Laska: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
m |
(Infobox.) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = las | |||
| název = Laska | |||
| foto = las.jpg | |||
| hráčů = 2 | |||
| věk = 8 | |||
| délka = 20 až 40 minut | |||
| autor = Emanuel Lasker | |||
| rok = 1973 | |||
| vydavatel = FX Schmid | |||
| ocenění = | |||
| obchod = | |||
}} | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]] | [[Kategorie:Abstraktní hry]] | ||
Verze z 15. 6. 2007, 10:08
| ||||
Počet hráčů | 2 | |||
Doporučený věk | 8 | |||
Délka hry | 20 až 40 minut | |||
Autor | Emanuel Lasker | |||
Vydání |
|
Hra, kterou vymyslel výtečný šachista Lasker. Je to jakási modifikace dámy. Hraje se na šachovnici 7×7 a kámen, který přeskočíte, neodstraníte z desky, nýbrž si ho dáte pod svůj kámen.
Herní materiál
- Ke hře je potřeba hrací plán s 25 kruhy.
- 11 kamenů z jedné strany bílých a z druhé červených.
- 11 kamenů černo-modrých (barvy je třeba vidět i ze strany).
Základní postavení
- První tři řady zaplňují kameny bílou barvou navrch, poslední tři řady obsadí kameny černou barvou navrch.
Cíl hry
- Zajmout protihráči všechny kameny.
Pohyb kamenů
- Kameny lze pohybovat šikmo vpřed o jedno pole tak jako v dámě.
- Dosáhne-li kámen poslední řady, je povýšen na krále a "přebarví se" otočením z bílé na *červenou, resp. z černé na modrou. Od této chvíle s ním lze pohybovat i směrem zpět, avšak i nyní jen o jedno pole.
Přeskakování kamenů
- Soupeřův kámen ležící na sousedním poli lze přeskočit, je-li bezprostředně za ním volné pole. *Jsou dovolené i vícenásobné skoky.
- Skákat lze jen směrem, kterým se může skákající kámen posunovat, proto obyčejný kámen nesmí skákat zpátky.
- Přeskočené kameny se umístí jako zajatci pod kámen, který je přeskočil. Zajatci mají stejnou hodnost jako před zajetím.
- Skákání je povinné; mohl-li hráč skákat a neskákal, může soupeř trvat na vrácení tahu a uskutečnění přeskoku. Podobně je zakázáno předčasné ukončení vícenásobného skoku.
- Má-li hráč výběr z více skoků, může si vybrat (i kratší), ale nesmí vybraný vícenásobný skok předčasně ukončit.
- Nelze přeskakovat kameny vlastní barvy.
Pohyb a přeskakování sloupců
- Jak kámen přeskakuje soupeřovy kameny, vzniká pod ním sloupec kamenů (zajatců). Nově přeskočené kameny se umísťují naspod sloupce, aniž by jim byla změněna hodnost.
- Sloupec se pohybuje podle hodnosti kamene na jeho vrcholu (velitel sloupce).
- Dosáhne-li sloupec poslední řady, je povýšen na krále pouze jeho velitel.
- Je-li přeskočen sloupec kamenů, je zajat pouze velitel. Zbytek sloupce má pak nového velitele, a to kámen, který ležel bezprostředně pod původním velitelem.
- V jednom tahu nelze přeskočit dvakrát stejný sloupec.
Konec hry
- Prohrává hráč, který nemůže učinit tah podle pravidel, například jsou-li všechny jeho kameny zajaty.
- Nemohou-li hráči dovést hru k vítězství, například pro oboustranný nedostatek kamenů, hra končí remízou.