má stejnou rubovou stranu

Zahájení hry

Kartičky se zamíchají a položí rubovou stranou na herní plán, prostřední pole se ponechá prázdné.

Hráči se domluví, kdo bude hrát za lidi a kdo za šelmy.

Hru zahajují šelmy.

Průběh hry

Hráči se střídají v tazích.

V jednom tahu může hráč buď otočit libovolnou jednu kartičku lícovou stranou nahoru, nebo pohnout se svou vlastní nebo neutrální jednou kartičkou.

Tah je povinný.

Otáčení kartiček:

Není povoleno při otočení kartičky s ní rotovat, otáčí se vždy překlopením kartičky ve směru od sebe. (Toto pravidlo se musí dodržovat kvůli kartičkám lovců.)

Pohyb kartiček:

Všechny kartičky se smějí pohybovat pouze vertikálně nebo horizontálně.

V jednom tahu je možno vykonat pohyb kartičkou pouze v jednom směru.

Kartičky se smějí pohybovat pouze po neobsazených polí (vyjma pravidla o sebrání kartičky).

Je zakázáno tahnout kartičkou na pole, ze kterého tato kartička právě přišla v předchozím tahu.

Jestliže jeden hráč ve svém tahu táhnul nějakou neutrální kartičkou nebo tuto kartičku právě otočil, nesmí s ní jeho soupeř v následujícím tahu táhnout.

Mědvěd a dřevorubec se smí pohybovat pouze na sousední pole, ostatní figurky se mohou pohybovat o libovolný počet polí.

Kartička může v rámci svého pohybu sebrat neutrální kartičku nebo kartičku soupeře, nachází-li se tato ve směru pohybu kartičky (a je-li již otočená). V takovém případě pak musí na tomto poli ukončit svůj pohyb.

Je přesně určeno, která kartička smí sebrat kterou:

• dřevorubec smí sebrat pouze strom

• lovec smí sebrat medvěda, lišku, kachnu nebo bažanta, ale pouze ve směru pušky (na rozdíl od pohybu, který smí vykonat v libovolném směru)

• medvěd smí sebrat pouze lovce nebo dřevorubce

• liška smí sebrat pouze kachnu nebo bažanta

Konec hry

Závěrečná fáze hry začíná po otočení poslední zakryté karty.

V závěrečné fázi, kromě normálního tahu, je možno též vyvést kartičku z hracího plánu jedním ze 4 východů. Hráč, který vyvedl kartičku ven, ji získává. Získané kartičky se hodnotí stejným způsobem jako sebrané kartičky.

Každý hráč zahraje v závěrečné fázi 5 tahů, poté hra končí.

Hráči si sečtou body za jednotlivé sebrané a získané kartičky. Vítězí hráč, který dosáhl více bodů.

Bodové hodnoty kartiček:

• medvěd - 10 bodů

• liška - 5 bodů

• lovec - 5 bodů

• dřevorubec - 5 bodů

• bažant - 3 body

• kachna - 2 body

• strom - 2 body


Blokus

Počet hráčů

2-4

Obsah

hrací plán - šachovnice 19 x 19

kameny ve 4 barvách, od každé barvy jsou jednotlivé kameny utvořeny jako všechny možné kombinace tetrisových kamenů o počtu dílku 1 až 5 vyjma rotací a otáčení, přičemž jeden dílek odpovídá rozměrem velikosti jednoho pole plánu

počáteční postavení

ve 4 hráčích si každý hráč vezme jednu sadu kamenů a hráčí určí, v jakém pořadí budou hrát

ve 3 hráčích si každý hráč vezme jednu sadu kamenů, 4. sada se přidělí neutrálnímu hráči, hráčí určí, v jakém pořadí budou hrát, za neutrálního hráče hrají střídavě všichni ostatní hráči

ve 2 hráčích si každý hráč vezme 2 sady kamenů, tzn. každý hráč hraje jakoby za 2 hráče, hráči určí, v jakém pořadí budou hrát (za jednotlivé sady kamenů), přičemž je třeba dodržet podmínku, že sady kamenů jednoho hráče nesmí hrát ihned po sobě

průběh hry

hráči se střídají v tazích

v jednom tahu hráč položí na hrací plán jeden svůj kámen

kámen lze položit pouze na volná pole

první kámen je možno položit pouze tak, aby se jedním rohem dotýkal toho rohu hracího plánu, který následuje ve směru hodinových ručiček po rohu, který obsadil hráč hrající před ním

další kameny je možno položit pouze tak, aby se aspoň jedním rohem dotýkaly nějakého vlastního kamenu, a zároveň se nedotýkaly žádného vlastního kamenu svou stranou

pokud je tah možný, je povinný

hra končí, pokud ani jeden hráč již nemůže provést žádný tah

konec hry

hráči si spočítají z kolika dílků se skládají kameny, které se jim nepodařilo umístit, vyhrává hráč, jehož celkový počet neumístěných dílků je nejnižší


Octi-X

Autor: Donald Green

Počet hráčů: 2

Obsah

šachovnice 9x9,

7 kamenů bílých a 7 černých

50 kolíků

na šachovnici jsou vyznačena 3 startovní pole pro oba hráče, tato pole jsou na třetích řadách od krajů, v 3.,5. a 7. sloupci

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

XXBXBXBXX

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

XXČXČXČXX

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

Počáteční postavení

každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svoje kameny a 25 kolíků

tři svoje kameny položí na své 3 startovní pole

(kameny se pokládají tak, aby značka směřovala proti soupeři)

(kameny jsou vyrobeny tak, že je do nich možno zastrčit po obvodě 8 kolíků, a to s pravidelným rozestupem)

Cíl hry

Pokud nějaký hráč obsadí svými kameny všechna soupeřova startovní pole, vyhrál.

Průběh hry - varianta pravidel "Fast game"

Jsou možné tyto druhy tahů:

1) nasadit vlastní kámen na vlastní startovní pole

2) přesunout vlastní kámen (nebo více vlastních kamenů, pokud se všechny nachází na stejném poli)

3) přeskočit vlastním kamenem jiný kámen, s možností jak sebrat, tak i nesebrat přeskočený kámen

4) zastrčit vlastní kolík do vlastního kamenu

Pohyb

Kámen se může pohybovat a skákat pouze ve směru, ve kterém má zastrčený kolík.

Kámen se může pohnout pouze na sousední soupeřovým kamenem neobsazené pole (i diagonálně).

Kámen může přeskočit jiný kámen (tzn. jako v dámě, ale navíc i diagonálně), pokud pole, na které dopadá je neobsazené. Kamenem je možno provést i vícenásobný skok. Jediným omezením je, že jeden kámen se nesmí přeskočit v jednom tahu vícekrát.

Skákání není povinné.

Pokud hráč pohybuje více vlastními kameny najednou, nesmí se tyto kameny navzájem přeskakovat, ale mohou dopadat na ta samá pole.

Pokud je přeskočeno více kamenů na jednom poli, mohou být sebrány žádný, některé i všechny.

Braní:

Přeskočený kámen je možno sebrat (i vlastní), ale není to povinné. Sebranému kamenu hráč zabaví všechny kolíky, a poté je tento kámen odstraněn ze hry.

Nasazení:

Kámen je možno nasadit i v případě, že startovní pole je obsazeno vlastním kamenem.

V případě, je-li startovní pole obsazeno cizím kamenem, nasazení kamene na tomto poli není povoleno.

Varianta pravidel "Classic game"

Oproti "fast game" jsou zde 2 rozdíly:

- je možno nasazovat vlastní kameny i na okupovaná cizí startovní pole

- na okupovaná pole je možno nasazovat i vlastní kameny, které Vám soupeř předtím sebral

Varianta pravidel pro 4 hráče

každý hráč má pouze jedno rohové startovní pole, zbylé 2 startovní pole jsou neutrální

hraje se dva proti dvěma, spoluhráči sedí proti sobě křížem

každý hráč má 4 kameny a 12 kolíků

komunikace mezi spoluhráči je zakázána

značka kamenu je natočena tak, aby se dalo rozeznat, komu ze spoluhráčů kámen patří (je natočena směrem k hráči)

jestliže je jednomu hráči obsazeno startovní pole, jsou mu sebrány všechny kameny na desce a jejich kolíky zabaví hráč, který startovní pole obsadil

kameny spoluhráčů mohou vstoupit na to samé pole

hráči tahají pouze vlastními kameny, nikoliv kameny spoluhráče, a ani o kolíky se nemohou dělit

hráč může spoluhráče osvobodit, pokud obsadí jeho startovní pole, neboť má povoleno v takovém případě nasadit zde jeho kámen

hráč může na neutrálních a soupeřových startovncích polích osvobozovat vlastní sebrané kameny

Varianta pravidel "Advanced"

a) šachovnice nemá okraje (je cylindrycká)

b) na začátku hry má každý hráč 24 normálních kolíků a jeden superkolík

c) je-li nějaký kámen vybaven superkolíkem, je možno před vlastním tahem provést navíc tah tímto kamenem, a to pouze ve směru superkolíku (platí i vícenásobně, tzn. např. kdyby měl nějaký kámen 2 superkolíky, je možno s ním vykonat 2 tahy navíc, každý ve směru jednoho superkolíku)


Age of Steam

Stručná charakteristika

Jedná se o strategickou hru zabývající se stavbou a provozováním železničních drah.

Počet hráčů

2 - 6

Obsah

hrací plán:

• skládá se z pravidelných 6 úhelníkových polí, na 12 z těchto polí se nacházejí velkoměsta s čísly 1-6 v bílém nebo černém kruhu, každé v určité barvě, kromě toho jsou na plánu zakreslena města, řeky a v pravém dolním rohu hory

2 pomocné papírové hrací plány, které obsahují:

• stupnici příjmů

• stupnici počítání kol

• stupnici vydaných akcií

• stupnici výkonu lokomotiv

• stupnici pořadí v kole

• tabulku s privilegii

• tabulku zásobárny velkoměst zbožím

ploché žetony peněz:

- velký žeton označuje 25 peněz, malý šedý žeton označuje 5 peněz, žeton měděné barvy označuje 1 peníz

kostičky reprezentující nabídku zboží v barvě černé, modré, červené, žluté a fialové

kameny v 6 barvách jednotlivých hráčů

šedé kameny k označování měst

šestiúhelníkové dílky železnic:

• obyčejné dílky s jednou železniční tratí

• komplexní prosté dílky se 2 železničními tratěmi

• komplexní křížové dílky se 2 křížícími se železničními tratěmi

• městské dílky s jednou nebo třemi železničními tratěmi vycházejícími z města

šestiúhelníkové dílky nových velkoměst s písmeny A - H, každé vždy v určité barvě

6 hracích kostek

černá figurka sloužící k počítání kol

Zahájení

na každé pole tabulky zásobárny velkoměst zbožím se položí 1 náhodně vybrané zboží (tzn. do každého bílého i černého sloupce 1 - 6 příjdou celkem 3 zboží, do každého sloupce A - H příjdou celkem 2 zboží)

do každého velkoměsta se položí 2 náhodně vybraná zboží, vyjma 2 velkoměst v pravém dolním rohu (Pittsburgh a Wheeling), do kterých se položí 3 zboží

černá figurka se umístí na pole start stupnice odehraných kol

každý hráč si vybere svou barvu a vezme si kameny této barvy

hráči si vylosují pořadí, ve kterém budou hrát na začátku hry, a podle toho rozmístí svoje kameny na stupnici pořadí hráčů v kole

na stupnici příjmů každý hráč nasadí svůj kámen na pole 0

na stupnici vydaných akcií každý hráč umístí svůj kámen na pole 2, a zároveň si vezme 10 peněz z banku

na stupnici výkonu lokomotiv každý hráč umístí svůj kámen na pole 1

Průběh kola

každé kolo se skládá z 8 fází, pokud v některé fázi hráči provádí nějaké akce, hrají je podle aktuálního pořadí na stupnici pořadí hráčů v kole

1. fáze: vydávání akcií

každý hráč se rozhodne, kolik vydá v kole akcií (tzn. o kolik více se v tomto kole zadluží), což vyznačí posunem na stupnici vydaných akcií, za každou vydanou akcii dostane hráč 5 peněz

Hráči nemusí vydat akcie a maximální celkově vydaný počet akcií jednoho hráče během celé hry je 15.

2. fáze: určení pořadí hráčů

hráči draží o pořadí v dalších fázích kola:

- dražba probíhá vícekolově

- minimální první nabídka je 1 peníz

- každý hráč buď musí navýšit poslední nabídku učiněnou jiným hráčem, nebo odstoupit z dražby, či prodloužit platnost své poslední nabídky, pokud po proběhlém kole dražby nezůstal sám, ale ani mu nebyla zvýšena nabídka (viz privilegium „turn order“)

- pokud hráč odstoupí z dražby, získává nejhorší neobsazené pořadí (tzn. první, co odstoupí, získává poslední pořadí, druhý předposlední atd.)

- hráč, který odstoupil jako první (tj. získal poslední místo), nemusí za dražbu platit hráči, kteří odstoupili jako předposlední a poslední (tj. získali první a druhé místo), musí zaplatit plnou částku své poslední nabídky ostatní hráči platí polovinu své poslední nabídky zaokrouhlenou nahoru

- výsledek dražby hráči vyznačí na stupnici pořadí hráčů v kole

3. fáze: výběr privilegia

každý hráč si vybere jedno volné privilegium na stupnici privilegii, což vyznačí položením svého kamenu na příslušné pole stupnice privilegií

• move first - hráč hraje akci odvoz zboží ve fázi přeprava zboží první bez ohledu na svoje pořadí

• build first - hráč hraje ve fázi stavby tratí jako první bez ohledu na svoje pořadí

• engineer - hráč může postavit ve fázi stavby tratí o 1 dílek trati více

• urbanization - hráč může založit nové velkoměsto, založení nového velkoměsta provede tak, že vybere libovolný nepoužitý dílek velkoměsta a položí ho na plán na místo, kde je nakresleno nějaké město, v případě, že na toto město byl již položen dílek železniční trati, odstraní se, za založení velkoměsta hráč nic neplatí, ale ani se na nově založené velkoměsto neumísťuje žádné zboží, akci založení velkoměsta hráč provede na začátku své akce stavby železničních tratí

• locomotive - hráč zvedne výkon své lokomotivy o 1 (což ihned zaznamená posunem svého kamenu na příslušné stupnici)

• production - na začátku fáze produkce hráč vylosuje 2 zboží a každé z nich umístí na nějaké volné pole zásobárny zbožím

• turn order - v příštím kole ve dražbě o pořadí může hráč jednou zapasovat, aniž by tím vypadnul z dražby (pokud by nastala situace, kdy v dražbě zůstanou 2 hráči a jeden z nich právě využil privilegium turn order, nemusí druhý hráč svou vlastní nabídku navyšovat, u vlastní nabídky stačí, pokud jí hráč pouze dorovná)

4. fáze: stavba tratí

každý hráč může umístit na hrací plán až 3 dílky železničních tratí pro stavbu tratí platí pravidla:

1) umístěním dílku železničních tratí může některá železniční trať na přikládaném dílku navazovat na nějakou existující železniční trať, a tím ji rozšiřovat, nebo taky může některá železniční trať na přikládaném dílku nenavazovat na žádnou železniční trať sousedních dílků, a pak se jedná o novou samostatnou železniční trať. Rovněž tak není povinnost, aby všechny železniční tratě sousedních dílků ústících do hrany přikládaného dílku, byly přikládaným dílkem prodlouženy

2) na pole velkoměsta nelze dílek železničních tratí položit

3) železniční trať vede do velkoměsta, pokud ústí do velkoměsta

4) na pole s městem se buď staví městské železniční dílky nebo jakékoliv jiné železniční dílky, v tom druhém případě se na takový dílek položí šedý kámen symbolizující město (tzn. následkem toho tento dílek obsahuje 2 nebo 4 železniční tratě vedoucí do města)

5) železniční trať vede do města, pokud se nachází na dílku s městem

6) pod termínem trať se rozumí souvislá železniční trať, která začíná ve městě nebo velkoměstě a končí v nějakém jiném městě nebo velkoměstě (a neprochází žádným jiným městem nebo velkoměstem)

7) pod termínem rozestavěná trať se rozumí souvislá železniční trať, která začíná ve městě nebo velkoměstě, a končí na hraně nějakého dílku (a neprochází žádným jiným městem nebo velkoměstem)

8) položením dílku železniční trati může hráč budovat tratě pouze těmito způsoby (platí pro každou železniční trať zobrazenou na dílku):

• prodloužit vlastní rozestavěnou trať

• prodloužit neutrální rozestavěnou trať

• založit novou (rozestavěnou) trať

9) pokud hráč zakládá nebo prodlužuje trať, musí navíc tato trať splnit podmínku, že začíná buď ve velkoměstě, nebo začíná ve městě, které je propojeno po hráčových tratí s nějakým velkoměstem

10) položení dílku železniční trati je zakázáno provést, pokud se tím:

• nějaká rozestavěná trať dovede ven z hracího plánu nebo do jezera

• postaví trať, která má začátek i konec ve stejném městě nebo velkoměstě

• postaví rozestavěná trať, která má začátek ve městě a konec na hraně toho samého města

• rozšíří rozestavěná trať jiného hráče

11) kromě položení dílku železniční trati na volné pole hracího plánu je rovněž tak možné položit dílek na již obsazené pole (původně zde umístěný dílek železniční trati se odebere), v takovém případě musí být splněna všechna výše uvedená pravidla pro stavbu tratí, a navíc musí být splněna jedna ze 2 následujících podmínek:

• podmínka přesměrování trati: je možno libovolně přestavět dílek, pokud jde o poslední dílek vlastních nebo neutrálních rozestavěných tratí

• podmínka přestavby trati: je možno přestavět libovolný dílek, pokud všechny tímto dílkem procházející trati (a rozestavěné trati) zůstanou zachovány v nezměněné podobě

na závěr akce stavby železničních tratí:

1) hráč by měl označit svými kameny jako vlastní tratě:

• každou nově založenou trať

• každou nově založenou rozestavěnou trať a to včetně těch, které jsou tvořeny pouze vývodem z města

• každou rozšířenou neutrální trať (včetně těch, které jakoby vlastně rozšířil založením nového velkoměsta, ale pozor, přestavění posledního políčka tratě není prodloužení)

2) hráč odebere svůj kámen z rozestavěných tratí, které v tomto kole nerozšířil, následkem toho se taková trať stává neutrální (zde také přestavění posledního políčka tratě není prodloužení)

3) hráč zaplatí náklady na stavbu:

• základní sazba za umístění jednoho dílku železničních tratí je 2 peníze

• stavba přes řeku stojí 1 peníz navíc

• stavba přes hory stojí 2 peníze navíc

• stavba komplexního prostého dílku stojí 1 peníz navíc

• stavba komplexního křížového dílku stojí 2 peníze navíc

• stavba ve městě stojí počet vývodů z města + 1 peněz

• přesměrování a přestavba pomocí obyčejného nebo komplexního prostého dílku je za 2 peníze

• přestavba ve městě a přestavba pomocí komplexního křížového dílku je za 3 peníze

• (při přesměrování a přestavbě se příplatky za terén a komplexní dílky neplatí)


5. fáze: přeprava zboží

během této fáze převáží hráči zboží do velkoměst, všichni hráči nejprve v určeném pořadí odehrají jednu akci přepravy zboží, a potom druhou akci přepravy zboží, místo jedné akce přepravy zboží může hráč zvýšit výkon lokomotivy o 1 stupeň, místo jedné nebo obou akcí přepravy zboží může též hráč pasovat (nedělat nic)

akce přepravy zboží hráč provádí takto:

• vezme libovolné zboží umístěné na hracím plánu

• sdělí nebo ukáže, do jakého velkoměsta a po jakých tratí toto zboží převáží

• převezené zboží odstraní ze hry

• za každou trať, přes kterou bylo zboží převáženo, si vlastník tratě zvýší o jedna svůj příjem (posune na stupnici příjmů svůj kámen o 1)

při akci přepravy zboží hráč musí dodržet tyto podmínky:

• zboží se může převézt pouze do velkoměsta stejné barvy, jakou má toto zboží

• zboží se může převážet pouze po na sebe navazujících tratí (tyto tratě ale nemusí patřit pouze hráči provádějícímu tuto akci), které propojují velkoměsto, ze kterého bylo zboží odvezeno, s velkoměstem, do kterého se zboží převáží

• je zakázáno převézt zboží do toho samého velkoměsta, ze kterého bylo odvezeno

• nesmí se žádné velkoměsto, ani žádné město projet dvakrát

• během převozu nelze projet jiným velkoměstem stejné barvy, jakou má převážené zboží

• je možné jet nejvýše přes tolik tratí, kolik je výkon hráčovy lokomotivy

6.fáze: vyhodnocení příjmů a výdajů

každý hráč odečte od svých příjmů výdaje

výdaje se skládají z dividend za akcie, co akcie, to 1 peníz, a z provozu lokomotivy, co 1 stupeň výkonu, to jeden peníz

pokud hráč skončí v plusu, bere si peníze z banku,

pokud skončí v mínusu, musí peníze doplatit ze svého, pokud nemá, platí místo toho svým příjmem (posune se o tolik polí zpátky, kolik musí doplatit), pokud by se tak dostal za pole 0, končí pro něj hra a prohrál v takovém případě odstraňte žetony hráče z rozestavěných tratí a ze stupnic na pomocných hracích plánech, žetony na dokončených železničních tratích zůstávají, ale pokud někdo přes ně poveze zboží, žádný z hráčů si za tuto trať nezvýší příjem

7. fáze: redukce příjmu

za každých dosažených 10 bodů příjmu si hráč sníží svůj příjem o 2 body, což vyznačí na stupnici příjmů (např hráč, který dosáhnul příjem 25 peněz, si sníží příjem o 4 na 21 peněz),

maximální snížení příjmů je o 10

8. fáze: produkce zboží

jeden z hráčů hodí tolika kostkami, kolik je hráčů, hází dvakrát, neprve za velkoměsta s číslem v bílém kruhu, potom za velkoměsta s číslem v černém kruhu, za každé padnuté číslo se nejvýše umístěné zboží ve sloupci s tímto číslem umístí do velkoměsta se stejným číslem, pro velkoměsta A – H, která již byla urbanizována, se provede totéž s tím rozdílem, že ze sloupce příslušného písmena se bere zboží, pokud padne číslo, které má svůj sloupec přesně nad sloupcem tohoto písmena

9. fáze: posun figury

Přesuňte figurku označující právě hrané kolo na další políčko.

Konec hry

hra končí kolem, u kterého je na stupnici počítání kol uvedeno, že je to pro daný počet hráčů poslední kolo (tj. v momentě, kdy se dohraje kolo, během kterého černá figurka stála na příslušném políčku na stupnici počítání)

Vyhodnocení

Na konci hry si každý hráč od svého příjmu odečte vydané akcie a výsledek vynásobí třemi, a k tomu přičte body za postavené tratě, co jeden dílek postavené tratě, to jeden bod. Takto získané číslo pak tvoří vítězné body hráče. Při rovnosti vítězných bodů není pomocné kriterium stanoveno.

Fische Fluppen Frikadellen

Stručná charakteristika

jedná se společenskou obchodní hru

Obsah

hrací plán

• síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy

• stupnice ceny zboží

36 karet obchodníků

5 figurek jednotlivých hráčů

65 koleček zboží

• cigarety

• flašky

• hambáče

• fenikl

• delfíny

6 koleček aktuální ceny zboží, pro každé zboží jedno kolečko

kolečka speciálních akcí:

• +2 pohyby (3x)

• obchodník (2x)

• změna kurzu (2x)

• výměna zboží (2x)

• blokáda obchodníka (2x)

15 koleček bůžků

6 destiček přívozů

peníze

Zahájení

balíček karet se zamíchá a vylosuje se z něj jedna karta, k ní se vybere 11 dalších karet po řadě jdoucích čísel, přičemž po 36 je další v řadě 1

přívozy se položí na přístavy s kotvou

na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50

vybraní obchodníci se zamíchají a náhodně rozmístí do obchodů

každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování

každý hráč si vybere jednu figurku

každý hráč si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli

každý hráč dostane 150 peněz

hráči nasadí svoje figurky na pole s 2 přístavy

hráči si mezi sebou určí, kdo začne

Průběh kola

hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček

tah hráče spočívá v pohybu figurky po hracím plánu - viz pohyb figurek, každý hráč může udělat 0 až 3 pohyby

pokud na konci tahu figurka skončí v nějakém obchodě, provede se akce obchodování - viz obchodování

Závěr hry

cílem hry je shromáždit 3 bůžky, komu se během hry podaří koupit 3 bůžky, vyhrál a hra okamžitě končí

Pohyb figurek

hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5 pohybů, atd.

základní druh pohybu je posun figurky na sousední pole v libovolném směru, přičemž obchod se považuje též za pole

druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece

pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo

přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb

přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz

pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů

pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo

v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, a ani nelze vystoupit figurkou z přívozu do přístavu, které je obsazeno nějakým jiným přívozem

na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu

pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit

Obchodování

Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách.

1.typ obchodníka umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží:

• v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem)

• v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem)

• vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce

• hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno)

• cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží

• cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží

• po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic)

2.typ obchodníka umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný:

• v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá

• v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané)

• maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží

3.typ obchodníka umožňuje nakupovat bůžky

• v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží)

• v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka

• cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů

• hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli

u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka

• tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce

• obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží

• produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží

• zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra)

hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry

Obchodníci se speciálními vlastnostmi

číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží

číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží

číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou

Speciální doplňkové akce obchodníka

"symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží

"symbol produkce s bednou" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží

"bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů

"bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů

"bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů

"bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz

"bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo

"2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží

"3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru

"firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb

"přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb

"šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc.

"oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá)

"oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky)

Speciální akce

hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu

"cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod

"ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli

"ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc

"bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů

"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné


Dos Rios

Stručná charakteristika Jednoduchá strategická hra se značnou dávkou taktiky. Hráči farmaří v Mexiku, přičemž se snaží hlavně úpravami toků řek získat co nejvíc peněz za sklizenou úrodu.

Počet hráčů 2-4

Obsah hrací plán, skládají se ze 4 okrajových dílů hor, města a 2 dílů cest a sady vnitřních dílů na hracím plánu jsou zobrazeny: • město • 2 boční cesty vycházející z města směrem k horám • 2 jezera rozkládající se v sousedství města • hory • 2 horská plesa, v každém plese pramení jedna řeka (Rio Grande - zelená a Rio Moreno - hnědá) jedním ze 2 naznačených možných odtoků • vnitřní 6-úhelníková pole vrchoviny • vnitřní 6-úhelníková pole lesa, kde se dá těžit dřevo • vnitřní 6-úhelníková pole pole, na každém poli pole se dá pěstovat jeden ze 3 možných druhů plodin • jednotlivé druhy krajin mají definovaný atribut výšku tak, že nejvyšší jsou hory, potom vrchovina, les, pole, a nejníže je jezero, město a cesty dřeva (dřívka) 6 kamenů farmářů, 2 kameny farem a 1 kámen haziendy ve 4 barvách karty peníze říční dílky

Zahájení sestaví se hrací plán, jednotlivé vnitřní díly hracího plánu se sestaví náhodně každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si kameny této barvy karty se zamíchají, vedla hracího plánu se vyloží o kartu víc, než je počet hráčů, vedle nich se položí balíček rubem nahoru otočených zbylých karet (pokud je mezi vyloženými kartami karta banditů, zamíchá se zpátky do balíčku a vybere se místo ní jiná) hráči určí, která z pozic, kde jsou vyloženy karty, je první, důsledkem čehož následující sousední pozice jsou postupně druhá, třetí, ..., až poslední pomocí říčních dílků se postaví počáteční tok obou řek - viz stavba toku řek všichni hráči si vezmou 2 dřeva, ale žádné peníze hráči určí počátečního hráče hráči postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního hráče nasazují 3 svoje farmáře na neobsazená vnitřní pole hracího plánu zbylé 3 farmáře hráči umístí do města

Průběh hry hráči se postupně po směru hodinových ručiček střídají v tazích v jednom tahu může hráč provést 6 pohybových akcí: • přesun farmáře na sousední vnitřní pole je jedna pohybová akce • přesun farmáře z/do města na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce • přesun farmáře z/na cesty na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce • přesun farmáře z/do města na/z cestu je jedna pohybová akce • přesun farmáře z města na vlastní haziendy jsou 2 pohybové akce během těchto 6 akcí hráč dále smí (a nestojí to žádnou poybovou akci): • postavit farmu nebo haziendu (max. 2 stavby v jednom kole) - viz stavba budov • přehradit řeku dřevem (neomezeně krát, max. je dáno počtem vlastněných dřev) - viz přehrazení řeky na konci svého tahu hráč určí, zda chce, aby karta vyložená na první pozici se vyhodnotila, pokud ano: • karta se vyhodnotí • poté se zahodí do odkládacího balíčku • ostatní vyložené karty se posunou na pozici o 1 vyšší • na poslední pozici se dolízne z balíčku nová karta • jsou-li dolíznutou kartou bandité, provede se ihned přepadení bandity - viz přepadení bandity, a potom se dolízne další karta pokud ne: • karta z první pozice se přesouvá na poslední pozici a ostatní karty se přesouvají na pozici o jedna vyšší

Přesun farmáře farmář nesmí vstoupit do hor a na jezero, smí se pohybovat pouze po vnitřních 6-úhelníkových polích, po poli města a po polích cest farmář nesmí vstoupit na vnitřní pole, pokud: • na tomto poli stojí hazienda soupeře, • na tomto poli stojí farmář soupeře, kterého není schopen sebrat • na tomto poli stojí už 2 vlastní farmáři pokud farmář vstoupí na pole, kde stojí farma soupeře, musí toto pole během aktuálního tahu hráče opustit

farmář sebere farmáře soupeře vstupem na vnitřní pole, kde tento farmář stojí, pokud: • na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře a farmář soupeře se před tímto pohybem nacházel na poli s nižší krajinou 2 farmáři seberou farmáře soupeře vstupem na pole, kde tento farmář stojí, pokud: • na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře 2 farmáři seberou 2 farmáře soupeře vstupem na pole, kde tito farmáři stojí, pokud: • na poli nestojí farma tohoto soupeře a farmáři soupeře se před tímto pohybem nacházeli na poli s nižší krajinou sebrané farmáře soupeře hráč položí do města

Stavba toku řek řeka se staví postupně od pramene po ústí po jednotlivých polích pomocí říčních dílků jednotlivé říční dílky musí na sebe navazovat, první říční dílek musí navazovat na pramen, poslední říční dílek musí ústit do jezera nebo města při stavbě toku řeky v rámci jednoho vnitřního pole řeka vtéká do tohoto pole jednou ze 3 horních hran (bližších horám) tohoto pole a může vytékat pouze jednou ze 3 dolních hran (bližších městu) tohoto pole, navíc taková hrana nesmí být přehrazená a nesmí vyvádět řeku ven z plánu na pole cesty při stavbě je možné vést řeku pouze do takové nepřehrazené dolní hrany, jejíž navazující pole nemá vyšší druh krajiny než navazující pole některé z dalších nepřehrazených dolních hran je povoleno toky obou řek spojit, spojený tok se pak počítá při vyhodnocení karet oběma řekám, spojený tok již nelze níže opět rozpojit - připojením toku řeky k druhé řece stavba řeky též končí

Stavba budov postavit budovu lze pouze na poli, kde má hráč farmáře a kde již nestojí žádná další budova stavba haziendy stojí hráče 1000 peněz, stavba farmy stojí 500 peněz

Přehrazení řeky řeka se smí přehradit dřevem pouze na hraně pole, kde má hráč farmáře, a pouze v tom případě, pokud se tím u některého pole nezablokují všechny dolní hrany, kudy řeka může téct je povoleno přehradit hranu pole, kde momentálně žádná řeka neteče poté, co hráč přehradil tok řeky, přestaví tok řeky od místa, kde řeku přehradil, až po její ústí

Vyhodnocení karet karta s plodinou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku karta s lesem - za každé pole s lesem, kterým protéká řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo karta s řekou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká tato řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku, za každé pole s lesem, kterým protéká tato řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo

Přepadení bandity Bandité seberou 3 nejvýšše umístěné farmáře na příslušné řece. Z pole, kde jsou 2 farmáři, seberou pouze jednoho z nich, farmář na poli s haziendou nelze sebrat, sebraní farmáři se přemístí do města

Konec hry vyhrává hráč, který první postavil všechny 4 farmy a haziendu, nebo 3 farmy a haziendu a všechny budovy má právě umístěné na řece