Herní mechanizmy: Porovnání verzí
m |
|||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
Soubor herních mechanizmů, ze kterých je hra složena, je jeden z běžných způsobů [[deskripce]] hry. | Soubor herních mechanizmů, ze kterých je hra složena, je jeden z běžných způsobů [[deskripce]] hry. | ||
Například herní mechanizmus ''hoď-jeď'' je velmi běžný a objevuje se v mnoha hrách. Znamená prostě, že hráč hodí nějakým házedlem (obvykle kostkou nebo více kostkami) a nějaký herní objekt je přesunut způsobem závislým na výsledku hodu. Mechanizmus sám o sobě neříká, čím se hází a jak přesně závisí pohyb na výsledku hodu. To už je určeno pravidly té které hry. | '''Například''': herní mechanizmus ''hoď-jeď'' je velmi běžný a objevuje se v mnoha hrách. Znamená prostě, že hráč hodí nějakým házedlem (obvykle kostkou nebo více kostkami) a nějaký herní objekt je přesunut způsobem závislým na výsledku hodu. Mechanizmus sám o sobě neříká, čím se hází a jak přesně závisí pohyb na výsledku hodu. To už je určeno pravidly té které hry. | ||
Podobná věc jako herní mechnizmus je ''[[herní koncept]]''. | |||
== Kdy mluvíme o herní mechanizmech == | |||
Když chtějí [[hráč]]i stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho, aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů, jak popsat, o čem ta hra vlasně je (jeden ze způsobů [[deskripce]]). Když o nějaké hře řeknu, že je to [[dražební hra]], zkušený [[hráč]] si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit, zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu, kterou se za to vyplatí zaplatit, a potom ještě o to, jak přelstít ostatní hráče v dražbě. Pro jiného hráče to zase znamená, že pokud nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru si zřejmě příliš neoblíbí. Znova zdůrazňuji, že mechanizmus "[[dražba]]" neobsahuje informaci, jak přesně dražba probíhá, jestli jde o dražbu otevřenou nebo zavřenou, volnou nebo postupnou či zda je dovoleno se do dražby vracet po passu nebo ne. Tyto podrobnosti jsou uvedeny v samotných pravidlech hry. | Když chtějí [[hráč]]i stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho, aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů, jak popsat, o čem ta hra vlasně je (jeden ze způsobů [[deskripce]]). Když o nějaké hře řeknu, že je to [[dražební hra]], zkušený [[hráč]] si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit, zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu, kterou se za to vyplatí zaplatit, a potom ještě o to, jak přelstít ostatní hráče v dražbě. Pro jiného hráče to zase znamená, že pokud nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru si zřejmě příliš neoblíbí. Znova zdůrazňuji, že mechanizmus "[[dražba]]" neobsahuje informaci, jak přesně dražba probíhá, jestli jde o dražbu otevřenou nebo zavřenou, volnou nebo postupnou či zda je dovoleno se do dražby vracet po passu nebo ne. Tyto podrobnosti jsou uvedeny v samotných pravidlech hry. | ||
==přehled herních mechanizmů== | ==přehled herních mechanizmů== |
Verze z 12. 4. 2007, 12:41
Herní mechanizmus je ucelená část hry či pravidel, která tvoří jeden aspekt hry. Hra se obvykle skládá z mnoha herních mechanizmů a tentýž mechanizmus se může objevovat v mnoha různých hrách.
Soubor herních mechanizmů, ze kterých je hra složena, je jeden z běžných způsobů deskripce hry.
Například: herní mechanizmus hoď-jeď je velmi běžný a objevuje se v mnoha hrách. Znamená prostě, že hráč hodí nějakým házedlem (obvykle kostkou nebo více kostkami) a nějaký herní objekt je přesunut způsobem závislým na výsledku hodu. Mechanizmus sám o sobě neříká, čím se hází a jak přesně závisí pohyb na výsledku hodu. To už je určeno pravidly té které hry.
Podobná věc jako herní mechnizmus je herní koncept.
Kdy mluvíme o herní mechanizmech
Když chtějí hráči stručně popsat pravidla hry, hovoří často právě o mechanizmech místo toho, aby mluvili o konkrétních pravidlech. Je to jeden z dobrých způsobů, jak popsat, o čem ta hra vlasně je (jeden ze způsobů deskripce). Když o nějaké hře řeknu, že je to dražební hra, zkušený hráč si okamžitě představí, že ve hře jde o to správně posoudit, zda něco v danou chvíli chcete získat, spočítat přesně hodnotu, kterou se za to vyplatí zaplatit, a potom ještě o to, jak přelstít ostatní hráče v dražbě. Pro jiného hráče to zase znamená, že pokud nemá moc rád dražební hry, ani tuto hru si zřejmě příliš neoblíbí. Znova zdůrazňuji, že mechanizmus "dražba" neobsahuje informaci, jak přesně dražba probíhá, jestli jde o dražbu otevřenou nebo zavřenou, volnou nebo postupnou či zda je dovoleno se do dražby vracet po passu nebo ne. Tyto podrobnosti jsou uvedeny v samotných pravidlech hry.
přehled herních mechanizmů
- Akční body
- Burza
- Braní štychů
- Cenová spekulace
- Doručování
- Dražba
- Hlasování
- Hoď-jeď
- Hra na hrdiny
- Kámen-nůžky-papír
- Karty osudu
- Lízání/Losování
- Nasazování jednotek
- Obchodování
- Obkličování území
- Proměnlivé schopnosti hráčů
- Sázky
- Sestavování struktur
- Shromažďování
- Simultální volba akcí
- Skryté kameny
- Smlouvání
- Spolupráce/Partnerství
- Stopa či nápověda
- Umisťování kamenů
- Variabilní plán
- Výběr z otevřené nabídky
- Zapamatovávání si
mechanizmy konce hry
Tyto herní mechanizmy se uplatní v rozhodování o tom kdy hra skončí nebo kdo je vítězem hry
další nejasné
Další návrhy, které nejsou zatím jasné
- Dobývání území - typicky ve štábních hrách.
- Hexový plán
- Kreslení tratí
- Seskupování/Párování
odkazy
- V praxi jsou herní mechnizmy používány k deskripci her například na [1].