Quarto!: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Počet hráčů|2}}
{{Infobox hra
{{Doporučený věk|10}}
| kód      = qar
{{Délka hry|15 až 30 minut}}
| název    = Quarto!
{{Vydavatel|Gigamic}}
| foto      = qar.jpg
{{Rok vydání|1991}}
| hráčů     = 2
{{Autor|Blaise Muller}}
| věk       = 10
{{Ocenění|[[MENSA Best Mind Game 1993]]}}
| délka    = 15 až 30 minut
| autor    = Blaise Muller
| rok      = 1991
| vydavatel = Gigamic
| ocenění  = [[MENSA Best Mind Game 1993]]
| obchod    = qar
}}
[[Kategorie:Abstraktní hry]]
[[Kategorie:Abstraktní hry]]
= Pravidla =


== Ke hře je potřeba ==
== Ke hře je potřeba ==
* hrací deska se 16 kruhy.
* hrací deska se 16 kruhy.
* 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik:
* 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik:
Řádek 15: Řádek 25:
** vysoký či nízký
** vysoký či nízký
** s důlkem či bez důlku
** s důlkem či bez důlku
== Základní postavení ==
== Základní postavení ==
* Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům.
* Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům.
== Cíl hry ==
== Cíl hry ==
* Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné).
* Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné).
* Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně.
* Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně.
== Průběh hry ==
== Průběh hry ==
* Hráči si vylosují, kdo bude začínat.
* Hráči si vylosují, kdo bude začínat.
* Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři.
* Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři.
Řádek 26: Řádek 43:
* Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři.
* Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři.
* Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále.
* Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále.
== Vítězství ve hře ==
== Vítězství ve hře ==
* Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů.
* Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů.
* Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední.
* Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední.
* Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry.
* Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry.
* Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál.
* Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál.
== Konec hry ==
 
== Konec hry ==
 
* Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!".
* Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!".
* Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!"
* Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!"
== Varianty hry ==
== Varianty hry ==
=== Varianta pro začátečníky nebo pro děti ===
=== Varianta pro začátečníky nebo pro děti ===
* Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku.
* Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku.
=== Varianta pro vyspělé hráče ===
=== Varianta pro vyspělé hráče ===
* Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!".
* Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!".
= Odkazy =
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=qar Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=qar Obchod], [http://www.knihy-hry.sk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=44&category_id=13&option=com_virtuemart&Itemid=64 www.knihy-hry.sk]

Aktuální verze z 24. 2. 2009, 21:29

Qar.jpg
Počet hráčů 2
Doporučený věk 10
Délka hry 15 až 30 minut
Autor Blaise Muller
Vydání
1991 Gigamic Quarto!
Ocenění MENSA Best Mind Game 1993


Pravidla

Ke hře je potřeba

  • hrací deska se 16 kruhy.
  • 16 různých hracích kamenů. Jde o všechny kombinace následujících čtyř charakteristik:
    • světlý či tmavý
    • okrouhlý či hranatý
    • vysoký či nízký
    • s důlkem či bez důlku

Základní postavení

  • Na začátku hry je hrací deska prázdná a hrací kameny jsou rozestaveny kolem. V této hře nemá každý hráč své kameny. Všechny kameny jsou k dispozici oběma hráčům.

Cíl hry

  • Sestavit na hrací desce řadu čtyř kamenů majících alespoň jednu společnou charakteristiku. Tedy např. čtyři velké kameny (ostatní atributy mohou mít rozdílné).
  • Řada může být postavena svisle, vodorovně i úhlopříčně.


Průběh hry

  • Hráči si vylosují, kdo bude začínat.
  • Zahajující hráč vybere jeden ze 16 hracích kamenů a předá jej soupeři.
  • Protivník umístí předaný kámen na kterékoliv pole hrací desky. Potom musí vybrat jeden z 15 zbývajících kamenů a podat jej svému soupeři.
  • Nyní přijde řada opět na prvního hráče, který umístí kámen na některé volné pole a vybere jeden ze zbývajících kamenů a podá jej soupeři.
  • Takto se hráči střídají a hra pokračuje dále.

Vítězství ve hře

  • Hráč zvolá "Quarto!" a vítězí ve hře, jakmile umístí podaný kámen a vytvoří řadu čtyř kamenů s alespoň jednou shodnou charakteristikou: buď světlých či tmavých kamenů, okrouhlých či hranatých kamenů, vysokých či malých kamenů nebo plných či dutých hracích kamenů.
  • Není nutné, aby předcházející tři kameny umístil tentýž hráč, který umístil kámen poslední.
  • Pokud si hráč nevšimne vítězného uspořádání hracích kamenů a podá kámen soupeři, protivník smí v tomto okamžiku zvolat "Quarto!" a označit vyhrávající řadu kamenů. Tím se stává on vítězem hry.
  • Pokud si v průběhu daného tahu ani jeden z hráčů nevšimne řady kamenů se společnou charakteristikou, pozbývá tato řada herního významu a hra pokračuje dál.

Konec hry

  • Hra končí vítězstvím hráče, který ve svém tahu zvolá a ukáže "Quarto!".
  • Hra končí remízou, pokud byly všechny kameny umístěny, aniž by bylo vyhlášeno "Quarto!"

Varianty hry

Varianta pro začátečníky nebo pro děti

  • Než se s hrou důkladně seznámíte, je možné brát jako podmínku vítězství dosažení pouze jedné, dvou či tří charakteristik hracích kamenů. Např.: Vytvořte na hrací desce řadu čtyř kamenů téže barvy - t.j. uvažujeme pouze jednu charakteristiku.

Varianta pro vyspělé hráče

  • Cílem hry je vytvořit řadu či čtverec čtyř kamenů majících společnou alespoň jednu charakteristiku. Zahrnutím čtverců vznikne dalších 9 možností, kde je možné docílit "Quarto!".

Odkazy