Tamsk
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
PoÄet hráÄů | 2 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 9 | |||
Délka hry | 15 až 30 minut | |||
Autor | Kris Burm | |||
Vydánà |
|
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Hernà materiál
- hracà plán (Å¡estiúhelnÃková deska s kruhovými poli — pÅ™ihrádkami, do kterých se dajà zasazovat kameny — pÅ™esýpacà hodiny a na něž se dajà navlékat kameny — kroužky; ÄÃm blÞe ke stÅ™edu desky, tÃm vyššà jsou okraje pÅ™ihrádek; podél každé strany Å¡estiúhelnÃka ležà 4 pole, celkem jich tedy je 37; pole jsou pospojována trojúhelnÃkovou sÃtÃ, po jejÃchž spojnicÃch se kameny pÅ™esunujà z jednoho pole na druhé)
- 3 Äervené pÅ™esýpacà hodiny, 3 minuty
- 3 Äerné pÅ™esýpacà hodiny, 3 minuty
- 64 kroužků v barvě slonoviny
- 2 držáky na kroužky, z nichž každý pojme 32 kroužků
- 1 neutrálnà přesýpacà hodiny, 15 vteřin
- pravidla hry
[editovat] PÅ™Ãprava hry
Výchozà pozice: Äervené a Äerné pÅ™esýpacà hodiny se postavà na Å¡est rohových polà hracà desky, a sice stÅ™ÃdavÄ› Äervené a Äerné. Náplň hodin musà pÅ™ed zaÄátkem hry ležet na dnÄ›.
Každý hrÃ¡Ä dostane pÅ™ed zaÄátkem hry jeden z držáků na kroužky naplnÄ›ný 32 kroužky.
[editovat] CÃl hry
HráÄi zaÄÃnajà hru každý s 32 kroužky. Vyhraje ten, komu jich na konci hry zbude nejménÄ›. (To platà pro vÅ¡echny tÅ™i stupnÄ› obtÞnosti.)
[editovat] ObtÞnost 1: bez Äasového tlaku
V této obtÞnosti se nauÄÃte pohybovat pÅ™esýpacÃmi hodinami, aniž byste je museli obracet. Hodiny se použÃvajà jako obyÄejné figurky.
[editovat] Průběh hry
Vylosuje se zaÄÃnajÃcà hráÄ; ten bude hrát s Äervenými hodinami.
HrÃ¡Ä na tahu musà pÅ™esunout jedny hodiny své barvy. Hodiny se pÅ™esunou na jedno ze sousednÃch polà (vnitÅ™nà pole majà 6 sousedů, okrajová 4, rohová 3).
Po tahu hodinami hrÃ¡Ä jeÅ¡tÄ› může nasadit jeden kroužek. Vezme jeden kroužek ze svého držáku, nasadà ho na hodiny, kterými právÄ› pohnul a nechá ho spadnout na desku. Kroužek zůstane navleÄen na kruhové ohrádce pole a do konce hry bude ukazovat, že toto pole bylo už jednou navÅ¡tÃveno.
Nasazenà kroužku nenà povinnost. Protože vÅ¡ak je cÃlem hry zbavit se kroužků, hrÃ¡Ä by na to nemÄ›l zapomÃnat. Pokud se z nÄ›jakého důvodu rozhodne kroužek nenasadit a soupeÅ™ si toho vÅ¡imne, má právo na dané mÃsto nasadit svůj vlastnà kroužek a poté jeÅ¡tÄ› provést svůj normálnà tah.
Ohrádky polà jsou různÄ› vysoké. Jakmile výška nasazených kroužků dosáhne výšky ohrádky, nenà na dotyÄné pole už do konce hry možné vstoupit. 18 polà na okraji desky pojmou pouze 1 kroužek. 12 polà v dalšà řadÄ› pojme 2 kroužky a 6 polà ve vnitÅ™nÃm okruhu pojme 3 kroužky. StÅ™edové pole pojme 4 kroužky.
HrÃ¡Ä nesmà nikdy postavit své pÅ™esýpacà hodiny na pole, které už vykazuje maximálnà poÄet kroužků. Pokud to pÅ™esto udÄ›lá, ihned prohrál. Je proto nutné peÄlivÄ› sledovat stav kroužků na desce.
Nemůže-li hrÃ¡Ä táhnout žádnými svými hodinami, musà vynechat tah. Vynechávat musà tak dlouho, dokud se pro nÄ›j znova neobjevà možnost tahu, nebo dokud hra neskonÄÃ.
[editovat] Konec hry
Hra konÄÃ, když už žádný hrÃ¡Ä nemůže táhnout. HráÄ, kterému zbylo ménÄ› kroužků, vyhrál. Obvykle to znamená, že prohraje hráÄ, který dÅ™Ãve ztratà možnost táhnout. Pokud obÄ›ma hráÄům zbude stejný poÄet kroužků, hra konÄà nerozhodnÄ›.
Stay inoframvtie, San Diego, yeah boy!
[editovat] ObtÞnost 3: s 15-vteÅ™inovými hodinami
Toto je standardnà hra, hraná pod neustávajÃcÃm Äasovým tlakem, vytvářeným obyÄejnými i patnáctivteÅ™inovými hodinami. Pravidla obtÞnostà 1 a 2 platÃ, navÃc pÅ™ibývajà pravidla pro použità patnáctivteÅ™inových hodin.
[editovat] ZaÄátek hry
ÄŒervený zaÄÃná. ÄŒerný může rozhodnout, zda budou patnáctivteÅ™inové hodiny umÃstÄ›ny nalevo, nebo napravo od desky.
[editovat] Patnáctivteřinové pravidlo
Ke kontrole patnáctivteÅ™inové doby na tah jsou k dispozici pÅ™esýpacà hodiny, hráÄi vÅ¡ak nejsou povinni je použÃt. Mohou je použÃt (otoÄit), když je na tahu jejich protivnÃk a chtÄ›jà ho donutit udÄ›lat tah bÄ›hem 15 sekund.
HrÃ¡Ä smà použÃt (otoÄit) patnáctivteÅ™inové hodiny pouze v pÅ™ÃpadÄ›, že jejich hornà Äást je prázdná. PÅ™ÃpadnÄ› tedy musà poÄkat, než dobÄ›hne Äas odměřujÃcà jeho vlastnà tah. To vÅ¡ak neznamená, že protivnÃk musà Äekat se svým tahem. ProtivnÃk je na tahu ihned, jakmile prvnà hrÃ¡Ä skonÄà svůj tah.
[editovat] Ztráta tahu
HráÄ, který zaÄne svůj tah, ale nedokonÄà ho bÄ›hem pÅ™Ãpustného Äasového limitu (zvedne hodiny, ale nestihne je pustit), může tah dokonÄit a odložit kroužek, musà ale vynechat pÅ™ÃÅ¡tà tah. To znamená, že protivnÃk bude mÃt nejménÄ› 2× 15 sekund na provedenà dvou tahů, až bude pÅ™ÃÅ¡tÄ› na Å™adÄ›.
Pokud hrÃ¡Ä jeÅ¡tÄ› ani nezaÄal pÅ™esouvat žádné hodiny, když mu vyprÅ¡el Äas, musà se vzdát tahu jak v tomto, tak i v pÅ™ÃÅ¡tÃm kole. StejnÄ› jako v prvnà obtÞnosti je sice možné se dobrovolnÄ› vzdát tahu, na rozdÃl od nà teÄ vÅ¡ak hrÃ¡Ä pÅ™ijde i o následujÃcà tah.
[editovat] ZaÄátek tahu
HrÃ¡Ä může zaÄÃt provádÄ›t svůj tah v okamžiku, kdy jeho soupeÅ™ pustil pÅ™esunované hodiny nebo když mu vyprÅ¡elo 15 sekund, podle toho co nastalo dÅ™Ãve.
[editovat] Alternativnà pravidla
Tamsk je možné hrát i bez poÄáteÄnÃho postavenà hodin na desku. StaÄà bÄ›hem prvnÃch třà kol nasadit hodiny na libovolné volné pole desky, Äas v hodinách zaÄÃná pochopitelnÄ› v tom okamžiku běžet. Na pÅ™ÃsluÅ¡ná pole se také rovnou odkládajà prvnà kroužky.
Hrajte si s Äasem!
[editovat] Projekt Gipf a potenciál Tamsk
Projekt Gipf je rodina Å¡esti her, které lze navzájem kombinovat; tamsk je jednou z nich, dalšà je gipf, což je ústÅ™ednà hra, na kterou se ostatnà nabalujÃ. Systém stojà na tzv. potenciálech, tj. zvláštnÃch kamenech pro hru gipf, které s sebou pÅ™inášejà ostatnà hry projektu. BlÞe viz pravidla gipfu, zejména poslednà kapitolu.
Potenciály jsou kameny, které pÅ™inášejà do gipfu nové možnosti tahů. DoporuÄuje se je zavádÄ›t až poté, co hráÄi dobÅ™e zvládnou pravidla gipfu. Na potenciály je potÅ™eba si zvyknout, takže vytrvejte a nenechte se odradit prvnà partià s nimi. Potenciály se nejlépe pÅ™idávajà do turnajové verze gipfu.
Tamsk obsahuje tÅ™i bÃlé a tÅ™i Äerné kruhové kameny. To jsou potenciály tamsk, které lze pÅ™idat do gipfu. Potenciály, protože pro protivnÃka pÅ™edstavujà potenciálnà nebezpeÄÃ: ÄÃm vÃce potenciálů je ve hÅ™e, tÃm vÃce nových zbranà jejich majitel má. Je vÅ¡ak opravdu jen potenciálnÃ, protože ani on nemá jistotu, zda dokáže zvláštnà schopnosti potenciálů využÃt. Aby se pÅ™edeÅ¡lo nedorozumÄ›nÃm, definujme jednotlivé druhy kamenů:
- Základnà kámen je samostatný obyÄejný kámen hry gipf.
- Kámen gipf tvořà dva základnà kameny na sobě.
- Potenciál je pÅ™Ãdavný kámen z krabice tamsk, který zastupuje potenciál hry tamsk. Potenciál může na prvnà pohled vypadat jako základnà kámen, ale ve skuteÄnosti se od nÄ›j lišà dvÄ›ma kruhovými drážkami — základnà kámen gipfu má jen jednu.
- Naložený kámen je základnà kámen s potenciálem tamsk na sobÄ›. UpozornÄ›nÃ: hornà strana základnÃho kamene je ta s drážkou! Potenciál se nasazuje na tuto stranu!
[editovat] ZaÄátek hry
Potenciál se musà nasadit na základnà kámen pÅ™ed tÃm, než je nasazen do hry. Naložený kámen se pak nasazuje do hry běžným způsobem, tj. nasadà se na vstupnà bod a posune se na jeden ze sousednÃch průseÄÃků. Potenciál se do hry nemůže dostat samostatnÄ› jako oddÄ›lený kámen.
HrÃ¡Ä musà mÃt ve hÅ™e vÅ¡echny své naložené kameny pÅ™ed tÃm, než pÅ™ijdou na Å™adu základnà kameny. PÅ™Ãklad: pokud se hraje se 3 potenciály, musà je hrÃ¡Ä naložit na prvnà tÅ™i základnà kameny, které nasazuje do hry. Hraje-li se turnajová varianta gipfu, nasadà se do hry nejdÅ™Ãve gipfy, potom naložené kameny a až po nich základnà kameny. UpozornÄ›nÃ: potenciály, které nebyly zavedeny do hry pÅ™ed prvnÃm základnÃm kamenem, jsou ztraceny a vypadajà ze hry.
[editovat] Průběh hry
Naložený kámen může být odsunut jinými kameny a může být i odstraněn z desky jako kterýkoli jiný kámen na desce.
Odstranit naložený kámen, který tvořà souÄást Å™ady, nenà povinné, stejnÄ› jako je možné nechat na mÃstÄ› gipf-kámen (výjimka viz nÞe). Pokud se hrÃ¡Ä rozhodne pÅ™ece jen naložený kámen stáhnout ze hry, rozpadne se. Základnà kámen z nÄ›j se vrátà do rezervy, potenciál je ale ztracen a odebere se ze hry, aniž by byl využit. Potenciál se nemůže dát do rezervy!
Řada ÄtyÅ™ gipfů může podle pravidel gipfu na desce zůstat. Pokud vÅ¡ak tvořà řadu 4 kameny, z nichž nÄ›které jsou gipfy a nÄ›které naložené kameny, musà se Å™ada pÅ™eruÅ¡it: nejménÄ› jeden naložený kámen nebo gipf se musà odebrat.
Velmi důležité: gipfy zůstávajà nejdůležitÄ›jÅ¡Ãmi kameny ve hÅ™e. Naložený kámen nefunguje jako gipf-kámen. HrÃ¡Ä může ztratit vÅ¡echny své potenciály, ne vÅ¡ak vÅ¡echny gipfy. Zvláštnà schopnost potenciálu Tamsk
Pokud se naložený kámen dostane do prostÅ™ednÃho pole hracÃho plánu, jeho majitel může provést jeden tah navÃc. Potenciál se odebere z podkladového základnÃho kamene a nasadà do hry jako normálnà kámen: položà se na vstupnà bod na okraji a posune se na průseÄÃk. (Potenciál se nesmà ponechat na základnÃm kameni. Pokud hrÃ¡Ä neprovede pÅ™Ãdavný tah, potenciál je stejnÄ› ztracen a odebere se ze hry.)
Pokud naložený kámen do stÅ™edu posune protivnÃk hráÄe, kterému potenciál patÅ™Ã, má majitel potenciálu stejnÄ› právo na pÅ™Ãdavný tah. V tomto pÅ™ÃpadÄ› provede pÅ™Ãdavný tah pÅ™ed svým pÅ™ÃÅ¡tÃm normálnÃm tahem. Poznámka: majitel je na tahu až poté, co protivnÃk úplnÄ› dokonÄil svůj tah. Pokud je potÅ™eba odstranit nÄ›které Å™ady ze hry, stane se tak pÅ™ed tÃm, než majitel provede svůj pÅ™Ãdavný tah.
Normálnà a pÅ™Ãdavný tah patřà do jednoho kola bez ohledu na to, zda se pÅ™Ãdavný tah odehrál pÅ™ed nebo po normálnÃm tahu. Stav na desce mezi tÄ›mito dvÄ›ma tahy se považuje za pÅ™echodný a pÅ™ÃpadnÄ› vzniklé Å™ady se neodstraňujÃ. To platà i v Å™Ãdkém pÅ™ÃpadÄ›, kdy se hráÄi podařà bÄ›hem jednoho tahu nasunout do stÅ™edu druhý, nebo dokonce i tÅ™età potenciál.
Zvláštnà schopnost potenciálu může být nasazena jen jednou. Jako samostatný kámen (tj. poté, co s nÃm byl proveden pÅ™Ãdavný tah) nemá potenciál už žádnou zvláštnà sÃlu. Pokud se dostane do Å™ady, nenà už chránÄ›n pÅ™ed odstranÄ›nÃm z desky a musà zmizet. Protože potenciál nemůže být uchován v rezervÄ›, jde ze hry bez ohledu na to, zda ho ze hry vyÅ™adil jeho majitel, nebo protivnÃk.
Takto může být potenciál tamsk zaÅ™azen do gipfu, aniž by s gipfem byla pÅ™Ãmo skombinována celá hra tamsk. DoporuÄuje se zahrát si nÄ›kolik partià takto rozÅ¡ÃÅ™eného gipfu dÅ™Ãve, než hráÄi pÅ™ipojà hru tamsk podle nÞe uvedených pravidel.
[editovat] Neutralizace potenciálu — kombinace her gipf a tamsk
Pokud se hráÄi podařà dostat svůj potenciál do stÅ™edu desky, může se protivnÃk pokusit úÄinek potenciálu neutralizovat tÃm, že si vyžádá partii tamsku. BěžÃcà partie gipfu se pÅ™eruÅ¡Ã, deska se odklidà ke stranÄ› a hráÄi si zahrajà partii tamsku. Pokud vyhraje majitel potenciálu, smà provést svůj pÅ™Ãdavný tah. Pokud vyhraje protivnÃk, potenciál je ztracen a odstranà se ze hry, ale právo na pÅ™Ãdavný tah hrÃ¡Ä ztrácÃ. PÅ™eruÅ¡ená partie gipfu pak pokraÄuje.
Spojenà potenciálu s hranÃm tamsku je jen návrh, lze hrát i libovolnou jinou hru, která má jasného vÃtÄ›ze (remÃza nestaÄÃ). Záležà jen na vás, kolik máte chuti, Äasu a fantazie. Chcete-li partii gipfu dovést ke konci tentýž den nebo veÄer, zvolte výzvy k soubojům, které netrvajà dlouho. Pokud jste pÅ™ipraveni hrát nÄ›kolik dnÃ, týdnů nebo dokonce mÄ›sÃců, celý svÄ›t máte k dispozici.
[editovat] Volitelné parametry
PÅ™ed zaÄátkem partie gipfu se hráÄi musà dohodnout:
- Kolik potenciálů použijÃ. DoporuÄujà se nejménÄ› 3 potenciály na každého hráÄe; ty jsou dodány se sadou tamsk. Pokud se vám po nÄ›kolika hrách zachce vÃce potenciálů, můžete si v obchodÄ› s hrami dokoupit „project GIPF Set Nr.1“ pod ÄÃslem výrobku 49052.
- Zda se bude gipf kombinovat s hrou tamsk, tj. zda se může protivnÃk bránit proti pÅ™Ãdavnému tahu způsobenému potenciálem tamsk.
- Jak Äasto se protivnÃk může pokouÅ¡et neutralizovat úÄinek potenciálu tamsk. Pro zaÄátek se doporuÄuje jednou. Může to být pÅ™i libovolném, ne hned pÅ™i prvnÃm použità potenciálu tamsk, pokud pÅ™edmÄ›tem dohody nenà nÄ›co jiného. Pokud se protivnÃk pokusà potenciál blokovat, nedostane už dalšà šanci i když se mu blokovánà nepovede, opÄ›t pokud se hráÄi nedohodnou jinak.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz
- Stránka hry na boardgamegeek.com