Nautilus: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
m (→Obsah) |
m (Kód.) |
||
(Není zobrazeno 26 mezilehlých verzí od 5 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = nau | |||
| název = Nautilus | |||
| foto = | |||
| hráčů = 2-4 | |||
| věk = 10 | |||
| délka = 120 minut | |||
| autor = Brigitte Ditt | |||
| autor2 = Wolfgang Ditt | |||
| rok = 2002 | |||
| vydavatel = Kosmos | |||
| ocenění = [[International Gamers Awards 2003]] - nominace | |||
| obchod = | |||
}} | |||
Hráči staví výzkumnou stanici na dně moře a snaží se najít Atlantidu, objevit potopené poklady a získat suroviny. | |||
= Pravidla = | |||
== Herní materiál == | |||
*hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy | *hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy | ||
*karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech | *karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech | ||
Řádek 17: | Řádek 25: | ||
*peníze - (bankovky 1 a 5 nemo) | *peníze - (bankovky 1 a 5 nemo) | ||
*4 desky hráčů - obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítězných bodů za zde umístěné nálezy | *4 desky hráčů - obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítězných bodů za zde umístěné nálezy | ||
deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů | *deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů | ||
*20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 - v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu | *20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 - v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu | ||
*5 koleček bodů modulů s číslem 3 - v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu | *5 koleček bodů modulů s číslem 3 - v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu | ||
Řádek 26: | Řádek 34: | ||
*4 karty se 2 mořskými potvorami | *4 karty se 2 mořskými potvorami | ||
==Počáteční postavení== | |||
== Počáteční postavení == | |||
*kolečka nálezů se náhodně zakrytě rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky | *kolečka nálezů se náhodně zakrytě rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky | ||
*každý hráč dostane kartu se 2 potvorami | *každý hráč dostane kartu se 2 potvorami | ||
Řádek 36: | Řádek 46: | ||
*základní modul se položí doprostřed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam) | *základní modul se položí doprostřed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam) | ||
==Konec hry== | |||
== Konec hry == | |||
*Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola. | *Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola. | ||
*Vyberou-li se všechny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola. | *Vyberou-li se všechny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola. | ||
*Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola. | *Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola. | ||
==Průběh hry== | == Vyhodnocení == | ||
*kolo se skládá ze 3 fází | |||
*nejprve se vyhodnotí poklady, hráč, který má nejvíc odkrytých pokladů, si vezme kolečko bodů pokladů s nejvyšším číslem, druhý hráč s druhým nejvyšším číslem, …., až poslední s nejmenším číslem, když konkrétní vybraná čísla závisí na počtu hráčů (ve 2: čísla 2,4; ve 3: čísla 1,3,5; ve 4: čísla 1,2,4,5), při rovnosti rozhoduje, kdo odkryl poklad s vyšším číslem. | |||
*před počítáním bodů každý hráč může zaplatit 1 peníz za každý svůj nález, který má zobrazen na kartě s 2 mořskými potvorami, a v takovém případě si za každý takový nález počítá o bod víc | |||
*vítězné body = součet bodů za nálezy se vynásobí součtem bodů za moduly a k tomuto součinu se připočtou zbylé peníze, při rovnosti bodů není pomocné kriterium stanoveno | |||
== Průběh hry == | |||
*kolo se skládá ze 3 fází | |||
*hráči v pořadí od počátečního hráče nejprve všichni odehrají 1.fázi, pak 2.fázi, a pak 3.fázi | |||
*počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček | *počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček | ||
==1.fáze | |||
== 1. fáze == | |||
skládá se ze 2 kroků | skládá se ze 2 kroků | ||
Řádek 56: | Řádek 75: | ||
*2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč během stavby modulů nepostaví, musí zahodit | *2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč během stavby modulů nepostaví, musí zahodit | ||
=== | |||
=== Stavba modulů === | |||
* hráč může postavit max. 4 moduly, | * hráč může postavit max. 4 moduly, | ||
* každý modul se staví do čtverce polí 3x3 | * každý modul se staví do čtverce polí 3x3 | ||
Řádek 63: | Řádek 84: | ||
* modul nesmí překrývat nějakou ponorku | * modul nesmí překrývat nějakou ponorku | ||
* modul smí překrýt nález, v takovém případě se překrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případě pokladu položí na desku pokladů na příslušné číslo) | * modul smí překrýt nález, v takovém případě se překrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případě pokladu položí na desku pokladů na příslušné číslo) | ||
* | * modul, který není prvním postaveným modulem v rámci jedné stavby, se musí postavit tak, aby byl vytvořen průchod mezi ním a předchozím postaveným modulem (tj. výstupy k sobě)" | ||
za stavbu hráč platí, cena (za všechny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavěného nebo částečně zastavěného pole, platí se od 1 peníze za nejmělčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast | * za stavbu hráč platí, cena (za všechny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavěného nebo částečně zastavěného pole, platí se od 1 peníze za nejmělčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast | ||
* každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou | * každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou | ||
(stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění) | *(stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění) | ||
== 2. fáze == | |||
* hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky | * hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky | ||
* pokud výzkumník ukončí pohyb ve | * pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován | ||
* zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat | * zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat | ||
=== | |||
=== Aktivace modulu === | |||
*pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1 | *pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1 | ||
pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1, | *pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1, | ||
pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvě na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v příslušné barvě kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), příslušné kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat) | *pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvě na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v příslušné barvě kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), příslušné kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat) | ||
*ke každé barvě modulu je přiřazena jedna schopnost, při posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň příslušnou schopnost vylepšuje, vylepšená schopnost funguje okamžitě | *ke každé barvě modulu je přiřazena jedna schopnost, při posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň příslušnou schopnost vylepšuje, vylepšená schopnost funguje okamžitě | ||
*pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz | *pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz | ||
=== | |||
=== Schopnosti === | |||
* zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi | * zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi | ||
* šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi | * šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi | ||
* hnědá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi | * hnědá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi | ||
* modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání mořské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno | * modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání mořské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno v různých hloubkách) | ||
* černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly | * černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly | ||
== 3. fáze == | |||
skládá se ze 2 kroků | skládá se ze 2 kroků | ||
* | *1) nasazení vlastní ponorky | ||
**hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezaměstnaného výzkumníka, a který má volné pole moře vedle modrého výstupu | **hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezaměstnaného výzkumníka, a který má volné pole moře vedle modrého výstupu | ||
**v takovém případě nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezaměstnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobě (posádka ponorky) | **v takovém případě nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezaměstnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobě (posádka ponorky) | ||
**hráč může nasadit žádnou i více ponorek | **hráč může nasadit žádnou i více ponorek | ||
* | *2) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami | ||
=== Pohyb ponorky === | |||
*před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky, | *před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky, | ||
**za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně | **za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně | ||
*pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovně šedé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálně | *pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovně šedé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálně | ||
*postavené moduly je možné ponorkou podplout, stejně tak jiné ponorky | |||
*ukončit pohyb může ponorka pouze na volném poli moře nebo volném poli s nálezem | |||
*na pole nejhlubší oblasti smí ponorka vstoupit až poté, co je splněna jedna ze 3 podmínek: | |||
** hráč se ve všech schopnostech dostal aspoň na úroveň 1 (2.sloupec) | |||
** jiný hráč již jednou do této oblasti ponorkou vplul | |||
** hráč již v nejhlubší oblasti tuto ponorku nasadil | |||
*pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu | *pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu | ||
*v případě nálezu mořské potvory, zlata nebo pokladu, musí hráč navíc zaplatit 1 peníz, v největší hloubce pak 2 peníze | |||
*pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost peněz, pouze nález odkryje a zahodí (v případě pokladu umístí na desku pokladů) | *pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost peněz, pouze nález odkryje a zahodí (v případě pokladu umístí na desku pokladů) | ||
*na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobě, pokud jsou splněny podmínky: | *na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobě, pokud jsou splněny podmínky: | ||
**ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nějakého modrého výstupu z modulu | **ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nějakého modrého výstupu z modulu | ||
**v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník | **v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník | ||
**hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky) | **hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky) | ||
=== Nálezy === | |||
*poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby | *poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby | ||
*mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost | *mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost | ||
*číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole | *číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole | ||
*truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti | *truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti | ||
= Odkazy = | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=nau hrejsi.cz] |
Aktuální verze z 12. 4. 2008, 14:05
Počet hráčů | 2-4 | |||
Doporučený věk | 10 | |||
Délka hry | 120 minut | |||
Autor | Brigitte Ditt Wolfgang Ditt | |||
Vydání |
| |||
Ocenění | International Gamers Awards 2003 - nominace |
Hráči staví výzkumnou stanici na dně moře a snaží se najít Atlantidu, objevit potopené poklady a získat suroviny.
Pravidla
Herní materiál
- hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy
- karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech
- 60 koleček nálezů - mají odlišnou rubovou barvu podle hloubky, do které se umísťují, čím jasnější barva, tím mělčeji
- peníze - (bankovky 1 a 5 nemo)
- 4 desky hráčů - obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítězných bodů za zde umístěné nálezy
- deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů
- 20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 - v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
- 5 koleček bodů modulů s číslem 3 - v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
- 60 figurek výzkumníků a 12 figurek ponorek - v barvách jednotlivých hráčů
- 80 značek - v barvách jednotlivých hráčů
- 1 značka - počátečního hráče
- 5 koleček bodů pokladů - s čísly 1-5 určující počet dosažených vítězných bodů za nalezené poklady
- 4 karty se 2 mořskými potvorami
Počáteční postavení
- kolečka nálezů se náhodně zakrytě rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky
- každý hráč dostane kartu se 2 potvorami
- každý hráč dostane podle počtu hráčů ve 2: 55 peněz, ve 3: 50 peněz, ve 4: 45 peněz
- každý hráč si vezme jednu desku
- každý hráč si vezme jednu sadu koleček 0/1, ty si položí na svoji desku do prvního sloupce tabulky modulů (což označuje, že má 0 aktivovaných modulů) , číslem 0 nahoru (což označuje, že za to nemá žádné body)
- každý hráč si vezme jednu sadu figurek a značek
- určí se hráč, který začíná v prvním kole (vezme si značku počátečního hráče)
- základní modul se položí doprostřed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam)
Konec hry
- Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola.
- Vyberou-li se všechny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola.
- Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola.
Vyhodnocení
- nejprve se vyhodnotí poklady, hráč, který má nejvíc odkrytých pokladů, si vezme kolečko bodů pokladů s nejvyšším číslem, druhý hráč s druhým nejvyšším číslem, …., až poslední s nejmenším číslem, když konkrétní vybraná čísla závisí na počtu hráčů (ve 2: čísla 2,4; ve 3: čísla 1,3,5; ve 4: čísla 1,2,4,5), při rovnosti rozhoduje, kdo odkryl poklad s vyšším číslem.
- před počítáním bodů každý hráč může zaplatit 1 peníz za každý svůj nález, který má zobrazen na kartě s 2 mořskými potvorami, a v takovém případě si za každý takový nález počítá o bod víc
- vítězné body = součet bodů za nálezy se vynásobí součtem bodů za moduly a k tomuto součinu se připočtou zbylé peníze, při rovnosti bodů není pomocné kriterium stanoveno
Průběh hry
- kolo se skládá ze 3 fází
- hráči v pořadí od počátečního hráče nejprve všichni odehrají 1.fázi, pak 2.fázi, a pak 3.fázi
- počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček
1. fáze
skládá se ze 2 kroků
- 1) koupě 1 modulu - nepoviná akce, pokud hráč kupuje obytný modul, umístí do něj rovnou v závislosti na počtu hráčů: ve 4 hráčích 1-4 výzkumníky nebo ve 2 a 3 hráčích 1-3 vyzkumníky, a podle jejich počtu zaplatí 1-4 peníze, pokud kupuje výzkumný model, zaplatí 1 peníz
- 2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč během stavby modulů nepostaví, musí zahodit
Stavba modulů
- hráč může postavit max. 4 moduly,
- každý modul se staví do čtverce polí 3x3
- každý nově postavený modul se musí dotýkat aspoň jednoho již dříve postaveného modulu, a to buď ortogonální, nebo diagonální stranou, a navíc tak, že na místě dotyku mají oba dotýkající se moduly východ (tzn. jinými slovy do přistavovaného modulu musí existovat aspoň jeden průchod ze základního modulu)
- modul nesmí překrývat jiný modul
- modul nesmí překrývat nějakou ponorku
- modul smí překrýt nález, v takovém případě se překrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případě pokladu položí na desku pokladů na příslušné číslo)
- modul, který není prvním postaveným modulem v rámci jedné stavby, se musí postavit tak, aby byl vytvořen průchod mezi ním a předchozím postaveným modulem (tj. výstupy k sobě)"
- za stavbu hráč platí, cena (za všechny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavěného nebo částečně zastavěného pole, platí se od 1 peníze za nejmělčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast
- každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou
- (stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění)
2. fáze
- hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky
- pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
- zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat
Aktivace modulu
- pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1
- pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1,
- pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvě na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v příslušné barvě kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), příslušné kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat)
- ke každé barvě modulu je přiřazena jedna schopnost, při posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň příslušnou schopnost vylepšuje, vylepšená schopnost funguje okamžitě
- pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz
Schopnosti
- zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
- šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
- hnědá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi
- modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání mořské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno v různých hloubkách)
- černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly
3. fáze
skládá se ze 2 kroků
- 1) nasazení vlastní ponorky
- hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezaměstnaného výzkumníka, a který má volné pole moře vedle modrého výstupu
- v takovém případě nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezaměstnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobě (posádka ponorky)
- hráč může nasadit žádnou i více ponorek
- 2) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami
Pohyb ponorky
- před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,
- za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně
- pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovně šedé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálně
- postavené moduly je možné ponorkou podplout, stejně tak jiné ponorky
- ukončit pohyb může ponorka pouze na volném poli moře nebo volném poli s nálezem
- na pole nejhlubší oblasti smí ponorka vstoupit až poté, co je splněna jedna ze 3 podmínek:
- hráč se ve všech schopnostech dostal aspoň na úroveň 1 (2.sloupec)
- jiný hráč již jednou do této oblasti ponorkou vplul
- hráč již v nejhlubší oblasti tuto ponorku nasadil
- pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu
- v případě nálezu mořské potvory, zlata nebo pokladu, musí hráč navíc zaplatit 1 peníz, v největší hloubce pak 2 peníze
- pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost peněz, pouze nález odkryje a zahodí (v případě pokladu umístí na desku pokladů)
- na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobě, pokud jsou splněny podmínky:
- ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nějakého modrého výstupu z modulu
- v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník
- hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)
Nálezy
- poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
- mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost
- číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
- truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz