Herní mechanizmy: Porovnání verzí
m (Kategorie.) |
|||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
== Kdy mluvíme o herní mechanizmech == | == Kdy mluvíme o herní mechanizmech == | ||
Když chtějí [[hráč]]i stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho, aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů, jak popsat, o čem ta hra vlastně je (jeden ze způsobů [[deskripce]]). Když o nějaké hře řeknu, že je to [[dražební hra]], zkušený [[hráč]] si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit, zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu, kterou se za to vyplatí zaplatit, a potom ještě o to, jak přelstít ostatní hráče v dražbě. Pro jiného hráče to zase znamená, že pokud nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru si zřejmě příliš neoblíbí. | Když chtějí [[hráč]]i stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho, aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů, jak popsat, o čem ta hra vlastně je (jeden ze způsobů [[deskripce]]). Když o nějaké hře řeknu, že je to [[dražební hra]], zkušený [[hráč]] si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit, zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu, kterou se za to vyplatí zaplatit, a potom ještě o to, jak přelstít ostatní hráče v dražbě. Pro jiného hráče to zase znamená, že pokud nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru si zřejmě příliš neoblíbí. Znovu zdůrazňuji, že mechanizmus "[[dražba]]" neobsahuje informaci, jak přesně dražba probíhá, jestli jde o dražbu otevřenou nebo zavřenou, volnou nebo postupnou či zda je dovoleno se do dražby vracet po passu nebo ne. Tyto podrobnosti jsou uvedeny v samotných pravidlech hry. | ||
== | ==Přehled herních mechanizmů== | ||
* [[Akční body]] | * [[Akční body]] | ||
Řádek 21: | Řádek 21: | ||
* [[Hoď-jeď]] | * [[Hoď-jeď]] | ||
* [[Hra na hrdiny]] | * [[Hra na hrdiny]] | ||
* [[Kámen | * [[Kámen, nůžky, papír]] | ||
* [[Karty osudu]] | * [[Karty osudu]] | ||
* [[Lízání/Losování]] | * [[Lízání/Losování]] | ||
Řádek 31: | Řádek 31: | ||
* [[Sestavování struktur]] | * [[Sestavování struktur]] | ||
* [[Shromažďování]] | * [[Shromažďování]] | ||
* [[ | * [[Simultánní volba akcí]] | ||
* [[Skryté kameny]] | * [[Skryté kameny]] | ||
* [[Smlouvání]] | * [[Smlouvání]] | ||
Řádek 38: | Řádek 38: | ||
* [[Umisťování kamenů]] | * [[Umisťování kamenů]] | ||
* [[Variabilní plán]] | * [[Variabilní plán]] | ||
* [[ | * [[Vybírání z nabídky]], výlohy, displaye. | ||
* [[Zapamatovávání si]] | * [[Zapamatovávání si]] | ||
=== | === Mechanizmy konce hry === | ||
Tyto herní mechanizmy se uplatní v rozhodování o tom kdy hra skončí nebo kdo je vítězem hry | Tyto herní mechanizmy se uplatní v rozhodování o tom, kdy hra skončí nebo kdo je vítězem hry | ||
* [[Vítězné body]] | * [[Vítězné body]] | ||
Řádek 59: | Řádek 59: | ||
== Důsledky herních mechanizmů == | == Důsledky herních mechanizmů == | ||
Použití určitého herního mechanizmu má přímé důsledky na hru samotnou a spoluvytváří přímo její jednotlivé aspekty. Například zařazení některého herního mechanizmu s náhodou zvyšuje náhodnost celé hry, použití [[obchodování]] zvyšuje interaktivitu mezi hráči. Samozřejmě velmi záleží na tom jakým způsobem jsou herní mechanizmy pospojovány, který je dominantní a podobně. I přesto je ale zajímavé u jednotlivých herních mechanizmů sledovat jejich standardní přínos pro hru při jeho zařazení. | Použití určitého herního mechanizmu má přímé důsledky na hru samotnou a spoluvytváří přímo její jednotlivé aspekty. Například zařazení některého herního mechanizmu s náhodou zvyšuje náhodnost celé hry, použití [[obchodování]] zvyšuje interaktivitu mezi hráči. Samozřejmě velmi záleží na tom, jakým způsobem jsou herní mechanizmy pospojovány, který je dominantní a podobně. I přesto je ale zajímavé u jednotlivých herních mechanizmů sledovat jejich standardní přínos pro hru při jeho zařazení. | ||
==odkazy== | ==odkazy== | ||
* V praxi jsou herní | * V praxi jsou herní mechanizmy používány k deskripci her například na [http://boardgamegeek.com]. | ||
[[Kategorie:Kategorizace her]] |
Aktuální verze z 8. 4. 2008, 09:34
Herní mechanizmus je ucelená část hry či pravidel, která tvoří jeden aspekt hry. Hra se obvykle skládá z mnoha herních mechanizmů a tentýž mechanizmus se může objevovat v mnoha různých hrách.
Soubor herních mechanizmů, ze kterých je hra složena, je jeden z běžných způsobů deskripce hry.
Například: herní mechanizmus hoď-jeď je velmi běžný a objevuje se v mnoha hrách. Znamená prostě, že hráč hodí nějakým házedlem (obvykle kostkou nebo více kostkami) a nějaký herní objekt je přesunut způsobem závislým na výsledku hodu. Mechanizmus sám o sobě neříká, čím se hází a jak přesně závisí pohyb na výsledku hodu. To už je určeno pravidly té které hry.
Podobná věc jako herní mechnizmus je herní koncept.
Kdy mluvíme o herní mechanizmech
Když chtějí hráči stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho, aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů, jak popsat, o čem ta hra vlastně je (jeden ze způsobů deskripce). Když o nějaké hře řeknu, že je to dražební hra, zkušený hráč si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit, zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu, kterou se za to vyplatí zaplatit, a potom ještě o to, jak přelstít ostatní hráče v dražbě. Pro jiného hráče to zase znamená, že pokud nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru si zřejmě příliš neoblíbí. Znovu zdůrazňuji, že mechanizmus "dražba" neobsahuje informaci, jak přesně dražba probíhá, jestli jde o dražbu otevřenou nebo zavřenou, volnou nebo postupnou či zda je dovoleno se do dražby vracet po passu nebo ne. Tyto podrobnosti jsou uvedeny v samotných pravidlech hry.
Přehled herních mechanizmů
- Akční body
- Burza
- Braní štychů
- Cenová spekulace
- Doručování
- Dražba
- Hlasování
- Hoď-jeď
- Hra na hrdiny
- Kámen, nůžky, papír
- Karty osudu
- Lízání/Losování
- Nasazování jednotek
- Obchodování
- Obkličování území
- Proměnlivé schopnosti hráčů
- Sázky
- Sestavování struktur
- Shromažďování
- Simultánní volba akcí
- Skryté kameny
- Smlouvání
- Spolupráce/Partnerství
- Stopa či nápověda
- Umisťování kamenů
- Variabilní plán
- Vybírání z nabídky, výlohy, displaye.
- Zapamatovávání si
Mechanizmy konce hry
Tyto herní mechanizmy se uplatní v rozhodování o tom, kdy hra skončí nebo kdo je vítězem hry
další nejasné
Další návrhy, které nejsou zatím jasné
- Dobývání území - typicky ve štábních hrách.
- Hexový plán
- Kreslení tratí
- Seskupování/Párování
Důsledky herních mechanizmů
Použití určitého herního mechanizmu má přímé důsledky na hru samotnou a spoluvytváří přímo její jednotlivé aspekty. Například zařazení některého herního mechanizmu s náhodou zvyšuje náhodnost celé hry, použití obchodování zvyšuje interaktivitu mezi hráči. Samozřejmě velmi záleží na tom, jakým způsobem jsou herní mechanizmy pospojovány, který je dominantní a podobně. I přesto je ale zajímavé u jednotlivých herních mechanizmů sledovat jejich standardní přínos pro hru při jeho zařazení.
odkazy
- V praxi jsou herní mechanizmy používány k deskripci her například na [1].