Agricola - strategie (Jirka bauma): Porovnání verzí
m |
m |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
Na tomto dokumentu se zatím stále pracuje ! | Na tomto dokumentu se zatím stále pracuje ! | ||
Strategii Agricoly bych rád vysvětlil na jedné mé povedené partii. | Strategii Agricoly bych rád vysvětlil na jedné mé neobvykle povedené partii. | ||
Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduché algoritmu na ohodnocení síly tahu. Tento algoritmus vychází ze základního heuristických předpokladů: 1 akce(A) = 2 body(b) = 3 jídla(J). | Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduché algoritmu na ohodnocení síly tahu. Tento algoritmus vychází ze základního heuristických předpokladů: 1 akce(A) = 2 body(b) = 3 jídla(J). | ||
Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů (-7 za pole,...,krávy; -13 za prázdná pole; +6 za členy rodiny; -6*2*2*2/3=-16 za jídlo; +2 za jídlo na startu), a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů (14 kol * 2 členové rodiny) | Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů (-7 za pole,...,krávy; -13 za prázdná pole; +6 za členy rodiny; -6*2*2*2/3=-16 za jídlo; +2 za jídlo na startu), a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů (14 kol * 2 členové rodiny). | ||
Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů. | |||
'''1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J)''' | '''1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J)''' | ||
Řádek 21: | Řádek 21: | ||
další vyložená velmi silná profese | další vyložená velmi silná profese | ||
v Agricole je samozřejmě prvek náhody | v Agricole je samozřejmě prvek náhody spočívající v tom, jak kdo dostane silné kartičky, ale jak se rozdává 14 kartiček, tak je docela šance, že každý dostane aspoň nějakou silnou | ||
bylo důležité, že byla příležitost | bylo důležité, že byla příležitost tyto konkrétní 2 profese zahrát v prvních 2 kolech, protože později zahrané už by byly méně silné | ||
zároveň bylo důležité, že u obou profesí je jejich návratnost téměř okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je | zároveň bylo důležité, že u obou profesí je jejich návratnost téměř okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je třeba se příliš nebrzdit akcemi, které jsou sice silné, ale mají dlouhodobou návratnost | ||
'''3. (+R);3D(+J); 3J''' | '''3. (+R);3D(+J); 3J''' | ||
Řádek 37: | Řádek 37: | ||
kombinace: domek(*3/4A)+potomstvo(*3/4A)+2R(*1A)+5D(*1,7A) dává +6,9 bodů [22 (9A novým členem + 3body za člena + 1bod za domek) - 8,4 (4,2A) - 6,7 (2J*5sklizní*2/3)]. | kombinace: domek(*3/4A)+potomstvo(*3/4A)+2R(*1A)+5D(*1,7A) dává +6,9 bodů [22 (9A novým členem + 3body za člena + 1bod za domek) - 8,4 (4,2A) - 6,7 (2J*5sklizní*2/3)]. | ||
Ve skutečnosti potomstvo přináší o něco více bodů, než se dá napočítat. Protože | Potomstvo je extrémně silná kace. Ve skutečnosti potomstvo přináší dokonce o něco více bodů, než se dá napočítat. Protože zlepšuje možnosti zahrát v budoucnu silné akce. | ||
Je dobré si taky povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby | Je dobré si taky povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby potomstvo přišlo později, měl bych z té akce poměrně o dost méně bodů. (To samé platí o ovcích v následujícím tahu.) | ||
Potomstvo je akce, která jako jediná přináší vždy zaručený bodový zisk, a proto se na ni vždy vyplatí hrát, a to jsem dělal i já v předchozích kolech | Potomstvo je akce, která jako jediná přináší vždy zaručený bodový zisk, a proto se na ni vždy vyplatí hrát, a to jsem také dělal i já v předchozích kolech. | ||
'''6. (+R);5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny)(+start)''' | '''6. (+R);5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny)(+start)''' |
Verze z 11. 11. 2008, 10:35
Na tomto dokumentu se zatím stále pracuje !
Strategii Agricoly bych rád vysvětlil na jedné mé neobvykle povedené partii.
Základní myšlenkou strategie Agricoly je možnost výběru nejlepšího tahu pomocí jednoduché algoritmu na ohodnocení síly tahu. Tento algoritmus vychází ze základního heuristických předpokladů: 1 akce(A) = 2 body(b) = 3 jídla(J).
Tzn. z výše uvedeného plyne, že na začátku hry má hráč -28 bodů (-7 za pole,...,krávy; -13 za prázdná pole; +6 za členy rodiny; -6*2*2*2/3=-16 za jídlo; +2 za jídlo na startu), a na konci hry, hraje-li průměrně, dosáhne 28 bodů (14 kol * 2 členové rodiny).
Ve skutečnosti nemá hráč důvod hrát pouze průměrně, protože z času na čas se vyskytne možnost zahrát nadprůměrný tah. A proto obvyklý výsledek po dobré hře bývá kolem 40 bodů.
1. profese Sběrač bobulí(dává k dřevu +1 jídlo); 2D(+J)
profese přinesla +2,7 bodu
kartičky profesí mají velmi rozdílnou sílu, je mezi nimi několik, které jsou velmi silné, a ty je samozřejmě třeba vyložit
2. profese Sběrač rákosu(dává 4 rákosy v následujících 4 kolech);2D(+J)
profese přinesla +1,3 bodu,
další vyložená velmi silná profese
v Agricole je samozřejmě prvek náhody spočívající v tom, jak kdo dostane silné kartičky, ale jak se rozdává 14 kartiček, tak je docela šance, že každý dostane aspoň nějakou silnou
bylo důležité, že byla příležitost tyto konkrétní 2 profese zahrát v prvních 2 kolech, protože později zahrané už by byly méně silné
zároveň bylo důležité, že u obou profesí je jejich návratnost téměř okamžitá, některé akce přinášejí prospěch pouze pokud jsou zahrány dostatečně brzo, a proto je třeba se příliš nebrzdit akcemi, které jsou sice silné, ale mají dlouhodobou návratnost
3. (+R);3D(+J); 3J
4. (+R);4D(+J); stavba domku(-9D-2R->domek+2chlévy)
sklizeň: -4J; zůstatek 5J
5. (+R);potomstvo(+MV-vřeteno); profese Štolba(umožňuje v 1 neopl. chlévě mít 3 zvířata)
kombinace: domek(*3/4A)+potomstvo(*3/4A)+2R(*1A)+5D(*1,7A) dává +6,9 bodů [22 (9A novým členem + 3body za člena + 1bod za domek) - 8,4 (4,2A) - 6,7 (2J*5sklizní*2/3)].
Potomstvo je extrémně silná kace. Ve skutečnosti potomstvo přináší dokonce o něco více bodů, než se dá napočítat. Protože zlepšuje možnosti zahrát v budoucnu silné akce.
Je dobré si taky povšimnout, jak hru ovlivnilo pořadí akcí v jednotlivých kolech, kdyby potomstvo přišlo později, měl bych z té akce poměrně o dost méně bodů. (To samé platí o ovcích v následujícím tahu.)
Potomstvo je akce, která jako jediná přináší vždy zaručený bodový zisk, a proto se na ni vždy vyplatí hrát, a to jsem také dělal i já v předchozích kolech.
6. (+R);5Ov; profese Majitel pluhu (dává za jídlo pole každé kolo po postavení kam. domu); MV-Kamenolom(dává k nádeníkovi 3 kameny)(+start)
profese přinesla +3 body (4 body za 5 polí + 5 bodů za 5 zaplněných polí - 1 akce - 4 body za 6 jídel)
to je opravdu velká klika dostat do ruky 3 atypicky silné profese, a navíc jsem k tomu dostal do ruky kamenolom, takže se to nakombilo, a navíc s kamenlomem se lépe dala ta profese využít
kamenolom to je velice silná karta, kdy její síla je ale odvislá od toho, jaké má člověk v ruce profese, většina malých vybavení je naopak slabá, dávají většinou tak -1 bod, je to ale spojeno se ziskem startovní pozice, což je kapitola sama pro sebe,
7. 6D(+J); 5H; renovace(+VV-Ohniště)
kombinace: renovace(+ohniště)+5Ov+2chlévy(*1/4A)+štolba+vřeteno(*1/4A)+5H+1R(*1/2A)+5D(*1,7A) dává +6,3 bodů (5 bodů za ovce + 3 body za renovaci + 2 body za chlévy + 1 bod za ohniště + 4J za snědené ovce + 10J za vřeteno - 1J za štolbu - 6,7A = 11 bodů+8,7 bodu-13,4 bodu)
to je atypicky silná kombinace, normálně se nějaký hráč obětuje a ovce sebere dříve, než aby někomu z toho nechal takhle velký zisk, ale tohle byla důležitá souhra náhod, k silné kartě vřeteno jsem dostal do ruky štolbu, což je slabá karta, ale s tím vřetenem vytvořila kombo, a navíc teda tam ty ovce zůstali, bez toho by ta kombinace nebyla tak silná,
tady je třeba podotknout, že jsem tu partii hrál se začátečníky, proti silnějším hráčům by mi to těžko vydrželo
navíc je dobře, že jsem tímto definitivně vyřešil problém s jídlem a nebyl pod tlakem ztráty -2,7 bodu za nedostatek jídla při sklizni
sklizeň:+2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 2J
8. nádeník(2J+3K); 3D(+J); 1Ze
9. nádeník(2J+3K); renovace(+VV-Studna); 4D(+J)
kombinace:Kamenolom+renovace(+studna)+2*nádenik+1R(*1/2A)+1D(*1/3A) dává +5,4 bodů (2b za kamenolom, 3b za renovaci+ 6b za 9J + 4b za studnu - 9,6b za 4,8akce)
tohle je velice silná kombinace, která je důsledkem síly kamenolomu
sklizeň: +2J,1Ov->2J,-6J,+Ov; zůstatek 6J
10. (pole za jídlo); ploty(-12D->4 pastviny); nádeník(2J+3K); MV-Lopatka na obilí(dává k obilí + 1 obilí)(+start)
kombinace: ploty + 12D(3A) dává 1 bod = 4 body za prázdná pole, 5 bodů za pastviny, - 8 bodů za 4A;
kombinaci jsem trochu přlepšil, protože jsem jí připočítal ten zisk 2 bodů, který jsem získal tak, že jsem jednou sebral najednou 6 dřev
ploty jsou důležité, protože vytvářejí možnost získat body za dobytek
11. (pole za jídlo); 2Kr; 2Ob; 4H
2Kr je velice silná akce, která dává +3body
sklizeň: +2J,-6J,+Ov,+Kr; zůstatek 4J
12. (pole za jídlo); zorat a zasít; 4D(+J);1Ze
kombinace: zorat a zasít+zelenina+obilí+Lopatka na obilí+1D(*1/3A) dává +0,4b (1 bod za pole + 1 bod za prázdná pole + 4 body za 6 obilí + 3 body za 2 zeleniny, -8,6b za 4,3A)
ve skutečnosti zorat a zasít je velmi silnou akci, to, že je celá kombinace pouze lehce nadprůměrná udělala ta Lopatka na obilí,
13. (pole za jídlo); 2Pr; zorat a zasít; 2chlévy
zorat a zasít+1Ze dává -1 bod
2chlévy+4D dává -2 body (ale umožnili dále zmnožit krávy a prasata)
2Pr je velmí silná akce, která dává +1 bod
sklizeň: (2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 1J
14. (pole za jídlo); potomstvo; VV-Kamenná pec(-2Ob ->8J); 1Kr
1 Kr dává -1 bod;
kombinace pec+nádeník+4H dává 0 bodů (3 body za pec, 4 body za 10J z toho 4 zbytečné, -6 bodů za 3 akce - 1b za -2Ob)
potomstvo bez místnosti je velmi silná akce, která dává +0,3 bodu, a pokud by byla zahraná dříve, dávala by bodů ještě o dost více, navíc to vypočtené číslo nezohledňuje fakt, že jídla jsem měl dost
na konci hry jsem už neměl co hrát, a tudíž už jenom ztrácel, proto bývá obvykle o něco lepší udělat si o jednoho potomka víc mezi 8-11 kolem, i když z něho žádné body hráč sice nezíská, ale umožňuje mu to hrát až do konce, někdy ale vznikne situace, kdy těch akcí začne být nedostatek, a hráč, co si sebral 4.potomak se naopak dostane do ztráty, protože už nebude, co sebrat, nebo může ztrácet body za nevýhodné jídlové akce, když má nedostatek jídla
sklizeň:(2Ze,2Ob),+2J,-6J,+Ov,+Kr,+Pr; zůstatek 4J
hodnocení:7 polí,4 ohrady, 4Ob, 4Ze, 8Ov, 4Pr, 6Kr, 0 prázdných polí, 3 ohr.chlévy, 3 kam.domy, 4 členi rodiny, Studna, Kamenná pec, Ohniště, Kamenolom => 55 bodů
kontrolní součet 28 + 2,7 + 1,3 + 6,9 + 3 + 6,3 + 5,4 + 1 + 3 + 0,4 + 1 - 1 - 2 + 0,3 -1 + 0 = 55,3 což souhlasí, 0,3 je zaokrouhlovací chyba