Tzaar: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (přidání obrázku do infoboxu.)
m (doplnění ocenění)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 10: Řádek 10:
| rok      = 2007
| rok      = 2007
| vydavatel = Don & Co
| vydavatel = Don & Co
| ocenění  =  
| ocenění  = Nominace [[International Gamers Awards 2008]]
}}
}}


[[Kategorie:Abstraktní hry]]
[[Kategorie:Abstraktní hry]]


Hra [[Gipf projekt|Gipf projektu]].  
''Měl bych posílit svou pozici nebo oslabit protivníkovu? Takovou záludnou otázku si budete muset položit před každým svým tahem.''<br>
''Hra [[Gipf projekt|projektu Gipf]].''
 
== Obsah ==
 
* 1 herní deska
* 30 bílých kamenů: 6× Tzaar, 9× Tzarra a 15× Tott
* 30 černých kamenů: 6× Tzarr, 9× Tzarra a 15× Tott
 
== A. Příprava ==
 
Umístěte herní desku mezi hráče tak, aby její delší strana směřovala od jednoho ke druhému.
 
Umístěte všechny kameny náhodně na desku. Průsečíky představují herní prostor a nadála je budeme označovat jako místa. Když je na desce všech 60 kamenů, všechna místa budou zaplněna.
 
Losem určete vaší barvu. Bílá začne.
 
'''Poznámka''': Pokud se vám nelíbí začínat z náhodného rozložení kamenů, přečtěte si části '''G'''. a '''H'''. níže v pravidlech.
 
== '''B'''. Cíl hry ==
 
K vítězství vedou dvě cesty:
 
Hráci mají 3 druhy kamenů: Tzaar, Tzarra a Tott. Tyto tři druhy představují trojici: nemohou zůstat bez sebe. Musíte vždy zachovat na desce alespoň jeden kámen od každého druhu. Jinými slovy, První cesta k vítězství je připravit protihráče buď o všechny Tzaary, Tzarrie či Totty.
 
V každém kole jsou hráči povinni zajmout alespoň jeden protihráčův kámen. Takže druhá cesta k vítězství je postavit protihráče do pozice, kdy nemůže zajmout žádný z vašich kamenů zbývajících na desce.
 
== '''C'''. Začátek: jeden tah ==
 
K zahájení hry udělá bílý jeden tah. Bílý musí tento tah využít k zajmutí. Pravidla pro zajmutí jsou velmi jednoduchá: vezměte jeden za svých kamenů (jakéhokoliv druhu) a pohněte s ním na sousední místo s protihráčovým kamenem (jakéhokoliv druhu). Odeberte protihráčův kámen z desky a položte na jeho místo svůj. Protihráčův kámen je odstraněn ze hry.
 
== '''D'''. Hra: dva tahy za kolo ==
 
Poté co bílý zahájil hru pouze jedním tahem, mají hráči vždy dva tahy na kolo.
 
=== První tah kola ===
 
První tah kola je vždy "povinné zajmutí". Musíte zajmout! Můžete zajmout kámen na sousedním
místě, ale během průběhu hry bude více a více míst volných. Můžete také zajmout přesunem kamene v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst na první místo obsazené protihráčovým kamenem. Odeberte protihráčův kámen z desky a položte na jeho místo svůj kámen. (''viz. obrázek 2'') Protihráčův kámen je odstraněn ze hry.
 
Během zajímání není žádný rozdíl mezi Tzaary, Tzarriemi a Totty. Každý kámen může zajmout jakýkoliv jiný kámen, pokud je alespoň stejně silný jako kámen, který chce zajmout.
 
Síla kamene není určena jeho druhem, ale jeho výškou. Na začátku jsou pouze jednotlivé kameny, což znamená, že všechny kameny na desce jsou stejně silné. Během hry můžete své kameny posílit vyskládáním na sebe. Sloupec dvou kamenů může zajmout jakýkoliv jednotlivý kámen a jakýkoliv sloupec dvou kamenů opačné barvy; sloupec tří kamenů může zajmout jakýkoliv jednotlivý kámen, jakýkoliv sloupec dvou kamenů a jakýkoliv sloupec tří kamenů opačné barvy a tak dále.
 
Všechny kameny na desce táhnou stejně. Samotný kámen je stejně pohyblivý jako sloupec dvou, tří nebo více kamenů.
 
[[Soubor:Tzaar_obr2.jpg|Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.]]<br>
''Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.''
 
=== Druhý tah kola ===
 
Pro druhý tah si musíte vybrat ze tří možností: '''1''') podruhé zajmout, '''2''') posílit jeden ze svých kamenů (či sloupců), '''3''') výdát se tahu.
 
1) '''Druhé zajmutí'''<br>
Pro druhé zajmutí jsou stejná pravidla jako pro zajmutí při vašem prvním tahu. Můžete podruhé zajmout se stejným kamenem (či sloupcem), kterým jste zajamli poprvé nebo s jiným kamenem (či sloupcem).
 
2) '''Posílení kámene'''<br>
K posílení kamene (či sloupce) s ním jednoduše skočíte na jiný kámen (či sloupec) své barvy. Můžete skočit na svůj kámen (či sloupec) na protilehlém místě nebo na místě, kterého můžete dosáhnout přesunem v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst. Takže k posílení kamene máte přesně ty samé možnosti jako pro zajmutí.
 
Počet kamenů ve sloupci není omezen. Bez ohledu na to jak je sloupec vysoký, vždy je považován za jednu objekt. Musí být přesouván a zajímán jako celek.
 
Jakýkoliv váš kámen (či sloupec) může skočit na jakýkoliv jiný váš kámen (či sloupec). Například samotný Tzaar může skočit na sloupec s Tottem navrchu a naopak. (''viz. obrázek 3'')
 
Pouze vrchní kámen sloupce se počítá do trojice druhů kamenů ve hře. Například, když položíte Tott na Tzaar, sloupec se počítá pouze jako Tott (přestože Tzaar je stále ve hře jako část sloupce).
 
[[Soubor:Tzaar_obr3.jpg|Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.]]<br>
''Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.''
 
3) '''Vzdát se tahu'''<br>
Nejste povinni využít svůj druhý tah. Pokud se rozhodnete vzdát se svého tahu, jen řekněte protihráči, že je znovu jeho tah.
 
'''Poznámka''': Nikdy nemůžete vynechat první tah kola (povinné zajmutí)!
 
== '''E'''. Pro přehlednost ==
 
Kámen (či sloupec) nikdy nemůže být přesunut na prázdné místo. Jakmile se místo jednou uvolní, zústane volné až do konce kry.
 
Kámen (či sloupec) nikdy nemůže skočit přes jeden nebo více kamenů (či sloupců). Může být přesunut pouze přes volná místa.
 
Herní deska nemá žádné středové místo. Kameny nemohou být přesouvány přes střed desky.
 
Sloupce mohou být tvořeny pouze z kamenů stejné barvy.
 
Musíte ctít pořadí tahů: první je vždy povinné zajmutí, teprve potom máte na výběr ze tří možností druhého tahu.
 
== '''F'''. Konec hry ==
 
Hráč zvítězí buď když úspěšně zajme poslední kámen od jednoho ze tří druhů protihráčových kamenů nebo postaví protihráče do pozice, ve které nemúže uskutečnit poviné zajmutí.
 
'''Pamatujte''': Pouze samotné kameny a kameny navrchu sloupců se počítají při kontrole tří druhů kamenů přítomných ve hře. Kameny ve sloupcích se nepočítají.
 
== '''G'''. Počáteční rozestavení ==
 
Pokud se vám nelíbí náhodné rozestavení kamenů, položte kameny na herní desku podle následujícího obrázku:
 
[[Soubor:Tzaar_obr4.jpg|Obrázek 4: Pravidelné rozestavení kamenů.]]<br>
''Obrázek 4: Pravidelné rozestavení kamenů.''
 
== '''H'''. Turnajová varianta ==
 
Při hraní turnajové varianty začíná hra s prázdnou deskou. Hráči střídavě pokládají na desku své kameny jeden po druhém. Kameny mohou být pokládány na desku v jakémkoliv pořadí a je možné střídat jejich druhy tak často jak chcete.
 
Když budou na desce všechny kameny, všechna místa budou obsazena a hra podle pravidel vysvětlených víše.
 
''Hodně zábavy!''


[[Kategorie:Chybí pravidla]]
[[Kategorie:Gipf projekt]]
[[Kategorie:Gipf projekt]]


Řádek 23: Řádek 126:


* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=tza hrejsi.cz]
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=tza hrejsi.cz]
* Tato hra na [http://www.boardgamegeek.com/game/31999 BoradGameGeek.com]

Aktuální verze z 1. 10. 2008, 11:01

Tzaar hra.jpg
Rodina her Gipf projekt
Počet hráčů 2
Doporučený věk 8
Délka hry 30 minut
Autor Kris Burm
Vydání
2007 Don & Co Tzaar
Ocenění Nominace International Gamers Awards 2008

Měl bych posílit svou pozici nebo oslabit protivníkovu? Takovou záludnou otázku si budete muset položit před každým svým tahem.
Hra projektu Gipf.

Obsah

  • 1 herní deska
  • 30 bílých kamenů: 6× Tzaar, 9× Tzarra a 15× Tott
  • 30 černých kamenů: 6× Tzarr, 9× Tzarra a 15× Tott

A. Příprava

Umístěte herní desku mezi hráče tak, aby její delší strana směřovala od jednoho ke druhému.

Umístěte všechny kameny náhodně na desku. Průsečíky představují herní prostor a nadála je budeme označovat jako místa. Když je na desce všech 60 kamenů, všechna místa budou zaplněna.

Losem určete vaší barvu. Bílá začne.

Poznámka: Pokud se vám nelíbí začínat z náhodného rozložení kamenů, přečtěte si části G. a H. níže v pravidlech.

B. Cíl hry

K vítězství vedou dvě cesty:

Hráci mají 3 druhy kamenů: Tzaar, Tzarra a Tott. Tyto tři druhy představují trojici: nemohou zůstat bez sebe. Musíte vždy zachovat na desce alespoň jeden kámen od každého druhu. Jinými slovy, První cesta k vítězství je připravit protihráče buď o všechny Tzaary, Tzarrie či Totty.

V každém kole jsou hráči povinni zajmout alespoň jeden protihráčův kámen. Takže druhá cesta k vítězství je postavit protihráče do pozice, kdy nemůže zajmout žádný z vašich kamenů zbývajících na desce.

C. Začátek: jeden tah

K zahájení hry udělá bílý jeden tah. Bílý musí tento tah využít k zajmutí. Pravidla pro zajmutí jsou velmi jednoduchá: vezměte jeden za svých kamenů (jakéhokoliv druhu) a pohněte s ním na sousední místo s protihráčovým kamenem (jakéhokoliv druhu). Odeberte protihráčův kámen z desky a položte na jeho místo svůj. Protihráčův kámen je odstraněn ze hry.

D. Hra: dva tahy za kolo

Poté co bílý zahájil hru pouze jedním tahem, mají hráči vždy dva tahy na kolo.

První tah kola

První tah kola je vždy "povinné zajmutí". Musíte zajmout! Můžete zajmout kámen na sousedním místě, ale během průběhu hry bude více a více míst volných. Můžete také zajmout přesunem kamene v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst na první místo obsazené protihráčovým kamenem. Odeberte protihráčův kámen z desky a položte na jeho místo svůj kámen. (viz. obrázek 2) Protihráčův kámen je odstraněn ze hry.

Během zajímání není žádný rozdíl mezi Tzaary, Tzarriemi a Totty. Každý kámen může zajmout jakýkoliv jiný kámen, pokud je alespoň stejně silný jako kámen, který chce zajmout.

Síla kamene není určena jeho druhem, ale jeho výškou. Na začátku jsou pouze jednotlivé kameny, což znamená, že všechny kameny na desce jsou stejně silné. Během hry můžete své kameny posílit vyskládáním na sebe. Sloupec dvou kamenů může zajmout jakýkoliv jednotlivý kámen a jakýkoliv sloupec dvou kamenů opačné barvy; sloupec tří kamenů může zajmout jakýkoliv jednotlivý kámen, jakýkoliv sloupec dvou kamenů a jakýkoliv sloupec tří kamenů opačné barvy a tak dále.

Všechny kameny na desce táhnou stejně. Samotný kámen je stejně pohyblivý jako sloupec dvou, tří nebo více kamenů.

Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.
Obrázek 2: Šipky ukazují, které černé kameny mohou být zajaty bílým Tzaarem.

Druhý tah kola

Pro druhý tah si musíte vybrat ze tří možností: 1) podruhé zajmout, 2) posílit jeden ze svých kamenů (či sloupců), 3) výdát se tahu.

1) Druhé zajmutí
Pro druhé zajmutí jsou stejná pravidla jako pro zajmutí při vašem prvním tahu. Můžete podruhé zajmout se stejným kamenem (či sloupcem), kterým jste zajamli poprvé nebo s jiným kamenem (či sloupcem).

2) Posílení kámene
K posílení kamene (či sloupce) s ním jednoduše skočíte na jiný kámen (či sloupec) své barvy. Můžete skočit na svůj kámen (či sloupec) na protilehlém místě nebo na místě, kterého můžete dosáhnout přesunem v přímé linii přes jakékoliv množství prázdných míst. Takže k posílení kamene máte přesně ty samé možnosti jako pro zajmutí.

Počet kamenů ve sloupci není omezen. Bez ohledu na to jak je sloupec vysoký, vždy je považován za jednu objekt. Musí být přesouván a zajímán jako celek.

Jakýkoliv váš kámen (či sloupec) může skočit na jakýkoliv jiný váš kámen (či sloupec). Například samotný Tzaar může skočit na sloupec s Tottem navrchu a naopak. (viz. obrázek 3)

Pouze vrchní kámen sloupce se počítá do trojice druhů kamenů ve hře. Například, když položíte Tott na Tzaar, sloupec se počítá pouze jako Tott (přestože Tzaar je stále ve hře jako část sloupce).

Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.
Obrázek 3: Samotný kámen může skočit na sloupec (jakékoliv výšky) a naopak! Stejně tak sloupce mohou navzájem skočit na sebe.

3) Vzdát se tahu
Nejste povinni využít svůj druhý tah. Pokud se rozhodnete vzdát se svého tahu, jen řekněte protihráči, že je znovu jeho tah.

Poznámka: Nikdy nemůžete vynechat první tah kola (povinné zajmutí)!

E. Pro přehlednost

Kámen (či sloupec) nikdy nemůže být přesunut na prázdné místo. Jakmile se místo jednou uvolní, zústane volné až do konce kry.

Kámen (či sloupec) nikdy nemůže skočit přes jeden nebo více kamenů (či sloupců). Může být přesunut pouze přes volná místa.

Herní deska nemá žádné středové místo. Kameny nemohou být přesouvány přes střed desky.

Sloupce mohou být tvořeny pouze z kamenů stejné barvy.

Musíte ctít pořadí tahů: první je vždy povinné zajmutí, teprve potom máte na výběr ze tří možností druhého tahu.

F. Konec hry

Hráč zvítězí buď když úspěšně zajme poslední kámen od jednoho ze tří druhů protihráčových kamenů nebo postaví protihráče do pozice, ve které nemúže uskutečnit poviné zajmutí.

Pamatujte: Pouze samotné kameny a kameny navrchu sloupců se počítají při kontrole tří druhů kamenů přítomných ve hře. Kameny ve sloupcích se nepočítají.

G. Počáteční rozestavení

Pokud se vám nelíbí náhodné rozestavení kamenů, položte kameny na herní desku podle následujícího obrázku:

Obrázek 4: Pravidelné rozestavení kamenů.
Obrázek 4: Pravidelné rozestavení kamenů.

H. Turnajová varianta

Při hraní turnajové varianty začíná hra s prázdnou deskou. Hráči střídavě pokládají na desku své kameny jeden po druhém. Kameny mohou být pokládány na desku v jakémkoliv pořadí a je možné střídat jejich druhy tak často jak chcete.

Když budou na desce všechny kameny, všechna místa budou obsazena a hra podle pravidel vysvětlených víše.

Hodně zábavy!

Odkazy