Sternenschiff Catan: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 111: Řádek 111:
*zásobovací - povyšuje velikosti skladů na 3 kusy
*zásobovací - povyšuje velikosti skladů na 3 kusy
*řídící - přidává možnost využít u karet akčních 3.akci
*řídící - přidává možnost využít u karet akčních 3.akci
*obchodní - dává možnost kupovat od soupeře jednu komoditu za 2 peníze (ten, má-li jí, musí obchod příjmout)
*obchodní - dává možnost kupovat od soupeře jednu komoditu vyjma vědomostí za 2 peníze (ten, má-li jí, musí obchod příjmout)
*sensorový - dává možnost před započetím objevitelské cesty svrchní 2 karty akčních prohlédnout, a potom je umístit buď svrchu nebo naspod balíčku (i každou jinam)
*sensorový - dává možnost před započetím objevitelské cesty svrchní 2 karty akčních prohlédnout, a potom je umístit buď svrchu nebo naspod balíčku (i každou jinam)
*produkční - produkuje jedno zboží na určité čílo na kostce
*produkční - produkuje jedno zboží na určité čílo na kostce
*výzkumný - produkuje jednu vědomost na určité číslo na kostce
*výzkumný - produkuje jednu vědomost na určité číslo na kostce
 
 
===Upgrejdované moduly===
===Upgrejdované moduly===
*zásobovací - povyšuje velikosti skladů na 4 kusy
*zásobovací - povyšuje velikosti skladů na 4 kusy

Verze z 15. 3. 2006, 08:55

  • Počet hráčů: 2
  • Doporučený věk: nejméně 10 let
  • Délka hry: 60 až 120 minut
  • Vydavatel: Kosmos
  • Rok vydání: 2001
  • Autor: Klaus Teuber


Obsah

  • 2 desky vesmírných lodí, obsahují:
    • na zadním konci 3 sloty pro motory
    • na předním konci 3 sloty pro zbraně
    • 6 polí modulů
    • 6 polí skladů obilí, rudy, paliva, krystalů, zboží a vědomostí, na pole skladů se umístí šipky
    • rubová strana šipky znamená, že hráč ve skladě 0 kusů příslušné komodity, lícová strana ukazující na 1,2,3 nebo 4 kusy znamená, že hráč má ve skladě příslušný počet kusů odpovídající komodity
    • na začátku hry se do každého skladu vejdou maximálně 2 kusy komodity, až na vědomosti, kterých již od začátku může být ve skladu až 4 kusy
    • 2 pole pro rakety
  • peníze
  • 12 dílků šipek
  • 6 dílků motorů (mají základní stranu s jednou tečkou a upgrejdovanou stranu se 2 tečkama)
  • 6 dílků děl (mají základní stranu s jednou tečkou a upgrejdovanou stranu se 2 tečkama)
  • 4 dílky H-raket (diplomatických) a 4 K-raket (kolonozačních)
  • 18 karet modulů, 2 sady základních, 1 sada upgrejdovaných
  • 70 akčních karet, z toho 2 počáteční kolonie se symbolem hráče na rubu, 40 základních a 28 orámovaných
  • 12 karet misí
  • karta největší válečník, karta největší diplomat
  • 2 kostky, základní s čísly 1-3, bojová s čísly 1-4

Počáteční postavení

  • 40 základních akčních karet se zamíchá a rubem nahoru rozdělí do 4 balíčků po 10
  • karty misí se rozdělí podle čísel na hromádky, jednotlivé hromádky se zamíchají, a potom se rubem nahoru složí dohromady od nejnižších čísel po nejvyšší
  • 3 vrchní karty misí se vyloží
  • ohraničené akční karty se rozdělí podle čísel na hromádky, jednotlivé hromádky se zamíchají, a potom se rubem nahoru složí dohromady od nejnižších čísel po nejvyšší
  • každý hráč si umístí na pole skladů 6 šipek
  • každý hráč má do začátku 25 peněz, 2 základní motory, 1 základní dělo, H-raketu, K-raketu, 2 zboží a 1 vědomost
  • hráči vylosují, kdo bude hrát za sluníčko a kdo za měsiček
  • oba hráči vyloží před sebe svou kartu počáteční kolonie
  • oba hráči postaví jeden svůj základní modul dle vlastního výběru (umístí jej do lodě nejprve rubem nahoru, a pak současně otočí)
  • první tah hraje měsíček

Průběh hry

hráči se střídaji v tazích

průběh tahu hráče:

1) produkční fáze

  • hráč hodí základní kostkou,
  • hráč i jeho soupeř se podívají, zda na hozené číslo nevyprodukují jejich moduly a kolonie nějakou komoditu, pokud ano, umístí ji do skladu
  • pokud má hráč víc kolonii s číslem, které padlo na kostce, může vyprodukovat komoditu pouze v jedné z nich
  • má-li hráč příslušný sklad plný, vyprodukovaná komodita propadá

2) cestovní fáze

  • hráč ukáže na některý balíček akčních karet, kde hodlá vykonat svou cestu
  • jeho soupeř mu pak postupně vykládá karty z vrchu tohoto balíčku
  • vyložit lze maximálně tolik karet, kolik je součet hráčova výkonu motoru (červených teček) a čísla na kostce padlého v produkční fázi
  • hráč se pro každou vyloženou kartu rozhoduje, zda využije její akci či nikoli
  • maximálně může využít pouze 2 akce
  • po vyčerpání akcí nebo limitu vyložených karet jeho cesta končí (event. i na jeho žádost)
  • cesta může být též ukončena úspěšným útokem vesmírných pirátů na hráčovu loď
  • poté soupeř složí vyložené karty,doplní chybějící karty do 10 z balíčku ohraničených akčních karet a balíček karet znova celý zamíchá

3) obchodní a stavební fáze

  • v této fázi hráč staví a obchoduje

karta největší diplomat

  • po dobu,co má hráč víc obchodních planet H než jeho soupeř a přitom aspoň 3, drží kartu u sebe

karta největší válečník

  • po dobu, co má hráč víc metálů (jsou na kartách s piráty a několika kartách misí) než jeho soupeř a přitom aspoň 3, drží kartu u sebe

Konec hry

  • na kartách kolonií, na kartách upgrejdovaných modulů, na kartě největší válečník a největší diplomat a jedné kartě misí je symbol vítězného bodu
  • hra končí v momentě, kde některý hráč získá 10.vítězný bod, čímž se stává vítězem

Akční karty

obchodní planeta - nabízí akci obchodování, na kartě je uvedeno, za kolik peněz se zde dá koupit nebo prodat ta která komodita, „?“ znamená libovolná komodita, je možno koupit či prodat libovolný počet komodit (hráč je omezen pouze množstvím svých peněz a kapacitou skladu), vyjma karet s otazníkem, kde jde prodat nanejvýš jednu nebo koupit nanejvýš 2 komodity, a karty prodej pouze 1 vědomosti za 4 a karty koupě pouze 1 vědomosti za 2

obchodní planeta H - buď nabízí akci obchodování, nebo nabízí akci založení obchodní stanice, ta se provede tak, že hráč, má-li hráč H-raketu, může ji vypustit(odevzat) a kartu obchodní planety H vzít a vyložit

kolonie - nabízí akci založení kolonie, pokud má hráč K-raketku, může ji vypustit(odevzdat) a kartu kolonie vzít a vyložit

planety Pallas,Picasso,Posseidon,Hades - pokud je mezi vyloženými kartami misí planeta se stejným jménem, může hráč využít akci uvedenou na této kartě, hráč si buď použitou kartu misí vezme (pokud na ní je metál nebo vítězný bod), nebo jí zahodí, za ní je na konci fáze doplněna z balíčku karet misí další (takhle je možné vykonat i víc akcí na jednu vyloženou akční kartu)

prázdný prostor - nenabízí nic

piráti - nenabízí akci, nýbrž zaútočí na loď a hráč se musí bránit,

  • soupeř, který otáčí karty, tuto kartu hráči neukazuje, pouze mu řekne, kolik peněz po něm piráti chtějí za to, že na něj nezaútočí,
  • hráč buďto zaplatí, nebo bojuje,
  • bojuje se tak, že hráč hodí bojovou kostkou za sebe a soupeř za piráty, hráč hozené číslo připočte k síle kanónů (počtu teček na kanónech) soupeř hozené číslo připočte k síle pirátů uvedené na kartě,
  • pokud piráti dosáhli vyšší součet, vyhráli, v tom případě je hráčovi piráty ublíženo, přinejmenším je hráčova cesta ukončena, a několik karet pirátů hráčovi i sebere dělo nebo modul (nebo z upgrejdovaného modulu nebo děla udělá obyčejné)
  • v opačném případě (tzn. i při remíze) vyhrává hráč, v tom případě získává 1 surovinu dle vlastního výběru a vezme si pirátskou kartu

Stavba

  • obilí+diamant+ruda = vlastní základní modul
  • 2obilí+diamant+ruda = upgrejdovaná modul (pouze pokud je příslušný základní postaven)
  • palivo+obilí+ruda = K-raketka (pouze, je-li volno)
  • palivo+ruda+zboží = H-raketka (pouze, je-li volno)
  • 2diamanty = dělo
  • 2diamanty+vědomost = upgradované dělo (až pokud se postaví všechna základní)
  • 2paliva = motor
  • 2paliva+vědomost = uprejdovaný motor (až pokud se postaví všechny základní)

Obchodování

  • s libovolnými 2 vlastními obchodními planetami jednou za fázi
  • pokud hráč disponuje příslušným modulem, může obchodovat též se soupeřem

Základní moduly

  • zásobovací - povyšuje velikosti skladů na 3 kusy
  • řídící - přidává možnost využít u karet akčních 3.akci
  • obchodní - dává možnost kupovat od soupeře jednu komoditu vyjma vědomostí za 2 peníze (ten, má-li jí, musí obchod příjmout)
  • sensorový - dává možnost před započetím objevitelské cesty svrchní 2 karty akčních prohlédnout, a potom je umístit buď svrchu nebo naspod balíčku (i každou jinam)
  • produkční - produkuje jedno zboží na určité čílo na kostce
  • výzkumný - produkuje jednu vědomost na určité číslo na kostce

Upgrejdované moduly

  • zásobovací - povyšuje velikosti skladů na 4 kusy
  • řídící - přidává možnost využít u karet akčních 4.akci
  • obchodní - dává možnost kupovat od soupeře až dvě komodity vyjma vědomostí za 2 peníze (ten, má-li jí, musí obchod příjmout)
  • sensorový - dává možnost před započetím objevitelské cesty svrchní 3 karty akčních prohlédnout, a potom je umístit buď svrchu nebo naspod balíčku (i každou jinam)
  • produkční - produkuje jedno zboží na 2 určitá číla na kostce
  • výzkumný - produkuje jednu vědomost na 2 určitá čísla na kostce

Karty misí

  • Umweltkrise - za 1 vědomost vezmi 3 peníze a 1 surovinu dle výběru
  • Geschenk fer diplomaten - vezmi 1 libovolnou surovinu
  • Geschenk der handler - vezmi 1 libovolnou surovinu
  • Handelsauftrag 1 - za 1 zboží vezmi 1 libovolnou surovinu
  • Hungersnot - za 1 obilí vezmi 1 libovolnou surovinu
  • Piratennest - máš-li sílu děl aspoň 3, vezmi 3 peníze a 1 libovolnou surovinu
  • Notruf - máš-li výkon motů aspoň 4, vezmi 1 libovolnou surovinu
  • Ratssitzung - za 6 peněz vezmi 2 libovolné suroviny
  • Seuche - dej 2 vědomosti
  • Handelsauftrag 2 - za 2 zboží vezmi 2 libovolné suroviny
  • Denkmal - dej 2 rudy a 1 diamant
  • Weideraufbau - dej 10 peněz