Sat-gharva: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
(Infobox.) |
|||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = | |||
| název = Sat-gharva | |||
| foto = | |||
| hráčů = 2 | |||
| věk = | |||
| délka = | |||
| autor = | |||
| rok = | |||
| vydavatel = | |||
| ocenění = | |||
| obchod = | |||
}} | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]] | [[Kategorie:Abstraktní hry]] | ||
''zpět na [[Mankalové hry]]'' | ''zpět na [[Mankalové hry]]'' |
Verze z 15. 6. 2007, 10:00
[[Kategorie:]]
Počet hráčů | 2 |
zpět na Mankalové hry
Tato neobvyklá mankalová hra pochází z Biháru.
Hrací deska
- Dvě řady důlků po 7 důlcích, na krajích jsou 2 pokladnice.
Příprava hry
- Deska se položí podélně mezi oba hráče. Hráči patří 7 jamek v řadě blíže k němu a jedna pokladnice.
- Před začátkem hry se do jamek rovnoměrně rozdělí 98 kamenů, tj. 7 kamenů do každé jamky. Pokladnice jsou prázdné.
Průběh hry
- Před začátkem hry hráči losují o to, kdo bude začínat. Jeden z nich vezme do ruky tajně několik kuliček a zeptá se soupeře: „Sudá nebo lichá?“ Druhý hráč si vybere jednu z možností. První hráč otevře dlaň a spočítají kuličky. Pokud hráč uhodl, začíná hru. Pokud neuhodl, začíná protivník.
- Hráč na tahu vyjme všechny kuličky z některého důlku na své straně a začne je rozdělovat. První kuličku vloží do důlku, který leží vlevo od právě vyprázdněného důlku, další potom vkládá do dalších důlků proti směru hodinových ručiček. Žádný důlek nesmí být vynechán a do každého musí být vložena právě jedna kulička. Když dojde hráč na konec své řady, začne je vkládat do řady důlků na soupeřově straně podle tejného principu. Vloží-li kuličky do všech protivníkových důlků a ještě mu nějaké zbydou, pokračuje opět na své straně. Ten důlek, který na začátku tahu hráč vyprázdnil, je při rozdělování vynechán.
- Po vložení poslední kuličky vyprázdní sousední důlek, který leží po směru hodinových ručiček a rozdělí je stejně jako předtím. V okamžiku, kdy je tento důlek prázdný, rozdělování končí. Hráč smí zajmout obsah důlku ležící za prázdným důlkem, pokud v něm něco je, a uložit zajaté kameny do pokladnice. Poté hraje soupeř.
- Když hráč vidí, že v některém důlku na jeho straně jsou přesně 4 kameny, může si je vzít do své pokladnice. Nezáleží na tom, kdo právě provádí tah.
Konec hry
- Hra končí, když jeden hráč nemá na své straně žádné kameny, a tak nemůže provést tah. Soupeř vezme všechyn kameny na své straně a dá si je do pokladnice.
- Hráč s více kameny v pokladnici vyhrál.
Zápas
- Obvykle se hraje více kol. Hráči vezmou kameny, které vyhráli v předchozím kole a začnou je zprava doleva rozdělovat po sedmi do svých důlků. Hráč, který v předchozím kole prohrál, do posledního důlku, který může naplnit, smí vloží méně než 7 kamenů. Důlky, které nejsou zaplněny nebo jsou zaplněny jen z části, jsou označeny a vyřazeny ze hry. Hráč, který v předchozím kole vyhrál, položí přebývající kameny do své pokladnice. V dalších kolech mohou být vyřazené jamky opět otevřeny, pokud hráč zvítězí.