Ovoce Zelenina: Porovnání verzí
m (Editace uživatele „88.101.58.240“ vrácena do předchozího stavu, jehož autorem je „Zeman“.) |
|||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 58: | Řádek 58: | ||
| O | | O | ||
| Z | | Z | ||
| O | |||
|- bgcolor=#FFCC99 | |- bgcolor=#FFCC99 | ||
| Jakub A. Těšínský | | Jakub A. Těšínský | ||
Řádek 68: | Řádek 69: | ||
| O | | O | ||
| Z | | Z | ||
| O | |||
|- bgcolor=#FFCC99 | |- bgcolor=#FFCC99 | ||
| Michal Šaňák | | Michal Šaňák | ||
Řádek 79: | Řádek 81: | ||
| Z | | Z | ||
| O | | O | ||
|- bgcolor=#FFCC99 | |||
| Káňaš Lahcim | |||
| Z | |||
| Z | |||
| Z | |||
| Z | |||
| N | |||
| O | |||
| Z | |||
| O | |||
| Z | |||
|- bgcolor=#FFCC99 | |- bgcolor=#FFCC99 | ||
| Martina | | Martina | ||
Řádek 99: | Řádek 112: | ||
| O | | O | ||
| Z | | Z | ||
|- bgcolor=#FFCC99 | |||
| Dan Zeman | |||
| Z | |||
| O | |||
| O | |||
| O | |||
| Z | |||
| Z | |||
| O | |||
| Z | |||
| O | |||
|} | |} | ||
Řádek 142: | Řádek 166: | ||
- nevím, jak je to s tykví. Mám dojem, že alespoň některé dýně jsou totéž co tykev. Ale to je prostě tím, že to nevím, řešení asi existuje: dejte mi tykev, a já něco pro hosty připravím. | - nevím, jak je to s tykví. Mám dojem, že alespoň některé dýně jsou totéž co tykev. Ale to je prostě tím, že to nevím, řešení asi existuje: dejte mi tykev, a já něco pro hosty připravím. | ||
=== "Školní" kritérium === | |||
Mnohokrát jsme o tom doma debatovali, protože jsme nemohli přijít na jednoznačné kritérium, jak to našim dítkám vysvětlit. Průšvih nastal, když se na to Zuzanky zeptali u přijímaček do ZŠ. Chtěli jsme vědět, jaké kritérium používá paní učitelka, a bylo poměrně jednoduché: pokud to roste na dřevině (i borůvky jsou na keři!) nebo pokud jsou to jahody, je to ovoce. Jinak je to zelenina. --[[Uživatel:Zeman|Dan]] 09:23, 8. 4. 2008 (CEST) | |||
== Odkazy == | == Odkazy == | ||
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/bot00/bot00134.htm - velice pěkné rozdělení | http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/bot00/bot00134.htm - velice pěkné rozdělení | ||
[[Kategorie:Články]] |
Aktuální verze z 25. 10. 2008, 10:43
Tato stránka si klade za cíl shrnovat poznatky na poli bádání Ovoce vs Zelenina. Pro nezasvěcené. Otázka zní:
Jaký je rozdíl mezi ovocem a zeleninou?
Tabulka názorů
Zde uvádíme tabulku názorů jednotlivých lidí na některé konkrétní případy.
Jméno člověka (nebo kritéria) | Meloun | Ananas | Jahody | Borůvky | Slunečnice | Brambory | Banán | Dýně | Citron |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Marcela | Z | O | O | N | N | Z | O | Z | |
Lenka | O | O | O | O | N | Z | O | Z | |
Michal Pospíšil | Z | Z | Z | Z | Z | Z | O | Z | |
Luděk Šalom | Z | O | O | N | N | Z | O | Z | O |
Jakub A. Těšínský | Z | Z | O | O | N | Z | O | Z | O |
Michal Šaňák | O | O | O | O | N | Z | O | Z | O |
Káňaš Lahcim | Z | Z | Z | Z | N | O | Z | O | Z |
Martina | O | O | O | N | N | Z | O | Z | |
Michal Tomek | O | O | O | O | O | Z | O | Z | |
Dan Zeman | Z | O | O | O | Z | Z | O | Z | O |
Vysvětlivky:
- Z - zelenina
- O - ovoce
- N - nelze zařadit do žádné kategorie
Budu rád kdyby někdo vypracoval
a do tabulky přidělal další řádky s konkrétní implementací jednotlivých kritérií.
MiT Postup na rozlišení ovoce a zeleniny dle MiT. (popis je dlouhý, avšak ta kvalita!)
Mějme X (v dané chvíli právě jeden druh), například: petržel, banány, maliny, rajská jablíčka, česnek, okurku, rambutan, li-či, durian, květové lůžko pupavy, zelený hrášek z lusku, fazole tvrdé jako kámen). O X chceme zjistit, zda je to zelenina nebo ovoce a připouštíme, že to je něco z toho.
Vyloupané z eventuálních nepoživatelných obalů či šlupek, omyté pokud třeba, naporcované. Rozhodně však bez tepelné úpravy, nesmícháno s ničím jiným, nerozdrceno na prášek.
Vžijme se (zde je slabé místo tohoto systém, neboť požadujeme opravdu upřímný prožitek) do situace: Navštívit nás má skupina velmi důležitých Evropanů. Na jejich spokojenosti závisí náš budoucí osud. Naším úkolem je připravit jim náš podíl na občerstvení. Jaké budou ostatní chody, nevíme. Víme ale, že oni mají pověst konzervativních a experimenty nemilujících lidí. Postupovat musíme takto:
1. Pokud je obecně nemyslitelné, že by X bylo naservírováno bez tepelné úpravy a samostatně, máme první výsledek: není to ovoce, buď je to zelenina, nebo sem vůbec nepatří. Příklad: tvrdé fazole, česnek, skořicová kůra, lilek, petržel.
2. Avšak pozor, bez úpravy to podávat nebudeme (to je pravidlo našeho experimentu). Volíme mezi čtyřmi úpravami: A) X rozmixujeme ve sladkém mléce, přisladíme lžičkou cukru, ozdobíme šlehačkou a na vršek šlehačky dáme malý kousek X jako ozdobu. (např. banán, jahody, ananas, rambutan) B) X naložíme do medu, (servírovat budeme v malých porcích) nebo do cukru a rumu (ořechy, slunečnicová semínka, meloun, některé dýně) C) X podle potřeby nakrájíme nebo nastrouháme, pokapeme zálivkou z olivového oleje, vinného octa a malého množství dijonské hořčice, zlehka osolíme. K dispozici bude také mlýnek s čerstvým pepřem. (rajče, okurka, jiné dýně) D) Nastrouhané či najemno nakrájené X smícháme s majonézou nebo směsí majonézy a kysané smetany. Ozdobíme plátkem citronu. I zde je slánka a mlýnek s pepřem k dispozici. (mrkev, hrášek)
Nic jiného učinit nesmíme. Až se rozhodneme, budeme znát i odpověď: A, B, - ovoce, C, D, - zelenina.
Poznámky: - použití kritéria vyžaduje upřímné respektování jeho pravidel. Potíž nastává, když někdo zapomene, že to připravuje pro jiné, neznámé a důležité lidi, a ohání se tím, že on/ona nerad/a rum/mléčný koktejl/majonézu atp. Totální kolaps pak nastává ve chvíli, kdy militantní zastánce jiného systému začne s vážnou tváří tvrdit, že on/a by klidně naložil/a okurky do medu. A že jahody jedině s tatarkou. - zásadním opravdovým přínosem je, že nepředpojatí lidé se na výsledku přirozeně a spontánně shodnou a zároveň to nevede k umělým podivnostem, jako některé jiné systémy. Na tom, co je strom a keř a co je bylina se také všichni shodnou, jenže pak musí ve shodě prohlásit ananas a jahodu spolu s melounem a banánem (sic!) za zeleninu. - nemyslím si, že by existovalo nějaké X, u něhož by byly opravdu vhodné dva recepty, jeden ovocný a jeden zeleninový. Jsou ale zřejmě taková X, u nichž se tak nějak opravdu nehodí žádný - a musíme bedlivě vážit. Někdy to jde: ten rambutanový koktejl - nic moc, ale půjde to. Pokud se to nezdaří, měl bych tendenci X vyloučit z obou kategorií. Například květové lůžko pupavy. - problém je s durianem, jsem v pokušení tento problém vyřešit prohlášením: je to ovoce. - nevím, jak je to s tykví. Mám dojem, že alespoň některé dýně jsou totéž co tykev. Ale to je prostě tím, že to nevím, řešení asi existuje: dejte mi tykev, a já něco pro hosty připravím.
"Školní" kritérium
Mnohokrát jsme o tom doma debatovali, protože jsme nemohli přijít na jednoznačné kritérium, jak to našim dítkám vysvětlit. Průšvih nastal, když se na to Zuzanky zeptali u přijímaček do ZŠ. Chtěli jsme vědět, jaké kritérium používá paní učitelka, a bylo poměrně jednoduché: pokud to roste na dřevině (i borůvky jsou na keři!) nebo pokud jsou to jahody, je to ovoce. Jinak je to zelenina. --Dan 09:23, 8. 4. 2008 (CEST)
Odkazy
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/bot00/bot00134.htm - velice pěkné rozdělení