Die Säulen der Erde: Porovnání verzí
m (→Průběh hry) |
|||
Řádek 124: | Řádek 124: | ||
1) otočí se vrchní karta události a všichni hráči se následně musí řídit tím, co je na ní uvedeno (buď je to pozitivní, nebo negativní událost) - viz karty událostí | 1) otočí se vrchní karta události a všichni hráči se následně musí řídit tím, co je na ní uvedeno (buď je to pozitivní, nebo negativní událost) - viz karty událostí | ||
2) hráč, co obsadil pozici 2, vybere, buď může zvolit, aby se na něj událost nevztahovala, nebo vezme libovolnou jednu surovinu z trhu | 2) hráč, co obsadil pozici 2, vybere, buď může zvolit, aby se na něj událost nevztahovala, nebo si vezme libovolnou jednu surovinu z trhu | ||
3) hráči, co obsadili některou z pozic 3, vezmou příslušnou kartu prospěchu - viz karty prospěchu | 3) hráči, co obsadili některou z pozic 3, vezmou příslušnou kartu prospěchu - viz karty prospěchu |
Verze z 26. 12. 2006, 00:48
- Počet hráčů: 2-4
- Délka hry: 120 minut
- Vydavatel: Kosmos
- Rok vydání: 2006
- Autor: Michael Reineck, Stefan Stadler
Herní materiál
1 mistr a 7 dělníků v barvách jednotlivých hráčů (mistr se počítá za 5 obyčejných dělníků)
2 šedí dělníci
1 černý dělník
3 stavitelé v barvách jednotlivých hráčů
2 žetony v barvách jednotlivých hráčů
10 karet událostí
9 surovinových karet
16 karet prospěchu, včetně 2 speciálních pro 6.kolo označených kruhovým okénkem
36 karet řemeslníků, po 3 startovních v barvách jednotlivých hráčů, po 4 pro jednotlivá kola 1-6
82 kostiček surovin – 23 kámen (šedé), 23 písek (bílé), 23 dřevo (hnědé), 13 kov (modré)
hrací kostka s čísly 2-5
černý žeton - ukazatel ceny nasazení stavitele
ukazatel počátečního hráče
pytlík
počítadlo kol – 6 bílých dílů katedrály
hrací plán, obsahující:
- 15 míst, každé místo je označeno popiskou a číslem:
- 1 událost – tažení karty události
- 2 biskupské křeslo (1 pozice pro stavitele) – ochrana před událostmi
- 3 manufaktura – příjem peněz z dělníků pracujících v manufaktuře
- 4 Králův most (2 pozice) – zisk karty prospěchu
- 5 převorství (2 pozice) - zisk vítězných bodů
- 6 kamenolom – zisk kamene
- 7 les – zisk dřeva
- 8 pískovna – zisk písku
- 9 Králův dvůr (4 pozice) – osvobození od daní
- 10 správní budovy (2 pozice) – zisk karet řemeslníků
- 11 budova správce (1 pozice)- zisk 2 dělníků
- 12 trh (4 pozice) – nákup a prodej surovin
- 13 katedrála - výroba řemeslníků
- 14 katedrála (1 pozice) – zisk počátečního hráče
- 15 katedrála – počítadlo kol
- stupnici peněz, označující, kolik který hráč má peněz
- stupnici vítězných bodů
- půlkruh cen za nasazení stavitele
Počáteční postavení
hráči si vezmou všechny kameny své barvy
hráči určí pořadí, ve kterém budou hrát v prvním kole, podle toho mají peněz do začátku hry, 1.hráč 20, druhý 21, třetí 22, čtvrtý 23
hráči umístí své žetony na stupnici vítězných bodů na pole 2 a na stupnici peněz dle výše uvedeného rozvržení
hráči vyloží před sebe své 3 startovní karty řemeslníků
4 karty řemeslníků pro jedno kolo se zamíchají, pak se zamíchané karty řemeslníků jednotlivých kol složí dohromady od 1. po 6. kolo
2 karty prospěchu pro 6.kolo se vyndají, zbylé se zamíchají, vezme se prvních 10 a dospod se dají ty pro 6.kolo, zbylé se vrátí do krabice
karty událostí se zamíchají, vezme se prvních 6 a zbylé se vrátí do krabice
Průběh hry
hra se skládá ze 6 kol
0.fáze - příprava
na začátku kola se zamíchají surovinové karty a 7 z nich se vyloží ke spodní hraně hracího plánu
2 karty řemeslníků určených pro toto kolo se též vyloží ke spodní hraně hracího plánu, zbývající 2 se vyloží na místo "správní budovy"
2 karty prospěchu se vyloží na místo "Králův most"
doplní se suroviny na trhu, aby všech 4 x 3 polí trhu bylo obsazeno kostičkami příslušných druhů
všichni stavitelé se umístí do pytlíku
1.fáze – výběr karet
hráči střídavě od počátečního po směru hodinových ručiček postupně rozeberou u spodní hrany vyložené karty, a to tak, že každý hráč, je-li na právě řadě a pokud již nedal dříve pas, buď vezme 1 kartu, nebo dá pas
když hráč vezme surovinovou kartu, umístí své dělníky v počtu daném kartou do místa těžby (kamenolom, les, pískovna) daném kartou, pokud hráč nemá k dispozici dostatečný počet dělníků, nemůže příslušnou surovinovou kartu vzít
když hráč vezme kartu řemeslníka, zaplatí za ni částku danou kartou a vyloží ji před sebe – viz řemeslníci, pokud hráč nemá dostatečný počet peněz, nemůže příslušnou kartu řemeslníka vzít
na závěr této fáze hráči umístí všechny své zbývající dělníky do manufaktury
2.fáze – nasazení stavitelů
počáteční hráč se ujme losování stavitelů z pytlíku
na půlkruhu cen za nasazení stavitele se nastaví počáteční cena 7
postupně se z pytlíku losují jednotliví stavitelé, následně je vždy cena za nasazení dalšího snížena o 1, dosáhne-li cena hodnoty 0, již se na půlkruhu nevyznačuje, a dále se již nesnižuje
hráč, jehož stavitel je vylosován, má 2 možnosti, buď cenu zaplatí, a pak může stavitele nasadit na jakoukoliv volnou pozici na hracím plánu, nebo nezaplatí, a pak se stavitel umístí ke své ceně do půlkruhu,
poté, co se vylosují všichni stavitelé, hráči zadarmo postupně od nejdražšího nasazují zbylé stavitele z půlkruhu
počáteční hráč má privilegium, že jednoho vylosovaného stavitele může ihned vrátit zpátky do pytlíku a vylosovat stavitele jiného
na místa "Králův dvůr" a "trh" nesmí jeden hráč nasadit 2 své stavitele
3. fáze – provedení akcí 1-15
akce se provádějí v pořadí 1 až 15
1) otočí se vrchní karta události a všichni hráči se následně musí řídit tím, co je na ní uvedeno (buď je to pozitivní, nebo negativní událost) - viz karty událostí
2) hráč, co obsadil pozici 2, vybere, buď může zvolit, aby se na něj událost nevztahovala, nebo si vezme libovolnou jednu surovinu z trhu
3) hráči, co obsadili některou z pozic 3, vezmou příslušnou kartu prospěchu - viz karty prospěchu
4) hráči za každého svého dělníka v manufaktuře vezmou 1 peníz
5) hráči, kteří obsadili pozici 5, si připočítají 2 resp. 1 vítězný bod
6) hráči vezmou suroviny v počtu uvedeném na svých surovinových kartách
7) dtto
8) dtto
9) hodí se kostkou, hráči, kteří neobsadili pozici 9, musí zaplatit tolik peněz, kolik padlo na kostce, pokud nemají, platí vítěznými body, 1 bod za každé 2 peníze zaokrouhleno ve prospěch hráče, navíc hráč, který obsadil předsunutou pozici, získává z banku jeden kov
10) hráči, kteří obsadili pozici 10, vezmou zadarmo příslušnou kartu řemeslníka a rovnou ho vyloží – viz řemeslníci
11) hráč, který obsadil pozici 11, vezme 2 šedé dělníky, a v příštím kole je může využít jako své 2 vlastní
12) hráči, kteří obsadili pozici 12, v pořadí nasazení postupně kupují nebo prodávají suroviny, cena je dána, písek za 2, dřevo za 3, kámen za 4, kov za 5, u kovu je povolen pouze prodej, hráč, který je právě řadě a pokud již dříve neodpasoval, smí buď koupit, nebo prodat právě jeden druh suroviny, nebo dát pas, tato akce se provádí opakovaně, dokud všichni hráči nedají pas, pokud se některá surovina na trhu vykoupí, nelze jí již v tom kole nakupovat, prodané suroviny jdou do banku
13) provede se výroba řemeslníků - viz řemeslníci
14) hráč, který obsadil pozici 14, je počátečním hráčem v příštím kole, jestliže tuto pozici neobsadil žádný hráč, je počátečním hráčem další hráč ve směru hodinových ručiček od aktuálně počátečního
15) postaví se jeden kus počítadla kol, hráči vrací do banku použité šedé dělníky a surovinové karty a berou zpátky k sobě všechny svoje dělníky, nevybrané karty prospěchu a řemeslníků a aktuální karta událostí se odstraní ze hry
Vyhodnocení
o pořadí hráčů rozhodují získané vítězné body
v případě rovnosti rozhoduje větší počet peněz
Řemeslníci
každý řemeslník má na kartě uvedeno, z čeho vyrábí co, a maximálně v jakém množství
každý hráč může mít maximálně vyloženo 5 řemeslníků, má-li víc, musí přebytečné dle vlastního výběru ihned zahodit
po produkci smí každému hráči zbýt maximálně 5 surovin
speciální vlastnosti řemeslníků:
- nemá-li hráč vyloženého mörtelmischera, potom mu maurer nemůže vydělávat vítězné body
- nemá-li hráč vyloženého steinmetze, nemůže prodávat na trhu kameny
- nemá-li hráč vyloženého schreinera, nemůže kupovat na trhu dřevo
většina řemeslníků vyrábí vítězné body za suroviny, vyjma
- goldschmieda, který vyrábí vítězné body za peníze,
- statikera, který vyrobí 1 vítězný bod jen tak,
- werzeugmachera, který vyrobí 2 peníze jen tak, ale za podmínky, že hráč vlastní kov,
- spezielle schreinera, který vyrobí 4 peníze z jednoho dřeva
Karty prospěchu
Deine Mathematikstudie – hráč získá 2 kovy
Bruder Remigius – hráč může jednou nezaplatit za umístění stavitele
Otto Blackface – hráč získá černého dělníka, kterého může používat až do konce hry
Erzbischof Thomas – hráč může se jednou ochránit před událostí
Nach dem Sturz des Königs – hráč může jednou nezaplatit daně
Die weinende Madonna – hráč získá 3 vítězné body
Die Kathedrale – hráč získá 1 kámen a 1 dřevo
Die Wollmesse in Kingsbridge – hráč získá 8 peněz
Der König – hráč získá 1 kov
Aliena – hráč získá každé kolo 1 dřevo (před výrobou řemeslníků)
Ellen – hráč se může na začátku každého kola podívat, jaká bude tažená karta události
Jack – hráč může mít vyloženo 6 řemeslníků místo 5
Richard – hráč získá každé kolo 1 písek (před výrobou řemeslníků)
Tom Builder– hráč získá každé kolo 1 kámen (před výrobou řemeslníků)
Bruder Francis – hráč může každé kolo zaplatit za daň pouze 2 peníze
Prior Philip – za každého stavitele umístěného do převorství získává hráč o bod víc
Karty událostí
König - hráči obdrží 5 peněz
Richard – hráči obdrží 1 kov
Prior Philip – až 5 dělníků každého hráče pracující v manufakruře dostané dvojnásobnou mzdu
Teile der Kathedrale – hráči musí zahodit jednoho řemeslníka
Der Erzbischof – kapacita všech řemeslníků každého hráče se zvýší o 1 vyjma Orgelbauera a Glockengiessera
Scharen von Freiwilligen – výdělek ze všech surovinovinových karet každého hráče se zvýší o 1
Der Konklikt – všichni hráči ztratí 2 vítězné body
Der kalten Winter - výdělek ze všech surovinovinových karet každého hráče se sníží o 1
Zum Schutz der Kathedrale – v příštím kole mohou hráči použít pouze 2 stavitele
William Hamleigh – hráči ztratí 4 peníze