Quarto!: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = qar | |||
| název = Quarto! | |||
| foto = qar.jpg | |||
| hráčů = 2 | |||
| věk = 10 | |||
| délka = 15 až 30 minut | |||
| autor = Blaise Muller | |||
| rok = 1991 | |||
| vydavatel = Gigamic | |||
| ocenění = [[MENSA Best Mind Game 1993]] | |||
| obchod = qar | |||
}} | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]] | [[Kategorie:Abstraktní hry]] | ||
= Pravidla = | |||
== Ke hře je potřeba == | == Ke hře je potřeba == | ||
* hrací deska se 16 kruhy. | * hrací deska se 16 kruhy. | ||
* 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik: | * 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik: | ||
Řádek 15: | Řádek 25: | ||
** vysoký či nízký | ** vysoký či nízký | ||
** s důlkem či bez důlku | ** s důlkem či bez důlku | ||
== Základní postavení == | == Základní postavení == | ||
* Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům. | * Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům. | ||
== Cíl hry == | == Cíl hry == | ||
* Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné). | * Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné). | ||
* Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně. | * Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně. | ||
== Průběh hry == | == Průběh hry == | ||
* Hráči si vylosují, kdo bude začínat. | * Hráči si vylosují, kdo bude začínat. | ||
* Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři. | * Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři. | ||
Řádek 28: | Řádek 43: | ||
* Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři. | * Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři. | ||
* Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále. | * Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále. | ||
== Vítězství ve hře == | == Vítězství ve hře == | ||
* Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů. | * Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů. | ||
* Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední. | * Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední. | ||
* Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry. | * Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry. | ||
* Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál. | * Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál. | ||
== | |||
== Konec hry == | |||
* Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!". | * Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!". | ||
* Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!" | * Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!" | ||
== Varianty hry == | == Varianty hry == | ||
=== Varianta pro začátečníky nebo pro děti === | === Varianta pro začátečníky nebo pro děti === | ||
* Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku. | * Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku. | ||
=== Varianta pro vyspělé hráče === | === Varianta pro vyspělé hráče === | ||
* Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!". | * Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!". | ||
= Odkazy = | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=qar Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=qar Obchod], [http://www.knihy-hry.sk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=44&category_id=13&option=com_virtuemart&Itemid=64 www.knihy-hry.sk] |
Aktuální verze z 24. 2. 2009, 21:29
| ||||
Počet hráčů | 2 | |||
Doporučený věk | 10 | |||
Délka hry | 15 až 30 minut | |||
Autor | Blaise Muller | |||
Vydání |
| |||
Ocenění | MENSA Best Mind Game 1993 |
Pravidla
Ke hře je potřeba
- hrací deska se 16 kruhy.
- 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik:
- světlý či tmavý
- okrouhlý či hranatý
- vysoký či nízký
- s důlkem či bez důlku
Základní postavení
- Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům.
Cíl hry
- Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné).
- Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně.
Průběh hry
- Hráči si vylosují, kdo bude začínat.
- Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři.
- Protivník umístí předaný kámen na kterékoliv pole hrací desky. Potom musí vybrat jeden z 15 zbývajících kamenů a podat jej svému soupeři.
- Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři.
- Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále.
Vítězství ve hře
- Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů.
- Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední.
- Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry.
- Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál.
Konec hry
- Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!".
- Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!"
Varianty hry
Varianta pro začátečníky nebo pro děti
- Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku.
Varianta pro vyspělé hráče
- Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!".
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod, www.knihy-hry.sk