Quarto!: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Infobox.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Počet hráčů|2}}
{{Infobox hra
{{Doporučený věk|10}}
| kód      = qar
{{Délka hry|15 až 30 minut}}
| název    = Quarto!
{{Vydavatel|Gigamic}}
| foto      = qar.jpg
{{Rok vydání|1991}}
| hráčů     = 2
{{Autor|Blaise Muller}}
| věk       = 10
{{Ocenění|[[MENSA Best Mind Game 1993]]}}
| délka    = 15 až 30 minut
| autor    = Blaise Muller
| rok      = 1991
| vydavatel = Gigamic
| ocenění  = [[MENSA Best Mind Game 1993]]
| obchod    = qar
}}
[[Kategorie:Abstraktní hry]]
[[Kategorie:Abstraktní hry]]



Verze z 15. 6. 2007, 10:01

Qar.jpg
Počet hráčů 2
Doporučený věk 10
Délka hry 15 až 30 minut
Autor Blaise Muller
Vydání
1991 Gigamic Quarto!
Ocenění MENSA Best Mind Game 1993

Ke hře je potřeba

  • hrací deska se 16 kruhy.
  • 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik:
    • světlý či tmavý
    • okrouhlý či hranatý
    • vysoký či nízký
    • s důlkem či bez důlku

Základní postavení

  • Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům.

Cíl hry

  • Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné).
  • Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně.

Průběh hry

  • Hráči si vylosují, kdo bude začínat.
  • Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři.
  • Protivník umístí předaný kámen na kterékoliv pole hrací desky. Potom musí vybrat jeden z 15 zbývajících kamenů a podat jej svému soupeři.
  • Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři.
  • Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále.

Vítězství ve hře

  • Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů.
  • Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední.
  • Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry.
  • Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál.

Konec hry

  • Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!".
  • Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!"

Varianty hry

Varianta pro začátečníky nebo pro děti

  • Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku.

Varianta pro vyspělé hráče

  • Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!".