Roads and Boats: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
m
Řádek 246: Řádek 246:
                                                 2 poli  
                                                 2 poli  
  zvýšení zábrany 1 kámen + x kámen, na hraně mezi 2  
  zvýšení zábrany 1 kámen + x kámen, na hraně mezi 2  
                         kde x je původní výška  poli, kde je
                         kde x je původní výška  díly krajiny, kde je
                         zábrany (zbořené        postavena zábrana  
                         zábrany (zbořené        postavena zábrana  
                         zábrany)                nebo zbořená zábrana
                         zábrany)                nebo zbořená zábrana
  zboření zábrany 2 kláda + x kláda, na hraně mezi 2 poli, vyžaduje technologii
  zboření zábrany 2 kláda + x kláda, na hraně mezi 2 díly krajiny, vyžaduje technologii
                         kde x je výška zábrany  kde je postavena zábrana
                         kde x je výška zábrany  kde je postavena zábrana
  šachta         1 železo a 1 palivo na poli s vytěženým (?)
  šachta         1 železo a 1 palivo na poli s dolem
                                                dolem
                                               
 
na jednom dílu krajiny může stát max. jedna výrobna
na jednom poli může stát max. jedna výrobna
 
na kartě rozdělené řekou na 2 pole může stát max. jedna výrobna


při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:
při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:
* standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná otočená rubem nahoru
* standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná a otočená rubem nahoru
* při využití technologie 4 železa
* při využití technologie 4 železa
* při využití technologie 4 zlata
* při využití technologie 4 zlata
* při využití technologie 5 železa a 5 zlata náhodně zamíchaná otočená rubem nahoru
* při využití technologie 5 želez a 5 zlat náhodně zamíchaných a otočených rubem nahoru


při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu
při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu
Řádek 268: Řádek 265:
silnice a mosty se znázorňují se fixou na folii
silnice a mosty se znázorňují se fixou na folii


zábrana se staví na libovolnou hranu pole, na hranu tvořenou řekou nelze zábranu postavit, ale lze ji postavit přes řeku (?)
zábrana se staví na libovolnou hranu dílu krajiny a provede se tak, že se na toto místo položí hráčova překážka


zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující zábraně nebo zbořenou zábranu položí další zábrana
zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující zábranu nebo zbořenou zábranu položí další zábrana hráčova překážka


zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit
zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit


zboření zábrany se realizuje tak, že se nahradí neutrálními zábranami
zboření zábrany se realizuje tak, že se překážky protivníka nahradí neutrálními překážkami


výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší
výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší
Řádek 290: Řádek 287:
hráč může postavit libovolný počet částí Divu
hráč může postavit libovolný počet částí Divu


ke stavbě smí použít pouze suroviny nacházející se na startovním poli hráče
ke stavbě smí hráč použít pouze suroviny nacházející se na jeho startovním poli, a pouze pokud na něm má umístěn svůj transportér


hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér
hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér
Řádek 296: Řádek 293:
ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....
ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....


stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava odzdola nahoru
stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na nejbližší následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava a odzdola nahoru
 
d pole X včetně každá část Divu stojí o 1 surovinu víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....


v případě, že je Div postaven přinejmenším k poli X, potom každá část Divu stojí o 1 víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....
tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, kdy se s pouští stanou pastviny


tabulka Divu zároveň určuje, kdy se s pouští stanou pastviny a kdy hra končí
tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, že je Div dokončen


pokud se zastaví poslední pole Divu, hra končí rovnou, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi
pokud se zastaví poslední pole Divu, hra okamžitě končí, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi


poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička
poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička


Přehled tabulky Divů:
Přehled tabulky Divu světa:
*3 řádky po 4 polích
*3 řádky po 4 polích
*1 řádek po 5 polích
*1 řádek po 5 polích

Verze z 18. 7. 2007, 08:18

Počet hráčů 1-4
Doporučený věk od 12
Délka hry 240 minutes
Autor Jeroen Doumen, Joris Wiersinga
Vydání
1999 Splotter Spellen Roads and Boats

Obsah

6-úhelníkové díly krajin,

  • z těchto dílů se sestavuje hrací plán,
  • co díl, to jedno pole hracího plánu,
    • vyjma polí, skrz které protéká řeka, která tento díl krajiny rozděluje na 2 samostatná pole;
  • existují tyto typy krajin: pastviny (světle zelené), lesy (tmavozelené), skály (šedé), hory (červenohnědé), moře (modré) a pouště(žluté),
  • na některých dílech jsou navíc nakresleny řeky

průhledná folie

stíratelná fixa

4 destičky technologií (pro každého hráče jedna)

zelené drahokamy - slouží k označení vynalezených technologií

v barvách jednotlivých hráčů (žluté, modré, červené a zelené):

  • dílek startovního pole
  • 2 žetony - jeden pro chrámovou stupnici, druhý pro stupnici pořadí
  • cihličky (podlouhlé dílky)
  • kameny transportérů: oslíci, povozy, náklaďáky, prámy, čluny, parníky každý po 5 kusech
  • překážky (dřívka)

neutrální překážky (bezbarvá dřívka)

neutrální cihličky (podlouhlé bílé dílky)

suroviny (malé dílky): kláda, cihla, písek, palivo, papír, dřevo, železo, zlato, mince, akcie, husy

výrobny (vetší dílky): dřevorubec, kamenolom, vrtná plošina, pískovna, pila, cihlovna, milíř, papírna, mincovna, burza, továrna na povozy, továrna na prámy, továrna na náklaďáky, továrna na čluny, továrna na parníky

doly (velké válečky)

tabulka Divu světa (ze 2 půlek), obsahuje též chrámovou stupnici a stupnici pořadí

samolepky

Zahájení

Je nutno sestavit hrací plán.

Se hrou je dodáno několik příkladů hracích plánů. Při tvorbě hracího plánu je třeba dodržet, aby každá řeka měla řádný pramen a řádné ústí.

Na hrací plán se položí folie. (Je třeba nějakým těžítkem nebo jiným způsobem folii upevnit, překladateli se např. osvědčily velké matky. )

Každý hráč si vybere jednu barvu (červená, zelená, modrá,žlutá) a vezme si všechen svůj materiál.

Hráči určí, v jakém pořadí zahájí hru. V takovém pořadí umístí svoje žetony na stupnici pořadí a v opačném pořadí umístí svoje žetony na chrámové stupnici.

Hráči postupně v pořadí určí svoje startovní pole (označí jej příslušným dílkem). Startovní pole spolu nesmí sousedit.

Každý hráč dostane do začátku 3 oslíky, 2 husy, 1 cihlu a 5 dřev, vše umístí na své startovní pole.

průběh hry

Hra se skládá z kol.

Každé kolo se skládá ze 4 fází:

  • 1. výroba
  • 2. pohyb transportérů
  • 3. výstavba
  • 4. stavba Divu

Na začátku každé fáze se určí pořadí hráčů.

Na začátku a na konci tahu každého hráče v každé fázi může hráč naložit nebo vyložit z transportéru suroviny (resp. jiný transportér) - viz pohyb transportérů.

Hra končí v momentě, kdy je dostavěn Div - viz stavba Divu.

vyhodnocení

za každé zlato, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 10 bodů

za každé mince, které má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 40 bodů

za každou akcii, kterou má na konci hry naloženo na svých transportérech si hráč přičte 120 bodů

dále si každý hráč přičte body za každý řádek Divu světa:

  • (10 * počet cihliček hráče v řádku / počet cihliček všech hráčů v řádku) zaokrouhleno na celé číslo dolů

výsledek každého hráče je určen počtem dosažených vítězných bodů

pořadí hráčů

postupně podle chrámové stupnice od prvního každý hráč určí, jestli chce změnit svoje pořadí,

pokud ano, posune svůj žeton na chrámové stupnici za žetony ostatních hráčů vyjma těch, kteří se před ním sami posunuli na konec (a ty, které přeskočí, posune o 1 dopředu)

a potom postupně od posledního na chrámové stupnici každý hráč určí svoje pořadí na stupnici pořadí, přičemž nelze zvolit místo již obsazené hráčem určujícím dříve

výroba

všechny primární a sekundární výrobny současně vyprodukují, zvířata se rozmnoží a nové technologie se vynaleznou

primární výrobna vyprodukuje tak, že se příslušná surovina položí na pole s výrobnou

název	        vyrábí
dřevorubec	1 kláda
kamenolom	1 kámen
vrtná plošina	1 palivo
pískovna	1 písek
důl	        1 zlato nebo železo do vyčerpání ložiska

u dolů se jedna surovina z ložiska vybere náhodně

sekundární výrobna vyprodukuje tak, že pokud se na jejím poli nachází požadované vstupní suroviny (resp. transportér), jsou vráceny do zásoby, a místo nich se na pole položí výstupní suroviny (resp. transportér)

název	                vstup	                výstup	     kapacita 
pila            	1 kláda	                2 dřeva	        3x 
cihelna         	1 písek	                2 kámen	        3x
milíř	                2 dřeva nebo klády. 	1 palivo	1x
papírna        	2 dřeva nebo klády	1 papír  	1x
mincovna       	1 palivo a 2 zlata	1 mince	        1x
burza	                1 papír a 2 mince	1 akcie	        3x
továrna na povozy	2 dřeva a 1 oslík	1 povoz	        1x
továrna na prámy	2 klády	                1 prám	        1x
továrna na naklaďáky.	1 palivo a 1 železo	1 náklaďák	1x
továrna na čluny	5 dřev	                1 člun	        1x
továrna na parníky	2 palivo a 1 železo	1 parník	1x

pokud se všechny vstupní suroviny nacházejí na transportérech hráče, umístí se i výstupní suroviny na tyto jeho transportéry, umožňuje-li to jejich kapacita

pokud počet vstupních surovin překračuje kapacitu výrobny, použijí se postupně vstupní suroviny nacházející se plně na transportérech jednotlivých hráčů v pořadí, ve kterém hrají, a poté zbývající vstupní suroviny

v případě, že je třeba u těch zbývajících vstupních surovin rozhodnout, odkud tu kterou surovinu vzít, rozhodne o tom začínající hráč

pokud hráč vyrábí jeden transportér z jiného transportéru, může přendat suroviny (resp. transportér) z původního transportéru na nový

zvířata (oslíci a husy) se rozmnožují za podmínky, že na poli pastviny se nacházejí právě 2 kusy příslušného druhu, a žádné jiné transportéry, suroviny, nebo budovy, a to tak, že další husa resp. oslík příslušné barvy (cizí oslíci se spolu nerozmnožují) se položí na pole, kde rozmnožování proběhlo

technologie se vynalezne za podmínky, že se na jednom poli nacházejí 2 husy a 1 papír, v takovém případě jsou tyto suroviny vráceny do zásoby,

  • a pokud se navíc nacházely na transportérech jednoho hráče, tak tento hráč tímto vynalezl technologii dle svého výběru,

v případě, že je třeba u některé z hus nebo papíru rozhodnout, odkud ji vzít, rozhodne o tom začínající hráč

přehled technologií:

  • výstavba vrtné plošiny
  • výstavba továrny na nakláďáky
  • výstavba továrny na čluny
  • výstavba továrny na parníky
  • výstavba dolu s ložiskem buď 4 železa, nebo 4 zlata
  • výstavba dolu s ložiskem 5 železa a 5 zlata
  • výstavba šachty

pokud se hráč rozhodnul vynaleznout technologii umožňující postavit nějakou továrnu na transportéry, automaticky se na tento druh továrny upgrejdují všechny továrny na transportéry, jsou-li stejného typu vodní/pozemní jako tato technologie, a nachází-li se na poli s touto továrnou nějaký transportér tohoto hráče

počet transportéru jednoho hráče je omezen na max. 8 celkem a na max. 5 vodních resp. max. 5 pozemních,

  • vyrobí-li hráč přespočetný, musí zároveň nějaký jiný zahodit,
  • ale zahodit může pouze ty transportéry, které se nacházejí na poli s nějakou továrnou na transportéry
  • není-li schopen tuto podmínku splnit, nemůže nový transportér vyrobit

pokud hráč vyrobí vodní transportér a pole továrny sousedí s mořem nebo řekou, může hráč položit tento transportér přímo na pobřeží moře nebo na řeku

pohyb transportérů

hráči v určeném pořadí tahnou postupně všemi svými transportéry

během tahu je možno z transportéru libovolně vykládat a nakládat suroviny (resp. transportér),

každý transportér má danou max. kapacitu surovin, kterou nesmí překročit

během tahu může každý transportér vykonat 0 až max. počet pohybů

transportér	max. kapacita	max.# pohybů
oslík(mimo silnici)	2	1
oslík(po silnici)	2	2
povoz	                3	3
náklaďák        	6	4
prám	                3	3
člun	                5	4
parník	                8	6

pohyb pozemních transportérů

  • na libovolné sousední pole, s vyjímkou oslíků ale pouze po silnicích
  • přes řeku jedině po mostě (pohyb po mostě je též jeden pohyb)
  • nikdy ne v moři a po poušti

pohyb vodních transportérů

  • buď po řece na sousední díl krajiny, nebo po moři na sousední pole, nebo z řeky do moře resp. z moře do řeky na sousedním dílu krajiny
  • nebo z moře na pobřeží se sousedním polem pevniny (vyjma pouště) (příplutí k pevnině), to ale pouze jako poslední pohyb
  • nebo z pobřeží na sousední pole moře (vyplutí na moře)

transportér plující po řece se bere, že se současně nachází na polích obou břehů této řeky, transportér nacházející se pobřeží se bere, že se nachází na přiléhlém poli pevniny

zábrany hráčů zamezují transportérům protivníků v pohybu skrz, neutrální zábrany pohybu nezamezují

pokud transportér naloží (resp. převáží) jiný transportér, převážený transportér musí být vlastní a prázdný, a převážející transportér již nesmí mít naloženo nic jiného

převážený transportér se během fáze sám nepohybuje

platí omezení, že jedna surovina (resp. transportér) může být převážena v jedné fázi pouze jedním transportérem

  • (tzn. surovina může na začátku tahu být vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem - viz průběh hry, během tahu naložena a/nebo převážena a/nebo vyložena max jedním transportérem, a na konci tahu vyložena max. jedním transportéru a naložena max. jedním transportérem)
  • (naložení a okamžité vyložení suroviny na tom samém poli se za manupulaci se surovinou nepovažuje, tzn. jiný hráč tím nepříchází o právo s touto surovinou též manipulovat)
  • jinými slovy to, že hráči hrají transportéry podle svého pořadí hráčů, rozhoduje o přednostním přednosti na právu právo manipulace se surovinami nacházejícími se na jednotlivých polích

husy, kromě toho, že se dají převážet standardním způsobem, mají navíc schopnost být převáženy transportérem, aniž by byly naloženy, tzn. pokud hráč použije tento způsob převozu, nepočítají se do max. kapacity transportéru

na moře nelze suroviny (resp. pozemní transportéry včetně oslíků) vyložit vyjma pole s vrtnou plošinou a vyjma hus

pokud pozemní transportér vykládá nebo nakládá vodní transportér, může jej vyložit resp. naložit i z přeléhající řeky resp. přiléhajícího pobřeží

výstavba

hráčí provádí výstavbu v určeném pořadí

hráč může provádět výstavbu pouze na polích, kde má svůj transportér

suroviny potřebné k výstavbě se musí nacházet na poli, kde se výstavba provádí

počet staveb v jedné fázi jednoho hráče není omezen

je možno postavit

název	                cena výstavby	        kde se staví	podmínky výstavby
dřevorubec       	1 dřevo	                na poli	        v lese
kamenolom	        2 dřevo	                na poli	        ve skále
vrtná plošina   	3 dřevo a 1 kámen	na poli	        na moři, vyžaduje technologii
pískovna	        3 dřevo	                na poli	        na poli sousedícím s mořem  nebo řekou
důl	                3 dřevo a 1 kámen	na poli	        v horách
pila	                2 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
cihelna	        2 dřevo	                na poli	        nelze na moři
milíř	                3 dřevo	                na poli	        nelze na moři
papírna	        3 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
mincovna	        2 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
burza	                3 kámen	                na poli	        nelze na moři
továrna na povozy	2 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
továrna na prámy	1 dřevo a 1 kámen	na poli	        nelze na moři
továrna na naklaďáky	2 dřevo a 2 kámen	na poli	        vyžaduje technologii, 
                                                               nelze na moři
továrna na čluny	2 dřevo a 1 kámen	na poli	        vyžaduje technologii, 
                                                               nelze na moři
továrna na parníky	2 dřevo a 2 kámen	na poli	        vyžaduje technologii, 
                                                               nelze na moři
cesta 	                1 kámen	                z pole na       nelze na poušť, na moře 
                                               sousední pole   a přes řeku
most 	                1 kámen	přes řeku	na poli sousedícím
                                               s řekou
zábrana 	        1 kámen	                na hraně mezi	nelze mezi moři
                                               2 poli 
zvýšení zábrany	1 kámen + x kámen, 	na hraně mezi 2 
                       kde x je původní výška  díly krajiny, kde je 	
                       zábrany (zbořené        postavena zábrana 
                       zábrany)                nebo zbořená zábrana
zboření zábrany	2 kláda + x kláda, 	na hraně mezi 2 díly krajiny, 	vyžaduje technologii
                       kde x je výška zábrany  kde je postavena zábrana
šachta 	        1 železo a 1 palivo	na poli s dolem
                                               	

na jednom dílu krajiny může stát max. jedna výrobna

při výstavbě dolu se definuje ložisko, hráč má tyto možnosti:

  • standardně 3 železa a 3 zlata náhodně zamíchaná a otočená rubem nahoru
  • při využití technologie 4 železa
  • při využití technologie 4 zlata
  • při využití technologie 5 želez a 5 zlat náhodně zamíchaných a otočených rubem nahoru

při výstavbě šachty se rozšiřuje ložisko existujícího dolu, hráč má stejné možnosti jako při výstavbě dolu

silnice a mosty se znázorňují se fixou na folii

zábrana se staví na libovolnou hranu dílu krajiny a provede se tak, že se na toto místo položí hráčova překážka

zvýšení zábrany se provede tak, že se na existující zábranu nebo zbořenou zábranu položí další zábrana hráčova překážka

zábrana nelze snížit, pouze celá zbořit

zboření zábrany se realizuje tak, že se překážky protivníka nahradí neutrálními překážkami

výstavba a navýšení zábrany z moře je o 2 kameny dražší

zboření zábrany z moře je o 2 klády dražší

pří výstavbě zábrany na pobřeží, nachází-li se na tomto pobřeží vodní transportér soupeře, je automaticky nucen odplout na moře

na poušti nelze postavit nic

stavba Divu

hráči provádí stavbu Divu v určeném pořadí

hráč může postavit libovolný počet částí Divu

ke stavbě smí hráč použít pouze suroviny nacházející se na jeho startovním poli, a pouze pokud na něm má umístěn svůj transportér

hráč může postavit část Divu, pokud má na svém startovním poli umístěn svůj transportér

ze začátku každá postavená část Divu stojí tolik surovin, kolikátou postavenou částí Divu během tahu hráče je, tzn. 1 část Divu stojí 1 surovinu, 2 části Divu stojí 3 suroviny, 3 části Divu stojí 6 surovin, atd....

stavba části Divu se zaznamenává umístěním cihličky hráče na nejbližší následující prázdné pole Divu, přičemž se pole vyplňují postupně zleva doprava a odzdola nahoru

d pole X včetně každá část Divu stojí o 1 surovinu víc, tzn. 1 část Divu stojí 2 suroviny, 2 části Divu stojí 5 surovin, 3 části Divu stojí 9 surovin, atd....

tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, kdy se s pouští stanou pastviny

tabulka Divu obsahuje označené pole, jehož zastavění určuje, že je Div dokončen

pokud se zastaví poslední pole Divu, hra okamžitě končí, aniž by hráči dohrávali svůj tah resp. fázi

poté co všichni hráči zahrají, umístí se na následující prázdné pole Divu jedna neutrální cihlička

Přehled tabulky Divu světa:

  • 3 řádky po 4 polích
  • 1 řádek po 5 polích
  • zdražení stavby Divu
  • 3 řádky po 5 polích
  • 2 řádky po 6polích
  • z pouští se stávaji pastviny
  • 3 řádky po 6 polích
  • Div ve 2 hráčích je dokončen
  • 1 řádek po 7 polích
  • Div ve 3 a 4 hráčích je dokončen
  • (ve 3 hráčích je dokončen uprostřed řádku)