|
|
(Není zobrazeno 80 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) |
Řádek 1: |
Řádek 1: |
| | Vezměte si kalíšek a '''6 kostek''' (5 v 6 hráčích ). Nevyužité a prohrané kostky jsou umísťovány do středu plánu. |
|
| |
|
| | Kdo nemá kostku vypadl. Poslední zbylý vyhrál. Hra se odehrává v kolech. |
|
| |
|
| ==Příprava hry== | | ==Průběh kola == |
| '''Každý hráč''' si vezme kalíšek a '''6 kostek''' (v 6 hráčích jen 5 kostek). Vylosujeme začínajícího hráče.
| |
|
| |
|
| Plán rozložíme doprostřed stolu a nevyužité kostky umístíme na políčka ve středu plánu, aby byl neustálý přehled o tom kolik kostek zbývá. Tyto kostky nejsou ve hře.
| | Hráči protřepou kalíšky s kostkami, překlopí je na stůl, poodklopí rukama, kryjíce kostky před ostatními, a nahlédnou pod ně. Kostky na sobě? Položte je vedle sebe. |
|
| |
|
| ==Průběh hry a jednoho kola ==
| | Hráč sázecí kostku musí: '''buď''' posunout na stupnici minimálně o jedno pole (na začátku: kostka na 0. políčku. Na pole s * lze položit jen * a naopak), přičemž může nastavit na kostce jakýkoli symbol, '''nebo''' může sázecí kostku nechat na stejném sázecím poli, ale v tom případě musí zvětšit číslo na ní, '''či''' sázku přijmout. Sází se o to, že když se odkryjí všechny kostky ve hře, bude symbol na sázecí kostce nebo * nahoře minimálně tolikrát, kolik udává číslo na poli na kterém kostka leží. Poražený odevzdá tolik kostek o kolik se zmýlil. Pokud počet odhadl přesně dostane od poraženého jednu kostku. Pokud má plný počet, dá jí do banku. |
| '''Během hry hráči přicházejí o své kostky. Kdo žádnou nemá, vypadl. Poslední zbylý vyhrál.''' | |
|
| |
|
| Hra se odehrává v kolech, na začátku kola hodí všichni '''najednou''' kostkami, pak proběhne sázka a kdo ji prohraje přijde o několik kostek. Tím kolo končí.
| | ==Varianty== |
| | # Při přesném odhadnutí počtu symbolů všechni hráči s výjimkou nabízejícího odevzdají jednu kostku. '''Rozšíření''': Uvedené pravidlo neplatí pro hráčovu poslední kostku, pokud sám sázku nepřijímá. |
| | # Okamžitě poté co jste učinili svoji nabídku sázky odkryjete jednu nebo více svých kostek, takže máte právo zbylé kostky skrytě přehodit. Nelze ukázat všechny kostky. |
|
| |
|
| V jednom kole proběhnou tedy postupně tyto fáze: hození kostek, nabízení sázek, přijetí sázky. Další kolo začíná vítěz předchozího kola.
| | [[Kategorie:Alternativní pravidla]] |
| | |
| === Hození kostek ===
| |
| Hráči protřepou své kalíšky s kostkami a překlopí je na stůl, tak aby kostky zůstaly skryty pod nimi. Pak se každý podívá co mu padlo a to tak, aby to ti druzí neviděli.
| |
| | |
| Postřehy
| |
| * Doporučujeme oběma rukama poodklopit kalíšek směrem k sobě a jen pod něj nahlédnout. Rukama tak kryjeme kostky před pohledy ostatních.
| |
| * Pokud jsou nějaké kostky na sobě, je nejlepší přehodit všechny kostky. Někdo taky kostku jen sundá z té druhé. Hrajete-li kompetitivně je dobré se na tomto dohodnout předem.
| |
| | |
| === Nabízení sázek ===
| |
| '''Hráči postupně po směru hodinových ručiček nabízejí vyšší a vyšší sázku''' pomocí sázecí kostky tak dlouho ji někdo nepřijme. Začínající hráč, může navrhnout sázku jakoukoli.
| |
| | |
| Jsou dva druhy sázek. Sázka na číslo a sázka na hvězdičku. Proberme nejdříve sázku na číslo. Hvězdiček si zatím nevšímejme.
| |
| | |
| ==== Sázka na číslo ====
| |
| Sázka se nabízí tím, že sázecí kostku položíme na nějaké pole sázecí stupnice bez hvězdičky. Strana kterou sázecí kostku dáme nahoru určuje '''o které číslo''' v sázce půjde a pole na sázecí stupnici určuje '''o kolik''' těchto čísel půjde. Hráč tím říká, že se je ochoten se vsadit o to, že když se odkryjí všechny kostky ve hře (tedy jeho kostky i kostky všech ostatních) bude '''číslo o které se vsází nahoře minimálně tolikrát kolik nastavil na stupnici'''.
| |
| | |
| '''Příklad:''' ''Hráč položil sázecí kostku na sázecí políčko s číslem 11 otočenou navrch číslem 3. Říká tím, že je ochoten si vsadit na to, že celkově na stole minimálně 11 hracích kostek ukazuje číslo 3 (nebo hvězdičku, ale to viz dále)''.
| |
| | |
| Hvězdička má specální funkci. Může zastoupit jakékoli číslo. Správně řečeno se tedy hráč sází o to, že na stole je minimálně tolik a tolik '''čísel nebo hvězdiček'''.
| |
| | |
| Další speciální funkcí hvězdičky jsou sázky na hvězdičku.
| |
| | |
| ==== Sázka na hvězdičku ====
| |
| Sázka je podobná sázce na číslo a nabízí se tím, že sázecí kostku položíme hvězdičkou nahoru na pole sázecí stupnice s hvězdičkou. Hráč tím říká, že se je ochoten se vsadit, že když se odkryjí všechny kostky ve hře bude na kostkách '''minimálně tolik hvězdiček kolik nastavil na stupnici'''.
| |
| | |
| Poznámky
| |
| * Na sázecích pole s hvězdičkou nelze položit sázecí kostku číslem nahoru.
| |
| * Na sázecích pole bez hvězdičky nelze položit sázecí kostku hvězdičkou nahoru.
| |
| | |
| ==== Povinnost zvyšovat nabídku sázky ====
| |
| Hráč které je na řadě musí navrhnout vyšší sázku, nebo sázku uzavřít. Pořadí sázek je určeno sázecí stupnicí. Sázecí políčka postupně ve směru hodinových ručiček představují vyšší a vyšší sázky. Sázky na jednom sázecím poli lišící se jen nastaveným číslem jdou po sobě podle velikosti nastaveného čísla.
| |
| | |
| Hráč tedy svou kostku musí buď posunout po sázecí stupnici minimálně o jedno pole, přičemž může nastavit na kostce jakýkoli symbol podle výše uvedených pravidel, nebo může sázecí kostku nechat na stejném sázecím poli, ale v tom případě musí zvětšit na ní nastavené číslo.
| |
| | |
| === Přijetí sázky ===
| |
| Když je hráč na tahu v nabízení sázek, může kromě zvýšení nabídky i sázku přijmout. Říká tím, že '''přijímá sázku kterou nabídl předchozí hráč''' - vsadí si tedy proti němu například slovy "nevěřím".
| |
| | |
| Nyní je potřeba zjistit kdo ze dvou sázejících se hráčů má pravdu. Všichni odkryjí své kostky a zjistí se kolik je na stole symbolů o které šlo (čísel a hvězdiček, nebo jenom hvězdiček).
| |
| | |
| Zjistí se nejen to kdo sázku prohrál, ale i o kolik se ten druhý zmýlil. '''Poražený odevzdá tolik kostek o kolik se zmýlil'''.
| |
| | |
| Jinými slovy, mohou nastat dva případy:
| |
| | |
| * Pokud správných symbolů na kostkách je minimálně tolik kolik tvrdil hráč nabízející sázku prohrál ten kdo ji přijal a odevzdá tolik kostek o kolik je správných symbolů na stole více, než na kolik zněla sázka.
| |
| * Pokud správných symbolů na kostkách je méně než kolik tvrdil hráč nabízející sázku, tak prohrál on sám. A odevzdá tolik kostek o kolik je správných symbolů na stole méně.
| |
| | |
| Všechny odevzdané kostky dávejte doprostřed hracího plánu na k tomu určená pole. Je tak neustále přehled o tom, kolik kostek ještě zbývá ve hře.
| |
| | |
| ==== Přesné uhodnutí počtu ====
| |
| Může se stát, že symbolů na stole je přesně tolik na kolik zněla sázka. Nabízející tady vyhrál a za to dostane od toho kdo sázku přijmul jednu kostku. V případě že by mu tím stoupl počet kostek na víc než kolik měl na začátku, dává se tato kostka ze hry.
| |
| | |
| Poznámka: Toto pravidlo zní v originále jinak. Viz [#varianty pravidel|varianty pravidel].
| |
| | |
| == Cíl hry ==
| |
| Když ve hře zbyde jediný hráč, vyhrál.
| |
| | |
| == Varianty ==
| |
| | |
| === 1. varianta - všichni odevzdávají při přesné trefě ===
| |
| Při přesném odhadnutí počtu symbolů je v plvodních pravidlech napsáno, že všechni hráči s výjimkou nabízejícího (toho kdo měl pravdu) odevzdají jednu kostku.
| |
| | |
| Komentář: Toto pravidlo má tu nevýhodu, že můžete přijít o kostku vinou cizího hráče, což je zvláště v koncovce hry poměrně zásadní. Hra je při aplikaci tohoto pravidla o torchu rychlejší, což může být i jak výhoda tak nevýhoda. Nové pravidlo zachováná duch tohoto pravidla tím, že hráč který nabízel sázku a měl pravdu získá ve srovnání o jedno kostku navíc.
| |
| | |
| V pravidlech od Endless Game (hra pod jménem Liar's Dice) se s touto nevýhodou původních pravidel vzrovnávají v jedné z variant jinak. Výše uvedené pravidlo neplatí pro poslední kostku. Tedy, poslední kostku nemůžete ztratit, pokud nejste jeden ze dvou sázejících se.
| |
| | |
| === 2. varianta - ukaž a přehoď ===
| |
| Okamžitě poté co jste učinili svoji nabídku sázky odkryjete jednu nebo více svých kostek. To vám dává právo zbylé kostky skrytě přehodit. Nelze ukázat všechny kostky.
| |
| | |
| Komentář: Toto pravidlo vám může v určitých situacích zachránit krk, ale za cenu odhalení informace soupeřům.
| |
| | |
| == Další ==
| |
| | |
| [[Stručná pravidla Bluffu]]
| |
Vezměte si kalíšek a 6 kostek (5 v 6 hráčích ). Nevyužité a prohrané kostky jsou umísťovány do středu plánu.
Kdo nemá kostku vypadl. Poslední zbylý vyhrál. Hra se odehrává v kolech.
Průběh kola
Hráči protřepou kalíšky s kostkami, překlopí je na stůl, poodklopí rukama, kryjíce kostky před ostatními, a nahlédnou pod ně. Kostky na sobě? Položte je vedle sebe.
Hráč sázecí kostku musí: buď posunout na stupnici minimálně o jedno pole (na začátku: kostka na 0. políčku. Na pole s * lze položit jen * a naopak), přičemž může nastavit na kostce jakýkoli symbol, nebo může sázecí kostku nechat na stejném sázecím poli, ale v tom případě musí zvětšit číslo na ní, či sázku přijmout. Sází se o to, že když se odkryjí všechny kostky ve hře, bude symbol na sázecí kostce nebo * nahoře minimálně tolikrát, kolik udává číslo na poli na kterém kostka leží. Poražený odevzdá tolik kostek o kolik se zmýlil. Pokud počet odhadl přesně dostane od poraženého jednu kostku. Pokud má plný počet, dá jí do banku.
Varianty
- Při přesném odhadnutí počtu symbolů všechni hráči s výjimkou nabízejícího odevzdají jednu kostku. Rozšíření: Uvedené pravidlo neplatí pro hráčovu poslední kostku, pokud sám sázku nepřijímá.
- Okamžitě poté co jste učinili svoji nabídku sázky odkryjete jednu nebo více svých kostek, takže máte právo zbylé kostky skrytě přehodit. Nelze ukázat všechny kostky.