Yspahan

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 8
Délka hry 45 minutes
Autor Sebastien Pauchon
Vydání
2006 Ystari Games Yspahan
Ocenění Spiel des Jahres 2007 - nominace, Deutscher Spiele Preis 2007 - 4. místo, International Gamers Awards 2007 - nominace

Obsah

[editovat] Pravidla

[editovat] Herní materiál

Hrací plán:

  • tržiÅ¡tÄ›,
    • dÄ›lí se na čtyÅ™i sektory,
    • každý sektor se skládá z nÄ›kolika barevnÄ› rozliÅ¡ených bazarů,
    • každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiÅ¡tÄ› reprezentovaných stánky,
    • na bazarech je uvedeno číslo označující počet vítÄ›zných bodů za zaplnÄ›ní polí bazaru
  • tržiÅ¡tÄ› rozdÄ›luje na sektory cesta, která se skládá ze svÄ›tlých a tmavých polí
  • stupnice epoch hry
  • stupnice kol hry
  • počítadlo vítÄ›zných bodů

Tabulka věže

  • skládá se z 6 řádků akcí
    • peněžní řádek
    • 4 řádky sektorů tržiÅ¡tÄ›
    • velbloudí řádek

Tabulka karavany,

  • skládá se ze 3 sekcí,
  • každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy
  • ve tÅ™ech hráčích se používají pouze 3 pole

Bílá figurka - pohybuje se po polích cesty

100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)

4 tabulky budov pro jednotlivé hráče

18 karet

25 dílků velbloudů

25 žetonů peněz

Černá figurka - označuje počátečního hráče

9 bílých a 3 žluté hrací kostky

2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry

Počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený.


[editovat] Zahájení

každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky a tabulku budov

bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště

každý hráč si vezme do začátku 2 peníze

určí se počáteční hráč

karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku

počítadla kol a epochy se nastaví na 1

každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0


[editovat] Průběh hry

hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol

na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany


[editovat] Bodování tržiště

každý hráč si připočte vítězné body za každý svými kostičkami zaplněný bazar (modifikace viz budova 5)


[editovat] Bodování karavany

každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)


[editovat] Závěrečné vyhodnocení

o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kriterium není určeno


[editovat] Průběh kola

počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami

  • pÅ™ed hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc

poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s nejvyšším číslem, kterou vždy dá do svrchního řádku věže

nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah

Na konci kola:

  • kostičky z tržiÅ¡tÄ› se vrací zpátky hráčům,
  • bílá figurka se dá doprostÅ™ed cesty
  • pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti smÄ›ru hodinových ručiček
    • ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
      • počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejménÄ› bodů,
      • po nÄ›m hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
      • atd.
      • v případÄ› rovnosti ten z nich, který je blíže proti smÄ›ru hodinových ručiček počátečnímu hráči z pÅ™edposledního kola


[editovat] Tah hráče

provede jednu ze 3 akcí:

  • 1. posun figurky
  • 2. využití funkce řádku
  • 3. líznutí karty

přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:

  • řádek bez kostek
  • vyjma počátečního hráče řádek pouze se žlutými kostkami
  • řádek, který již použil jiný hráč

nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty

poté hráč může provést akci:

  • 4. postavit jednu budovu

během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,

  • počáteční hráč navíc i pÅ™ed hodem kostkami na počátku kola


[editovat] Ad 1)

hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,

  • popÅ™. může posun upravit (na obÄ› strany) o tolik polí, kolik zaplatí penÄ›z (modifikace viz budova 3)
  • nelze posunout figurku na pole, na kterém se nacházela původnÄ›

v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)

následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany

pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby


[editovat] Ad 2)

počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce

počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé

hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1

vlastní řádek věže určuje druh akce

velbloudí řádek věže:

  • hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)

peněžní řádek věže:

  • hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)

řádky sektorů tržiště věže:

  • hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiÅ¡tÄ› (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
    • sektor tržiÅ¡tÄ›, do kterého kostičku umísÅ¥uje, musí být označen stejným symbolem jako řádek věže
    • nelze umístit kostičku do bazaru, do kterého již umístil svou kostičku jiný hráč
    • hráč musí upÅ™ednostit pÅ™i umístÄ›ní kostičky částečnÄ› zaplnÄ›ný bazar pÅ™ed prázdným bazarem


[editovat] Ad 3)

pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku


[editovat] Ad 4)

budov je 6

každá budova přidává hráči nějakou schopnost

za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)

za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:

  • 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, vÅ¡ech 6 budov - 10 bodů
pořadí               funkce                         cena (v = velbloud,p = peníze)               
1.  bere o velblouda víc	                                 2v
2.  bere o 2 peníze víc                                         2v + 2p
3.  může upravit posun figurky o 1 až 3 pole zadarmo            2v  + 2p
4.  při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu     3v + 3p
5.  za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc          4v + 4p
6.  staví na tržiště o kostičku víc                             4v + 4p


[editovat] Přehled karet

  • a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
  • b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
  • c. kostička->karavana - hráč umístí svou kostičku na karavanu
  • d. kostička->tržiÅ¡tÄ› - hráč umístí svou kostičku na prázdné pole tržiÅ¡tÄ› (nelze na pole bazaru, který již rozestavÄ›l jiný hráč)
  • e.peníze<->velbloudi - hráč si mÄ›ní peníze a velbloudy v pomÄ›ru 1:1
  • f. peníze->vítÄ›zné body - hráč si vymÄ›ní peníze na vítÄ›zné body v pomÄ›ru 1:1, max. 10x
  • g. velbloudi->vítÄ›zné body - hráč si vymÄ›ní velbloudy na vítÄ›zné body v pomÄ›ru 1:2, max. 4x
  • h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penÄ›zi pÅ™i stavbÄ› budovy
  • i. peníze ne->budova - hráč platí pouze velbloudy pÅ™i stavbÄ› budovy
  • (poslední 2 se hrají v momentÄ› akce, kterou modifikují, a dají se zahrát obÄ› najednou)

[editovat] Články

Jirka bauma:Strategie Yspahan

[editovat] Odkazy