Roads and Boats: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (Kód.)
 
(Není zobrazeno 15 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox hra
{{Infobox hra
| kód      = rab
| název    = Roads and Boats
| název    = Roads and Boats
| hráčů    = 1-4
| hráčů    = 1-4
| věk      = od 12
| věk      = od 12
| délka    = 240 minutes
| délka    = 240 minutes
| autor    = Jeroen Doumen, Joris Wiersinga
| autor    = Jeroen Doumen
| autor2    = Joris Wiersinga
| rok      = 1999
| rok      = 1999
| vydavatel = Splotter Spellen
| vydavatel = Splotter Spellen
| ocenění  =  
| ocenění  =  
}}
}}
===Obsah===
 
6-úhelníkové karty krajin,
= Pravidla =
*z těchto karet se sestavuje hrací plán,
 
*co karta, to jedno pole hracího plánu, vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tuto kartu krajiny rozděluje na 2 samostatná pole;
== Herní materiál ==
*existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté),
 
*na některých kartách jsou navíc nakresleny řeky
6-úhelníkové díly krajin  
*existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté)  
*na některých dílech jsou navíc nakresleny řeky
*z dílů se sestavuje hrací plán
*co díl, to jedno pole hracího plánu
**vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tento díl krajiny rozděluje na 2 samostatná pole


průhledná folie
průhledná folie
Řádek 28: Řádek 35:
* 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
* 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
* cihličky (podlouhlé dílky)
* cihličky (podlouhlé dílky)
* kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáci, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
* kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáky, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
* zábrany (dřívka)
* překážky (dřívka)


neutrální zábrany (dřívka)
neutrální překážky (bezbarvá dřívka)


neutrální cihličky (podlouhlé dílky)
neutrální cihličky (podlouhlé bílé dílky)


suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy
suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy
Řádek 41: Řádek 48:
doly (velké válečky)
doly (velké válečky)


tabulka Divu světa (2 půlky), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí
tabulka Divu světa (ze 2 půlek), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí


samolepky
samolepky


===Zahájení===
 
== Zahájení ==
 


Je nutno sestavit hrací plán.
Je nutno sestavit hrací plán.


Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla pramen a ústí.  
Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla řádný pramen a řádné ústí.  


Na hrací plán se položí folie. (Je třeba nějakým těžítkem nebo jiným způsobem folii upevnit, překladateli se např. osvědčily velké matky. )
Přes sestavený hrací plán se položí folie.  


Každý hráč si vybere jednu barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si všechen svůj materiál.
Každý hráč si vybere barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si svůj herní materiál.


Hráči určí, v jakém pořadí umístí msvoje startovní pole. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.
Hráči určí, v jakém pořadí zahájí hru. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.


Hráči postupně v pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.  
Hráči postupně v určeném pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.  


Každý hráč dostane do začátku 3 oslíky, 2 husy, 1 cihlu a 5 dřev, vše umístí na své startovní pole.
Každý hráč dostane do začátku 3 oslíky, 2 husy, 1 cihlu a 5 dřev, vše umístí na své startovní pole.


===průběh hry===
hra se skládá z jednotlivých kol


Kolo se skládá ze 4 fází:
== Průběh hry ==
 
Hra se skládá z kol.
 
Každé kolo se skládá ze 4 fází:
*1. výroba
*1. výroba
*2. pohyb transportérů
*2. pohyb transportérů
Řádek 70: Řádek 81:
*4. stavba Divu
*4. stavba Divu


Na začátku každé fáze se určuje pořadí hráčů v této fázi.  
Na začátku každé fáze se určí pořadí hráčů.  


Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.
Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.
Řádek 76: Řádek 87:
Hra končí v momentě, kdy je dostavěn Div - viz stavba Divu.
Hra končí v momentě, kdy je dostavěn Div - viz stavba Divu.


===vyhodnocení===
 
== Vyhodnocení ==
 
za každé zlato, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 10 bodů
za každé zlato, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 10 bodů


Řádek 84: Řádek 97:


dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:
dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:
* 10* počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku zaokrouhleno na celé číslo dolů
* (10 * počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku) zaokrouhleno na celé číslo dolů


pořadí hráčů je určeno počtem dosažených vítězných bodů
výsledek každého hráče je určen počtem dosažených vítězných bodů


===pořadí hráčů===
 
pro každou fázi každého kola mohou hráči určit svoje pořadí
== Pořadí hráčů ==


postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,  
postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,  


pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří byli na začátku fáze v chrámové stupnici před ním, a právě se sami posunuli na konec (a ty které přeskočí, posune o 1 dopředu)
pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří se před ním sami posunuli na konec (a ty, které přeskočí, posune o 1 dopředu)


a potom postupně podle chrámové stupnice od posledního hráči určí svoje pořadí na stupnici pořadí
a potom postupně od posledního na chrámové stupnici každý hráč určí svoje pořadí na stupnici pořadí, přičemž nelze zvolit místo již obsazené hráčem určujícím dříve


===výroba===


všechny primární a sekundární výrobny současně vyprodukují, zvířata se rozmnoží a nové technologie se vynaleznou
== Výroba ==
 
 
všechny primární a sekundární výrobny vyprodukují, zvířata se rozmnoží a nové technologie se vynaleznou


primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou
primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou


  název vyrábí
  název         vyrábí
  dřevorubec 1 kláda
  dřevorubec 1 kláda
  kamenolom 1 kámen
  kamenolom 1 kámen
  vrtná plošina 1 palivo
  vrtná plošina 1 palivo
  pískovna 1 písek
  pískovna 1 písek
  důl 1 zlato nebo železo do vyčerpání ložiska
  důl         1 zlato nebo železo do vyčerpání ložiska


u dolů se jedna surovina z ložiska vybere náhodně
u dolů se jedna surovina z ložiska vybere náhodně


sekundární výrobna vyprodukuje tak, že pokud se na jejím poli nachází požadované vstupní suroviny (resp. transportér), jsou vráceny do zásoby, a místo nich se na pole položí výstupní suroviny (resp. transportér)
sekundární výrobna vyprodukuje za podmínky,  
*že se na jejím poli nachází požadované vstupní suroviny (resp. transportér),  
*a to tak, že z pole je vrácen do zásoby vstup, a na pole je dán výstup,
*a to vícenásobně až do vyčerpání své kapacity


  název vstup výstup kapacita  
  název                 vstup                 výstup     kapacita  
  pila 1 kláda 2 dřeva 3x  
  pila                   1 kláda                 2 dřeva         3x  
  cihelna 1 písek 2 kámen 3x
  cihelna               1 písek                 2 kámen         3x
  milíř 2 dřeva nebo klády. 1 palivo 1x
  milíř                 2 dřeva nebo klády 1 palivo 1x
  papírna 2 dřeva nebo klády 1 papír 1x
  papírna               2 dřeva nebo klády 1 papír 1x
  mincovna 1 palivo a 2 zlata 1 mince 1x
  mincovna               1 palivo a 2 zlata 1 mince         1x
  burza 1 papír a 2 mince 1 akcie 3x
  burza                 1 papír a 2 mince 1 akcie         3x
  továrna na povozy 2 dřeva a 1 oslík 1 povoz 1x
  továrna na povozy     2 dřeva a 1 oslík 1 povoz         1x
  továrna na prámy 2 klády 1 prám 1x
  továrna na prámy       2 klády                 1 prám         1x
  továrna na naklaďáky. 1 palivo a 1 železo 1 náklaďák 1x
  továrna na naklaďáky   1 palivo a 1 železo 1 náklaďák 1x
  továrna na čluny 5 dřev 1 člun 1x
  továrna na čluny       5 dřev                 1 člun         1x
  továrna na parníky 2 palivo a 1 železo 1 parník 1x
  továrna na parníky     2 palivo a 1 železo 1 parník 1x
 
vyprodukování sekundární výrobny nejprve realizují hráči, kteří na poli se sekundární výrobnou mají transportér, a to v pořadí, ve kterém hrají
*hráč nemůže k výrobě použít suroviny nacházející se na transportérech soupeřů
*a výstup může umístit na své transportéry, umožňuje-li to jejich kapacita
 
a poté, co všichni hráči odehráli, pokud je na poli k dispozici mimo transportéry hráčů ještě nějaký vstup a kapacita sekundární výrobny přitom ještě není naplněna, je realizováno i toto nepožadované vyprodukování (pokud lze jako vstup použít dřevo i kláda, má dřevo přednost)
*nepožadovaně vyprodukovaný transportér nedává žádný výstup
 
pokud hráč vyrábí jeden transportér z jiného transportéru, může přendat suroviny (resp. transportér) z původního transportéru na nový


pokud se vstupní suroviny navíc nacházejí na transportérech jednoho hráče, umístí si i výstupní suroviny na tyto svoje transportéry  
počet transportéru jednoho hráče je omezen na max. 8 celkem a na max. 5 vodních resp. max. 5 pozemních,
*vyrobí-li (resp. namnoží-li) hráč přespočetný, musí zároveň nějaký jiný zahodit,
*ale zahodit může pouze ty transportéry, které se nacházejí na poli s nějakou továrnou na transportéry
*není-li schopen tuto podmínku splnit, zahodí se ten nově vyprodukovaný (resp. namnožený)


pokud počet vstupních surovin překračuje kapacitu výrobny, použijí se postupně suroviny z transportérů jednotlivých hráčů v pořadí, ve kterém hrají, a poté ostatní vstupní suroviny,  
pokud hráč vyrobí vodní transportér a pole továrny sousedí s mořem nebo řekou, musí hráč položit tento transportér přímo na pobřeží moře nebo na řeku


v případě, že je třeba u ostatních vstupních surovin rozhodnout, odkud surovinu vzít, rozhoduje o tom začínající hráč
zvířata (oslíci a husy) se rozmnožují za podmínek:
*nacházejí se na poli pastviny
*na tomto poli se nacházejí právě 2 kusy příslušného druhu,
*a žádné jiné transportéry, suroviny, nebo budovy,
*cizí oslíci se spolu nerozmnožují
*a to tak, že další husa resp. oslík příslušné barvy se položí na pole, kde rozmnožování proběhlo


pokud hráč vyrábí jeden transportér z jiného transportéru, může přendat suroviny (resp. transportér) z původního transportéru na nový
technologie se vynalezne za podmínky,  
*že se na jednom poli nacházejí 2 husy a 1 papír


zvířata (oslíci a husy) se rozmnožují tak, že pokud se na poli pastviny nacházejí právě 2 kusy příslušného druhu, a žádné jiné transportéry, ani suroviny, ani budovy, tzn. další husa resp. oslík příslušné barvy se položí na pole, kde rozmnožování proběhlo
vynalezení nejprve realizují hráči, a to v pořadí, ve kterém hrají
*hráč nemůže k vynalezení použít suroviny nacházející se na transportérech soupeřů
*vynalezením jsou tyto suroviny vráceny do zásoby,  
*hráč technologii, kterou právě vynalezl, vyznačí na své destičce 


technologie se vynalezne tak, že pokud se na jednom poli nacházejí 2 husy a 1 papír, jsou vráceny do zásoby,
a poté, co všichni hráči odehráli, pokud je na nějakém poli k dispozici mimo transportéry hráčů 2 husy a papír, je realizováno i toto nepožadované vynalezení
*a pokud se tyto suroviny navíc nacházejí na transportérech jednoho hráče, vynalezl tento hráč novou technologii, a to dle vlastního výběru,
*nepožadovaně vynalezení technologie nedává žádný výstup
*v případě, že je třeba u ostatních vstupních surovin rozhodnout, odkud surovinu vzít, rozhoduje o tom začínající hráč


přehled technologií:
přehled technologií:
Řádek 150: Řádek 188:
* výstavba šachty
* výstavba šachty


pokud se hráč rozhodnul vynaleznout technologii umožňující postavit nějakou továrnu na transportéry, automaticky se upgrejdují všechny továrny na transportéry, jsou-li stejného typu  vodní/pozemní jako tato technologie, a nachází-li se na poli s touto továrnou nějaký transportér tohoto hráče
pokud se hráč rozhodnul vynaleznout technologii umožňující postavit nějakou továrnu na transportéry, automaticky se na tento druh továrny upgrejdují všechny továrny na transportéry, jsou-li stejného typu  vodní/pozemní jako tato technologie, a nachází-li se na poli s touto továrnou nějaký transportér tohoto hráče


počet transportéru jednoho hráče je omezen na max. 8 celkem a na max. 5 vodních resp. max. 5 pozemních,
*vyrobí-li hráč přespočetný, musí zároveň nějaký jiný zahodit,
*ale zahodit může pouze ty transportéry, které se nacházejí na poli s nějakou továrnou na transportéry (co když nemůže ?)


pokud hráč vyrobí vodní transportér a pole továrny sousedí s mořem nebo řekou, může hráč položit tento transportér přímo na pobřeží moře nebo na řeku
== Pohyb transportérů ==


===pohyb transportérů===


hráči provádí v určeném pořadí tah postupně všemi svými transportéry
hráči v určeném pořadí tahnou postupně všemi svými transportéry


během tahu je možno z transportéru libovolně vykládat a nakládat suroviny (resp. transportér),  
během tahu je možno z transportéru libovolně vykládat a nakládat suroviny (resp. transportér),  
Řádek 169: Řádek 203:


  transportér max. kapacita max.# pohybů
  transportér max. kapacita max.# pohybů
  oslík(mimo silnici) 2 1
  oslík(mimo cestu)     2 1
  oslík(po silnici) 2 2
  oslík(po cestě)       2 2
  povoz 3 3
  povoz                 3 3
  náklaďák 6 4
  náklaďák               6 4
  prám 3 3
  prám                   3 3
  člun 5 4
  člun                   5 4
  parník 8 6
  parník                 8 6
 
pohyb pozemních transportérů
*na libovolné sousední pole, s vyjímkou oslíků ale pouze po cestách
*přes řeku jedině po mostě (pohyb po mostě je též jeden pohyb)
*nikdy ne v moři a po poušti
 
pohyb vodních transportérů
* buď po řece na sousední díl krajiny, nebo po moři na sousední pole, nebo z řeky do moře resp. z moře do řeky na sousedním dílu krajiny
* nebo z moře na pobřeží se sousedním polem pevniny (vyjma pouště) (příplutí k pevnině), to ale pouze jako poslední pohyb
* nebo z pobřeží na sousední pole moře (vyplutí na moře)
 
transportér plující po řece se bere, že se současně nachází na polích obou břehů této řeky, transportér nacházející se pobřeží se bere, že se nachází na přiléhlém poli pevniny
 
zábrany hráčů zamezují transportérům protivníků v pohybu skrz, neutrální zábrany pohybu nezamezují


pokud transportér naloží (resp. převáží) jiný transportér, převážený transportér musí být  vlastní a prázdný, a převážející transportér již nesmí mít naloženo nic jiného
pokud transportér naloží (resp. převáží) jiný transportér, převážený transportér musí být  vlastní a prázdný, a převážející transportér již nesmí mít naloženo nic jiného
Řádek 184: Řádek 232:
*(tzn. surovina může na začátku tahu být vyložena max. jedním  transportéru a naložena max. jedním transportérem - viz průběh hry, během tahu naložena a/nebo převážena a/nebo vyložena max jedním transportérem, a na konci tahu vyložena max. jedním  transportéru a naložena max. jedním transportérem)  
*(tzn. surovina může na začátku tahu být vyložena max. jedním  transportéru a naložena max. jedním transportérem - viz průběh hry, během tahu naložena a/nebo převážena a/nebo vyložena max jedním transportérem, a na konci tahu vyložena max. jedním  transportéru a naložena max. jedním transportérem)  
*(naložení a okamžité vyložení suroviny na tom samém poli se za manupulaci se surovinou nepovažuje, tzn. jiný hráč tím nepříchází o právo s touto surovinou též manipulovat)
*(naložení a okamžité vyložení suroviny na tom samém poli se za manupulaci se surovinou nepovažuje, tzn. jiný hráč tím nepříchází o právo s touto surovinou též manipulovat)
*jinými slovy to, že hráči hrají transportéry podle svého pořadí hráčů, rozhoduje o přednostním přednosti na právu právo manipulace se surovinami nacházejícími se na jednotlivých polích


husy, kromě toho, že se dají převážet standardním způsobem, mají navíc schopnost být převáženy transportérem, aniž by byly naloženy, tzn. pokud hráč použije tento způsob převozu, nepočítají se do max. kapacity transportéru
husy, kromě toho, že se dají převážet standardním způsobem, mají navíc schopnost být převáženy transportérem, aniž by byly naloženy, tzn. pokud hráč použije tento způsob převozu, nepočítají se do max. kapacity transportéru


to, že hráči hrají transportéry podle svého pořadí, rozhoduje o přednostním právu manipulace se surovinami nacházejícími se na jednotlivých polích
na moře nelze suroviny (resp. pozemní transportéry včetně oslíků) vyložit vyjma pole s vrtnou plošinou a vyjma hus


pohyb pozemních transportérů
pokud pozemní transportér vykládá nebo nakládá vodní transportér, může jej vyložit resp. naložit i z přeléhající řeky resp. přiléhajícího pobřeží
*na libovolné sousední pole, s vyjímkou oslíku ale pouze po silnicích
*přes řeku lze jedině po mostě (pohyb po mostě je též jeden pohyb)
*nikdy ne v moři a po poušti


pohyb vodních transportérů
* buď po řece na sousední pole, nebo po moři na sousední pole, nebo z řeky do moře resp. z moře do řeky
* nebo z moře na pobřeží se sousedícím polem pevniny (vyjma pouště) (příplutí k pevnině), to ale pouze jako poslední pohyb
* nebo z pobřeží na sousedící pole moře (vyplutí na moře)


transportér plující po řece se bere, že se současně nachází na polích obou břehů této řeky,
== Výstavba ==
transportér nacházející se pobřeží se bere, že se nachází na přiléhajícím poli pevniny


na moře nelze suroviny (resp. pozemní transportéry včetně oslíků) vyložit vyjma pole s vrtnou plošinou a vyjma hus (?)
pokud pozemní transportér vykládá nebo nakládá vodní transportér, může jej vyložit resp. naložit i z přeléhající řeky resp. přiléhajícího pobřeží
zábrany hráčů zamezují v pohybu transportérů protivníků skrz zábranu, neutrální zábrany nezamezují ničemu
===výstavba===


hráčí provádí výstavbu v určeném pořadí
hráčí provádí výstavbu v určeném pořadí
Řádek 216: Řádek 250:
suroviny potřebné k výstavbě se musí nacházet na poli, kde se výstavba provádí
suroviny potřebné k výstavbě se musí nacházet na poli, kde se výstavba provádí


počet výstaveb v jedné fázi jedním hráčem není omezen
počet staveb v jedné fázi jednoho hráče není omezen


je možno postavit  
je možno postavit  


  název cena výstavby kde se staví podmínky výstavby
  název                 cena výstavby         kde se staví     podmínky výstavby
  dřevorubec 1 dřevo na poli v lese
  dřevorubec             1 dřevo                 na poli             v lese
  kamenolom 2 dřevo na poli ve skále
  kamenolom             2 dřevo                 na poli             ve skále
  vrtná plošina 3 dřevo a 1 kámen na poli na moři, vyžaduje technologii
  vrtná plošina         3 dřevo a 1 kámen na poli             na moři, vyžaduje technologii
  pískovna 3 dřevo na poli na poli sousedícím s mořem  nebo řekou
  pískovna               3 dřevo                 na poli             na poli sousedícím s
  důl 3 dřevo a 1 kámen na poli v horách
                                                                    mořem  nebo řekou
  pila 2 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři
  důl                   3 dřevo a 1 kámen na poli             v horách
  cihelna 2 dřevo na poli nelze na moři
  pila                   2 dřevo a 1 kámen na poli             nelze na moři
  milíř 3 dřevo na poli nelze na moři
  cihelna               2 dřevo                 na poli             nelze na moři
  papírna 3 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři
  milíř                 3 dřevo                 na poli             nelze na moři
  mincovna 2 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři
  papírna               3 dřevo a 1 kámen na poli             nelze na moři
  burza 3 kámen na poli nelze na moři
  mincovna               2 dřevo a 1 kámen na poli             nelze na moři
  továrna na povozy 2 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři
  burza                 3 kámen                 na poli             nelze na moři
  továrna na prámy 1 dřevo a 1 kámen na poli nelze na moři
  továrna na povozy     2 dřevo a 1 kámen na poli             nelze na moři
  továrna na naklaďáky 2 dřevo a 2 kámen na poli vyžaduje technologii, nelze na moři
  továrna na prámy       1 dřevo a 1 kámen na poli             nelze na moři
  továrna na čluny 2 dřevo a 1 kámen na poli vyžaduje technologii, nelze na moři
  továrna na naklaďáky   2 dřevo a 2 kámen na poli             vyžaduje technologii,  
  továrna na parníky 2 dřevo a 2 kámen na poli vyžaduje technologii, nelze na moři
                                                                    nelze na moři
  cesta 1 kámen z pole na sousední pole nelze na poušť, na moře a přes řeku
  továrna na čluny       2 dřevo a 1 kámen na poli             vyžaduje technologii,  
  most 1 kámen přes řeku na poli sousedícím s řekou
                                                                    nelze na moři
  zábrana 1 kámen na hraně mezi 2 poli nelze mezi moři
  továrna na parníky     2 dřevo a 2 kámen na poli             vyžaduje technologii,  
  zvýšení zábrany 1 kámen + x kámen, kde x je původní výška zábrany (zbořené zábrany) na hraně mezi 2 poli, kde je postavena zábrana nebo zbořená zábrana
                                                                    nelze na moři
  zboření zábrany 2 kláda + x kláda, kde x je výška zábrany na hraně mezi 2 poli, kde je postavena zábrana
  cesta                 1 kámen                 z pole na           nelze na poušť, na moře  
  šachta 1 železo a 1 palivo na poli s vytěženým (?) dolem vyžaduje technologii
                                                sousední pole      a přes řeku
 
  most                   1 kámen přes řeku na poli sousedícím
na jednom poli může stát max. jedna výrobna
                                                s řekou
 
  zábrana               1 kámen                 na hraně mezi     nelze mezi moři
na kartě rozdělené řekou na 2 pole může stát max. jedna výrobna
                                                2 díly krajiny
  zvýšení zábrany       1 kámen + x kámen, na hraně mezi 2
                        kde x je původní výška   díly krajiny, kde
                        zábrany (zbořené         je postavena 
                        zábrany)                 zábrana nebo  
                                                zbořená zábrana
  zboření zábrany       2 kláda + x kláda, na hraně mezi        vyžaduje technologii
                        kde x je výška zábrany   2 díly krajiny,  
                                                kde je postavena
                                                zábrana
  šachta                 1 železo a 1 palivo na poli s dolem
                                               
na jednom dílu krajiny může stát max. jedna výrobna


při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:
při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:
* standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná otočená rubem nahoru
* standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná a otočená rubem nahoru
* při využití technologie 4 železa
* při využití technologie 4 železa
* při využití technologie 4 zlata
* při využití technologie 4 zlata
* při využití technologie 5 železa a 5 zlata náhodně zamíchaná otočená rubem nahoru
* při využití technologie 5 želez a 5 zlat náhodně zamíchaných a otočených rubem nahoru


při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu
při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu


silnice a mosty se znázorňují se fixou na folii
cesty a mosty se znázorňují se fixou na folii
 
na jedné hraně dílu krajiny se může nacházet maximálně jedna zábrana nebo zrušená zábrana


zábrana se staví na libovolnou hranu pole, na hranu tvořenou řekou nelze zábranu postavit, ale lze ji postavit přes řeku (?)
zábrana se staví na libovolnou hranu dílu krajiny a provede se tak, že se na toto místo položí hráčova překážka


zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující zábraně nebo zbořenou zábranu položí další zábrana
zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující vlastní zábranu nebo zbořenou zábranu položí další hráčova překážka


zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit
zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit


zboření zábrany se realizuje tak, že se nahradí neutrálními zábranami
zboření zábrany se realizuje tak, že se překážky protivníka nahradí neutrálními překážkami


výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší
výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší
Řádek 274: Řádek 322:
na poušti nelze postavit nic
na poušti nelze postavit nic


===stavba Divu===
 
== Stavba Divu ==
 


hráči provádí stavbu Divu v určeném pořadí
hráči provádí stavbu Divu v určeném pořadí
Řádek 280: Řádek 330:
hráč může postavit libovolný počet částí Divu
hráč může postavit libovolný počet částí Divu


ke stavbě smí použít pouze suroviny nacházející se na startovním poli hráče
ke stavbě smí hráč použít pouze suroviny nacházející se na jeho startovním poli, a pouze pokud na něm má umístěn svůj transportér


hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér
hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér
Řádek 286: Řádek 336:
ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....
ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....


stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava odzdola nahoru
stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na nejbližší následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava a odzdola nahoru


v případě, že je Div postaven přinejmenším k poli X, potom každá část Divu stojí o 1 víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....
d pole X včetně každá část Divu stojí o 1 surovinu víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....


tabulka Divu zároveň určuje, kdy se s pouští stanou pastviny a kdy hra končí
tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, kdy se s pouští stanou pastviny


pokud se zastaví poslední pole Divu, hra končí rovnou, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi
tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, že je Div dokončen
 
pokud se zastaví poslední pole Divu, hra okamžitě končí, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi


poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička
poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička


Přehled tabulky Divů:
Přehled tabulky Divu světa:
*3 řádky po 4 polích
*3 řádky po 4 polích
*1 řádek po 5 polích
*1 řádek po 5 polích
Řádek 308: Řádek 360:
*Div ve 3 a 4 hráčích je dokončen  
*Div ve 3 a 4 hráčích je dokončen  
*(ve 3 hráčích je dokončen uprostřed řádku)
*(ve 3 hráčích je dokončen uprostřed řádku)
= Odkazy =
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=rab hrejsi.cz]

Aktuální verze z 12. 4. 2008, 14:11

Počet hráčů 1-4
Doporučený věk od 12
Délka hry 240 minutes
Autor Jeroen Doumen
Joris Wiersinga
Vydání
1999 Splotter Spellen Roads and Boats

Pravidla

Herní materiál

6-úhelníkové díly krajin

  • existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté)
  • na některých dílech jsou navíc nakresleny řeky
  • z dílů se sestavuje hrací plán
  • co díl, to jedno pole hracího plánu
    • vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tento díl krajiny rozděluje na 2 samostatná pole

průhledná folie

stíratelná fixa

4 destičky technologií (pro každého hráče jedna)

zelené drahokamy - slouží k označení vynalezených technologií

v barvách jednotlivých hráčů (žluté, modré, červené a zelené):

  • dílek startovního pole
  • 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
  • cihličky (podlouhlé dílky)
  • kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáky, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
  • překážky (dřívka)

neutrální překážky (bezbarvá dřívka)

neutrální cihličky (podlouhlé bílé dílky)

suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy

výrobny (vetší dílky): dřevorubec, kamenolom, vrtná plošina, pískovna, pila, cihlovna, milíř, papírna, mincovna, burza, továrna na povozy, továrna na prámy, továrna na náklaďáky, továrna na čluny, továrna na parníky

doly (velké válečky)

tabulka Divu světa (ze 2 půlek), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí

samolepky


Zahájení

Je nutno sestavit hrací plán.

Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla řádný pramen a řádné ústí.

Přes sestavený hrací plán se položí folie.

Každý hráč si vybere barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si svůj herní materiál.

Hráči určí, v jakém pořadí zahájí hru. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.

Hráči postupně v určeném pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.

Každý hráč dostane do začátku 3 oslíky, 2 husy, 1 cihlu a 5 dřev, vše umístí na své startovní pole.


Průběh hry

Hra se skládá z kol.

Každé kolo se skládá ze 4 fází:

  • 1. výroba
  • 2. pohyb transportérů
  • 3. výstavba
  • 4. stavba Divu

Na začátku každé fáze se určí pořadí hráčů.

Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.

Hra končí v momentě, kdy je dostavěn Div - viz stavba Divu.


Vyhodnocení

za každé zlato, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 10 bodů

za každé mince, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 40 bodů

za každou akcii, kterou má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 120 bodů

dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:

  • (10 * počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku) zaokrouhleno na celé číslo dolů

výsledek každého hráče je určen počtem dosažených vítězných bodů


Pořadí hráčů

postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,

pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří se před ním sami posunuli na konec (a ty, které přeskočí, posune o 1 dopředu)

a potom postupně od posledního na chrámové stupnici každý hráč určí svoje pořadí na stupnici pořadí, přičemž nelze zvolit místo již obsazené hráčem určujícím dříve


Výroba

všechny primární a sekundární výrobny vyprodukují, zvířata se rozmnoží a nové technologie se vynaleznou

primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou

název	        vyrábí
dřevorubec	1 kláda
kamenolom	1 kámen
vrtná plošina	1 palivo
pískovna	1 písek
důl	        1 zlato nebo železo do vyčerpání ložiska

u dolů se jedna surovina z ložiska vybere náhodně

sekundární výrobna vyprodukuje za podmínky,

  • že se na jejím poli nachází požadované vstupní suroviny (resp. transportér),
  • a to tak, že z pole je vrácen do zásoby vstup, a na pole je dán výstup,
  • a to vícenásobně až do vyčerpání své kapacity
název	                vstup	                výstup	     kapacita 
pila                   1 kláda	                2 dřeva	        3x 
cihelna                1 písek	                2 kámen	        3x
milíř                  2 dřeva nebo klády 	1 palivo	1x
papírna                2 dřeva nebo klády	1 papír  	1x
mincovna               1 palivo a 2 zlata	1 mince	        1x
burza                  1 papír a 2 mince	1 akcie	        3x
továrna na povozy      2 dřeva a 1 oslík	1 povoz	        1x
továrna na prámy       2 klády	                1 prám	        1x
továrna na naklaďáky   1 palivo a 1 železo	1 náklaďák	1x
továrna na čluny       5 dřev	                1 člun	        1x
továrna na parníky     2 palivo a 1 železo	1 parník	1x

vyprodukování sekundární výrobny nejprve realizují hráči, kteří na poli se sekundární výrobnou mají transportér, a to v pořadí, ve kterém hrají

  • hráč nemůže k výrobě použít suroviny nacházející se na transportérech soupeřů
  • a výstup může umístit na své transportéry, umožňuje-li to jejich kapacita

a poté, co všichni hráči odehráli, pokud je na poli k dispozici mimo transportéry hráčů ještě nějaký vstup a kapacita sekundární výrobny přitom ještě není naplněna, je realizováno i toto nepožadované vyprodukování (pokud lze jako vstup použít dřevo i kláda, má dřevo přednost)

  • nepožadovaně vyprodukovaný transportér nedává žádný výstup

pokud hráč vyrábí jeden transportér z jiného transportéru, může přendat suroviny (resp. transportér) z původního transportéru na nový

počet transportéru jednoho hráče je omezen na max. 8 celkem a na max. 5 vodních resp. max. 5 pozemních,

  • vyrobí-li (resp. namnoží-li) hráč přespočetný, musí zároveň nějaký jiný zahodit,
  • ale zahodit může pouze ty transportéry, které se nacházejí na poli s nějakou továrnou na transportéry
  • není-li schopen tuto podmínku splnit, zahodí se ten nově vyprodukovaný (resp. namnožený)

pokud hráč vyrobí vodní transportér a pole továrny sousedí s mořem nebo řekou, musí hráč položit tento transportér přímo na pobřeží moře nebo na řeku

zvířata (oslíci a husy) se rozmnožují za podmínek:

  • nacházejí se na poli pastviny
  • na tomto poli se nacházejí právě 2 kusy příslušného druhu,
  • a žádné jiné transportéry, suroviny, nebo budovy,
  • cizí oslíci se spolu nerozmnožují
  • a to tak, že další husa resp. oslík příslušné barvy se položí na pole, kde rozmnožování proběhlo

technologie se vynalezne za podmínky,

  • že se na jednom poli nacházejí 2 husy a 1 papír

vynalezení nejprve realizují hráči, a to v pořadí, ve kterém hrají

  • hráč nemůže k vynalezení použít suroviny nacházející se na transportérech soupeřů
  • vynalezením jsou tyto suroviny vráceny do zásoby,
  • hráč technologii, kterou právě vynalezl, vyznačí na své destičce

a poté, co všichni hráči odehráli, pokud je na nějakém poli k dispozici mimo transportéry hráčů 2 husy a papír, je realizováno i toto nepožadované vynalezení

  • nepožadovaně vynalezení technologie nedává žádný výstup

přehled technologií:

  • výstavba vrtné plošiny
  • výstavba továrny na nakláďáky
  • výstavba továrny na čluny
  • výstavba továrny na parníky
  • výstavba dolu s ložiskem buď 4 železa, nebo 4 zlata
  • výstavba dolu s ložiskem 5 železa a 5 zlata
  • výstavba šachty

pokud se hráč rozhodnul vynaleznout technologii umožňující postavit nějakou továrnu na transportéry, automaticky se na tento druh továrny upgrejdují všechny továrny na transportéry, jsou-li stejného typu vodní/pozemní jako tato technologie, a nachází-li se na poli s touto továrnou nějaký transportér tohoto hráče


Pohyb transportérů

hráči v určeném pořadí tahnou postupně všemi svými transportéry

během tahu je možno z transportéru libovolně vykládat a nakládat suroviny (resp. transportér),

každý transportér má danou max. kapacitu surovin, kterou nesmí překročit

během tahu může každý transportér vykonat 0 až max. počet pohybů

transportér	max. kapacita	max.# pohybů
oslík(mimo cestu)      2	1
oslík(po cestě)        2	2
povoz                  3	3
náklaďák               6	4
prám                   3	3
člun                   5	4
parník                 8	6

pohyb pozemních transportérů

  • na libovolné sousední pole, s vyjímkou oslíků ale pouze po cestách
  • přes řeku jedině po mostě (pohyb po mostě je též jeden pohyb)
  • nikdy ne v moři a po poušti

pohyb vodních transportérů

  • buď po řece na sousední díl krajiny, nebo po moři na sousední pole, nebo z řeky do moře resp. z moře do řeky na sousedním dílu krajiny
  • nebo z moře na pobřeží se sousedním polem pevniny (vyjma pouště) (příplutí k pevnině), to ale pouze jako poslední pohyb
  • nebo z pobřeží na sousední pole moře (vyplutí na moře)

transportér plující po řece se bere, že se současně nachází na polích obou břehů této řeky, transportér nacházející se pobřeží se bere, že se nachází na přiléhlém poli pevniny

zábrany hráčů zamezují transportérům protivníků v pohybu skrz, neutrální zábrany pohybu nezamezují

pokud transportér naloží (resp. převáží) jiný transportér, převážený transportér musí být vlastní a prázdný, a převážející transportér již nesmí mít naloženo nic jiného

převážený transportér se během fáze sám nepohybuje

platí omezení, že jedna surovina (resp. transportér) může být převážena v jedné fázi pouze jedním transportérem

  • (tzn. surovina může na začátku tahu být vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem - viz průběh hry, během tahu naložena a/nebo převážena a/nebo vyložena max jedním transportérem, a na konci tahu vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem)
  • (naložení a okamžité vyložení suroviny na tom samém poli se za manupulaci se surovinou nepovažuje, tzn. jiný hráč tím nepříchází o právo s touto surovinou též manipulovat)
  • jinými slovy to, že hráči hrají transportéry podle svého pořadí hráčů, rozhoduje o přednostním přednosti na právu právo manipulace se surovinami nacházejícími se na jednotlivých polích

husy, kromě toho, že se dají převážet standardním způsobem, mají navíc schopnost být převáženy transportérem, aniž by byly naloženy, tzn. pokud hráč použije tento způsob převozu, nepočítají se do max. kapacity transportéru

na moře nelze suroviny (resp. pozemní transportéry včetně oslíků) vyložit vyjma pole s vrtnou plošinou a vyjma hus

pokud pozemní transportér vykládá nebo nakládá vodní transportér, může jej vyložit resp. naložit i z přeléhající řeky resp. přiléhajícího pobřeží


Výstavba

hráčí provádí výstavbu v určeném pořadí

hráč může provádět výstavbu pouze na polích, kde má svůj transportér

suroviny potřebné k výstavbě se musí nacházet na poli, kde se výstavba provádí

počet staveb v jedné fázi jednoho hráče není omezen

je možno postavit

název                  cena výstavby	        kde se staví	    podmínky výstavby
dřevorubec             1 dřevo	                na poli	            v lese
kamenolom              2 dřevo	                na poli	            ve skále
vrtná plošina          3 dřevo a 1 kámen	na poli	            na moři, vyžaduje technologii
pískovna               3 dřevo	                na poli	            na poli sousedícím s
                                                                    mořem  nebo řekou
důl                    3 dřevo a 1 kámen	na poli	            v horách
pila                   2 dřevo a 1 kámen	na poli	            nelze na moři
cihelna                2 dřevo	                na poli	            nelze na moři
milíř                  3 dřevo	                na poli	            nelze na moři
papírna                3 dřevo a 1 kámen	na poli	            nelze na moři
mincovna               2 dřevo a 1 kámen	na poli	            nelze na moři
burza                  3 kámen	                na poli	            nelze na moři
továrna na povozy      2 dřevo a 1 kámen	na poli	            nelze na moři
továrna na prámy       1 dřevo a 1 kámen	na poli	            nelze na moři
továrna na naklaďáky   2 dřevo a 2 kámen	na poli	            vyžaduje technologii, 
                                                                    nelze na moři
továrna na čluny       2 dřevo a 1 kámen	na poli	            vyžaduje technologii, 
                                                                    nelze na moři
továrna na parníky     2 dřevo a 2 kámen	na poli	            vyžaduje technologii, 
                                                                    nelze na moři
cesta                  1 kámen	                z pole na           nelze na poušť, na moře 
                                                sousední pole       a přes řeku
most                   1 kámen	přes řeku	na poli sousedícím
                                                s řekou
zábrana                1 kámen	                na hraně mezi	    nelze mezi moři
                                                2 díly krajiny 
zvýšení zábrany        1 kámen + x kámen, 	na hraně mezi 2 
                       kde x je původní výška   díly krajiny, kde	
                       zábrany (zbořené         je postavena  
                       zábrany)                 zábrana nebo 
                                                zbořená zábrana
zboření zábrany        2 kláda + x kláda, 	na hraně mezi        vyžaduje technologii
                       kde x je výška zábrany   2 díly krajiny, 
                                                kde je postavena
                                                zábrana
šachta                 1 železo a 1 palivo	na poli s dolem
                                               	

na jednom dílu krajiny může stát max. jedna výrobna

při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:

  • standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná a otočená rubem nahoru
  • při využití technologie 4 železa
  • při využití technologie 4 zlata
  • při využití technologie 5 želez a 5 zlat náhodně zamíchaných a otočených rubem nahoru

při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu

cesty a mosty se znázorňují se fixou na folii

na jedné hraně dílu krajiny se může nacházet maximálně jedna zábrana nebo zrušená zábrana

zábrana se staví na libovolnou hranu dílu krajiny a provede se tak, že se na toto místo položí hráčova překážka

zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující vlastní zábranu nebo zbořenou zábranu položí další hráčova překážka

zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit

zboření zábrany se realizuje tak, že se překážky protivníka nahradí neutrálními překážkami

výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší

zboření zábrany z moře je o 2 klády dražší

pří výstavbě zábrany na pobřeží, nachází-li se na tomto pobřeží vodní transportér soupeře, je automaticky nucen odplout na moře

na poušti nelze postavit nic


Stavba Divu

hráči provádí stavbu Divu v určeném pořadí

hráč může postavit libovolný počet částí Divu

ke stavbě smí hráč použít pouze suroviny nacházející se na jeho startovním poli, a pouze pokud na něm má umístěn svůj transportér

hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér

ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....

stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na nejbližší následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava a odzdola nahoru

d pole X včetně každá část Divu stojí o 1 surovinu víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....

tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, kdy se s pouští stanou pastviny

tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, že je Div dokončen

pokud se zastaví poslední pole Divu, hra okamžitě končí, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi

poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička

Přehled tabulky Divu světa:

  • 3 řádky po 4 polích
  • 1 řádek po 5 polích
  • zdražení stavby Divu
  • 3 řádky po 5 polích
  • 2 řádky po 6polích
  • z pouští se stávaji pastviny
  • 3 řádky po 6 polích
  • Div ve 2 hráčích je dokončen
  • 1 řádek po 7 polích
  • Div ve 3 a 4 hráčích je dokončen
  • (ve 3 hráčích je dokončen uprostřed řádku)

Odkazy